Kicks (2016)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Justin Tipping
met Jahking Guillory, Christopher Jordan Wallace en Christopher Meyer

Brandon is een Amerikaanse tiener van vijftien jaar. Zoals veel van zijn leeftijdgenoten droomt hij van een paar spiksplinternieuwe Air Jordans. Deze hippe basketbalschoenen kosten echter een klein fortuin. Wanneer hij ze eindelijk heeft, baalt hij dan ook als een stekker wanneer ze worden gestolen door een lokale crimineel. Brandon gaat samen met twee vrienden op onderzoek uit.

avatar van Pazmaster
Een ghetto gangsta misdaaddrama over een jong ventje wiens schoenen worden gejat. Hij besluit het er niet bij te laten zitten en gaat achter de dader aan. Het loopt een beetje uit de hand. Een simpel doch vermakelijk verhaal met bijpassende gangstarap. De jonge cast speelt goed.

Bijna anderhalf uur durende Nike reclame.
Je kan het gangsta sfeertje bijna opsnuiven vanuit het scherm.
Komt zeker realistisch over.
Jammer een beetje van de virtuele astronaut in het verhaal, het voegt niets toe en haalt de gangsta sfeer er een beetje uit.
Film begint nog wel wat tam maar wordt naarmate speelduur vordert best hard en gewelddadig.
Mocht "Kicks"toch gaan vervelen kan je altijd nog afturven hoe vaak het woord "nigga" wordt gebruikt.
Ben je ook wel even zoet mee.

3*/3.5*

avatar van mixmaster
Komt wat traag op gang maar vanaf het moment dat Brandon zijn Jordans terug wil komt de film lekker los.
Een aardige gangsta film met de nodige gangsta rap, ik ben het met Waku ens wat betreft de virtuele astronaut. (overbodig)

avatar van hoffhaan
Aardige film, maar dat is het dan ook. Lengte van de film is kort. Hoofdrol wordt door de jongen goed vertolkt. 3.0

avatar van Smugmarty
Aardige (tiener) gangster verhaal met een simpel plot:
Schoenen terughalen. Het heeft voor mij wel overeenkomsten met het recente "Moonlight" in die zin dat de hoofdrol speler nauwelijks of geen tekst heeft.
Verbazend knap dat Guillory (Brandon) toch de moeite waard blijft om naar te kijken al zal hij geen oscar krijgen voor zij acteerprestatie, veel meer dan dromerig voor zich uitkijken en zijn haar uit zijn gezicht vegen doet hij eigenlijk niet. Dat is hem overigens niet aan te rekenen want zal ongetwijfeld exact zo gescript zijn.
Ondanks de jongensachtige/ coming of age setting heeft de film een donker randje en overheerst gedurende de gehele film een onbehaaglijk gevoel alsof er enorm drama boven alles hangt. De Afro-american ghetto bewoners komen niet best uit de verf want moraal mist en rolmodellen zijn niet te vinden in deze film. Enige lichtpunt is de vriendschap en onschuld van de drie vrienden zelf.
De astronaut geeft de film een beetje geveinsde diepzinnigheid, maar voegt eigenlijk niet echt wat toe anders dan de metafoor van dromen over een beter leven onder de oppervlakte.
Mooi geschoten in een overheersend zonnige setting.

avatar van Phantasm
Film met een redelijk verhaal. Niet echt goed en niet echt slecht, leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van Baboesjka
Deze film is niet helemaal mijn ding. Ik houd niet van rap en gangsta. Op zich vind ik het wel een leuk verhaal. Dat je zoveel over kunt hebben voor schoenen en er je leven voor op het spel kunt zetten. Uiteindelijk wil de film denk ik ook duidelijk maken dat de vriendschap belangrijker en waardevoller is dan de schoenen. De astronaut vind ik, in tegenstelling tot reacties ^, een fijne toevoeging. Het maakt de film een beetje dromerig, lieflijk en gevoelig en dat vind ik wel verfrissend tussen al dat geweld. Niks aan te merken op het acteerwerk. Prima om eens gezien te hebben. 3*!

avatar van Gang_Star
Misdaaddrama waarin de Air Jordan schoenen zowat de hoofdrol spelen. Hoe mooier de schoenen hoe meer status de persoon geniet. En dan staat een jongentje centraal die die luxe niet heeft en op versleten sneakers rondloopt. Uiteindelijk heeft hij dan toch zijn geliefde Air Jordans, maar niet geheel onverwacht worden die gestolen.

Vanaf dat moment gaat de vaart erin, want het ventje wil zijn schoenen terug. De toch al vrij schimmige sfeer slaat wat om en de film wordt meer en meer confronterend. Van geweld tot inbraak en wapens die niet worden geschuwd, alles wordt op alles gezet om de schoenen te proberen terug te krijgen. Ook al start de film wat traag, het wordt nergens vervelend en met een speelduur van zo'n 80 minuten is dit ook een eenvoudig filmpje om even snel weg te kijken. Aangevuld met een hiphop soundtrack waarvan opvallend was dat de nummers even van te voren werden aangekondigd. Best een vermakelijk filmpje deze Kicks, maar het lijkt nu toch vooral op een hoop reclame voor een aantal rappers en met Nike als grote winnaar.