- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De Nederlandse film
De Nederlandse film
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Zal ik proberen. Hoe vind je een lijst van films die in productie zijn?
Bij het filmfonds misschien. Of bij Holland Film promotion wellicht. beiden online.
Hebben ze in NL ook op elke film set lui die met een DV-camera behind-the-scenes bijna de hele tijd zitten op te nemen?
Meestal wel.
Dat is iets dat ik wel zou willen doen - voor noppes zelfs, als ik er een docu van mag maken. In de VS heeft bijna elke film al een set documentarian voor de DVD. Is dat in NL ook al zo?
Niet altijd van niveau en niet altijd eentje die er immer is.
jerryv
-
- 115 berichten
- 3 stemmen
bij Vet Hard (2004):
Hallo,
Ik ben zeer blij dat er een film komt waarin actie en komedie een rol speelt, of de film goed is weet ik niet, de gedachten gang van de regisseur bevalt me wel heel erg (zover je zoiets kunt opmaken uit interviews)
Top!
Ik heb een tijd geleden het volgende bericht geplaats op nftvm.nl
en eigelijk sluit dat mooi aan bij deze film:
Hallo Allemaal,
ik wil even een onderwerp aansnijden...
Het valt mij op dat er vaak wordt geroepen "oh een Nederlandse film". Je hebt mensen die wel van de "Nederlandse" film houden en mensen die er niet van houden. Het idee alleen al dat er zoiets bestaat als "de Nederlandse film" vind ik al zo bekrompen als het maar kan, niet van de mensen die het roepen maar van de Nederlandse filmindustrie.
Wereldwijd en vooral in de VS worden zeer populaire films gemaakt, SF en fantasie, films zoals Star Wars, The Lord of the Rings (oke laat die laatste maar zitten, dat is een heel bijzonder project).
Als ik naar de bioscoop ga dan is het niet naar een Nederlandse film, waarom niet? Omdat ik al weet dat er geen fantasievolle films gemaakt worden, ze zullen ongetwijfeld goed zijn maar ik wil entertainment, als ik drama wil zien dan zet ik de tv wel aan, en het woord entertainment schijnt te missen bij de grote filmbedrijven in Nederland.
(voorstanders van de Nederlandse film, gewoon blijven doorlezen, ik ga niks afkraken)
De laatste jaren gaat het goed met de Nederlandse film zeggen ze en dat is ook zo, er gaan veel mensen heen, maar de films die gemaakt worden zijn of voor kinderen, jongeren en het zijn drama-films, meer is er niet. Ik heb de laatste Pietje Bell gezien, leuke film en blij dat die gemaakt is maar het wordt vervelend als er alleen maar films gemaakt worden voor kinderen en jongeren (Costa)
De tweeling is een drama-film en genomineerd voor de oscar, maar het is weer een drama-film, of die nou wel of niet goed is, er zijn gewoon te weinig genres in Nederland, wij hebben geen grote SFX blockbusters, wij hebben geen films die je wegvoeren naar een andere wereld en wat voor soort films worden wereldwijd bekeken en leveren miljoenen op? Voornamelijk films met fantasie en SF.
Alleen van die "onzin" films hoeft ook weer niet, maar hoe kan je een goede drama-film op waarde schatten als je nooit een entertainmentfilm voorgeschoteld krijgt?
Paul Verhoeven heeft in Amerika Starship Troopers gemaakt en Robocop, waarom maakte hij niet dit soort films in Nederland?
Ik geloof er niks van dat "onze" mensen geen talent hebben, ze krijgen de kans gewoon niet. Het zal wel teveel geld kosten, en nu geef ik even een persoonlijke mening: als filmmaatschappijen in Nederland samen een film maken voor een aantal miljoenen (geld bepaalt niet of de film goed is maar je kunt er wel meer mee) en als zo`n film een succes wordt dan verdien je het toch weer terug? Er worden geen fantasievolle films gemaakt met buitenaardse wezens, elfen of dwergen, keiharde actiefilms enz.... en er gaat (denk ik) veel te weinig geld in zo`n film zitten, maar dat kan ik mis hebben.
Ik heb dus geen commentaar op wat ze WEL doen (en dat doen ze goed) maar op wat ze NIET (en nooit doen).
Na een aantal reacties en commentaar van andere personen heb ik met dit gereageerd:
De films die in Amerika gemaakt worden zijn veel populairder dan enkele andere films in Nederland. Je hoort mensen ook best vaak zeggen dat Amerikaanse films niet goed genoeg zijn, nou dan zijn ze dat maar niet.... want wereldwijd worden die films bekeken, uitgebracht en gekocht.
Wereldwijd en ik denk juist vooral in Europa leven miljoenen mensen mee met HUN avonturen films, spannende SF films enz...
Zo zouden ook superhelden niet bij ons passen, maar in Nederland wordt ook al gigantisch lang gekeken naar Batman en Superman.
Is allemaal te Amerikaans?
Kennelijk vinden we dat dan leuk, kennelijk slaan dit soort films aan en zouden we dus onze trots opzij moeten zetten en ook van dit soort (wel zelfverzonnen, originele) films moeten gaan maken, desnoods maken we ze in het Engels, maak er een succes van, en pas als de industrie op een level zit waarin film maken in onze eigen taal mogelijk is (winstgevend enz...) en er veel geld is binnengestroomd dan maken we ook Nederlandstalige films.
