Wallace & Gromit in The Curse of the Were-Rabbit (2005)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Animatie / Komedie

geregisseerd door Steve Box en Nick Park
met de stemmen van Peter Sallis, Ralph Fiennes en Helena Bonham Carter

Wallace en Gromit gaan op jacht naar een geheimzinnig beest dat het op de groenten van het dorpje heeft gemunt. Ze moeten het dier absoluut vangen, want over een paar dagen vindt er in het dorpje een grote groentenwedstrijd plaats.

Opzich hele leuke en vermakelijke animatiefilm, de film is erg mooi gemaakt met een unieke styl en ook de humor is erg leuk. De film is voor alle leeftijden, al denk ik dat de meer volwassen kijkers de humor beter begrijpen.
De film begint vlot en is vanaf het begin tot het eind erg leuk en zakt niet in...
Het enige nadeel wat deze film heeft, en dat zorgt er gelijk voor dat het toch niet kan meten met de ''top'' animatie films van dit moment is dat het erg een gebrek heeft aan diepgang.. (ik ken bijv wallace en gommit helemaal niet en de nadere personages uit de serie ook niet) er word totaal niets over de personages vertelt... je leert ze totaal niet kennen dus het blijft bij een baas en zn hond........
maar alsnog, voor een avondje plezier zit je met deze film zeker goed en je zal toch tevreden na de aftiteling zijn

avatar van stijntjeee4
Er leuke en vermakelijke film met erg goede humor. Ook heel erg goed gemaakt en natuurlijk een erg origineel, de nederlandse stemmen vond ik ook erg goed klinken, erg leuke en vermakelijke film voor je avond mee te vullen!

avatar van Bakema NL
Wat een lol blijft dit toch. Kinderfilm mijn kont, dit is eigenlijk meer voor volwassenen die nog durven toe te geven aan dit soort flauwekul en gewoon lekker onbedaarlijk kunnen lachen er om. Heerlijk al die kleine (veelal woord) grappen die de gemiddelde kijker, jong of oud, toch zal ontgaan. En natuurlijk gewoon in het Engels kijken dit, nooit in ondermaats Nederlands, dat doet altijd afbreuk.

Dick2008
Ik merk toch wel steeds bij iedere animatiefilm opnieuw dat het genre eigenlijk niet aan mij is besteed. Dat ik er uiteindelijk toch nog heel wat weet te waarderen, zal dan waarschijnlijk op andere gronden zijn dan andere mensen dat hier op de site weer doen.

Natuurlijk zijn dit soort films in de eerste plaats wel bedoeld voor kinderen. Maar dat is met veel van die animatiefilms van Dreamworks, en wat heb je allemaal niet tegenwoordig.
Wat voor Chicken Run en de korte films van Wallace & Gromit geldt, geldt voor deze film ook en dat is dat het mooi, knap, goed en leuk gemaakt is. Daar ben je dan mee bezig om daar op te letten. Vervolgens wordt er erg veel humor in gegooid, die nou niet bepaald voor iedereen is weggelegd en moet je ook nog het verhaal zien te volgen, wat misschien in een kwartier had gekund maar hij duurt dus wel een heel stuk langer. Dat lukt mij niet. Bij de korte films al niet, laat staan deze lange film.

Heel Engels deze film, neem alleen maar de inrichting van het huis en zoals gezegd erg leuk gemaakt en om te zien met al die uitvindingen en gelaatsuitdrukkingen. Maar is het door de lengte al te veel van het goede, gaat het richting het eind ook nog op die manier dat het niet meer is te volgen, veel te druk en veel te veel om op te letten.
Overdaad schaadt. Mijn beoordeling gaat dan ook niet verder dan de manier van animatie en wat grappige momenten, en dat is goed maar om te zeggen hij is inhoudelijk ook echt leuk, dat toch niet. 4.0 / 3.0

avatar van Decec
Een leuk animatie/avontuur/komedie/familie/horror film...
Leuk gemaakt...
Leuk verhaal...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

avatar van m1701
Leuke en zeer grappige film!!!

avatar van Insignificance
Weer een sympathieke worp van Aardman. Daar weten ze ze hun animatie van energie te voorzien zonder de beheersing te verliezen. Monsterfilms en soortgenoten dit keer als bron van inspiratie. Noem het maar kinderhorror met misschien een woordgrapje te veel, maar het bekakte Engels is weer een meerwaarde.

Beide hoofdpersoontjes zijn ook een fijn duo. Veel lol rondom de exorbitante uitvindingen van Wallace en z'n stille hondje houdt de gekte in bedwang. Lachen om het kerkorgeltje en de reactie als de dominee los gaat, het ondergrondse ritje is enerverend en als dat met de muntjes landt, doen Box en Park iets goed.

avatar van Spetie
” What's up, Dog?”

Eindelijk deze langspeelfilm van Wallace & Gromit ook eens gezien. Ik heb de diverse korte films van het duo allemaal al eens gezien en die bevielen allemaal wel goed, met zelfs enkele hoge uitschieters daar tussen.

