- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De Nederlandse film
De Nederlandse film
Justice4All
-
- 2152 berichten
- 457 stemmen
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Wat valt er te verklaren? Een Gouden Kalf betekent geen 'BLING BLING'. Voorbeelden te over van acteurs die na het winnen van een Kalf twee jaar geen werk meer hadden.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Rijk de Gooyer donderde dat Kalf gewoon uit de taxi op straat.
Justice4All
-
- 2152 berichten
- 457 stemmen
Wat valt er te verklaren? Een Gouden Kalf betekent geen 'BLING BLING'. Voorbeelden te over van acteurs die na het winnen van een Kalf twee jaar geen werk meer hadden.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Logisch, omdat er ook twee jaar lang geen films worden gemaakt

Ik vat 'em niet.
Justice4All
-
- 2152 berichten
- 457 stemmen
Ik vat 'em niet.
Maar mijn reactie was als een grapje bedoelt, ik merk dat je niet van grapjes houd.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Ik wil alleen zeggen dat NL weinig (goede) films maakt en dat de acteurs graag in goede films willen spelen. Dus als de acteurs met een Gouden Kalf op een schoorsteen een aanbod van een film weigert, is hij Koos Werkeloos.
Laat me je vertellen dat dat het probleem niet was.
Ik ben dol op grapjes. Maar dit was geen geslaagde.
feanaro surion
-
- 5765 berichten
- 1770 stemmen
Begint deze discussie niet iets voor op het forum te worden???
Justice4All
-
- 2152 berichten
- 457 stemmen
Ik hou liever van korte discussies. Krijg je minder hoofdpijn van. 
jerryv
-
- 115 berichten
- 3 stemmen
Ik denk dat het wel mee zal vallen voor de "grote" films, eerder de kleine films zullen hier last van hebben.
In Nederland hebben we toch alleen maar klein?
Klein en kleiner...
Ik vindt het juist een goede zaak dat het beleid meer op de "grote" films gericht zijn, publiek trekkers...
En er zal heus wel geld over blijven voor de kleine, artistieke film, maar je kan beter geld stoppen in iets dat het waarschijnlijk ook gaat terug verdienen.
Maar het is jammer dat die CV regeling stopt, is er eigelijk al bekend of er wat voor in de plaats komt?
Worden de budgetten NOG kleiner... zonde
jerryv
-
- 115 berichten
- 3 stemmen
p.s.
Met de regel "In Nederland hebben we toch alleen maar klein?
Klein en kleiner..."
bedoel ik niks lelijks mee over de nederlandse film hoor, ik vindt alleen niet dat we "grote" films hebben in Nederland en dat die kleinere films daar onder lijden ofzo... ik vindt het allemaal klein, veel van ons zijn nou eenmaal "opgegroeid" met de amerikaanse films en vergeleke daarmee vindt ik de "grote" (Costa????? bijv.?) films hier natuurlijk erg kleinschalig.
jerryv
-
- 115 berichten
- 3 stemmen
wat opzich ook wel logisch is voor een land van maar 16 miljoen mensen.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
p.s.
Met de regel "In Nederland hebben we toch alleen maar klein?
Klein en kleiner..."
bedoel ik niks lelijks mee over de nederlandse film hoor, ik vindt alleen niet dat we "grote" films hebben in Nederland en dat die kleinere films daar onder lijden ofzo..
Snap je niet.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
En er zal heus wel geld over blijven voor de kleine, artistieke film, maar je kan beter geld stoppen in iets dat het waarschijnlijk ook gaat terug verdienen.
Dat is dus eigenlijk geen een nederlandse film....
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
je kan beter geld stoppen in iets dat het waarschijnlijk ook gaat terug verdienen.
Rendabele NL films maken is onmogelijk. Daarvoor is de afzetmarkt te klein.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
ik vindt alleen niet dat we "grote" films hebben in Nederland en dat die kleinere films daar onder lijden ofzo
Dat kun je vinden, maar de vraag is of je gelijk hebt.
De laatste jaren was de beleidsaandacht voor publieksfilms nogal groot. Zoveel interessants werd er aan kleiner werk niet ontwikkeld. Terwijl een gezond filmbeleid zich m.i. over de volle breedte uitstrekt.
Costa! was een ultra-low-budget film. En groter dan Discovery Of Heaven hebben we het nog niet gehad hier.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Costa! was een ultra-low-budget film.
