• 15.735 nieuwsartikelen
  • 177.873 films
  • 12.196 series
  • 33.963 seizoenen
  • 646.802 acteurs
  • 198.941 gebruikers
  • 9.369.500 stemmen

De Nederlandse film

zoeken in:

Justice4All

• 2152 berichten
  • 457 stemmen

cornelis schreef:

(quote)
Nee hoor.
hoe zo nee hoor, verklaar je nader, ajb

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

Justice4All schreef:

(quote)
hoe zo nee hoor, verklaar je nader, ajb

Wat valt er te verklaren? Een Gouden Kalf betekent geen 'BLING BLING'. Voorbeelden te over van acteurs die na het winnen van een Kalf twee jaar geen werk meer hadden.

FisherKing

• 18696 berichten
  • 0 stemmen

Rijk de Gooyer donderde dat Kalf gewoon uit de taxi op straat.

Justice4All

• 2152 berichten
  • 457 stemmen

cornelis schreef:

(quote)

Wat valt er te verklaren? Een Gouden Kalf betekent geen 'BLING BLING'. Voorbeelden te over van acteurs die na het winnen van een Kalf twee jaar geen werk meer hadden.

Logisch, omdat er ook twee jaar lang geen films worden gemaakt

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

Justice4All schreef:

Logisch, omdat er ook twee jaar lang geen films worden gemaakt

Ik vat 'em niet.

Justice4All

• 2152 berichten
  • 457 stemmen

cornelis schreef:

(quote)

Ik vat 'em niet.

Ik wil alleen zeggen dat NL weinig (goede) films maakt en dat de acteurs graag in goede films willen spelen. Dus als de acteurs met een Gouden Kalf op een schoorsteen een aanbod van een film weigert, is hij Koos Werkeloos.

Maar mijn reactie was als een grapje bedoelt, ik merk dat je niet van grapjes houd.

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

Justice4All schreef:

Ik wil alleen zeggen dat NL weinig (goede) films maakt en dat de acteurs graag in goede films willen spelen. Dus als de acteurs met een Gouden Kalf op een schoorsteen een aanbod van een film weigert, is hij Koos Werkeloos.

Laat me je vertellen dat dat het probleem niet was.

Maar mijn reactie was als een grapje bedoelt, ik merk dat je niet van grapjes houd.

Ik ben dol op grapjes. Maar dit was geen geslaagde.

feanaro surion

• 5765 berichten
  • 1770 stemmen

Begint deze discussie niet iets voor op het forum te worden???

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

zo dan

Justice4All

• 2152 berichten
  • 457 stemmen

Ik hou liever van korte discussies. Krijg je minder hoofdpijn van.

jerryv

• 115 berichten
  • 3 stemmen

Jassie schreef:

Ik denk dat het wel mee zal vallen voor de "grote" films, eerder de kleine films zullen hier last van hebben.

In Nederland hebben we toch alleen maar klein?

Klein en kleiner...

Ik vindt het juist een goede zaak dat het beleid meer op de "grote" films gericht zijn, publiek trekkers...

En er zal heus wel geld over blijven voor de kleine, artistieke film, maar je kan beter geld stoppen in iets dat het waarschijnlijk ook gaat terug verdienen.

Maar het is jammer dat die CV regeling stopt, is er eigelijk al bekend of er wat voor in de plaats komt?

Worden de budgetten NOG kleiner... zonde

jerryv

• 115 berichten
  • 3 stemmen

p.s.

Met de regel "In Nederland hebben we toch alleen maar klein?

Klein en kleiner..."

bedoel ik niks lelijks mee over de nederlandse film hoor, ik vindt alleen niet dat we "grote" films hebben in Nederland en dat die kleinere films daar onder lijden ofzo... ik vindt het allemaal klein, veel van ons zijn nou eenmaal "opgegroeid" met de amerikaanse films en vergeleke daarmee vindt ik de "grote" (Costa????? bijv.?) films hier natuurlijk erg kleinschalig.

jerryv

• 115 berichten
  • 3 stemmen

wat opzich ook wel logisch is voor een land van maar 16 miljoen mensen.

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

jerryv schreef:

p.s.

Met de regel "In Nederland hebben we toch alleen maar klein?

Klein en kleiner..."

Alles is relatief.

bedoel ik niks lelijks mee over de nederlandse film hoor, ik vindt alleen niet dat we "grote" films hebben in Nederland en dat die kleinere films daar onder lijden ofzo..

Snap je niet.

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

En er zal heus wel geld over blijven voor de kleine, artistieke film, maar je kan beter geld stoppen in iets dat het waarschijnlijk ook gaat terug verdienen.

Dat is dus eigenlijk geen een nederlandse film....

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

jerryv schreef:

je kan beter geld stoppen in iets dat het waarschijnlijk ook gaat terug verdienen.

Rendabele NL films maken is onmogelijk. Daarvoor is de afzetmarkt te klein.

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

jerryv schreef:

ik vindt alleen niet dat we "grote" films hebben in Nederland en dat die kleinere films daar onder lijden ofzo

Dat kun je vinden, maar de vraag is of je gelijk hebt.

