- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De Nederlandse film
De Nederlandse film
Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
Ik vermoed eerder dat het in het algemeen niet rendabel is om hier vlotte (al of niet Engelstalige) thrillers of horrors te gaan produceren. Het wordt dan vrij snel concurrentie voor de grote Hollywoodfilms, maar dan met een veel kleiner budget (daar ontkom je niet aan) en zonder grote sterren. Zowel een nationaal als een internationaal publiek zal dan - tenzij ze een specifieke interesse in de NL'se film hebben - veel sneller naar de Hollywoodse variant stappen.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Voor zover ik weet is FFF ten onder gegaan aan het zogenaamde 'gaten met gaten vullen'. Resistance zal eerder de druppel zijn geweest die de emmer deed overlopen dan de directe oorzaak.
Justice4All
-
- 2152 berichten
- 457 stemmen
Ik vind persoonlijk dat Nederland gewoon Nederlandstalige films moet maken en geen Engelstalige films. Natuurlijk mag er uitzonderingen gemaakt worden. Zoals bij "Mulang".
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Morlang bedoel je ?
Justice4All
-
- 2152 berichten
- 457 stemmen
Ik vind persoonlijk dat Nederland gewoon Nederlandstalige films moet maken en geen Engelstalige films. Natuurlijk mag er uitzonderingen gemaakt worden. Zoals bij "Mulang".
kos
-
- 46682 berichten
- 8842 stemmen
Ik moet wel zeggen dat het erg apart is om te zien dat de bezuinigingen op de filmtak teruggedraaid worden. Staat er wat vreemd bij tussen de zorg en onderwijs- maatregelen.
Hebben ze soms een goede lobby tegenwoordig? 
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Ik moet wel zeggen dat het erg apart is om te zien dat de bezuinigingen op de filmtak teruggedraaid worden. Staat er wat vreemd bij tussen de zorg en onderwijs- maatregelen.
Dat is te sterk gesteld. Er is nog steeds flink gehakt in de Cultuurnota, en er wordt wel degelijk op film bezuinigd.
Wat sommigen vergeten is dat het aflopen van de filminvesteringsmaatregelen geen bezuiniging is, maar het einde van een beleidsmaatregel. Die regeling zou slechts 5 jaar bestaan.
Aan het einde zou na een evaluatie worden besloten hoe het verder moest. Het antwoord van sommige beleidsdebielen was dat het niet verder hoefde, terwijl uit onderzoek van McKinsey duidelijk bleek dat de maatregelen effect hadden gesorteerd (aanzienlijke vergroting van het marktsaandeel bijvoorbeeld) en dat een aanvullende beleidsvorm noodzakelijk bleef. (Dat je in een land met 16 miljoen inwoners met speelfilms van 2 tot 4 miljoen euro nooit een rendabele industrie kon verwachten, dat kon eenieder op zijn vingers natellen).
Ook de Kamer heeft zich (al bijna een jaar geleden?) uitgesproken VOOR een vervolgbeleid voor film, op basis van een motie van D66 en VVD. Dat staat in zekere zin dus los van bezuinigingen.
Redelijk tot goed, denk ik. En die lobby is ook nodig. Nederland is een land dat buitengewoon weinig geld aan kunst en cultuur uitgeeft (nog geen 1 procent van het BNP, terwijl in de ons omringende landen 2% een soort minimum is, meen ik). Wat betreft film, daaraan wordt in NL zo weinig geld besteed, dat - binnen Europa - geloof ik enkel de Portugese film slechter af is.
Vóór de invoering van de CV-maatregel is vergelijkend onderzoek gedaan, waaruit bleek dat indertijd in Nederland 50 guldencent overheidsgeld per inwoner per jaar voor film beschikbaar was, in Duitsland 2,50 gulden, en in Denemarken 13 gulden. Denemarken stond daarmee bovenaan, Duitsland bijna onderaan (met enkel Nederland en Portugal eronder, meen ik).
Als je dat enerzijds legt naast de welvaart in ons land (zeker op dat moment) en anderzijds het (internationale) succes van de Duitse en Deense film...
kos
-
- 46682 berichten
- 8842 stemmen
Dat is inderdaad goed te begrijpen, vooral als liefhebber van film natuurlijk.
Overigens is het afsluiten van bepaald beleid, terwijl iedereen (inclusief beleidsbepalers zelf) er van tevoren vanuit ging dat dit beleid wel zou doorlopen ook een soort van bezuiniging natuurlijk.
Het ging mij er vooral om dat er zo ontzettend hard gesneden wordt in alle lagen van de maatschappij en er ternauwerdood nog allerlei moeilijke concessies gedaan worden (vooral op sociaal gebied), dat het toch opmerkelijk is dat de Nederlandse film daar opeens tussen staat als één van de posten waarop uiteindelijk toch niet 'bezuinigd' kan worden.
