
Diep (2005)
Nederland
Drama
90 minuten
geregisseerd door Simone van Dusseldorp
met Melody Klaver, Monic Hendrickx en Bart Klever
'Diep' speelt zich af aan het eind van de jaren zeventig en vertelt het verhaal van de 14-jarige Heleen, die met pijn en moeite de oversteek van kindertijd naar volwassenheid maakt. Terwijl haar ouders in een scheiding liggen, begeeft ze zich op het onzekere en kwetsbare vlak van de liefde, seksualiteit en vriendschap. Dit gaat gepaard met tegenstrijdige en verwarrende gevoelens, waardoor ze zich als een kamikazepiloot in het diepe stort.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=mHW5LFjb0Mk
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (6,3 / 317)trailer (YouTube)Pathé Thuis: vanaf € 5,99 / huur € 2,99Verder vond ik het niet prettig dat er bij dialogen zulk wazig camera-standpunt werd ingenomen.
Het plot had naar mijn mening ook veel beter uitgewerkt kunnen worden en al met al dus een zéér matige film.
Melody Klaver: voldoende!
Zeer gemengde gevoelens bij deze film. Van Dusseldorp is er niet in geslaagd een indrukwekkende film te maken. Het verhaal over de jonge Heleen die met een hoop persoonlijke problemen zit klinkt erg indrukwekkend, maar er wordt niet veel mee gedaan. Maar toch wist de film wel een andere indruk achter te laten. Zo speelt Melody Klaver werkelijk de sterren van de hemel. Ook is het best een heftige rol voor een 15 jarig meisje. Klasse, die zie ik nog heel ver komen. En daarnaast is het een prachtige meid. Naast het geweldige spel van Klaver is het kleurgebruik erg mooi. Er wordt mooi gebruik gemaakt van de kleurenfilters. De camera zit Klaver dicht op de huid en daardoor kom je bijna in het leven van haar. Best mooi gedaan, alleen soms zitten er ook vreselijke shots in. Bijvoorbeeld ingezoomde shots die een emotioneel moment vastleggen door middel van veel trillen en geen enkele spraak of geluid te gebruiken. Ik weet dat ik het niet erg duidelijk uitleg, maar ik weet niet hoe het anders moet noemen. Aan zulke shots heb ik een enorme hekel, en die worden nogal vaak gebruikt in Nederlandse films.
De film zelf is niet zo indrukwekkend, Melody Klaver wel. Bijna vergeten het einde te vermelden. Het verhaal liep met een sisser af vond ik, maar dat eindshot met die muziek was prachtig.
2,5*
Nadat ik Wolfsbergen gezien had opt, was ik getriggerd om het niet te laten versloffen en in een vibe te blijven hangen. Diep had ik veel goeds over gehoord ziedaar mijn keus.
Te beginnen bij het visuele en dat is ook gelijk het meest aanwezige, helaas.
Kijk, een zoomshot hier en daar is goed, maar doe het niet constant. Het was op deze manier redelijk voorspelbaar, visueel gezien. Dat de shots nog redelijk effectief overkwamen en niet TOTAAL gingen vervelen, lag aan Klaver, die er genoeg gevoel in kon leggen.
Ook waren sommige scenes gewoon heel erg overbelicht. Nu snap ik dat het effectief is dat de film afstandelijkheid uitstraalt, in plaats van warmte, maar dit was gewoon lelijk. Gewoon bepaalde contrastwaarden die vaak totaal niet uit de verf kwamen.
Tsjah, als het visuele je niet bevalt, moet je je op andere dingen gaan concentreren. Acteerwerk, verhaal en dergelijke, dat viel niet altijd mee.
Het verhaal is simpel. Ook meer een karakterstudie die draait op (non)emoties. Melody Klaver helpt een heel eind mee, want dat ze over talent beschikt, is me wel duidelijk. Echter, zei zet zo sterk een stempel op de film, dat anderen maar bijrolletjes lijken te zijn en er totaal niet toe lijken te doen. Is dit een voordeel of een nadeel? Ik ben er nog niet helemaal uit. Had wel het idee, dat ze de rest van de cast compleet weg speelde en dat kan toch ook niet de bedoeling zijn.
Verder probeert de film behoorlijk persoonlijk te zijn, maar is het qua verdieping van karakters (behalve Heleen) redelijk oppervlakkig, heb ik het idee.
Mijn laatste punt dan. Het is me compleet niet duidelijk waarom deze film zich perse in de jaren 70 moet afspelen. Het heeft totaal geen meerwaarde,
Echt een verhaal wat ook verteld had kunnen worden in de hedendaagse tijd, want dit soort dingen spelen nog steeds. De ontwikkeling van een tienermeisje met problemen is misschien minder braaf geworden, maar qua emoties niet veel veranderd. Dus stoer hoor, af en toe zo'n oude auto, punk muziek en LP's, maar het nut zag ik er niet van in. OOk qua sfeer voegt het niets toe.
Mja, misschien geen geldig kritiekpunt. Las ook dat dit aan de hand van een boek was en wie weet is het bij dat boek wel volkomen logisch, dat het in de jaren 70 stijl staat.
Ja hoe moet ik de film dan beoordelen. Nog even kort alles opsommen maar.
Visueel helemaal niets, veel te veel zoomshots en de belichting is vaak raar.
Het verhaal stelt niet veel voor, maar ach, daar draait het niet om. want het is meer een studie over het leven van Heleen. Toch, voor zo'n persoonlijke kijk, is er weinig sprake van echte verdieping.
Klaver als Heleen speelt prima, heeft best veel talent. Ik zou haar dan ook graag in een goede film zien, waar er geen aap met een zoomlens staat te spelen.

