menu

Mijn Updates +
Film / Genres en landen / De Nederlandse film

zoeken in:
bij Films > Algemeen > Artikel Nederlandse Film:

In het/de NRC van vandaag een bijlage over de Nederlandse film. Best interessant hier en daar.

kappeuter (crew)
Ah interessant. Morgen even op het station kopen.
Toch niet al te pessimistisch hoop ik ?

FisherKing
kappeuter schreef:

Nee.. Mocht het niet lukken, ik heb nog altijd wel een copy hier..

kappeuter (crew)
Voor een persoon met een jetlag, ben je bijzonder aardig. Dank.

kappeuter schreef:

Helemaal niet. Een open brief van Hans Beerekamp aan Hans Dijkstal (de nieuwe bestuursvoorzitter van het filmfonds), een overzicht van de toonaangevende regisseurs van Nederland (met foto en korte toelichting), een artikel over wat het buitenland over de Nederlandse film denkt, een stuk over hoe men Nederlandse films op buitenlandse films moet krijgen, een overzicht van alle 'Beste Film' gouden kalfwinnaars, een stuk over de dominantie van Hilversum, een artikel over nog niet alng afgestudeerden van de filmacademie en een stuk over filmend Rotterdam.

Hallo Allemaal,
ik wil even een onderwerp aansnijden...
Het valt mij op dat er vaak wordt geroepen "oh een nederlandse film", je hebt mensen die wel van de "nederlandse" film houden en niet, het idee alleen al dat er zoiets bestaat als "de nederlandse film" vindt ik al zo bekrompen als het maar kan, en niet van de mensen die het roepen maar van de nederlandse film industrie.
Wereldwijd en vooral in de VS worden zeer populaire films gemaakt, SF en fantasie, films zoals Star Wars, The lord of the rings (oke laat die laatste maar zitten dat is een zeer bijzonder project), als ik naar de bioscoop ga dan is het niet naar een nederlandse film waarom niet? omdat ik al weet dat er geen fantasie vollen films gemaakt worden, ze zullen ongetijfeld goed zijn, maar ik wil entertainment, als ik drama wil zien dan zet ik de tv wel aan, en het woord entertainment schijnt te missen bij de grote film bedrijfen in nederland.
(voorstanders van de "nederlandse film gewoon blijven doorlezen, ik ga niks afkraken)
De laatste jaren gaat het goed met de nederlandse film zeggen ze, en dat is ook zo, er gaan veel mensen heen, maar de films die gemaakt worden zijn of voor kinderen, jongeren en drama films meer is er niet, ik heb laatse Pietje Bell gezien, leuke film en blij dat die gemaakt is! maar het wordt vervelend als er alleen maar films gemaakt worden voor kinderen, en jongeren (Costa)
De tweeling is een drama film en genomineerd voor de oscar, maar het is weeer een drama film, dat neemt niet weg of die wel of niet goed is, maar er zijn teweinig genres in nederland, wij hebben geen grote SFX blockbusters, wij hebben geen films die je wegvoeren naar een andere wereld, en wat voor soort films worden wereldwijd gekeken en leveren miljoenen op? voornamelijk films met fantasie en SF.
Alleen van die "onzin" films hoeft ook weer niet, maar hoe kan je een goede drama film op waarde schatten als je nooit een Entertainment film voorgeschoteld krijgt?
Paul verhoeven heeft in Amerika starship troopers gemaakt en robocop, waarom maakte hij niet dit soort films in Nederland?
Ik geloof er niks van dat "onze" mensen geen talent hebben, ze krijgen de kans gewoon niet, het zal wel teveel geld kosten, en nu geef ik even een persoonlijke mening: als filmmaatschappijen in nederland samen een film maken voor een aantal miljoen (geld beplaat niet of de film goed is maar je kunt er wel meer mee) en als zo'n film een sucses wordt dan verdien je het toch weer terug? er worden geen fantasievollen films gemaakt met buitenaardse wezens, elfen of dwergen, keiharde actie films enz.... en er gaat (denk ik) veel te weinig geld in zo'n film zitten, maar dat kan ik mis hebben.

Maar ik heb dus geen commentaar op wat ze WEL doen (en dat doen ze goed) maar op wat ze NIET (en nooit doen).

en ik vondt ook deze website, is ook wel leuk om door te lezen:
http://www.xs4all.nl/~dht/fantasten/inlsymp.html

Ik begrijp niet goed wat je wilt zeggen. Je stelt een vraag...waarom geen Nederlands Sci-fi...en vervolgens geef je zelf het antwoord...geen geld.

