Diep (2005)

Nederland

geregisseerd door Simone van Dusseldorp
met Melody Klaver, Monic Hendrickx en Bart Klever

'Diep' speelt zich af aan het eind van de jaren zeventig en vertelt het verhaal van de 14-jarige Heleen, die met pijn en moeite de oversteek van kindertijd naar volwassenheid maakt. Terwijl haar ouders in een scheiding liggen, begeeft ze zich op het onzekere en kwetsbare vlak van de liefde, seksualiteit en vriendschap. Dit gaat gepaard met tegenstrijdige en verwarrende gevoelens, waardoor ze zich als een kamikazepiloot in het diepe stort.

avatar van Multivitamine
Onverantwoorde film..

avatar van narva77
Ja precies, vind ik ook!

avatar van ArnoldusK
Ik vond ook dat de film de seventies-sfeer totaal niet creëert. (wanneer je kijkt naar andere films uit die tijdgeest: zoals Almost Famous)
Verder vond ik het niet prettig dat er bij dialogen zulk wazig camera-standpunt werd ingenomen.
Het plot had naar mijn mening ook veel beter uitgewerkt kunnen worden en al met al dus een zéér matige film.
Melody Klaver: voldoende!

avatar van niethie
Voor de mensen die dit een goede film vonden: Kijk ook eens de ''One Night Stand'' productie Subiet! (ook van Van Dusseldorp) Is van een zelfde soort niveau...

avatar van maerk
Melody Klaver!

Zeer gemengde gevoelens bij deze film. Van Dusseldorp is er niet in geslaagd een indrukwekkende film te maken. Het verhaal over de jonge Heleen die met een hoop persoonlijke problemen zit klinkt erg indrukwekkend, maar er wordt niet veel mee gedaan. Maar toch wist de film wel een andere indruk achter te laten. Zo speelt Melody Klaver werkelijk de sterren van de hemel. Ook is het best een heftige rol voor een 15 jarig meisje. Klasse, die zie ik nog heel ver komen. En daarnaast is het een prachtige meid. Naast het geweldige spel van Klaver is het kleurgebruik erg mooi. Er wordt mooi gebruik gemaakt van de kleurenfilters. De camera zit Klaver dicht op de huid en daardoor kom je bijna in het leven van haar. Best mooi gedaan, alleen soms zitten er ook vreselijke shots in. Bijvoorbeeld ingezoomde shots die een emotioneel moment vastleggen door middel van veel trillen en geen enkele spraak of geluid te gebruiken. Ik weet dat ik het niet erg duidelijk uitleg, maar ik weet niet hoe het anders moet noemen. Aan zulke shots heb ik een enorme hekel, en die worden nogal vaak gebruikt in Nederlandse films.

De film zelf is niet zo indrukwekkend, Melody Klaver wel. Bijna vergeten het einde te vermelden. Het verhaal liep met een sisser af vond ik, maar dat eindshot met die muziek was prachtig.

avatar van Inland Rabbit
Ik had zomaar eens het voornemen om er af en toe ook eens een nederlandse film doorheen te gooien, niet als verplichting, maar net als ik het tegen zou komen op een verloren uur op tv, of een pindakaas siteje.
Nadat ik Wolfsbergen gezien had opt, was ik getriggerd om het niet te laten versloffen en in een vibe te blijven hangen. Diep had ik veel goeds over gehoord ziedaar mijn keus.

Te beginnen bij het visuele en dat is ook gelijk het meest aanwezige, helaas.

Kijk, een zoomshot hier en daar is goed, maar doe het niet constant. Het was op deze manier redelijk voorspelbaar, visueel gezien. Dat de shots nog redelijk effectief overkwamen en niet TOTAAL gingen vervelen, lag aan Klaver, die er genoeg gevoel in kon leggen.
Ook waren sommige scenes gewoon heel erg overbelicht. Nu snap ik dat het effectief is dat de film afstandelijkheid uitstraalt, in plaats van warmte, maar dit was gewoon lelijk. Gewoon bepaalde contrastwaarden die vaak totaal niet uit de verf kwamen.

Tsjah, als het visuele je niet bevalt, moet je je op andere dingen gaan concentreren. Acteerwerk, verhaal en dergelijke, dat viel niet altijd mee.
Het verhaal is simpel. Ook meer een karakterstudie die draait op (non)emoties. Melody Klaver helpt een heel eind mee, want dat ze over talent beschikt, is me wel duidelijk. Echter, zei zet zo sterk een stempel op de film, dat anderen maar bijrolletjes lijken te zijn en er totaal niet toe lijken te doen. Is dit een voordeel of een nadeel? Ik ben er nog niet helemaal uit. Had wel het idee, dat ze de rest van de cast compleet weg speelde en dat kan toch ook niet de bedoeling zijn.
Verder probeert de film behoorlijk persoonlijk te zijn, maar is het qua verdieping van karakters (behalve Heleen) redelijk oppervlakkig, heb ik het idee.

