Los Viajes del Viento (2009)

Alternatieve titel: The Wind Journeys

Colombia / Nederland / Argentinië / Duitsland
Drama / Roadmovie

geregisseerd door Ciro Guerra
met Marciano Martínez, Yull Núñez en Agustín Nieves

Ignacio Carrillo is een Colombiaanse zanger uit Majagual, Sucre, die na de onverwachte dood van zijn vrouw besluit te stoppen met zingen. Hij levert zijn accordeon, die vervloekt leek te zijn, in bij zijn meester. Hij wordt in deze periode bijgestaan door Fermín Morales, een jonge tiener die zijn werk waardeert, en ook een ''juglar'' wil worden, net als Ignacio zelf. Ignacio accepteert zijn voorstel om met hem op reis te gaan met tegenzin. Zo vertrekken Ignacio, Fermin en hun ezeltje op reis naar een aantal steden in de Caribische regio, in Noord-Colombia. Gedurende hun reis, neemt Ignacio deel aan de Vallenato Legend Festival in Valledupar.

Malick
Te zien op het IFFR van 2010. Aangekocht door het Filmmuseum.

Malick
Los viajes del viento is qua natuurbeelden te vergelijken met de ongerepte natuur uit de films van Werner Herzog, de poëtische korenvelden van Terrence Malick en de krachtige landschapcomposities van Sergio Leone. Een roadmovie die alleen gebruik maakt van een ezel en een accordeon. Zo makkelijk kan film zijn.

avatar van Robi
Een roadmovie met een accordeon. De landschappen zijn indrukwekkend maar het verhaal is toch wel erg mager om maar liefst twee uur (!) te moeten boeien. En dat doet het dus ook niet.

avatar van Chuck Taylor
Wekt toch mijn interesse nalv het plot hier en de(zelfde) poster die ik in de stad zag hangen.

avatar van Gafaroff
Robi schreef:

Mee eens

De landschappen waren super mooi echt een geweldig land een leuke cultuur. Mijn vrouw heeft genoten van deze film ze komt er zelf vandaan. Ik zelf vond deze film ook geweldig erg indrukwekkend.
Boeide mij vanaf de eerste minuut tot de laatste minuut
op naar de volgende colombiaanse film
heb er nog veel gevonden via wikipedia
ff kijken of ik ze kan downloaden.

Vanaf 24 september te koop op dvd (De Filmfreak)

avatar van Decec
Een redelijk drama/muziek film...
Prima verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Redelijk achtergrond geluid/
muziek (geen Dolby Digital) aanwezig...
Prima kwaliteit breedbeeld (geen
HD aanwezig)...

avatar van david bohm
Prachtige accordeon battles en fraaie landschappen kleuren deze film waarbij ook behoorlijk wat aandacht wordt geschonken aan bijgeloof en de daarbij behorende praktijken. Interessante en ontspannende kost.

Mooie film, met knappe acteerprestatie van Yull Núñez.
Wat mij bijzonder opviel is dat een voor ons bijna tot stopwoord geworden vanzelfsprekendheid NERGENS in deze film voorkomt: danku. Mensen doen er blijkbaar niet iets voor de ander in functie van dankbaarheid, maar omdat het gewoon... bij de condition humaine hoort...

avatar van nadrin
Road mobiel het is nooit mijn dingvgeweest. Maar in deze film viel wel heel heel weinig te beleven.

avatar van tbouwh
Een boeiende metalaag in de vorm van de naam van de vorige eigenaar, die we nooit écht te zien krijgen. Hierdoor blijft 'Guerra' net zo mythisch als het raamwerk (de geschiedenis van de accordeon) waarop Guerra z'n film bouwt.