Overigens vind ik dat de gemiddelde Nederlandse film steeds beter wordt. Waarschijnlijk dankzij de belastingregeling. Ben de naam van die regeling even kwijt. BKR of zoiets.

jerryv schreef:
wij hebben geen grote SFX blockbusters,

Ik vrees dat we die niet kunnen betalen.

Paul verhoeven heeft in Amerika starship troopers gemaakt en robocop, waarom maakte hij niet dit soort films in Nederland?

Omdat hij dat soort films eigenlijk helemaal niet wilde maken, volgens zijn eigen zeggen.
als zo'n film een sucses wordt dan verdien je het toch weer terug?

Nee dus. Heb het ooit eens voorgerekend gezien. Er valt niet genoeg terug te verdienen in NL.

Redlop schreef:

Ik begrijp niet goed wat je wilt zeggen. Je stelt een vraag...waarom geen Nederlands Sci-fi...en vervolgens geef je zelf het antwoord...geen geld.

Overigens vind ik dat de gemiddelde Nederlandse film steeds beter wordt. Waarschijnlijk dankzij de belastingregeling. Ben de naam van die regeling even kwijt. BKR of zoiets.

????
Ehm... je snap niet goed wat ik wil zeggen? ik stel toch helemaal geen vraag? ik plaats een bericht van mij om over dit onderwerp te discuseren, het is geen vraag en er zal ook niet alleen maar 1 antwoord zijn

cornelis schreef:
(quote)

Ik vrees dat we die niet kunnen betalen.

(quote)

Omdat hij dat soort films eigenlijk helemaal niet wilde maken, volgens zijn eigen zeggen.
(quote)

Nee dus. Heb het ooit eens voorgerekend gezien. Er valt niet genoeg terug te verdienen in NL.

Oke, maar even een voorbeeld, de nieuwe Costa! gaat 3 miljoen euro kosten, van dit geld zou je ook een goede avonturen film kunnen maken, een goede actiefilm of een science fiction / fantasie film, het hoeft geen miljoenen te kosten, maar er mag wel wat meer fantasie in die films, en zouden ze van 3 miljoen geen Entertainment avonurenfilm kunnen maken waarbij je de tv aanzet of gaat zitten in de bioscoop en lekker anderhalf uur vermaak te zien krijgt? waarom steeds maar wil dezelde genres doen?

Oke, maar even een voorbeeld, de nieuwe Costa! gaat 3 miljoen euro kosten, van dit geld zou je ook een goede avonturen film kunnen maken, een goede actiefilm of een science fiction / fantasie film, het hoeft geen miljoenen te kosten, maar er mag wel wat meer fantasie in die films, en zouden ze van 3 miljoen geen Entertainment avonurenfilm kunnen maken waarbij je de tv aanzet of gaat zitten in de bioscoop en lekker anderhalf uur vermaak te zien krijgt? waarom steeds maar wil dezelde genres doen?

Voor actie en avontuur heb je helaas een veelvoud nodig van die drie miljoen. En de nieuwe Costa wordt natuurlijk gemaakt omdat er zoveel mensen naar die vorige gingen. Dat kunnen jij en ik wel stom vinden, maar een paar honderd duizend kids denken daar blijkbaar anders over.

Maar je hebt niet helemaal ongelijk, hoor. Films als The Matrix of andere SFX blockbusters kunnen we dan wel vergeten, wat meer fantastisch zou het inderdaad allemaal wel kunnen. Probleem is dat het niet zo erg aansluit bij de Nederlandse cultuur. Ook in de literatuur (waar sfx niks extra's kosten) gebeurt er op dat vlak niet zo veel.

maar ik wil entertainment, als ik drama wil zien dan zet ik de tv wel aan, en het woord entertainment schijnt te missen bij de grote film bedrijfen in nederland.
(...)
Alleen van die "onzin" films hoeft ook weer niet, maar hoe kan je een goede drama film op waarde schatten als je nooit een Entertainment film voorgeschoteld krijgt?