Zelfs op de televisie is 80% Engels geproken, het overgrote deel van de films is Engels gesproken en zou het nou zo erg zijn als wij grote films in het Engels uitbrengen om ze dus voor meer landen geschikt te maken en winst te maken? Dat lijkt me niet, we luisteren toch al bijna naar niks anders als het om film gaat en hiermee vergroot je de kans op winst en als je veel geld gaat verdienen dan kan je later weer veel geld uitgeven en als dat gebeurt dan komt er misschien een tijd waarin een regisseur, scriptschrijver, producer een film kan maken die hij of zij wil maken zonder steeds maar te denken "dat kan niet want we hebben niet zoveel geld te besteden"
Helaas is het zo dat voor een film veel geld nodig is, sommige films die miljoenen kostten zijn niks en sommigen die maar een paar duizend kostten zijn heel erg goed, maar over het algemeen betekent veel geld en minder risico om falliet te gaan en winst te maken meer vrijheid voor de filmmaker en kunnen er ook in Nederland films gemaakt worden die eerst niet voor mogelijk gehouden werden, de films hoeven niet echt Amerikaans te zijn, maar hun manier van filmen en werken werkt wel.......
MAAR: natuurlijk moeten we onze eigen cultuur en films niet wegdoen, ons land hoeft toch geen tweede Amerika te worden alleen omdat we hun manier van filmen een beetje overnemen? De verhalen in die films hoeven niet Amerikaans te zijn, we hebben ook nog Nederlandse schrijvers, alleen dingen zoals de Engelse taal zou kunnen en wat meer van hun fantasievolle, avontuurlijke popcorn films, (die nogmaals mateloos populair zijn, al heb je altijd uitzonderingen) en zo mogen de Amerikanen best wat van ons overnemen, wat wij te weinig maken, maken zij teveel. Waarom zouden dat soort films alleen maar behouden zijn voor Amerikanen? In Europa slikken onze dvd spelers die films als zoete broodjes...........
Films van 200 miljoen zullen niet gemaakt worden in Nederland, maar het is denk ik ook meer de gedachten gang van nederlandse producenten enz... dat een kwaliteits film automatisch een drama film of zeer realistyse film betekend, al maken juist SF film e.d. indruk op mensen en kan je op die manier ook onderwerpen aan de kaak stellen, zoals er met Star Trek gebeurde in 1960, er zat duidelijk een verband in met de koude oorlog, maar zo verpakt dat ze niemand tegen de schenen schopte...
En film is natuurlijk ontspanning, als we ellende willen zien, zetten we het nieuws wel aan.
Tim Oliehoek en de rest: alvast bedankt!
eerdekes
-
- 1529 berichten
- 587 stemmen
Kurt rogiers tref je altijd aan in nederlandse films.
Maar nooit in belgische films ..
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Als ik naar de bioscoop ga dan is het niet naar een Nederlandse film, waarom niet? Omdat ik al weet dat er geen fantasievolle films gemaakt worden, ze zullen ongetwijfeld goed zijn maar ik wil entertainment, als ik drama wil zien dan zet ik de tv wel aan, en het woord entertainment schijnt te missen bij de grote filmbedrijven in Nederland.
Soldaat van Oranje, All Stars, Flodder, Lek, Rent a Friend, The Delivery, De Lift, de Famely, Phileine zegt Sorry, Abeltje, Turks Fruit, Fanfare, De inbreker, Hufters en Hofdames, Schatjes, Amsterdamned e.v.a. Allemaal films die Vet Hard entertaining zijn. Maar als je niet naar Nederlandse films gaat, kom je daar natuurlijk nooit achter....
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Je bent niet de eerste: linkworden, ze zullen
Hoe kom je daar nou bij? De grootste filmbedrijven van NL (en ook de beleidsmakers) richtten zich de afgelopen jaren vrijwel uitsluitend op vermaaksfilms.
Heb je enig idee wie er in NL naar de bioscoop gaan? Dat verklaart namelijk een boel.
$$$$$$$$
Sommige van de vele films die voortkomen uit de enige internationale filmindustrieën in de wereld: Hollywood en Bombay.
Snap niet wat het 1 met het ander te maken heeft.
[quote[Paul Verhoeven heeft in Amerika Starship Troopers gemaakt en Robocop, waarom maakte hij niet dit soort films in Nederland?
Hij heeft die vraag al vaak beantwoord. Het soort films dat hij wilde maken, maakte hij in NL. Het soort films dat hij in de VS maakte, was het soort films dat hij daar gemaakt kon krijgen. Het is niet voor niets dat hij hier weer terug is en een rauwe, donkere realistische film gaat maken.
Sterker nog, ik denk dat er geen land ter wereld is waar zoveel internationaal gerenommeerde cameramannen vandaan komen. Qua regisseurs weet ik het niet zo, maar Nederland heeft wel verdomd veel Oscarnominaties binnengehaald, zeker voor een land zonder noemenswaardige, continuë industrie.
Of niet natuurlijk, en dan zit je met 1 hele grote dure kutfilm, in plaats van met 1 of 2 aardige of geweldige films.
Verder is het misschien goed om te bedenken dat een film maken in Nederland voor de Nederlandse markt nimmer commercieel rendabel zal zijn. Dat heb ik niet zelf bedacht, maar iemand rekende het me is voor.
En die films die zich de afgelopen decennia zich richtten op de internationale markt, deden in ieder geval op de Nederlandse markt geen mallemoer.
Hoe bedoel je? CGI en kostuums en art direction zijn de grote geldvreters op dat soort films. Die films zijn relatief duur. En tegenover die miljoenen opbrengende Hollywoodsuccessen staan vele mislukkingen, die daar allemaal mee gefinancierd moeten worden. Sterker nog, doordat die budgetten zo hoog en de releaseschema's zo strak zijn geworden, wordt er in Hollywood heel risicobeperkend geproduceerd. Denk je dat de eerste StarWars film een sure bet was in die tijd?