De laatste jaren was de beleidsaandacht voor publieksfilms nogal groot. Zoveel interessants werd er aan kleiner werk niet ontwikkeld. Terwijl een gezond filmbeleid zich m.i. over de volle breedte uitstrekt.

de "grote" (Costa????? bijv.?) films hier natuurlijk erg kleinschalig.

Costa! was een ultra-low-budget film. En groter dan Discovery Of Heaven hebben we het nog niet gehad hier.

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

Costa! was een ultra-low-budget film.

Onzin. Voor Nederlandse begrippen had de film een bescheiden budget, maar niet bijzonder low en al helemaal niet ultra.

(Voor de uitbreng was het budget overigens gigantisch)

jerryv

• 115 berichten
  • 3 stemmen

The discovery of heaven is niet echt een nederlandse film toch? eerder een internationaal product.

En Costa lijkt me inderdaad -voor nederlandse- begrippen zeker geen low budget film.

(en ook zeker geen goede film, maar dat is puur en alleen omdat het totaal MIJN type film niet is)

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

Wouter schreef:

(quote)

Onzin. Voor Nederlandse begrippen had de film een bescheiden budget, maar niet bijzonder low en al helemaal niet ultra.

Vertel.... 6 ton staat me bij.

Maar misschien zit ik ernaast.

Maar de eigenlijke vraag in de discussie was: is het een 'grote' film?

(Voor de uitbreng was het budget overigens gigantisch)

Nou en?

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

jerryv schreef:

En Costa lijkt me inderdaad -voor nederlandse- begrippen zeker geen low budget film.

Ik zal de cijfers eens proberen op te zoeken. Tot die tijd blijft het gespeculeer natuurlijk.

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

cornelis schreef:

(quote)

Vertel.... 6 ton staat me bij.

Maar misschien zit ik ernaast.

Ik dacht dat het iets meer was, maar goed als het 6 ton was, was het low budget, maar niet ultra. Telefilmbudget.

Maar de eigenlijke vraag in de discussie was: is het een 'grote' film?

(quote)

Nou en?

Zoals je zegt: de eigenlijke vraag in de discussie was: is het een 'grote' film?

Qua uitbreng: jazeker.

Qua bezoekers: absoluut.

Niet enkel het productiebudget maakt iets groot of klein.

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

Wouter schreef:

Ik dacht dat het iets meer was, maar goed als het 6 ton was, was het low budget, maar niet ultra. Telefilmbudget.

Een kleine film dus.

Voor het type film: idioot low budget. IMO.

Afgezet tegen het budget van andere NL pubieksfilms: uiterst goedkoop. IMO.

Niet enkel het productiebudget maakt iets groot of klein.

Eens.

Lees echter de berichten hierboven. Jerryv stelde dat 'grote' films als Costa! zo kleinschalig lijken. Gezien het productiebudget is het bepaald niet vreemd dat Costa! kleinschalig oogt. Costa! is in die zin bepaald geen grote film. I.t.t. Volle Maan of De Dominee of Minoes.

Laat ik het zo samenvatten: Costa! is bepaald niet het schoolvoorbeeld van een grote NL film.

Justice4All

• 2152 berichten
  • 457 stemmen

Wat is de duurste nederlandse film alllertijde, weten jullie dat? Ik niet, ben wel benieuwd? Zo ja, hoeveel was/is het?

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

Justice4All schreef:

Wat is de duurste nederlandse film alllertijde, weten jullie dat? Ik niet, ben wel benieuwd? Zo ja, hoeveel was/is het?

Voor zover ik weet is dat Resistance. Een volledig Nederlandse, maar geenszins NLtalige film.

"met een budget van €16 miljoen de duurste volledige Nederlandse productie ooit, bleef slechts enkele weken in de bioscopen draaien."

bron

Het lijkt er ook sterk op dat deze film de uiteindelijke ondergang van productiemaatschappij First Floor Features van Laurens Geels heeft betekend. FFF was de productiemaatschappij van de Flodder films (en series), maar ook van Karakter en Valentin.

Justice4All

• 2152 berichten
  • 457 stemmen

Is wel dom van FFF om zoveel geld aan een dramafilm te geven. Ik zou het meer spenderen aan actiefilms of thrillers. Niet aan een kostuumdrama of dergelijke.

starbright boy (moderator films)

• 22394 berichten
  • 5066 stemmen

Dure Engelstalige actie/thriller uit Nederland is ook al meerdere keren geflopt. FFF had daar net minstens twee keer heel erg op verloren.

Justice4All

• 2152 berichten
  • 457 stemmen

starbright boy schreef:

Dure Engelstalige actie/thriller uit Nederland is ook al meerdere keren geflopt. FFF had daar net minstens twee keer heel erg op verloren.

Maar sorry vriend € 16 miljoen euro uitgeven en nog laten floppen, dan is er echt iets met FFF aan de hand. Volgens mijn zijn de thrillers/horrors van FFF niet echt een flop en/of ze zijn voor heel wat minder gemaakt.

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

Down en Do not Desturb waren wel degelijk flops. Zowel artistiek als commercieel.

starbright boy (moderator films)

• 22394 berichten
  • 5066 stemmen

En Down had een budget van 15 miljoen dollar volgens IMDB. Gewoon hetzelfde verhaal dus.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.