Mijn laatste punt dan. Het is me compleet niet duidelijk waarom deze film zich perse in de jaren 70 moet afspelen. Het heeft totaal geen meerwaarde,
Echt een verhaal wat ook verteld had kunnen worden in de hedendaagse tijd, want dit soort dingen spelen nog steeds. De ontwikkeling van een tienermeisje met problemen is misschien minder braaf geworden, maar qua emoties niet veel veranderd. Dus stoer hoor, af en toe zo'n oude auto, punk muziek en LP's, maar het nut zag ik er niet van in. OOk qua sfeer voegt het niets toe.
Mja, misschien geen geldig kritiekpunt. Las ook dat dit aan de hand van een boek was en wie weet is het bij dat boek wel volkomen logisch, dat het in de jaren 70 stijl staat.

Ja hoe moet ik de film dan beoordelen. Nog even kort alles opsommen maar.
Visueel helemaal niets, veel te veel zoomshots en de belichting is vaak raar.
Het verhaal stelt niet veel voor, maar ach, daar draait het niet om. want het is meer een studie over het leven van Heleen. Toch, voor zo'n persoonlijke kijk, is er weinig sprake van echte verdieping.
Klaver als Heleen speelt prima, heeft best veel talent. Ik zou haar dan ook graag in een goede film zien, waar er geen aap met een zoomlens staat te spelen.

Al met al, bij lange na geen voldoende. Daarvoor stoorde ik me teveel op visueel vlak en raar dat met zo'n persoonlijke film er redelijk weinig diepte in karakters zit, zelfs van Heleen wisten we niet idioot veel.

Film over een meisje dat geen meisje meer wil zijn. De overgang van kind naar volwassene. Op zich een leuk onderwerp, alhoewel daar al zat films over bestaan natuurlijk. Maar deze film komt toch niet echt uit de verf, al kan ik niet zo goed uitleggen waar dat nou door komt. Er wordt best goed geacteerd, en je kan je als kijker ook best goed verplaatsen in de hoofdpersoon. Beide zaken zijn heel belangrijk voor een film als deze. Maar ik hou er toch een gevoel van over van : het zal wel. En dan blijft de film niet hangen. De film gaat niet zo diep als je van de titel zou vermoeden.

avatar van sinterklaas
Lag voor 1 euro bij Blokker en hij was al jaren Out of Print.

Hele sterke Nederlandse film met weer een hele interesante puberteit-vertelling. Namelijk over de eerste sexuele gevoelens in de kindertijd, wat oorzaken en gevolgen heeft. En wat het geval is bij Heleen (prachtig gespeeld door Melody Klaver, en wat een lekker wijf is dat zeg! ) En zo word je meegesleept in situaties wat je ook nog wel eens van jezelf kan herkennen van vroeger. En ook andere situaties in de puberteit kwamen derbij kijken, bv: wie nou echt het beste voor jou is, je vader met zijn nieuwe scharrel of je moeder met haar nieuwe scharrel, ja, de scheiding maakt de boel nog moeilijker.

Verder vond ik die 2 jongens ook wisselvallig overkomen (die Engelse junk steve en die Stan) Soms kwamen ze echt irritant en zielig over, maar aan de andere kant waren die rollen van hun totaal niet overbodig. Ook vraag ik me af wat de jaren 70 hieraan toe te voegen heeft? Omdat de manier van seks in die tijd anders was?

Verder was die eindscene waarbij Heleen toch ontmaagd werd ook erg interesant, en dan ook hoe blij ze derom is en uit vreugde een nieuwjaarsduik maakt. Het is toch wel een hele belevenis.

Keurige film met voldoende informatie. Snap echt niet waarom deze zo ongewaardeerd word.

avatar van Elineloves
Absoluut geen slecht filmpje. Melody zet een krachtige en overtuigende rol neer als een ietwat verknipte tiener. Je krijgt goed te zien tegen welke moeilijkheden ze aanloopt, haar ouders, vriendjes, vriendinnen die ineens je vriendin niet meer zijn.. sex. Alle puberverwarringen volgen elkaar op.