De films die in Amerika gemaakt worden zijn veel populairder dan enkele andere films in Nederland.
Als je het hebt over gemiddelde kwaliteit, dan durf ik dat sterk te betwijfelen. Naast het topje van de ijsberg uit Hollywood dat wij hier te zien krijgen (waarvan slechts een klein deel commercieel succesvol is, laat staan te pruimen), wordt er daar af-schu-we-lijk veel bagger geproduceerd. Meer dan hier.
Een heel klein deel daarvan.
Er zijn toch talloze voorbeelden van dergelijke, niet alleen artistiek maar ook commercieel volslagen mislukte pogingen...
Ja, als je weet hoe dat te doen, dan heb je nimmer pensioenzorgen.
Culturele barbarij. Van mij mag je pogen wat je wil met internationaal georienteerde films, maar er is echt iets voor te zeggen om films in het Nederlands te maken.
De populairste (en dus commercieel aantrekkelijke) programma's zijn echter Nederlandstalig.
Daar is niets erg aan, behalve als dat het ENIGE is, dat je zou doen. Verder, nogmaals, het is al vaker geprobeerd.
dan komt er misschien een tijd waarin een regisseur, scriptschrijver, producer een film kan maken die hij of zij wil maken zonder steeds maar te denken "dat kan niet want we hebben niet zoveel geld te besteden"
Op misschien 1% van de wereldwijde filmproducties na heeft iedereen daar altijd mee te maken, hoe groot het budget ook.
Ik heb ook niet het idee dat 'wij' er hier een andere manier van filmen op na houden.
jerryv
-
- 115 berichten
- 3 stemmen
cornelis in een aantal reacties op mijn reactie geef je me eigelijk gelijk.... in een aantal andere reacties weer helemaal niet, met de laatste reactie "de films hoeven niet echt Amerikaans te zijn, maar hun manier van filmen en werken werkt wel....... " bedoel ik meer de manier hoe de industrie werkt, niet hoe het er op de set aan toegaat!
Verder weet ik dat het al vaker geprobeerd is om engelstalige films te maken en dat het mislukt is... maar dat komt ook voor een groot deel door de houding van veel mensen, het is een NL film dus moet ie nederlands geproken zijn enz... is natuurlijk ook wel logisch, maar we zien bijna alleen maar engelstalige films (als je naar de massa kijkt, en dat doe ik, want het gaat even om sucselvolle films die veel opbrengen waardoor je duurdere films zou kunnen maken en meer genres zou kunnen maken, een nederlandse Science Fiction film bijvoorbeeld.... )
Je geeft het zelf al aan dat er heel veel getalenteerde nederlanders zijn en wij dus absoluut goede films kunnen maken, alleen is er niet echt veel keuze, het is vaak een kinder/jongere film of een drama film... is ook goed natuurlijk, maar de meeste bioscoop films die ik kijk zijn dus amerikaanse films en dit geldt ook voor de meeste films die ik thuis bekijk (is ook logisch want hun maken er meer)
Maar nederlandse science fiction? Nederlandse Star Trek? Een nederlandse Terminator? of Men in Black? (ik noem ze niet op omdat het volgens mij top films zijn, maar gewoon omdat ze me te binnen schieten)...
Ik snap dat Lord of the rings te ver weg ligt, maar ik wordt gewoon NIET weg gevoerd naar andere werelden bij een nederlandse film, en dat is toch een van de krachten die een film heeft, je in een andere wereld wanen?
Maar begrijp me niet verkeerd, ik heb er commentaar op dat er geen/weinig fantasievolle films zijn, maar ik geef daar TOTAAL NIET de crew leden de schuld van, er zullen genoeg regisseurs rondlopen in nederland die graag zo'n film zou willen maken, maar het lijkt gewoon bijna onmogelijk, door het geld en een beetje door onze cultuur... (zeg nou zelf, welke superhelden hebben de meeste nederlandse kinderen? Spiderman en Batman....)
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
de manier hoe de industrie werkt
Wat zijn dan je concrete voorstellen om de NL situatie te wijzigen? Hou er wel rekening mee dat het niet mogelijk zal zijn enkel voor de NL markt rendabel te produceren.
Ja, luister, jij wilde internaiotnaal uit te brengen Engelstalige films maken teneinde publiek naar de bioscoop te trekken en dat publiek te vermaken. Als dergelijke film niet blijken te zijn waar Het Publiek op zit te wachten, waarom dan al die moeite?
Als je een succesvolle film wil maken (een bepaald niet eenvoudig streven), dan kun je in ieder geval uit de statistieken opmaken dat het ofwel een film voor tieners moet zijn (die gaan immers naar de film), ofwel een familiefilm (die gaan immers in de herfst- en in de kerstvakantie naar de film), ofwel een film voor een juist veel ouder publiek (die gaan immers 1x per 2 jaar naar de film), liefst gebaseerd op een superbekende bestseller-roman, ofwel gebaseerd op een tot-de-verbeelding-sprekende historische figuur.
Ik denk dat een scifi nog wel te doen moet zijn. Kwa budget. Nou nog een wereldidee. En wat maakt die scifi film van jou zo bijzonder dat ik een kaartje koop voor die film, en niet voor de Hollywood-tegenhanger van jouw scifi film (die ook nog eens met vier maal jouw draaibudget wordt gemarket....in Nederland alleen al.)
Overigens, hoeveel succesvolle scifi films zijn er de afgelopen 5 jaar uit Hollywood gekomen?
Hoe oud ben je, als ik vragen mag?