Al met al, bij lange na geen voldoende. Daarvoor stoorde ik me teveel op visueel vlak en raar dat met zo'n persoonlijke film er redelijk weinig diepte in karakters zit, zelfs van Heleen wisten we niet idioot veel.
Hele sterke Nederlandse film met weer een hele interesante puberteit-vertelling. Namelijk over de eerste sexuele gevoelens in de kindertijd, wat oorzaken en gevolgen heeft. En wat het geval is bij Heleen (prachtig gespeeld door Melody Klaver, en wat een lekker wijf is dat zeg!

Verder vond ik die 2 jongens ook wisselvallig overkomen (die Engelse junk steve en die Stan) Soms kwamen ze echt irritant en zielig over, maar aan de andere kant waren die rollen van hun totaal niet overbodig. Ook vraag ik me af wat de jaren 70 hieraan toe te voegen heeft? Omdat de manier van seks in die tijd anders was?
Verder was die eindscene waarbij Heleen toch ontmaagd werd ook erg interesant, en dan ook hoe blij ze derom is en uit vreugde een nieuwjaarsduik maakt. Het is toch wel een hele belevenis.
Keurige film met voldoende informatie. Snap echt niet waarom deze zo ongewaardeerd word.
4,0*
Opvallend is het camerawerk. Je krijgt als kijker ontzettend veel close ups te zien, maar dat is niet storend. Het past wel goed bij een film als deze, die voornamelijk draait om lichamelijk contact.
Leuke film over volwassen worden, die het vooral moet hebben dankzij het goede acteerdebuut van Melody.
Op de achterkant stond niet echt een duidelijk verhaal dus ben ik de film maar gewoon gaan kijken. Het was een film, toch wel weer typisch nederlands omdat het alleen maar over seks ging, waar toch niet echt een verhaal in zat. Dat viel me tegen.
Groot pluspunt was wel Melody Klaver, en die zorgt ervoor dat ik toch nog 2,5* geef.

Zelf vond ik dat goed gespeeld door Melody Klaver, overtuigend.
Axel (Stijn Koomen?) vond ik dan bijvoorbeeld weer wat vervelend spelen, net zoals die Engelse.
Ze zijn niet echt in de picture, er is iets mee.
Dan ben ik ook niet helemaal blij van de manier hoe er wordt gefilmd, al draagt dat soms wel wat bij, dat inzoomen.
En wat is dan het moraal van het einde?
Ik kan daar niet zoveel uit opmaken...
3'
Onverantwoorde film..
Helemaal mee eens. Toen Eva de appel van de boom plukte was zij daar toe aangezet door een film, dat weet ik gewoon zo zeker. Het zijn troebele tijden met al die seksuele toespelingen in films. Onze levens bestaan alleen nog uit moreel verval en ranzige lust. Alleen maar door films als dit...
(ik ben sarcastisch...)
Met wat experimenteel aandoende cameravoering die meestal wel goed uitpakt, maar af en toe ook irritant is - soms zit je echt te turen naar wat er op de achtergrond te onscherp, te onduidelijk blijft. Mooi om het onderwerp heel close in beeld te brengen, maar als het onderwerp de achtergrond is werkt een close up niet.
Het camerawerk in combinatie met de ijzersterke acteerprestatie van Klaver maken deze film heel goed. Daarnaast wordt alles subtiel gebracht, en gebruik gemaakt van een objectieve manier van filmen, waarbij we over de schouder van Heleen mee kunnen kijken. Ik ben het dan ook niet eens met de meesten over de cameravoering, omdat de close-up functie juist wel goed gebruikt wordt.
Echt briljant gedaan.
Minder is het ietwat steenkolen Engels van Damien Hope, die verder wel een goeie rol speelt. Over de acteerprestaties hebben we niets te klagen, behalve het meisje dat het vriendinnetje van Heleen speelt.


Een fikse tegenvaller: ik had hier ontzettend veel van verwacht. Maar wat ik kreeg... er zat kraak noch smaak aan. Melody Klaver is prachtig en speelt de sterren van de hemel, maar als de film het daar alleen van moet hebben?? Ik snapte de bedoeling wel en er zit ergens ook een hele goede film in verborgen, maar het thema verschilde in mijn optiek toch niet veel van de gemiddelde American Pie. Ook al doet het artistieke camerawerk anders vermoeden.
Die jaren zeventig, tsja... Het blijft jammer dat we het hier in Nederland met lage budgetten moeten doen, want echt uitpakken voor zo'n film als deze lukt dan niet. Wat decorstukken in het huis en een overdaad aan clichés (oooh, mama moedigt haar aan om te roken!) waren voor mij niet voldoende. En kan iemand mij uitleggen wat zo'n intelligent meisje in dat vreselijke personage van Stijn Koomen ziet???
2,0*

Melody Klaver speelt echt super.
De gehele film is een prachtige schets van de jeugd en seksuele ontwikkeling.
Ik heb wel genoten van de ze film ,en het is ook allemaal prachtig in beeld gebracht.
En wat ik hier boven ergens leesde van onverantwoord , ben ik het absoluut niet mee eens.
want dit is allemaal heel erg mooi in beeld gebracht, en het gaat meer over de gevoelens van het meisje waar ze zich nog geen raad mee weet.
verder is Melody klaver wel een mooie meid

Daarnaast is Heleen sowieso voor mij al een personage waarvoor ik weinig sympathie kan opbrengen. Gewoon een stomme tut en een zeikpuber. Waarom ze ook kiest voor die suffe Axel? (die alleen aan zichzelf denkt)
Ik kon hier niet veel mee.