• 8.479.406 stemmen

Met onder meer: Jan Bijvoet, Hadewych Minis en Jeroen Perceval

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 29 augustus 2013

Plot Borgman

Borgman is een donkere vertelling waarin het personage Camiel Borgman centraal staat. Hij arriveert als een buitenstaander in de omheinde lanen van een villawijk. Zijn komst is het begin van een reeks verontrustende gebeurtenissen rond de zorgvuldig opgetrokken façade van een arrogant, welgesteld echtpaar, hun drie kinderen en het kindermeisje.

imageimageimageimageimageimage

Alle Media

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Zeer eigenaardige film deze Borgman. Een film ook waarbij ik de motieven van de protagonisten ook maar moeilijk kon vinden of verklaren. Ook waarom men net deze familie belaagt, blijft me onduidelijk omdat Camiel voorheen ook al elders had aangebeld. Het is een film waar je je hoofd over kan breken om de gebeurtenissen te plaatsen en waarbij je je vragen kan stellen bij "waarom dit niet" en "dat wel".

Bepaalde gebeurtenissen mogen dan wel als komisch bestempeld worden, rauw en hard waren ze tegelijkertijd. Effectief was het natuurlijk wel om beton te gebruiken, dit zinkt immers makkelijk ...
Borgman is een film die bijblijft in zijn setting van absurdisme en psychologische mindf*cks. Want dit laatste zorgt met de honden, dromen, wanen en manipulatie ook voor een ongewoon sfeertje.

Borgman is geen film met pasklare antwoorden of een mooi afsluitend gevoel. Het gevoel van WTF of onbehagen overheerst bij de aftiteling. En toch kon ik een monkellachje niet onderdrukken. Geknipte rol trouwens voor Jan Bijvoet die erg makkelijk een gestoord personage kan neerzetten. Zweeft toch richting de 4,0*, maar het knaagt toch nog wat. Waarschijnlijk was ook dat de opzet van de film ...

kappeuter (crew films)

Een aardige mijlpaal voor Borgman: duizendste stem (+1) gekregen op MM.

Pas de eerste Alex van Warmerdam film die dat haalt (Ober komt aan 822 stemmen)

avatar van mrklm

mrklm

In elk opzicht briljante zwarte komedie met Jan Bijvoet als Camiel Borgman, een zonderlinge, onverzorgde man met een schimmige achtergrond die bij welgestelde families aanbelt om te vragen of hij een bad mag nemen. Hij vindt gehoor bij Marina [Hadewych Minis], wiens echtgenoot Richard [Jeroen Perceval] Borgman vlak daarvoor een pak slaag heeft gegeven. Marina laat Borgman niet alleen een bad nemen, hij mag ook stiekem overnachten in het tuinhuisje. Nachtmerries en/of waanbeelden leiden tot toenemende spanning in het gezin en Borgman lijkt daar een rol in te spelen. Borgman lijkt al snel Marina in zijn macht te hebben, maar wat wil hij bereiken. En waarom? Scenario, regie, montage en het werk van de cast is voortreffelijk in deze nimmer voorspelbare maar immer intellectueel stimulerende film vol onverwachte en onvergetelijke momenten. Isoldes [Elve Lijbaart] zoektocht in de tuin en de manier waarop Borgman en zijn handlangers zich ontdoen van hun slachtoffers - met een visuele knik naar The Night of the Hunter - zijn mijn favoriete momenten.

avatar van mrklm

mrklm

Abel heeft al meer dan 2.000 stemmen op IMDB.

avatar van Drivebox

Drivebox

Absurde film, van begin tot eind. Nergens spannend. Anderhalf uur verspild.

avatar van atropine

atropine

Van Warmerdam is nu officieel heilig verklaard. Alles klopt in deze film. Er was de aanwezigheid van Lynchiaanse invloeden met het duister en het donkere geluidslandschap naast de jazz met de frasering van Thelonious Monk waarnaar geluisterd wordt zonder van iedere aanslag het waarom te willen weten. Lets call this ...art.