Och, als je de rechten van een boel als LOTR hebt, dan krijg je het heus wel internationaal gefinancierd. Maar waarom zou je dat in Nederland of met Nederlanders maken?
Drie woorden: Alex van Warmerdam.
Ben je mal, het gaat helemaal niet over de schuldvraag, en niemand hoeft zich op de penis getrapt te voelen, maar jij vraagt je hardop af hoe en waarom, en ik geef daar naar mijn eigen inzichten antwoord op.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
cornelis in een aantal reacties op mijn reactie geef je me eigelijk gelijk.... in een aantal andere reacties weer helemaal niet, met de laatste reactie "de films hoeven niet echt Amerikaans te zijn, maar hun manier van filmen en werken werkt wel....... "
Aha, je bedoelt een marketing budget van ± 50-100 milioen dollar.
Dat zegt dus niets over de kwaliteit van hun films, hoewel technisch goed verzorgt, wordt dit gewoon onze strot door gedrukt. Hoeveel en welke films draaien in vijf zalen te gelijk en acht keer op een dag?
De beste, of de films met de meeste $$$.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Het valt mij op dat er vaak wordt geroepen "oh een Nederlandse film". Je hebt mensen die wel van de "Nederlandse" film houden en mensen die er niet van houden. Het idee alleen al dat er zoiets bestaat als "de Nederlandse film" vind ik al zo bekrompen als het maar kan, niet van de mensen die het roepen maar van de Nederlandse filmindustrie.
Wat neem je ze kwalijk? Dat 'de nederlandse film' bestaat? neem je het Fransen ook kwalijk dat 'de Franse film' bestaat?
Phileine, Alice in Glamourland, Snow Fever, Lek, Vet Hard, Fighting Fish, Adrenaline, Costa, Shouf Shouf, Floris, Oesters van Nam Kee, Volle maan, Liever Verliefd....
Zomaar een greep uit de recente nederlandse filmgeschiedenis.
Allemaal entertainment.
De laatste jaren gaat het goed met de Nederlandse film zeggen ze en dat is ook zo, er gaan veel mensen heen, maar de films die gemaakt worden zijn of voor kinderen, jongeren en het zijn drama-films, meer is er niet.
Bovengenoemde films zijn niet alleen voor kinderen en allemaal niet te scharen onder de noemer 'drama'.
De tweeling is een drama-film en genomineerd voor de oscar, maar het is weer een drama-film, of die nou wel of niet goed is, er zijn gewoon te weinig genres in Nederland, wij hebben geen grote SFX blockbusters,
Kunnen we niet betalen.
Paul Verhoeven heeft in Amerika Starship Troopers gemaakt en Robocop, waarom maakte hij niet dit soort films in Nederland?
Omdat die film meer heeft gekost dan alle nederlandstalige films ooit bij elkaar?
Ik geloof er niks van dat "onze" mensen geen talent hebben, ze krijgen de kans gewoon niet. Het zal wel teveel geld kosten, en nu geef ik even een persoonlijke mening: als filmmaatschappijen in Nederland samen een film maken voor een aantal miljoenen (geld bepaalt niet of de film goed is maar je kunt er wel meer mee) en als zo`n film een succes wordt dan verdien je het toch weer terug?
Niet zondermeer. Zelfs in de States leveren slechts een klein gedeelte van de films geld op. Als wij maar 1 film per jaar kunnen maken, is dat niet alleen zonde van onze eigen identiteit, maar ook nog eens een groot risico.
De films die in Amerika gemaakt worden zijn veel populairder dan enkele andere films in Nederland.
In nederland zijn nederlandse films de laatste paar jaar gemiddeld net zo succesvol als buitenlandse films. Voor het Nederlandse publiek doen we het dus prima.
Je hoort mensen ook best vaak zeggen dat Amerikaanse films niet goed genoeg zijn, nou dan zijn ze dat maar niet.... want wereldwijd worden die films bekeken, uitgebracht en gekocht.
Waarom zouden anderen dat dan ook nog eens moeten maken? Dat is geen toegevoegde waarde, toch?
Wereldwijd en ik denk juist vooral in Europa leven miljoenen mensen mee met HUN avonturen films, spannende SF films enz...
Zo zouden ook superhelden niet bij ons passen, maar in Nederland wordt ook al gigantisch lang gekeken naar Batman en Superman.
Omdat die films gemaakt worden door Amerikanen. Zie jij Cas Jansen al in een maillot door de lucht vliegen?
Is allemaal te Amerikaans?
Kennelijk vinden we dat dan leuk, kennelijk slaan dit soort films aan en zouden we dus onze trots opzij moeten zetten en ook van dit soort (wel zelfverzonnen, originele) films moeten gaan maken,
Waarom maken wat anderen al doen?
Dit idee is al oud. Slecht een paar jaar geleden is dat serieus geprobeerd. De afgelopen jaren brachten ons:
Claim
Down
Resistance
Superstition
The Discovery of Heaven
Do Not Desturb
Adrenaline
Snap Shots
The Hollywood Sign
Dial 9
Fighting Fish
Volgens mij vergeet ik er nog een paar.
Geen van de genoemde films bracht op wat ze gekost hebben.
Zelfs op de televisie is 80% Engels geproken, het overgrote deel van de films is Engels gesproken en zou het nou zo erg zijn als wij grote films in het Engels uitbrengen om ze dus voor meer landen geschikt te maken en winst te maken? Dat lijkt me niet, we luisteren toch al bijna naar niks anders als het om film gaat en hiermee vergroot je de kans op winst en als je veel geld gaat verdienen dan kan je later weer veel geld uitgeven en als dat gebeurt dan komt er misschien een tijd waarin een regisseur, scriptschrijver, producer een film kan maken die hij of zij wil maken zonder steeds maar te denken "dat kan niet want we hebben niet zoveel geld te besteden"
Het is nog niemand gelukt. En er zijn meerderen die het probeerden. Ook eerder.
