Prins (2015)

Alternatieve titel: Prince

Nederland

geregisseerd door Sam de Jong
met Ayoub Elasri, Olivia Lonsdale en Freddy Tratlehner

In Prins draait het om de 17-­jarige Ayoub (Ayoub Elasri), die tot over zijn oren verliefd is op Laura (Sigrid ten Napel). Helaas is Laura al bezet. Terwijl hij op verschillende manieren probeert haar hart te veroveren, komt hij Kalpa (Freddy Tratlehner) tegen, een zware crimineel met een paarse Lamborghini Diablo. Onder invloed van Kalpa begint Ayoubs wereld uit elkaar te vallen.

Vanaf 25 juni in de bioscoop (Just Film)

avatar van Tonke
Wow, dit ziet er verrassend leuk uit. Leuke Nederlandse poging om een soort van Enter the Void/ Spring Breakers aesthetics met een Moonrise Kingdom verhaaltje te maken. Sign me up!

avatar van de grunt
Wat ziet dit er cool uit zeg. Refn zal trots zijn hoe hij jong talent weet te inspireren.

Wereldpremière volgende maand in Berlijn; jeugdprogramma van de Berlinale in de selectie Generation 14plus. Dit kan niet anders dan een succes worden.

avatar van dutchtuga
Trailer ziet er verrassend goed uit. Van wie is de muziek?

avatar van jeroentjuhhhhh
dutchtuga schreef:
Van wie is de muziek?
Amnesia

Ziet er trouwens bizar tof uit.

avatar van dutchtuga
jeroentjuhhhhh schreef:
Amnesia

Ziet er trouwens bizar tof uit.

Thanks!

avatar van Fortune
Ziet er wel oké uit. Eindelijk wat eigenzinnigheid en authenticiteit in de Nederlandse cinema.

De rol van Freddy lijkt me ook wel leuk.

Poster heeft wel héél veel overkomsten met die van Drive.

avatar van Mochizuki Rokuro
Ben in de drie keer dat ik de trailer zag in de bios nog niet gegrepen, maar toch wel benieuwd door de buzz eromheen.

avatar van danuz
Vind dit toch een redelijk in het oog springende trailer zeg. Geen idee of de film het kan waarmaken, maar mijn interesse is gewekt.

Waar heeft men (Chuck Taylor, Goodfella, Koekebakker, e.a.) hem gezien eigenlijk?

avatar van beavis
persvoorstellingen of Berlijn lijkt me, hij is al vaker vertoond ondertussen

Mij spreekt het ook niet direct aan. Vind het fijn als regisseurs uitdagend durven zijn qua stijl, maar op een of andere manier voelt het bij de huidige jonge generatie Nederlanders vooral als nadoen. Er moet een Noe, Refn, Malick of andere stoere 'fan favorite' gename-dropped kunnen worden, maar inhoudelijk bied het niet hetzelfde. Heb deze nog niet gezien, maar voor Those Who Feel the Fire Burning (2014) voelde dat zeker zo.

iets te veel 'stoer' gedoe bij deze wat mij betreft... maar ik zal het waarschijnlijk wel gaan zien, want jong talent kan altijd nog groeien! of je verbazen/op het verkeerde been zetten...

beavis schreef:

Dat is inderdaad wel zo. Had dat ook bij bijvoorbeeld Wolf. Opzich een aardige film hoor, maar écht eigenzinnig is hij niet. Voor Nederlandse begrippen misschien, maar kijk over de landgrens en je ziet de inspiratiebronnen vliegen.

avatar van Goodfella
danuz schreef:

In een persvoorstelling. Er zijn ook al publieke voorstellingen geweest, in ieder geval een Amongst Friends. En ja: film maakt het waar. Lekker kort ook, werkt hier perfect.

(edit: ik deel jullie kritiek op Wolf en Fire deels, maar had dit hier totaal niet)

avatar van danuz
Bij jou en Koekebakker had ik wel een persvoorstelling ingeschat ja Bij Chuck Taylor zal het wel Amongst Friends geweest zijn inderdaad.

avatar van beavis
Goodfella schreef:

dat stemt alvast weer wat positiever dan

avatar van Fortune
danuz schreef:

Echt eigenzinnig is Wolf niet, maar wel oprecht gemaakt. Het verhaal van Wolf is bekend maar nog met goed veel spanning en in de juiste vorm gemaakt. Er worden niet veel zwart-wit donkere misdaadfilms in Nederland gemaakt en dat de hoofdpersoon niet in een typetje verandert of ongeloofwaardig wordt. Dan vind ik bijvoorbeeld Black Out veel minder oprecht en veel te veel gesnoept van Tarantino zonder de juiste content/script of intenties.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Gaat inderdaad op de lijst. Erg leuke trailer.

avatar van Shinobi
Wauw, dit ziet er inderdaad erg tof uit zeg.

avatar van Basto
dutchtuga schreef:
Trailer ziet er verrassend goed uit. Van wie is de muziek?