Gelukkig is dit ook leuk. Je kunt duidelijk zien dat het met liefde en veel geduld gemaakt is en dat er soms veel aandacht besteed is aan de details. Hoewel het verhaal niet veel voorstelt, maakt de humor veel goed. Het blijft een leuk duo, waarvan de zwijgende, slimme en humoristische Gromit toch altijd wel mijn favoriet is. Wallace is ook leuk door zijn uitvindingen, waarvan de een nog kunstiger is dan de ander.

Verder is het allemaal heel herkenbaar en vermakelijk, al zijn de meeste korte filmpjes wel beter, waarbij dit overigens veel over de kwaliteit van hen zegt, want ook dit is verre van slecht. De soundtrack maakt het helemaal af, inclusief het bekende W&G deuntje, dat altijd lang blijft hangen, ook nu weer.

avatar van Norma
Ik had eigenlijk nog nooit van Wallace & Gromit gehoord, maar ik ben aangenaam verrast.
Niet alleen is het enorm grappig – heb erg moeten lachen om de zwijgende Gromit en al die zwevende konijnen – het is ook nog eens zeer mooi gemaakt. Vooral dat laatste gedeelte op die kermis/jaarmarkt was echt schitterend. Het verhaaltje is te idioot om na te kunnen vertellen, maar ik heb me er zeer goed mee vermaakt.

avatar van Malibu Stacy
Wallace & Gromit zijn gewoon super leuk! Niet alleen voor kinderen, maar zeker ook voor volwassenen.

avatar van missl
grappig filmpje over een man en een hond die op zoek gaan naar konijnen. De humor is bij vlagen subtiel en Wallance brengt veel sympathiek op.

Dick2008
Dick2008 schreef:

Echt matig deze film. Hoewel het natuurlijk wel leuk gemaakt is die klei-animatie. Maar de korte films zijn echt beter. Ik vond het de vorige keer al niet zo leuk, maar kon er nou helemaal moeilijk doorheen komen. Ondanks Wallace & Gromit is de rest van de animatie, neem bijvoorbeeld die konijnen...., maar lelijk. Niet aan mij besteed dan ook deze film. 2.0

avatar van tattoobob
Niet zo leuk als "Shaun Het Schaap" die ik vorige week zag.....maar zeker wel vermakelijk.
Visueel weer erg leuk om te zien en ook weer erg leuke grappen die voorbij komen....voor jong en oud

avatar van Ajax&Litmanen1
Afgelopen tijd heb ik de Wallace & Gromit short movies eens bekeken die ik nooit eerder nog had gezien en daarna werd het ook tijd om de lange speelfilm weer eens op te zetten. Destijds, bijna 10 jaar terug, beviel de film me erg goed.

En gelukkig is dat gevoel zo gebleven. Sterker, de film is bij de tweede kijkbeurt nog leuker geworden. De film straalt gewoon klasse en charme uit met hun prachtige stop motion techniek. Het zit gewoon enorm knap in elkaar en er is overduidelijk een hoop moeite voor gedaan. Maar een film kan over het algemeen niet alleen op het uiterlijk teren. Dat hoeft hier gelukkig ook niet, omdat het verhaal erg geestig en vermakelijk is. Het hele verhaal rondom de konijnenmachine en de transformatie van Wallace levert 80 minuten heerlijke onzin op. Ook de humor blijft aanstekelijk leuk. Het leukste stuk was misschien nog wel het hondengevecht, waarbij de kwaadaardige hond zijn bloemetjesportemonnee pakt om een muntje in het vliegtuigje te gooien Zulke heerlijke momenten zitten er veel in de film, net als droge opmerkingen en woordspelingen.

Ik hou van de Aardman animatiefilms. Benieuwd naar de Shaun the Sheep film.

Terechte verhoging naar 4* (was 3,5*)

avatar van soom
Wallace is net iets minder interessant dan Gromit. Het mag duidelijk zijn dat er daarvoor een heeel goede reden voor is. Haha. Gromit is aandoenlijk en heeel schattig. Het is zeker niet beter dan Chicken Run, maar koerst wel recht op een mooi cijfer af. Schitterend decor. Freule Toetie is leuk. Ik houd ook van Helena, dat helpt echt... Verhaal is te bizar voor woorden (ja echt, dat vind ik!), hoe kun je zoiets mafs verzinnen? Ik vind het iig een gekke insteek, de uitwerking liet me echter pardoes steil achteroverslaan. Fantastische grappen en grollen. Lekkere muziek. In tegenstelling tot Shaun wel meer op net iets oudere klanten gespitst. Shaun is duidelijk voor de kleuters, terwijl ik dit een kind jonger (of bedoel ik ouder?? Ghehe) dan 7 niet zou laten zien. Naar mijn maatstaven getoetst..