The Last Island, Shadowman, The Delivery, Wings of Fame, etc. etc.
MAAR: natuurlijk moeten we onze eigen cultuur en films niet wegdoen, ons land hoeft toch geen tweede Amerika te worden alleen omdat we hun manier van filmen een beetje overnemen?
De hamvraag is vooral: waarom zouden we het doen en wie zal het betalen?
Omdat zij de expertise en het geld hebben. Wij zijn goed in andere dingen, wat blijkt uit de bezoekscijfers.
Films van 200 miljoen zullen niet gemaakt worden in Nederland,
Zet Starship Troopers dus maar uit je hoofd.
maar het is denk ik ook meer de gedachten gang van nederlandse producenten enz... dat een kwaliteits film automatisch een drama film of zeer realistyse film betekend, al maken juist SF film e.d. indruk op mensen
Je doet nu net of ze nu geen indruk maken. Zoals gezegd, het gaat behoorlijk goed met de Nederlandse film.
Uiteindelijk lijkt het er gewoon op neer te komen dat jij wil dat er meer Nederlandse films gemaakt worden die jij leuk vindt. Daar haal je allerlei stelleingen bij, waarvan het merendeel niet klopt. Het Nederlandse publiek toont zich tevreden met de nederlandse films die er gemaakt worden, maar jij wil ons doen geloven dat ze nog blijer zouden worden als we Amerikaanse entertainmentfilms zouden maken. terwijl de feiten je tegen spreken. Genrefilms als Claim, Fighting Fish, Down, Adrenaline en Do Not Desturb flopten stuk voor stuk. Er zijn genoeg Nederlandstalige succesfilms gemaakt (ook entertainementfilms, maar simpelweg niet in jouw straatje) die succesvol waren en geen een Engelstalige genrefilm. En me dunkt dat dat geprobeerd is.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Weer een remake!!!! Maar dit keer van Nederlandse Bodem 
Net als Liever Verliefd, hoor.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Lariekoek. Die twee zijn redelijk populair, maar dat is bijvoorbeeld Daan Schuurmans ook... Als er iets populair is trouwens, dan is het wel nederlandse kinderfilms...
En er wordt meer Suske en Wiske gelezen dan Spiderman.
neo
-
- 15435 berichten
- 10035 stemmen
Claim
Down
Resistance
Superstition
The Discovery of Heaven
Do Not Desturb
Adrenaline
Snap Shots
The Hollywood Sign
Dial 9
Fighting Fish
Wat andere voorbeelden:
-The Delivery
-Morlang
-Soul Assissin
Van The Delivery meen ik te herinneren dat deze er via verkoop aan het buitenland toch nog uit de kosten is gekomen...
jerryv
-
- 115 berichten
- 3 stemmen
Neo het klopt dat the delivery uit de kosten is gekomen, het was zelfs in het buiten land een sucses (niet kwa opbrengs, maar populairiteit) in een paar interviews met de regisseur van deze film zegt hij dat de film zelf in het buitenland in de videotheek stond en dat de verhuurder meteen zij "oh is dat die film met die vliegende auto?" (zoiets)
Tja, het buitenlandse publiek schijnt het leuker te vinden dan nederlanders en die regisseur gaat nu een film regiseren in amerika want daar zijn wel wel erg te spreken over zijn films, zoals door vele gezegd een engelstalige nederlandse film doet het in gewoon niet goed, en ik vindt dat een beetje vreemd.... want er gaan wel duizenden mensen engelstalige films en dvd's bekijken... waarom dat dan wel?
Verder: Phileine, Alice in Glamourland, Snow Fever, Lek, Vet Hard, Fighting Fish, Adrenaline, Costa, Shouf Shouf, Floris, Oesters van Nam Kee, Volle maan, Liever Verliefd....
Oesters van Nam Kee..... zoiets krijg ik als antwoord op de vraag over Entertainment films (waarbij ik ook een beetje liet weten dat ik daarmee bedoel)... wordt je in deze film meegezogen in een andere wereld?!
Even buiten het feit om of het een goede/leuke film is of niet...
Costa... daar heb ik het al over gehad, dat is echt zo'n puber film die (sorry) nergens over gaat... maar is wel een commercieel sucses en vindt het prima dat het gemaakt wordt maar is niet aan mij besteeds, dat is een EIGEN MENING, maar het is toch weer allemaal realistch... en zo gewoontjes... en dat is zo met de meeste nederlandse films
En nou kom ik op het punt wat ik bedoelde buiten het budget om:
"Omdat die films gemaakt worden door Amerikanen. Zie jij Cas Jansen al in een maillot door de lucht vliegen?"
? wat moet ik hier nog op antwoorden? WAAROM is superman bijna over bekend (niet alleen door reclame) waarom vinden of vonden een HELEBOEL mensen die films zo leuk?
WAAROM kijken nederlanders er wel naar... maar moet zoiets niet in eigen land gemaakt wordem???
Begrijp me niet verkeerd, je moet geen tweede superman maken, maar een Nederlandse superheld zou toch ook kunnen?
OF NIET? is het soms vreemd om een superheld te hebben die de schurken uit Amsterdam te pakken neemt?... als ik daar zelf antwoord op mag geven:
Ja mischien is dat een beetje vreemd, een vliegende nederlander door de lucht... maar dan komt bij mij wel de vraag naar boven... waarom vindt ik zoiets niet gek van de amerikanen?