Opvallend is het camerawerk. Je krijgt als kijker ontzettend veel close ups te zien, maar dat is niet storend. Het past wel goed bij een film als deze, die voornamelijk draait om lichamelijk contact.

Leuke film over volwassen worden, die het vooral moet hebben dankzij het goede acteerdebuut van Melody.

avatar van wyatt earp
Wow, ik wist niet dat nedeland ook nog interessante films kon maken. Hele mooie film over de pubertijd en de overgang naar volwassenheid, en alle problemen die dat met zich mee brengt. Het meest opvallende is wel het camerawerk. Het zit telkens heel dicht op de huid, maar juist daarmee worden de emoties van Heleen versterkt. Als kijke voel je precies wat zij voelt, en je leeft helemaal met haar mee. Het acteerwerk van Melody Klaver is zeer goed, en de personages worden goed uitgediept. Werkelijk waar een prachtige film, en dat voor maar 99 cent bij de blokker. Hij wordt hier helaas ondergewaardeert, maar ik zou em graag iedereen willen aanraden.

avatar van Jessen0wnt
Paar jaar geleden al bekeken op televisie, maar laatst gekocht bij de Bart Smit voor 1 euro en maar even herzien. Ik blijf bij mijn 3,5. Maar het is een hele goede Nederlandse film die blijft boeien tot het eind. Gewoon een interesante film, zeker voor de Nederlandse filmindustrie. Leuk ook om te zien hoe de film steeds donkerder qua kleur werd. En wat ben ik blij met Melody. Vind haar al in meerdere films erg goed spelen, maar in de hoofdrol komt ze echt tot haar recht. Prima filmpje dus.

Na er allemaal lovende woorden over te hebben gehoord, besloot ik de film toch maar tekopen (voor €1,-).
Op de achterkant stond niet echt een duidelijk verhaal dus ben ik de film maar gewoon gaan kijken. Het was een film, toch wel weer typisch nederlands omdat het alleen maar over seks ging, waar toch niet echt een verhaal in zat. Dat viel me tegen.
Groot pluspunt was wel Melody Klaver, en die zorgt ervoor dat ik toch nog 2,5* geef.

avatar van chiel
Alleen maar over seks? Jij hebt goed gekeken! Tsjonge...

avatar van Jessen0wnt
Hij heeft wel min of meer gelijk. De film gaat over de overgang van een meisje naar een vrouw, waar seks een belangrijke rol in speelt. Maar er komen natuurlijk ook andere onderwerpen aan bod zoals vriendschap en ouders.

Dat is dan eigenlijk het hoofd thema, van meisje naar (jonge) vrouw.
Zelf vond ik dat goed gespeeld door Melody Klaver, overtuigend.

Axel (Stijn Koomen?) vond ik dan bijvoorbeeld weer wat vervelend spelen, net zoals die Engelse.
Ze zijn niet echt in de picture, er is iets mee.

Dan ben ik ook niet helemaal blij van de manier hoe er wordt gefilmd, al draagt dat soms wel wat bij, dat inzoomen.

En wat is dan het moraal van het einde?
Ik kan daar niet zoveel uit opmaken...

3'

avatar van Donkerwoud
Multivitamine schreef:
Onverantwoorde film..

Helemaal mee eens. Toen Eva de appel van de boom plukte was zij daar toe aangezet door een film, dat weet ik gewoon zo zeker. Het zijn troebele tijden met al die seksuele toespelingen in films. Onze levens bestaan alleen nog uit moreel verval en ranzige lust. Alleen maar door films als dit...

(ik ben sarcastisch...)

avatar van blurp194
Aardige film die het verkennerige en overdrevene van de jaren-70 niet helemaal helder maakt. De onzekerheid van Heleen - die natuurlijk nergens voor nodig is, maar dat hoort bij de leeftijd of zo - is wel van alle tijden en wordt heel mooi overgebracht. Melody Klaver speelt zoals al vaak gezegd heel goed.

Met wat experimenteel aandoende cameravoering die meestal wel goed uitpakt, maar af en toe ook irritant is - soms zit je echt te turen naar wat er op de achtergrond te onscherp, te onduidelijk blijft. Mooi om het onderwerp heel close in beeld te brengen, maar als het onderwerp de achtergrond is werkt een close up niet.

avatar van Sjoerdow
Prachtige film.

Het camerawerk in combinatie met de ijzersterke acteerprestatie van Klaver maken deze film heel goed. Daarnaast wordt alles subtiel gebracht, en gebruik gemaakt van een objectieve manier van filmen, waarbij we over de schouder van Heleen mee kunnen kijken. Ik ben het dan ook niet eens met de meesten over de cameravoering, omdat de close-up functie juist wel goed gebruikt wordt.