Hier ben ik het niet mee eens. Ik zie wel dat er weinig echte genrefilms worden gemaakt en zeker dingen die een meer fantastisch karakter hebben. Maar de hele Nederlandse filmindustrie lijkt juist entertainment/amusement gericht.
Pietje Bell, Liever Verliefd, Pipo, Volle Maan, Phileine, Snow Fever, In Oranje, Floris, Shouf Shouf, De Kameleon, Ik Ook Van Jou, Oesters van Nam Kee, Feestje etc. Allemaal weinig artistieke pretenties en vooral amusementsgericht.

Wouter schreef:

(quote)

Hier ben ik het niet mee eens. Ik zie wel dat er weinig echte genrefilms worden gemaakt en zeker dingen die een meer fantastisch karakter hebben. Maar de hele Nederlandse filmindustrie lijkt juist entertainment/amusement gericht.
Pietje Bell, Liever Verliefd, Pipo, Volle Maan, Phileine, Snow Fever, In Oranje, Floris, Shouf Shouf, De Kameleon, Ik Ook Van Jou, Oesters van Nam Kee, Feestje etc. Allemaal weinig artistieke pretenties en vooral amusementsgericht.

Maar te realistich, je hebt gelijk dat er minder drama films gemaakt worden dan entertainment films maar ik bedoel dus meer de films met fantasie, in nederlandse films rijden auto's altijd op de weg, hebben mensen altijd twee benen, twee armen of ogen, wordt er gewoon op het fornuis gekookt, het is allemaal zo... gewoon en dat is het denk ik in de nederlandse cultuur hangt er zo'n sfeer van doe maar gewoon, en dat is vaak maar goed ook, maar daar mogen ze soms best van afwijken, want er is genoeg "gewoon" te zien op straat, maar als ik het lijstje met films van jouw even erbij pak dan zie ik dus dat het bijna allemaal films zijn die leuk zijn voor kleine kinderen (ook voor volwassen, maar erg kindvriendelijk) en voor pubers, en dat is juist goed, maar waar blijven de meer volwassen onzin films, onze indiana jones? onze superhelden, want dat ontbreekt er ook aan, wij hebben (bijna) helemaal geen superhelden op het witte doek.......

jerryv schreef:

????
Ehm... je snap niet goed wat ik wil zeggen? ik stel toch helemaal geen vraag? ik plaats een bericht van mij om over dit onderwerp te discuseren...

Oké...niet een concrete vraag. Maar uit je bericht kun je de vraag destilleren die je overigens een paar posts verder wel concreet stelt:

...maar waar blijven de meer volwassen onzin films, onze indiana jones?...

en het antwoord daarop weet je al. Geld.

(quote)

Maar te realistich, je hebt gelijk dat er minder drama films gemaakt worden dan entertainment films maar ik bedoel dus meer de films met fantasie,

Maar da's dus iets anders dan entertainmentfilms. Fantastisch films kunnen trouwens zeer artistiek zijn. Sommige fantastische films van Tarkovsky of Kubrick zou ik niet zondermeer in de entertainmenthoek stoppen. (Alhoewel die scheiding eigenlijk ook nogal onzininnig is)

in nederlandse films rijden auto's altijd op de weg, hebben mensen altijd twee benen, twee armen of ogen, wordt er gewoon op het fornuis gekookt, het is allemaal zo... gewoon

Toch zijn er de laatste jaren best films gemaakt die verder gaan dan het gewone, het realistische. Jezus is een Palestijn, Wilde Mossels, AmnesiA, Grimm en Magonia - om er maar een paar te noemen. En eigenlijk kun je zelfs Minoes in dat rijtje zetten.
Ben benieuwd of je die dan ook allemaal gezien hebt...

en dat is het denk ik in de nederlandse cultuur hangt er zo'n sfeer van doe maar gewoon, en dat is vaak maar goed ook, maar daar mogen ze soms best van afwijken, want er is genoeg "gewoon" te zien op straat,

Daar ben ik het op zich wel mee eens. ik wil echter wel aangeven dat er ietwat verandering is geklomen de laatste jaren.

maar als ik het lijstje met films van jouw even erbij pak dan zie ik dus dat het bijna allemaal films zijn die leuk zijn voor kleine kinderen

Van de 13 genoemde films waren er 4 kinderfilms.

(ook voor volwassen, maar erg kindvriendelijk) en voor pubers, en dat is juist goed, maar waar blijven de meer volwassen onzin films, onze indiana jones?