HUN hebben al die superhelden etc... in Nederland is het een beetje "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg"..................
En al zouden wij mischien die mentaliteit van doe maar gewoon.... hebben, dan nog is het wel leuk als het van de usa komt....
Kijk, dat wij het kwa budget niet kunnen maken oke, maar als mensen beginnen te roepen dat het raar is een nederlandse superheld begin ik toch echt even achter me oren te krabben hoor....
WOUTER zegt dat het larriekoek is dat ik zeg dat superman en batman enz... een beetje onze helden ook zijn, dat de superhelden van Nederlandse kinderen de superhelden uit amerika zijn (powerrangers, superman, batman enz..)
Geeft hij als antwoord:
"Lariekoek. Die twee zijn redelijk populair, maar dat is bijvoorbeeld Daan Schuurmans ook... Als er iets populair is trouwens, dan is het wel nederlandse kinderfilms..."
Ik had het over SUPERHELDEN, begint hij over Daan Schuurmans.....?
Mag ik dan nu toch echt concluderen dat wij inderdaad zoiets hebben van "doe maar gewoon... dan doe je al gek genoeg"?
Het zit niet in onze cultuur kennelijk, al worden de superhelden van amerikaanse bodem wel omarnd en tja, dan zit het TOCH WEL een beetje in onze cultuur, want leuk vinden we het wel.....
jerryv
-
- 115 berichten
- 3 stemmen
Mijn laatste reactie is een beetje omgeslagen naar meer een cultuur vraag dan over alleen de nederlandse film, want die dingen gaan hand in hand, het heeft niet alleen met budget te maken dat wij geen superhelden en dat soort dingen hebben, maar voor een groot deel aan de nederlandse cultuur denk ik
jerryv
-
- 115 berichten
- 3 stemmen
IK HEB NET EEN INTERVIEW GEVONDEN MET Paula van der Oest, EN daarin zegt ze bijna hetzelfde als wat ik bedoel, dus ik ben niet de enigste:
"Van der Oest schrijft scenario's die wortelen in een alledaagse werkelijkheid, maar er zijn altijd momenten waarop die werkelijkheid plotseling wordt uitvergroot. Dat leidt nogal eens tot onbegrip. Zoals bij het dansje aan het slot van De Nieuwe Moeder (1996). 'Bespottelijk en pijnlijk' vonden velen, 'romantisch' oordeelden anderen. 'Wat ik wilde vertellen is dat die man en vrouw in werkelijkheid nooit meer bij elkaar kunnen komen, alleen nog maar in hun verbeelding. Het is blasé om te schermen met het buitenland, maar op het filmfestival van Venetië was de zaal bij dezelfde scène ontroerd. Daar mag het dus wel. We hebben in Nederland helaas een zeer hardnekkige neiging om met beide benen op de grond te willen blijven staan.'"
EN
Van der Oest had bij Zus & Zo de intentie de dialogen 'op zijn Amerikaans' te laten spelen. Over the top, moest het. Op de filmfestivals in Toronto en Santa Barbara merkte Van der Oest dat het Noord-Amerikaanse publiek die speelstijl onmiddellijk herkent. 'Als Sylvia Poorta bij slecht nieuws een slok uit een glaasje neemt, leidt dat daar tot een grote lach. Zo'n teken wordt onmiddellijk herkend. In Nederland wordt die wijze van acteren vaak als opgefokt gezien - als het tenminste in de eigen taal gebeurt. Want we gaan wel en masse naar Amerikaanse komedies of zwijmelen collectief weg bij Notting Hill. Zodra de eigen taal wordt gesproken, vindt iedereen het al snel te veel van het goede.'
LET VOORAL OP DE VOLGENDE ZIN: "als het tenminste in de eigen taal gebeurt. Want we gaan wel en masse naar Amerikaanse komedies of zwijmelen collectief weg bij Notting Hill"
Ja dat heb ik ook een aantal keer gezegd, maar waarom dit zo is? ik heb geen flauw idee....
Voor het complete interview: http://www.cinema.nl/cinema/ma...
Ik probeer niks te bewijsen, het is toch overduidelijk? er zal meerdere regisseurd die hier over klagen:
En het volgende interview met een andere regisseur:
http://www.filmfocus.nl/nieuws...
Zoals je kunt zien heeft het NIET alleen met geld te maken, ook onze nederlandse mentaliteit, "wat nou een man die door de lucht vliegt in een apenpakje? flauwkul"
En dan vervolgens wel naar een amrikaanse superhelden film zitten kijken.
Ik ben blij dat ik in nederland woon, amrika lijkt me geen leuk land om te wonen, maar op film en entairtainment gebied vindt ik ze wel stukken beter.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Van The Delivery meen ik te herinneren dat deze er via verkoop aan het buitenland toch nog uit de kosten is gekomen...
Maar die film was dan ook zo goed als gratis gemaakt...Dat is dus geen industrie, want daar kan niemand van eten.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
er gaan wel duizenden mensen engelstalige films en dvd's bekijken... waarom dat dan wel?
Er gaan OOK duizenden mensen Nederlandse films en DVD's kijken. Of Franse. Of Japanse. En sommige mensen kijken vooral goede of leuke films, zonder zich af te vragen waar ze gemaakt zijn.
Oesters van Nam Kee..... zoiets krijg ik als antwoord
Het antwoord was uitgebreider dan die enkele titel, broer.
Het leek even te gaan over populariteit. Superman en Spiderman trekken volk naar de bios. Maar sommige acteurs ook. En juist die acteurs horen zo bij dat Amerikaanse systeem waar je over begon.