Onzin. Voor Nederlandse begrippen had de film een bescheiden budget, maar niet bijzonder low en al helemaal niet ultra.
(Voor de uitbreng was het budget overigens gigantisch)
jerryv
-
- 115 berichten
- 3 stemmen
The discovery of heaven is niet echt een nederlandse film toch? eerder een internationaal product.
En Costa lijkt me inderdaad -voor nederlandse- begrippen zeker geen low budget film.
(en ook zeker geen goede film, maar dat is puur en alleen omdat het totaal MIJN type film niet is)
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Onzin. Voor Nederlandse begrippen had de film een bescheiden budget, maar niet bijzonder low en al helemaal niet ultra.
Vertel.... 6 ton staat me bij.
Maar misschien zit ik ernaast.
Maar de eigenlijke vraag in de discussie was: is het een 'grote' film?
Nou en?
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
En Costa lijkt me inderdaad -voor nederlandse- begrippen zeker geen low budget film.
Ik zal de cijfers eens proberen op te zoeken. Tot die tijd blijft het gespeculeer natuurlijk.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Vertel.... 6 ton staat me bij.
Maar misschien zit ik ernaast.
Ik dacht dat het iets meer was, maar goed als het 6 ton was, was het low budget, maar niet ultra. Telefilmbudget.
Maar de eigenlijke vraag in de discussie was: is het een 'grote' film?
Nou en?
Zoals je zegt: de eigenlijke vraag in de discussie was: is het een 'grote' film?
Qua uitbreng: jazeker.
Qua bezoekers: absoluut.
Niet enkel het productiebudget maakt iets groot of klein.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Ik dacht dat het iets meer was, maar goed als het 6 ton was, was het low budget, maar niet ultra. Telefilmbudget.
Een kleine film dus.
Voor het type film: idioot low budget. IMO.
Afgezet tegen het budget van andere NL pubieksfilms: uiterst goedkoop. IMO.
Eens.
Lees echter de berichten hierboven. Jerryv stelde dat 'grote' films als Costa! zo kleinschalig lijken. Gezien het productiebudget is het bepaald niet vreemd dat Costa! kleinschalig oogt. Costa! is in die zin bepaald geen grote film. I.t.t. Volle Maan of De Dominee of Minoes.
Laat ik het zo samenvatten: Costa! is bepaald niet het schoolvoorbeeld van een grote NL film.
Justice4All
-
- 2152 berichten
- 457 stemmen
Wat is de duurste nederlandse film alllertijde, weten jullie dat? Ik niet, ben wel benieuwd? Zo ja, hoeveel was/is het?
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Wat is de duurste nederlandse film alllertijde, weten jullie dat? Ik niet, ben wel benieuwd? Zo ja, hoeveel was/is het?
Voor zover ik weet is dat Resistance. Een volledig Nederlandse, maar geenszins NLtalige film.
"met een budget van €16 miljoen de duurste volledige Nederlandse productie ooit, bleef slechts enkele weken in de bioscopen draaien."
Het lijkt er ook sterk op dat deze film de uiteindelijke ondergang van productiemaatschappij First Floor Features van Laurens Geels heeft betekend. FFF was de productiemaatschappij van de Flodder films (en series), maar ook van Karakter en Valentin.
Justice4All
-
- 2152 berichten
- 457 stemmen
Is wel dom van FFF om zoveel geld aan een dramafilm te geven. Ik zou het meer spenderen aan actiefilms of thrillers. Niet aan een kostuumdrama of dergelijke.
starbright boy (moderator films)
-
- 22394 berichten
- 5066 stemmen
Dure Engelstalige actie/thriller uit Nederland is ook al meerdere keren geflopt. FFF had daar net minstens twee keer heel erg op verloren.
Justice4All
-
- 2152 berichten
- 457 stemmen
Dure Engelstalige actie/thriller uit Nederland is ook al meerdere keren geflopt. FFF had daar net minstens twee keer heel erg op verloren.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Down en Do not Desturb waren wel degelijk flops. Zowel artistiek als commercieel.
starbright boy (moderator films)
-
- 22394 berichten
- 5066 stemmen
En Down had een budget van 15 miljoen dollar volgens IMDB. Gewoon hetzelfde verhaal dus.