Echt briljant gedaan.

Minder is het ietwat steenkolen Engels van Damien Hope, die verder wel een goeie rol speelt. Over de acteerprestaties hebben we niets te klagen, behalve het meisje dat het vriendinnetje van Heleen speelt.

avatar van eRCee
Teleurstellend en zelfs een beetje treurig hoe weinig subtiel de thematiek wordt gebracht, zeker van een film die zichzelf de titel Diep aanmeet. Eigenlijk elke scene gaat op een of andere manier over seks. De film houdt logischerwijze ook op als de seks dan eindelijk heeft plaatsgevonden; klaar is kees. Veel dialogen voelen geforceerd, ook clichematig. Jammer dat de genre-aanduiding 'olifant in porseleinkast' niet bestaat, als drama schiet Diep in elk geval duidelijk tekort. Wél goed is de cinematografie, en dan met name de kadrering en belichting. Jammer alleen dat het zo statisch was, dat doet de film, waar al zo weinig dynamiek in zit, geen goed. Niettemin heb ik een aantal fraaie shots gezien. Daarmee is het geheel goed genoeg voor 2 sterren.

Qua verhaal en acteerprestatie van Melody Klaver verdient de film een ruime voldoende: 3½ *. Het geforceerde manipuleren met beeldformaten gaat echter al snel irriteren, omdat je te pas en te onpas tegen halve beelden (of nog minder) zit aan te kijken, zodat de andere acteurs en de omgeving niet of nauwelijks in beeld komen. Zodoende krijgt de camera al vrij snel de overhand over het verhaal en ik kan me niet voorstellen dat dat de bedoeling van de filmmakers is geweest. Het doet het verhaal en daarmee de film in ieder geval geen goed. En daarom een volle * in mindering.

Tweede keer dat ik deze film over de eerste keer heb gezien. Maar ik kan er nog steeds niet echt enthousiast over worden. In het begin gaat de film nog wel met de scheiding en zo. Maar gaandeweg kakt ie toch in, terwijl het juist alleen maar spannender zou moeten worden.

Ludovic
Besloten via uitzendinggemist.nl een nederlandse film te kijken, en zo kwam ik uit bij deze. En het is me meegevallen. Heb me anderhalf uur kunnen vermaken, wat voornamelijk komt door de knappe acteerprestatie van Melody Klaver. Verrassend filmpje. Meer ook niet. 5/10.

avatar van BlueJudaskiss
Na een paar dagen hebben laten bezinken toch een half puntje omlaag naar 2,0*.

Een fikse tegenvaller: ik had hier ontzettend veel van verwacht. Maar wat ik kreeg... er zat kraak noch smaak aan. Melody Klaver is prachtig en speelt de sterren van de hemel, maar als de film het daar alleen van moet hebben?? Ik snapte de bedoeling wel en er zit ergens ook een hele goede film in verborgen, maar het thema verschilde in mijn optiek toch niet veel van de gemiddelde American Pie. Ook al doet het artistieke camerawerk anders vermoeden.

Die jaren zeventig, tsja... Het blijft jammer dat we het hier in Nederland met lage budgetten moeten doen, want echt uitpakken voor zo'n film als deze lukt dan niet. Wat decorstukken in het huis en een overdaad aan clichés (oooh, mama moedigt haar aan om te roken!) waren voor mij niet voldoende. En kan iemand mij uitleggen wat zo'n intelligent meisje in dat vreselijke personage van Stijn Koomen ziet???

avatar van Phantasm
Echt indrukwekkend was het allemaal niet, hier had meer in kunnen zitten, maar helaas.

avatar van erik1677
Goeie Nederlandse film.
Melody Klaver speelt echt super.
De gehele film is een prachtige schets van de jeugd en seksuele ontwikkeling.
Ik heb wel genoten van de ze film ,en het is ook allemaal prachtig in beeld gebracht.
En wat ik hier boven ergens leesde van onverantwoord , ben ik het absoluut niet mee eens.
want dit is allemaal heel erg mooi in beeld gebracht, en het gaat meer over de gevoelens van het meisje waar ze zich nog geen raad mee weet.

avatar van xxERWINxx
Jammer van de slechte belichting in de film, waarom van de jaren 70? waarom niet van nu?
verder is Melody klaver wel een mooie meid

avatar van Ebenezer Scrooge
Er zit nog meer emotie in een wassenbeeld dan in Melody Klaver, wat een zeikactrice!