Maar inmiddels wil je toe naar het culturele, begrijp ik.
Ik weet overigens niet of Spiderman een succes is omdat het een superheldenfilm is, of dat het gewoon een spectaculaire film is. En dat spectakel kost pesetas. Evenals de gecaste sterren.
Je mag concluderen wat je wil. Wat schiet je er precies me op?
P.S.: Kun je een klein beetje op taal en spelling letten?
En als je Costa! realistisch vindt.....
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Nou dat van George Lucas weet ik niet
Ik wel. De man wilde graag serieuze films maken.
Je meent het...
Statistisch gezien ook niet vreemd. Tel daarbij op dat het aanschaffen van films voornamelijk door jongetjes (van tussen de 16 en de 35) gebeurt, die daarmee hun supersurroundsysteem op zijn donder willen geven. Dan koop je eerder The Matrix dan American Beauty.
Dat is mooi voor je. Maar als je wil doordiscussieren is het wel handig als je met argumenten blijft komen, en de boel een beetje gefocust houdt.
Doodzonde.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Neo het klopt dat the delivery uit de kosten is gekomen, het was zelfs in het buiten land een sucses
Succes is een groot woord. Deze film kan misschien wel uit de kosten gekomen zijn, maar dan alleen omdat er amper kosten waren. Iedereen heeft voor niks gewerkt. (En ook later geen geld gezien.)
Tja, het buitenlandse publiek schijnt het leuker te vinden dan nederlanders en die regisseur gaat nu een film regiseren in amerika want daar zijn wel wel erg te spreken over zijn films
Die hebben ze niet gezien, hoor. Hij mag deze film maken door goed pitchwerk en het vertrouwen dat jan de Bont in hem heeft.
En eerst maar eens zien of die film er echt komt. Het is in de States toch echt pas helemaal zeker als draaidag 1 voorbij is.
, zoals door vele gezegd een engelstalige nederlandse film doet het in gewoon niet goed, en ik vindt dat een beetje vreemd.... want er gaan wel duizenden mensen engelstalige films en dvd's bekijken... waarom dat dan wel?
Omdat het raar voelt als Nederlanders Amerikaanse films gaan maken. Dat kunnen Amerikanen beter.
Oesters van Nam Kee..... zoiets krijg ik als antwoord op de vraag over Entertainment films
Tja, het is toch echt zo bedoeld en er zijn zo'n 200.000 mensen naar gegaan (meen ik). Da's niet gigantisch veel, maar toch ook niet weinig. Feit is dat het een entertainmentfilm is, geen drama.
Is dat de enige definitie van een entertainmentfilm? Dacht het niet.
Even buiten het feit om of het een goede/leuke film is of niet...
Costa... daar heb ik het al over gehad, dat is echt zo'n puber film die (sorry) nergens over gaat...
Zoals zoveel entertainment/amusement. Ik vraag je niet het goed te vinden, maar ik weerleg je woorden. Er wordt hier geen amusement gemaakt en dus komen er te weinig mensen, zeg je. Dit is puur entertainment en er kwamen hele volksstammen.
"Omdat die films gemaakt worden door Amerikanen. Zie jij Cas Jansen al in een maillot door de lucht vliegen?"
? wat moet ik hier nog op antwoorden? WAAROM is superman bijna over bekend (niet alleen door reclame) waarom vinden of vonden een HELEBOEL mensen die films zo leuk?
Geen idee. Ze zullen het wel een grappig idee vinden zo'n man die van alles kan.
WAAROM kijken nederlanders er wel naar... maar moet zoiets niet in eigen land gemaakt wordem???
Ze kunnen toch al naar Superman, Batman, Spiderman, The Hulk, Darkman, X-men etc?
Ik denk dat ze dat liever zien dan een Nederlandse superheld. Daar geloven ze waarschijnlijk niks van.
Begrijp me niet verkeerd, je moet geen tweede superman maken, maar een Nederlandse superheld zou toch ook kunnen?
Wij hebben daar geen traditie in, enkel in parodieuze vorm. Da's niet voor niets. Ik denk dat ze een NL superheld niet zouden geloven. Daarbij gaat een superheldenfilm om spektakel en op dat vlak zullen wij nooit kunnen wedijveren met de Amerikanen.
OF NIET? is het soms vreemd om een superheld te hebben die de schurken uit Amsterdam te pakken neemt?.
Eh, eigenlijk wel, ja.
als ik daar zelf antwoord op mag geven:
Ja mischien is dat een beetje vreemd, een vliegende nederlander door de lucht... maar dan komt bij mij wel de vraag naar boven... waarom vindt ik zoiets niet gek van de amerikanen?
Dat is het cultuurverschil. Wij zijn blijkbaar toch wat nuchterder, helaas. En geloven zulks pas echt als het ver van ons bed is. Als het zich afspeelt in een land die we toch enkel maar van films kennen.
HUN hebben al die superhelden etc... in Nederland is het een beetje "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg"..................
Precies. En als je daar iets aan zou willen veranderen moet je goed nadenken. Niet zomaar een superheld proberen te introduceren. Dat gelooft niemand.
Kijk, dat wij het kwa budget niet kunnen maken oke, maar als mensen beginnen te roepen dat het raar is een nederlandse superheld begin ik toch echt even achter me oren te krabben hoor....
Toch is het zo. En het waarom heb je zelf al aangegeven.
WOUTER zegt dat het larriekoek is dat ik zeg dat superman en batman enz... een beetje onze helden ook zijn, dat de superhelden van Nederlandse kinderen de superhelden uit amerika zijn (powerrangers, superman, batman enz..)