Een film als die zouden we nooit kunnen betalen. het geen dat er nog het meest op lijkt, vermoedelijk, is Floris. Dit jaar nog in de bios.
(enne... zo volwassen is Indiana Jones toch ook weer niet?)

onze superhelden, want dat ontbreekt er ook aan, wij hebben (bijna) helemaal geen superhelden op het witte doek.......

Superhelden is een erg Amerikaans fenomeen. Ik zou het een beetje bizar vinden als wij serieus een Batman-achtige figuur zouden opvoeren. Natuurlijk, als parodie zou het kunnen. Zoals op tv met de Melkman (oid) en Zeeuws meisje. Maar een serieuze superheldenfilm lijkt me niks. Dat past toch ook helemaal niet bij ons?

Waarom past dat niet bij ons?,(superhelden) en ik heb je lijste doorgenomen, jezus is een palestijn heb ik niet gezien maar als ik het verhaaltje zo leest hoef ik dat niet eens, veel geweld, sex, bloed enz... dus inderdaad een bijzondere film, maar dat is niet het soort enterainment / fantasie volle film wat ik bedoel, kijk maar gewoon eens in de bioscoop die films die daar vaak draainen dat bedoel ik, maar ik moet nu weg ik ga er morgen wel verder op in,
Dus tot dan!

Jerry

jerryv schreef:
Waarom past dat niet bij ons?,(superhelden)

Omdat dat een zeer Amerikaans fenomeen die uit de comichoek komt. Ken jij een nederlandse Superman, Batman, Spiderman oid?
Ik zou dat toch heel erg 'Amerikaantje nadoen' vinden als men dat hier ging doen. daarbij, waarom zouden we doen wat ze daar al (en veel beter) doen?

en ik heb je lijste doorgenomen, jezus is een palestijn heb ik niet gezien maar als ik het verhaaltje zo leest hoef ik dat niet eens, veel geweld, sex, bloed enz... dus inderdaad een bijzondere film, maar dat is niet het soort enterainment / fantasie volle film wat ik bedoel,

Tja. Je vroeg fantasievolle films en ik noem ze.

kijk maar gewoon eens in de bioscoop die films die daar vaak draainen dat bedoel ik

Je wil dat we gaan maken wat anderen al doen?

de films die in amerika gemaakt worden zijn veel populairder dan enkele andere film in nederland, je hoort mensen ook best vaak zeggen dat amerikaanse films niet goed genoeg zijn, nou dan zijn ze dat maar niet.... want wereldwijd worden die films bekekenen, uitgebracht en gekocht.
wereldwijd en ik denk juist vooral in europa leven miljoenen mensen mee met HUN avonturen films, spannende SF films enz...
ook zouden superhelden niet bij ons passen, maar in nederland wordt ook al gigantsch lang gekeken naar batman en superman,

is allemaal te amerikaans?
Kennelijk vinden we dat dan leuk, en kennelijk slaan dit soort films aan en zouden we dus onze trots opzij moeten zetten en ook van dit soort (wel zelfverzonnen, orginele) films gaan maken, en desnoods maken we ze engels, maak er een sucses van, en pas als de industrie op een level zit waarin film maken in onze eigentaal mogelijk is (winstgevend enz...) en er veel geld is binnengestroomd dan maken we ook nederlandstalige films.
Maar zelfs op de televisie is 80% engels geproken, en het overgrote deel van films is engels gesproken en zou het zo erg zijn als wij grote films in het engels uitbrengen om het dus voor meer landen geschikt te maken en winst te maken? dat lijkt me niet, we luisteren toch al bijna niks anders als het om film gaat en hiermee vergroot je de kans op winst en als je veel geld gaat verdienen dan kan je later weer veel geld uitgeven en als dat gebeurt dan komt er mischien een tijd waarin een regisseur, scriptschrijfer, producer een film kan maken die hij of zei wilt zonder steeds maar te denken "dat kan niet want we hebben niet zoveel geld te besteden"

helaas is het zo dat voor een film veel geld nodig is, sommige films die miljoenen kosten zijn niks aan en sommige die een paar duizend kosten zijn heel erg goed, maar over het algemeen betekend veel geld en minder risico om faiet te gaan en winst te maken meer vrijheid voor de filmmaker en kunnen er ook in nederland films gemaakt worden die eerst niet voor mogelijk gehouden werden, de films hoeven niet echt amerikaans te zijn, maar hun manier van filmen en werken werkt wel.......

jerryv schreef:
de films die in amerika gemaakt worden zijn veel populairder dan enkele andere film in nederland,