Lijkt heel erg op theme from Halloween. Aantrekkelijke trailer!

avatar van de grunt
Toch wel echt voer voor in de bioscoop. Draait deze ergens in het Zuiden? Bij Pathé en Euroscoop staat hij iig niet bij verwachte films vermeld. Alleen in Amsterdam.

avatar van Verhoeven
Bedoel je daarmee Limburg?

avatar van wolfmanrene

Delft: Lumen
Leiden: Kijkhuis
Haarlem: Filmschuur

Verhoeven schreef:
Bedoel je daarmee Limburg?
Eigenlijk Brabant, maar Noord-Limburg mag ook

wolfmanrene schreef:
[...]
Utrecht: LHC
[...]

De film draait niet in LHC, maar in Springhaver en dan ook nog maar 1x per dag: om 18u45. Dus blijkbaar verwachten ze er niks van want dat is natuurlijk een achterlijk tijdstip. Ben benieuwd of ik dat ga redden om 'm te kunnen zien.

avatar van Captain Pervert
Visueel ziet het er erg mooi uit. Gaaf deuntje ook, zeker zeer sfeervol.
Inhoudelijk jammer dat het om een stereotype Marokkaantje gaat bij bijbehorend accent, dat autochtone kinderen ook overnemen tegenwoordig. Soort omgekeerde integratie, weet je. Bij een film wil ik me een beetje kunnen inleven. Maar ik kan me niet zo inleven in straatvolk. Alle scènes in de film spelen zich af op straat. Ga je huiswerk maken en een vak leren. En koop dan een Porsche in plaats van zo'n YMCA-mobiel.
Ik denk dus niet dat ik deze film ga kijken.

avatar van Mochizuki Rokuro
Vond de film sterker dan de trailer. Daar waar de trailer een plot gedreven misdaadverhaaltje suggereert vond ik het meer een schets van een jongen die wat rondhangt met zijn vrienden en steeds een leuk meisje ziet (precies wat in de synopsis staat, maar niet in de trailer de nadruk heeft vind ik) waar hij iets mee zou willen. Daarnaast is een belangrijk thema dat hij 'de man in huis' is en die rol wil hij met verve spelen.

Het eerste half uur - de introductie van de personages en de eerste verwikkelingen - vond ik het beste werken. De Jong gebruikt enkele shots, standpunten, staccato dialogen en opmerkingen die goed bij elkaar passen. Daarna komen er wel wat flauwte in, omdat ik de typering van Kalpa als psychopathische, maniakale dealer uit de toon vond vallen. En de scènes met zijn vader waren niet altijd even sterk, de eerste wel, de latere wat minder. Die met moeder vond ik wel heel goed. Een zoon die gewoon tegen zijn moeder zegt dat hij van haar houdt en dat ze belangrijk is, het kwam erg oprecht over. Vond Ayoub Elasri sowieso wel sterk spelen.

Muziek van Palmbomen vond ik dan weer wat minder goed passen - té Eigthies - net als de roze letters op de aan- en aftiteling misschien een klein eerbetoon aan Refn/Drive?

Dus zeker sterker dan verwacht met goede ideeën. Vond het daarmee toch wel een leuke, spitsvondige film - net zo'n miniatuurfilm als Tussen 10_en_12. Was trouwens best nog wel wat publiek zo op zo'n rottig tijdstip op zondag met lekker weer. Mannetje of 14 schat ik (ik was denk ik de oudste, of één van de oudste). Nog één klein kritiekdingetje tot slot: Een uitvaartleider zal op een uitvaart nooit, maar dan ook nooit goedemiddag zeggen tegen de aanwezigen...

Overigens al de zevende Nederlandse film die ik in de bios zie dit jaar. En dan Zomer nog via de VOD.

avatar van NYSe
Vanaf het moment dat die supervette trailer verscheen wilde ik de film al zien: en zo vaak heb ik dat niet bij de cinema uit ons land. Het is niet tegengevallen: het verhaaltje is werkelijk té basaal om over naar huis te schrijven, maar Prins blinkt gelukkig uit in de uitvoering ervan.