Geeft hij als antwoord:
"Lariekoek. Die twee zijn redelijk populair, maar dat is bijvoorbeeld Daan Schuurmans ook... Als er iets populair is trouwens, dan is het wel nederlandse kinderfilms..."
Ik had het over SUPERHELDEN, begint hij over Daan Schuurmans.....?
Ik heb het over populariteit. De laatste paar jaren is het wat veranderd, maar nog steeds zijn superhelden bij lange niet zo populair als in Amerika. Kijk maar naar de verkoopcijfers van de comics. Ik probeer slechts aan te geven dat er andere dingen zijn hier die wel degelijk populair zijn. Jij lijkt het te hebben over een probleem dat niet bestaat.
Mag ik dan nu toch echt concluderen dat wij inderdaad zoiets hebben van "doe maar gewoon... dan doe je al gek genoeg"?
Zondermeer. Ik word er ook niet blij van, maar het is nu eenmaal zo.
Het zit niet in onze cultuur kennelijk, al worden de superhelden van amerikaanse bodem wel omarnd en tja, dan zit het TOCH WEL een beetje in onze cultuur, want leuk vinden we het wel.....
Het zit in onze huidige cultuur om de Amerikaanse cultuur te omarmen. Dat wil niet zeggen dat we het zouden slikken als we hier het na zouden proberen te doen.
Verder is het ook nog eens zo dat ik het missen van superhelden nu niet echt als een gemis kan zien.
En ik denk dat wij dat ook nog eens veel minder goed kunnen dan Amerikanen. Los van het feit dat we er geen geld voor hebben.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Mijn laatste reactie is een beetje omgeslagen naar meer een cultuur vraag dan over alleen de nederlandse film, want die dingen gaan hand in hand, het heeft niet alleen met budget te maken dat wij geen superhelden en dat soort dingen hebben, maar voor een groot deel aan de nederlandse cultuur denk ik
Dat is zondermeer waar. Heb je het manifest van de Fantasten gelezen?
jerryv
-
- 115 berichten
- 3 stemmen
Ik denk dat we het allemaal op sommige vlakken wel eens zijn, en op andere niet, ik merk toch wel dat ook diegene die het niet met met me eens zijn, wel in de buurt komen ermee, zoals Cornelis al schreef hij dacht dat ik het over polulariteit had toen ik het over superhelden had en gaf daarom als antwoord Daan Schuurmans...
Maar als we het allemaal niet zo nauw nemen, dan valt er te concluderen dat nederland een "doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg" land is en dat spektakel, science fiction en superhelden films niet alleen met budget te maken hebben, maar ook heel erg veel met onze cultuur en hoe wij daar tegen aankijken.
Ik weet niet of iemand die 2 links met interviews bezocht heeft? of de website van de fantasten, het komt bijna allemaal op hetzelfde neer...
Rest mij verder nog te zeggen dat de films die WEL gemaakt worden, vaak erg leuke films zijn, kruimeltje en pietje bell vondt ik erg leuk en grappig en De Tweeling was gewoon prachtig in beeld gebracht.
Nu die benen nog eens hoog in de lucht inplaats van op de grond...
Jerryv
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
zoals Cornelis al schreef hij dacht dat ik het over polulariteit had toen ik het over superhelden had en gaf daarom als antwoord Daan Schuurmans...
A. dat schreef ik niet, maar Wouter
B. jij begon over populariteit, en haalde daarna de superhelden erbij
Ik kende ze al.
Art
-
- 13507 berichten
- 3658 stemmen
Eigenlijk toch een klein beetje schandalig dat in die Top 25 Turks Fruit niet te vinden is 
NERD
-
- 1718 berichten
- 1429 stemmen
bij Films > Algemeen > Nederlandse Films:
Heb gezocht in het forum maar kon er niets over vinden dus dan maar een nieuw topic.
Los gezien van de uitendelijke kwaliteit van de films, ben ik in ieder geval wel blij dat er de laatste jaren steeds meer nederlandse films in de normale bios komen. En ook de onderwerpen beginnen steeds meer internationale allure te hebben.
Althans, dat vind ik. Jammer dat zoals ik alweer een tijd geleden heb gelezen de subsidieregelingen een stuk minimaler geworden zijn met de nieuwe regering. Ben benieuwd of we hier dan over een aantal jaren de gevolgen van kunnen zien. Eerst een stijging in het aantal "grote" NL films en dan weer een daling.
Jassie
-
- 398 berichten
- 1095 stemmen
Ik denk dat het wel mee zal vallen voor de "grote" films, eerder de kleine films zullen hier last van hebben.
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
kon er niets over vinden
Als ik zoek op "nederlandse" kom ik diverse geschikte topics tegen, samengevoegd.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Ik denk dat het wel mee zal vallen voor de "grote" films, eerder de kleine films zullen hier last van hebben.
Beide natuurlijk. Juist de maatregelen die het mogelijk maakten om in Nederland grotere films gefinancierd te krijgen, worden/zijn afgeschaft/drastich ingeperkt.
De kleinere film lijkt sowieso al een beetje kind van de rekening te zijn geworden doordat het beleid en de ontwikkeling de laatste jaren sterk gericht was op die grotere publieksfilm.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Juist die grote films kunnen dan niet meer gemaakt worden.
NERD
-
- 1718 berichten
- 1429 stemmen
Mijn excuses Jordy, heb echt gezocht, misschien iets verkeerd geschreven hehe. Bedankt voor het samenvoegen
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
bij Blair Witch Project, The (1999):
En Gouden Kalf betekend misschien hier in NL ook BLING BLING
Nee hoor.