Volgens mij niet. De meeste films die in NL worden uitgebracht zijn van Amerikaanse origine. Enkele daarvan doen het uitstekend, een deel doet het matigjes, en een groot deel flopt. Relatief scoren NL films de laatste jaren niet minder goed. Volle Maan versloeg zelfs Minority Report in het openingsweekend, en ik geloof dat dat alleen in NL gebeurd was.
desnoods maken we ze engels,

Statistisch gezien is dat een slecht idee. Dat is geprobeerd, maar zonder succes.
maak er een sucses van

Je doet nu alsof dat niet geprobeerd wordt.
Maar zelfs op de televisie is 80% engels geproken,

De best bekeken programma's alleen dan weer niet.
zonder steeds maar te denken "dat kan niet want we hebben niet zoveel geld te besteden"

Je kan geen films maken die meer kosten dan wat je hebt. Ik snap dat 3 miljoen euro je als vrij kostbaar in de oren klinkt, maar dergelijke bedragen gaan al vaak op aan decors/kostuums/etc bij fantasyfilms.

Natuurlijk komt er meer geld beschikbaar als je je film in het buitenland kan verkopen. Dat wordt ook best uitgezocht, want de producent die dat lukt, kan daar simpelweg geld aan verdienen.

Tegelijkertijd kun je net zo goed stellen dat men in NL de laatste 5 jaar wel heel erg bezig lijkt met conformistische publieksfilms, en dat er weinig aandacht is voor de kleinere, artistiek interessantere film.

jerryv schreef:
de films die in amerika gemaakt worden zijn veel populairder dan enkele andere film in nederland,

Niet als je het gemiddeld ziet. Het marktaandeel in Nederland is nu zo'n 13 procent. terwijl we minder dan 13% van de films in de bios hebben. De laatste paar jaar gaat het qua bezoekers dus prima.

je hoort mensen ook best vaak zeggen dat amerikaanse films niet goed genoeg zijn, nou dan zijn ze dat maar niet.... want wereldwijd worden die films bekekenen, uitgebracht en gekocht.

Tja, je gaat me toch niet vertellen dat je serieus denkt daar mee te concurreren op wereldwijd niveau? Wij maken films voor een schijntje van enkel hun reclamebudgetten.

wereldwijd en ik denk juist vooral in europa leven miljoenen mensen mee met HUN avonturen films, spannende SF films enz...
ook zouden superhelden niet bij ons passen, maar in nederland wordt ook al gigantsch lang gekeken naar batman en superman,

Dat wil toch niet zeggen dat wij dat ook maar moeten maken?

is allemaal te amerikaans?

Ja. Zij zullen dat altijd beter doen dan wij. Zij hebben de poen om het te doen, maar ook de culturele bagage. Zie jij al een man in een maillot door Amsterdam vliegen?

Kennelijk vinden we dat dan leuk, en kennelijk slaan dit soort films aan en zouden we dus onze trots opzij moeten zetten en ook van dit soort (wel zelfverzonnen, orginele) films gaan maken,

Vind ik niet. We moeten onze eigen films maken. Niet zomaar Amerikanen na gaan doen. Dan krijg je surrogaatrommel.

en desnoods maken we ze engels, maak er een sucses van,

Vaak genoeg geprobeerd de laatste jaren. Nooit gelukt.
Zie SOUL ASSASIN, DO NOT DISTURB, ADRENALINE, DOWN, THE DELIVERY, CLAIM, SUPERSTITION, SNAPSHOTS, THE HOLLYWOOD SIGN etc.

en pas als de industrie op een level zit waarin film maken in onze eigentaal mogelijk is (winstgevend enz...)
en er veel geld is binnengestroomd dan maken we ook nederlandstalige films.

Nederlandstalige films zullen nooit helemaal kostendekkend zijn. En op Engelstalige films gemaakt door Hollanders zit niemand te wachten is gebleken. Zelfs het Engelstalige THE DISCOVERY OF HEAVEN deed het enkel in Nederland goed. Daarbuiten vond niemand het wat en de film verkocht in het buitenland voor geen meter. Slechter dan Nederlandstalige films zelfs.