5 sterren

avatar van Rotterdam@1

[email protected]

Viel enorm tegen deze film, saai en raar. En beslist niet het meesterwerk waar max. aantal sterren voor gegeven worden. Het duurt ook allemaal zó lang, oorverdovend saai. Briljant? Smaken verschillen.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Nestbevuiler...

De Jim Jarmusch van de Lage Landen komt aanrukken met een vreemde mengelmoes van thriller, zwarte komedie, absurdisme, relatiedrama en horror. Of het allemaal ergens op slaat is nog maar de vraag, maar in elk geval vond ik na afloop dat de cirkel wel rond was.

Borgman moet je toch als een surreëel wezen zien, een demon , die volgens een modus operandi gezinnen helemaal kapotmaakt. Die twee kompanen van Borgman hebben ook duidelijk de macht om zich in honden te transformeren . Thematisch leent Borgman wat uit het horrorgenre : daar is het ook altijd zo dat demonen binnen moeten uitgenodigd worden om kwaad te kunnen aanrichten. Heel belangrijk is de manier waarop de sexy Deense nanny betoverd wordt en helemaal in hun macht komt. Het begin van de film is ijzersterk en neemt je onmiddellijk binnen in een bedreigende sombere sfeer ... Toch wordt de film minder interessant wanneer de noodlottige situaties in het gezin zich stilaan voor onze ogen voltrekken, en ik vond dat er gevoelsmatig wat ontbrak om dit echt een erg goede film te vinden. Het is hoe dan ook een film die de aandacht weet te trekken en aansluit bij de recentere nieuwe golf van horrorfilmmakerij (Peele, Eggers,..) waarbij meer ingespeeld wordt op de situatie dan op de effecten.

avatar van Lavrot

Lavrot

Zal ik 't maar tussen spoilers zetten? Zit of zat er "leven" in de Teddybeer? Dát is de vraag ! Kijk, je zou het zo kunnen zien: de kerk noch de dominee zijn in staat om de dood te overwinnen, al claimen ze van wel. De dood zet sowieso het leven totaal ondersteboven, én als een kind de dood eenmaal onder ogen ziet dan is het voorgoed gedaan met de onschuld. Afijn, die lieve huismoeder ziet het dus niet meer zo zitten, droomt (ja wel 's nachts wordt zij bezocht door de naakte waarheid, uhh wensdood) en fantaseert over het beëindigen van haar leven. Nee, da's geen prettig vooruitzicht, maar zo eindigt het wel. Het huis afgesloten, de tuinvijver gedempt. Amen.

PS. Een adembenemende film trouwens. Om in te lijsten.

avatar van Rotterdam@1

[email protected]

[email protected] schreef:

En dan zie ik wel positieve punten ook: H. Minis acteert heel goed, Jeroen Perceval, die griezel met wie ze getrouwd is, ook en die Jan Bijvoet (tijdje niet gedoucht, noch naar de kapper geweest, zo ziet hij er uit) heel goed gecast. Het gangenstelsel in het bos, een regelrechte vondst enz. maar als geheel slaapverwekkend.

avatar van sperwer 27

sperwer 27

Een film die ik eerder toevallig te zien kreeg. Een thriller. Het was niet mijn ding, de situaties waren absurd. Wou weten waar de indringer naar toe wilde. Wat was zijn idee? Waarom moesten er een zestal moorden plaatsvinden?

Borgman heeft lak aan de bourgeoisie. Hij dringt zich op bij de familie waar hij terecht is gekomen. En hij heeft handlangers: twee mannen en twee vrouwen. De kinderen zijn erg gehoorzaam. De vrouw des huizes heeft een boontje voor Borgman ... De partner reageert labiel. Het loopt niet goed af.

Maar misschien kun je het ook bekijken als een kritiek op een bepaalde maatschappij en de manier waarop mensen in een cocon leven. Er zijn scènes die blijven plakken, maar het geheel voldeed mij niet. Mag er niet aan denken dat zo'n mensen je leven in handen nemen en geen goed doen. Absurd. Deed mij bijwijlen denken aan 'Parasite' ... Het einde is vatbaar voor interpretaties. Misschien dit, misschien dat ...

Drie sterren, want de film zit goed in mekaar. Jan Blijvoet (Borgman) en Hadewych Minis waren voor mij de betse acteurs.