The Night of the Hunter (1955)

Drama / Film noir

geregisseerd door Charles Laughton
met Robert Mitchum, Shelley Winters en Lillian Gish

Ben Harper heeft een bank overvallen en $10.000 buit gemaakt waarbij twee mensen zijn omgekomen. Hij verbergt het geld en alleen hij en zijn kinderen weten de plek. Terwijl Harper in de gevangenis zit en wacht op de strop, probeert een celgenoot tevergeefs de locatie van het geld uit te vinden. Wanneer deze celgenoot vrij is doet hij alles om het geld te bemachtigen.

avatar van Biosguru
Ik ben eigenlijk al vanaf de eerste keer dat ik deze film zag geen fan. Wat ik ook probeer en hoe vaker ik de film herzie. Iets ergerd me aan deze film. Zij het de te makkelijker Americana, de overmaat aan expositie of de te platte beelden. Ik zie er geen diepte in. Het is me te recht toe rechtaan. Te makkelijk, te smooth. Ik zie me zelf toch echt wel als een Noir Buff, maar deze nee, het wil me niet smaken. Cape Fear met Mitchum: whoohieee, yawsa! Maar daar hoor je dan weer weinigen over.

avatar van Zwolle84
Wat een pareltje is dit toch. Meestal erger ik me kapot aan films van deze leeftijd. Tandglazuurafbrekend zoet, houterig acteerwerk, langdradig...

Hier heb ik dat totaal niet. De film bevat de prachtigste zwartwitbeelden die ik me kan heugen, een fijn kalm sfeertje vanwege onder andere die rustgevende liedjes, sterk acteerwerk, iconische elementen zoals die LOVE/HATE-knokkels en ook een verrassend zwaar, ongetwijfeld controversieel thema voor die tijd. Lekker zwaarmoedig, maar toch ook behapbaar.

Heerlijke film om eens in de zoveel jaar te herzien.

avatar van John Milton
Ik doe er een half puntje bij na herziening. Wat een pracht.

avatar van VanRippestein
Tja als je denkt een filmnoir te gaan zien snap ik dat het tegenvalt. Het lijkt er niet eens op.