Maar zelfs op de televisie is 80% engels geproken, en het overgrote deel van films is engels gesproken en zou het zo erg zijn als wij grote films in het engels uitbrengen om het dus voor meer landen geschikt te maken en winst te maken? dat lijkt me niet, we luisteren toch al bijna niks anders als het om film gaat en hiermee vergroot je de kans op winst en als je veel geld gaat verdienen dan kan je later weer veel geld uitgeven en als dat gebeurt dan komt er mischien een tijd waarin een regisseur, scriptschrijfer, producer een film kan maken die hij of zei wilt zonder steeds maar te denken "dat kan niet want we hebben niet zoveel geld te besteden"

Alles wat je zegt hebben anderen al geprobeerd. First Floor Features is er failliet op gegaan.

helaas is het zo dat voor een film veel geld nodig is, sommige films die miljoenen kosten zijn niks aan en sommige die een paar duizend kosten zijn heel erg goed, maar over het algemeen betekend veel geld en minder risico om faiet te gaan en winst te maken meer vrijheid voor de filmmaker en kunnen er ook in nederland films gemaakt worden die eerst niet voor mogelijk gehouden werden, de films hoeven niet echt amerikaans te zijn, maar hun manier van filmen en werken werkt wel.......

Besef je je wel dat de meeste Amerikaanse films gewoon verlies draaien? Dat ons gemiddelde slagingspersentage vele malen hoger ligt dan bij hen?

jerryv schreef:

het idee alleen al dat er zoiets bestaat als "de nederlandse film" vindt ik al zo bekrompen als het maar kan, en niet van de mensen die het roepen maar van de nederlandse film industrie.

Zoals ook 'de Franse film', de Amerikaanse film', 'de Spaanse film', 'de Austalische film'?

neo (crew)
jerryv schreef:

voornamelijk films met fantasie en SF.

Overigens is een film die hoe toevallig ook Science Fiction heet die wel als sf te beschouwen is.

Grappig. Die film is gigantisch geflopt, maar de remake rechten zijn wel verkocht aan de Amerikanen. Eens kijken of ze het ook daadwerkelijk gaan maken.

Even een vraagje (buiten de discussie, maar wel onder deze topic):

Is het moeilijk om werk te vinden in de Nederlandse filmindustrie?

Ik moet overmorgen hals-over-kop naar Nederland vliegen en ik zit er minimaal een maand vast i.v.m. mijn zieke oma. Ik wil het liefst werken in plaats van de hele dag voor de TV te zitten. De vorige keer dat ik in NL was (in September voor 3 weken) had ik werk bij mij in de buurt gevonden dus hield ik mezelf wel bezig. Maar ik heb film gestudeerd en het liefst zet ik iets op mijn cv waar ik wat aan heb. Ik heb ervaring nodig.

Is er een soort specifieke uitzendbureau voor werk in film en tv? Hoe kom je aan de bak? Een paar jaar geleden heb ik een zomertje meegelopen bij de NOB maar daar heb ik geen kontakten meer.

En (nu ga ik helemaal off-topic) is het nog steeds zo moeilijk om werk in het algemeen te vinden in NL? (...ik kom er Donderdag denk ik wel achter bij het uitzendbureau).

kos
Als je niet te zware eisen stelt kun je wel werk vinden voor een poosje hoor.

Je bedoelt in het algemeen?

kos
Ja, specifiek voor de filmwereld heb ik werkelijk geen flauw idee, sorry.

www.filmstart.nl kan je wellicht verder helpen.
Verder is er de vereniging voor nieuwe film en tv-makers. Ook die zouden je wellicht kunnen helepen www.nftvm.nl

Zelf producenten bellen die binnenkort in productie gaan kan natuurlijk ook.

Zal ik proberen. Hoe vind je een lijst van films die in productie zijn? Hier hebben we The Hollywood Reporter, bijvoorbeeld, met de telefoonnummers. Is er zoiets in NL?

Hebben ze in NL ook op elke film set lui die met een DV-camera behind-the-scenes bijna de hele tijd zitten op te nemen? Ik heb een professionele DVCAM camera (helaas NTSC) die ik waarschijnlijk meeneem.

Dat is iets dat ik wel zou willen doen - voor noppes zelfs, als ik er een docu van mag maken. In de VS heeft bijna elke film al een set documentarian voor de DVD. Is dat in NL ook al zo?

kos
Ze maken tegenwoordig overal al een 'making of' van dus het is wel in opkomst vermoed ik. Die van Swingers was bijvoorbeeld erg leuk

Gast
geplaatst: vandaag om 08:41 uur

geplaatst: vandaag om 08:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.