Om het belang aan te geven: de zelfstandigenaftrek wordt nu opeens niet meer verhoogd terwijl dat broodnodig was en werd beloofd als compensatie voor eerdere maatregelen.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Ik vermoed eerder dat het in het algemeen niet rendabel is om hier vlotte (al of niet Engelstalige) thrillers of horrors te gaan produceren.
Het is economisch sowieso niet rendabel om hier films voor de NL markt te produceren.
En concurreren op de internationale markt is inderdaad buitengewoon riskant.
ik weet er ook niet alles van, maar films als Resistance werden juist niet voor de Nederlandse, maar voor de internationale markt gemaakt, daarbij mikkend op de videomarkt (en met bescheiden sterren, met herkenbare namen).
Ooit gezien waar de (lagere) planken van de videotheken mee vol staan? Heel veel straight-to-video, is een grote markt.
Maar goed, het is dus ergens mis gegaan, maar niet zomaar door het floppen van een enkele film, maar door een opeenstapeling van tegenvallers en verkeerde beslissingen (onder andere door de banken nota bene).
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Overigens is het afsluiten van bepaald beleid, terwijl iedereen (inclusief beleidsbepalers zelf) er van tevoren vanuit ging dat dit beleid wel zou doorlopen ook een soort van bezuiniging natuurlijk.
Die duidelijkheid was er dus juist niet. De enige officiele duidelijkheid was dat de regeling eindig was. Fout was vooral de minister die op grond van 1 van de 10 conclusies van een extern rapport besloot dat het maar helemaal afgelopen moest zijn. Fout was ook de filmindustrie die niet op tijd een alternatief had uitgedacht.
kos
-
- 46682 berichten
- 8842 stemmen
Scheelt toch 3000 Euro per jaar, niet bepaald weinig. Plus het vervallen van het grijze kenteken. En elk jaar is het hetzelfde liedje.
Maar goed, we gaan offtopic 
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Die laatste opmerking van mij was dan ook ironisch bedoeld.
Justice4All
-
- 2152 berichten
- 457 stemmen
Sorry, kwartje viel niet echt.
Je moet zeggen: 20/50 euro cent viel niet echt

Justice4All
-
- 2152 berichten
- 457 stemmen
Ik denk eerder aan 10 eurocent 
Dustyfan
-
- 5607 berichten
- 0 stemmen
Ik denk eerder aan 10 eurocent 
Een dubbeltje dus 
Het dubbeltje viel niet.....
Klinkt toch best aardig?
Justice4All
-
- 2152 berichten
- 457 stemmen
Een dubbeltje dus 
Het dubbeltje viel niet.....
Klinkt toch best aardig?
Dustyfan
-
- 5607 berichten
- 0 stemmen
ja, en daarna viel de hele kluis om... 
(Wel heel erg off-topic dit. Sorry)
Gizzmann
-
- 5617 berichten
- 2839 stemmen
Ik houd niet van Nederlandse films, maar de Flodder-films, Mama is boos! en shouf shouf habibi zijn wel te pruimen. Er zijn trouwens twee geweldige Nederlandse films in voorbereiding:
Woensdag - http://www.woensdagfilm.nl/ - de allereerste Nederlandse slasher
Heiz the movie - http://www.heinzthemovie.nl/ - animatiefilm over de hilarische krantenstrip Heinz
Webby
-
- 861 berichten
- 846 stemmen
Ik houd niet van Nederlandse films, maar (...), Mama is boos! en (...)
Mama is boos! ???
Wat dat juist een vreselijke film!
Flipman
-
- 7109 berichten
- 1141 stemmen
Wilde Mossels is de Nederlandstalige film die degrootste indruk op me heeft gemaakt.
Waarom?
Bekijk hem maar eens, dan weet je het!
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Inmiddels ga ik voor Simon als beste Nederlandstalige film.
Bekijk hem maar eens, dan weet je het! 
Gizzmann
-
- 5617 berichten
- 2839 stemmen
Mama is boos! ???
Wat dat juist een vreselijke film!
Jah, hij is slecht, maar echt ontzettend grappig. Je moet er maar van houden zal ik maar zeggen.. en ik houd ervan!
DE ANKE KAKSCHOOL! -lol-
fokkit08
-
- 14 berichten
- 64 stemmen
Helaas komen de meeste Nederlandse films voort uit een boek. Meestal lees ik eerst het boek en bekijk daarna pas de film (dat is de juiste volgorde, vind ik). Ik kan dan ook niet anders dan concluderen dat de meeste Nederlandse films slechts hele slappe aftreksels zijn van zeer aardige (en soms zelfs hele goede) boeken.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
The Shawshank Redemption, One Flew Over the Cuckoo's Nest, LOTR, The Silence of the Lambs, The Shining, A Clockwork Orange, The Green Mile.....
Ook allemaal boekverfilmingen!! In Nederland zijn de meeste films die uitkomen nog altijd GEEN boekverfilmingen. Er zijn overigens plenty goede boekverfilmingen. De Tweeling, Spoorloos, Karakter, Minoes etc.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Eigenlijk toch een klein beetje schandalig dat in die Top 25 Turks Fruit niet te vinden is
Zondermeer.