Met 'uitvoering' bedoel ik natuurlijk het retestrakke camerawerk van Paul Ozgur, dat de film af en toe aan Kassovitz' La Haine doet denken, en de pompende soundtrack; maar ook valt het uitmuntende acteerwerk van de cast eronder: vooral de kindacteurs, met Ayoub Elasri voorop, dragen de film met groot gemak. Helaas schiet Freddy Tratlehner wel erg door in zijn weergave van Kalpa, en haalt de kijker tussen al het naturelle acteerwerk iets te vaak uit de film.

Het is ook jammer dat de film regelmatig een al te gemakkelijk verloop neemt (toen Youb zich plots tegen Kalpa keert en het voor Ronnie opneemt vroeg ik me af welke ontwikkeling tussen Kalpa en Youb ik gemist had) waardoor de film op plottechnisch niveau nog wel eens wil irriteren, maar de vormgeving, samen met het uitstekende acteerwerk maken de film zeker van een bovengemiddeld niveau.

Mooi debuut.

avatar van wwelover
Ik keek lang uit naar deze film en zeker na het zien van de trailer had ik toch wel redelijke verwachtingen. Maar helaas...Prins is me toch best tegengevallen. Filmisch is hij wel okay (wel veels te veel slowmotion shots) en het is een beetje te duidelijk dat Sam de Jong hier Winding Refn probeert na te bootsen. Maar het probleem voor mij is dat het script niet goed is. Veel dialogen lopen niet lekker, ondanks dat de jonge acteurs wel goed zijn. Daarbij miste ik echt diepgang in het verhaal en gaat het wat te makkelijk. Qua humor zit het wel goed, maar ik weet nou niet of dat echt de bedoeling was. Met het karakter van Kalpa is het wel duidelijk natuurlijk en Freddy is daar dan wel erg grappig. Maar de posse van Robbie was wel echt dramatisch slecht. Hierdoor dacht ik soms dat het een persiflage was.
Met de straattaal heb ik persoonlijk ook vrij weinig, vond het dat hier ook veels too much was. Daar had Sam beter even naar Wolf kunnen kijken. Ondanks de kritiek van mijn kant wel blij dat dit soort films gemaakt worden in Nederland. Weer even wat anders dan dezelfde 10 romkoms die ze hier jaarlijks produceren. Maar Sam moet nog wel heel groeien als verhalenteller heb ik het idee en misschien wat minder van Refn afkijken.

Echt een hele grappige film. Mooie beelden, hele goede soundtrack en goed acteerwerk, en droogkomische script met wat dramatiek maar gelukkig loopt het allemaal goed af. Uiteindelijk wel echt een feel good movie ; Vieze freddy is fantastisch hier, maar rest van de acteurs doen het ook heel goed. Sam de Jong, onthoud die naam.

avatar van Shinobi
"Ik heb geen tijd voor jullie kinderspel."

Deze titel verscheen vanuit het niets op mijn vizier en ik moet zeggen dat dit een verborgen pareltje is.

Aan de basis liggend lijkt 'Prins' een misdaaddrama te zijn, maar eigenlijk gaat dit meer de coming-of-age kant op. De simplistische opzet werkt naar behoren en het is leuk om te zien hoe clichés in het straatleven op een dusdanige wijze uitvergroot en met de nodige humor worden gebracht. Helaas laat Sam de Jong betreffende het plot een aantal steken vallen.

Desondanks staat de uitvoering als een huis, ondanks de rare mix van verscheidene genres en stijlen. Deze pakt in al zijn hoedanigheid namelijk verrassend goed uit. Bovendien is het te prijzen dat de onervaren kindacteurs vrij natuurlijk overkomen, al lopen enkele dialogen niet helemaal lekker.

Het is te merken dat De Jong hevig geïnspireerd is geweest door het werk van Nicolas Winding Refn; van de cinematografie tot aan de soundtrack toe. Qua verloop ontkom je er dan ook niet aan dat je - tot op een bepaalde hoogte - een koortsachtige droom ervaart. Het surrealisme neemt op momenten prima de overhand, hoewel er zonder twijfel meer mee gedaan had kunnen worden. Maar het is te snappen dat men de kijker niet te veel probeert te vervreemden in het geheel.

Al met al levert De Jong met zijn debuut een intrigerend en bovenal verfrissend drama af. Ik ben benieuwd naar zijn toekomstige werk.

3,5 Sterren.