avatar van Kondoro0614
Wallace & Gromit in The Curse of the Were-Rabbit

Deze film heeft wel wat. Heb deze al aardig wat keren gezien. Werd vroeger nogal vaak op Nickelodeon herhaald waardoor ik hem telkens zag. Toevallig zocht ik nog een film bij het eten en deze stond net voor mijn neus. Achja, waarom ook niet? Meteen even opgezet en weer heerlijk vermaakt. De tijd vloog voorbij onder het kijken en heb me geen enkele moment verveeld van de film aangezien hij erg grappig over kwam. Zeker moet zulke oenen als Wallace! Erg leuk in film gebracht en de animatie vind ik erg goed! Dat klei animatie staat me wel aan. Meestal zit er veel werk in en dat waardeer ik! Ook deze film kan ik goed waarderen! Het verhaallijn was erg leuk om te volgen en het concept was natuurlijk weer typisch voor een animatie film. Lekker dingen laten doen wat nooit kan maar dat maakt het zo leuk!

avatar van john mcclane 2
Wat een heerlijke film.
Leuk verhaal. Klein beetje te verwachten wat er gaat gebeuren.
Maar de humor is onweerstaanbaar. In positieve zin natuurlijk.
De korte filmpjes waren ook al zo leuk.

avatar van Geno
Zeker een leuke film. Eentje die je niet snel vergeet. Heeft z'n eigen stijl, waaraan je even moet wennen, maar eenmaal opgepakt dan is het juist die koddigheid die het zo fantastisch maakt.

Het verhaal is gewoon heerlijk absurd en apart.

Een formidabele animatie is het, en de typetjes zijn onweerstaanbaar.

De humor is al even koddig en aanstekelijk.

Kortom genoten... en... op de lijst van ooit weer eens zien!

Een verdiende 3,5 *

lezertje
Waanzinnig grappige film uit de Aardmanstudio’s. Deze avondvullende kleianimatie barst letterlijk uit zijn voegen van de ‘verborgen’ grapjes, zowel in tekst als in beeld.

TMP
Geinige animatiefilm. De animatiestijl is zeer aardig. Ook beschikt de film over twee sympathieke hoofdpersonen, waarbij Gromit zelfs iets leuker is dan Wallace. Het plot is wat onzinnig en niet heel erg sterk, maar daar valt goed overheen te komen. De leukste grappen en verwijzingen zitten in de details.

avatar van Black Math
Ondanks dat ik Chicken Run erg leuk vond, en ook een aantal grappige Shaun the Sheep filmpjes (maar niet de speelfilm) heb gezien, ben ik op de een of andere manier nooit echt achter deze film van dezelfde makers gedaan.

Ten onrechte, want het is een bijzonder leuke film. Heel veel oog voor details, voor mijn gevoel nog meer dan Chicken Run, met name de gekke uitvindingen zijn een lust voor het oog, maar ook zaken als de tuinkas van de priester inclusief een wand bestaand uit glas in lood. De ontwerpen in het algemeen zijn sterk, met name de konijnen zien er erg komisch uit.

Verder een niet al te diepgaand verhaaltje om alle gekkigheid aan op te hangen. Leuk is dat de structuur van een horrorfilm gebruikt wordt inclusief een hoop clichés, die in de context van deze film juist grappig worden. Verder een hoop referenties naar andere films zoals King Kong, met name in het latere deel.

Het is allemaal lief, leuk, onschuldig en vermakelijk. Wellicht nog een halfje meer bij een herziening, maar voor nu een hele dikke 4*. En nu ook maar eens op zoek naar de langspeelfilm van Shaun the Sheep!

avatar van Phantasm
Leuke en vermakelijke animatiefilm die lekker wegkijkt.

avatar van bjerik76
geweldig gemaakt, ook de subtiele kleine grapjes die erin verwerkt werden.
( het geluid van de konijntjes, de muziek uit de radio e.c.t.)
de stemmen vond ik ook erg goed bij de karakters passen.
film voor jong en oud.

avatar van Fisico
Best een aangename stop motion film die qua boetseertechniek wel wat weg heeft van Park's vorige film Chicken run. Die laatste vond ik nog net iets beter, maar met deze Wallace & Gromit vallen ze allesbehalve in schaamte.

Sowieso een erg leuk verhaal waarbij het olijke duo aan de hand van de gekste uitvindingen de bewoners van het dorp bijstaan om hun groentenoogst veilig te stellen. Grappige situaties zijn nooit ver weg en dikwijls moet je (glim)lachen. Hier en daar ook iets subtielere humor zoals "the dogfight", verwijzend naar de éénmansluchtgevechten tijdens de wereldoorlogen. Hier wordt het echter erg letterlijk genomen.

Visueel en technish ziet het er weer allemaal prima uit. Ik zag ooit eens een programma met de makers van Shaun the sheep en het aantal werkuren voor het vervaardigen van de poppetjes ed meer was gigantisch. Petje af, dat zeker! De film heeft een leuk mysterieus kantje en deed me ook geregeld denken aan de transformatie zoals die onder meer gekend is bij The fly.

Sowieso van genoten en fijn hem nog eens terug gezien te hebben.