- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De Nederlandse film
De Nederlandse film
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Nederlandse films minder in trek | Het Financieele Dagblad
Toch ook een opsteker:
"zogenoemde cross-over films, waarin personages uit diverse werken samen te zien zijn, verdubbelde."
Beetje cryptische omschrijving. Ik weet niet precies wat hiermee bedoeld wordt en welke Nederlandse films hieronder vallen.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
"zogenoemde cross-over films, waarin personages uit diverse werken samen te zien zijn, verdubbelde." Beetje cryptische omschrijving. Ik weet niet precies wat hiermee bedoeld wordt en welke Nederlandse films hieronder vallen.
).
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Achtergrondstuk over de cijfers, met reacties van het Filmfonds, belangenverenigingen en makers:
Het dalende marktaandeel van de Nederlandse bioscoopfilm: de uitdagingen en de kansen - CineSud
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Goed inhoudelijk stuk!
Ik krijg bij deze discussie wel een hoog déjà vu gehalte...
Natuurlijk wel goed dat men deze blijft voeren, maar veranderingen komen helaas maar mondjesmaat tot stand.
Meer geld voor minder titels ben ik voor.
Meer geld voor spektakel ben ik sterk op tegen. Nederlandse film kunnen op dat vlak nooit concurreren met Hollywood. En de flops in dit genre bij Nederlandse films zijn talrijk.
De Dick Maas spektakelfilm is uit. Ik denk dat hedendaagse jeugd ook nog amper weet wie hij is.
Minder bemoeienis van het Filmfonds lijkt me ook goed.
Minder romcoms ook...
Meer geld voor scenario-ontwikkeling is ook goed, alleen moet dan ook de bemoeienis van het fonds en de omroepen ook daar minder worden.
Zo'n film als Kvinden i Buret (2013) mis ik bij de Nederlandse film.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Jammer van het eeuwige gezeur over piraterij. Iedereen weet dat iets illegaal verkrijgen niet betekent dat je er anders voor had betaald.
Films die gaan voor spektakel zouden niet bij het filmfonds aan moeten kloppen, zulke films zijn pure commercie en redden zich wel op eigen kracht. Ook overbodige remakes (Loft) zouden daar niet welkom moeten zijn. Subsidie zou juist moeten gaan naar de kleinere originele producties met een duidelijke Nederlandse identiteit, dus niet naar bijvoorbeeld Engelstalige films. De laatste jaren zijn er bijvoorbeeld een hoop goede Nederlandse jeugdfilms uitgekomen. Films als Achtste-groepers Huilen Niet (2012), Oorlogsgeheimen (2014), Briefgeheim (2010), Kauwboy (2012), e.d.
Subsidie is volgens mij bedoeld voor kunst en cultuur en niet voor commercie.
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 berichten
- 4511 stemmen
die vreselijke film Love Actually

The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Ja, dat was het enige stukje in het artikel dat ik maar door de vingers zag 
sinterklaas
-
- 11813 berichten
- 3316 stemmen
BRIL-JANT stuk! 
Zijn er tussen al die sekteleden toch nog enkele mensen die het een beetje snappen. 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Het dommige romcom-virus waart nog even rond bij de Nederlandse film:
3 2 1 cut
-
- 1064 berichten
- 98 stemmen
Tsjonge.. De originaliteit van de Nederlandse films over de Nederlandse vrouw is momenteel ver te zoeken.
Ik vraag mij dan af waarom deze prullenbak over ons heen gegooid wordt ?
Doerak40
-
- 36 berichten
- 92 stemmen
Tsjonge.. De originaliteit van de Nederlandse films over de Nederlandse vrouw is momenteel ver te zoeken.
Ik vraag mij dan af waarom deze prullenbak over ons heen gegooid wordt ?
Ik kan me voorstellen dat jij deze film niet gezien hebt of zal gaan zien...
Maar wel fijn dat je even je azijn hebt gezeken, voelt lekker opgelucht dat je dit kon schrijven zeker?
3 2 1 cut
-
- 1064 berichten
- 98 stemmen
Ik kan me voorstellen dat jij deze film niet gezien hebt of zal gaan zien...
Maar wel fijn dat je even je azijn hebt gezeken, voelt lekker opgelucht dat je dit kon schrijven zeker?
Nou, door mijn kennis van de andere films (waarvan ik er wel een aantal bekeken heb) ben ik idd wat azijn zeikerig geworden ja. En dat is jammer want daardoor geef ik zo’n film als deze geen kans meer. Het opschrijven voelde niet echt als een opluchting maar meer een constatering.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Dus geen enkele NL film die in 2017 is uitgebracht heeft de 300.000 bezoekers gehaald? Zeldzaamheid.
Ik denk dat dit juist wel eens goed is.
Dat de romcom BN-er formuliemachine eens tot stilstand komt en men weer met originele ideeën komt. Hoop ik dan...
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Bij Film > Algemeen > Box Office Nederland:
Soof 2 en Onze Jongens als best bezochte Nederlands films lees ik in het artikel. Weet de Nederlandse film ook weer waar het staat als die rommel de ranglijst aan moet voeren.
Opvallend dat Brimstone niet wordt genoemd, die ging ook pas begin 2017 draaien. Die film had het wel weer verdiend om de nr 1 van Nederland te zijn.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Ja, het is al jaren treurig gesteld met de Nederlandse film, althans het populaire genre.
kos
-
- 46688 berichten
- 8845 stemmen
Bij Film > Algemeen > Box Office Nederland:
Soof 2 en Onze Jongens als best bezochte Nederlands films lees ik in het artikel. Weet de Nederlandse film ook weer waar het staat als die rommel de ranglijst aan moet voeren.
Opvallend dat Brimstone niet wordt genoemd, die ging ook pas begin 2017 draaien. Die film had het wel weer verdiend om de nr 1 van Nederland te zijn.
Brimstone stond meen ik 7de in de top 10. Achter Mees Kees films..
Quentin
-
- 10202 berichten
- 8541 stemmen
TOP 10 BEST BEZOCHTE NEDERLANDSE FILMS (2017)
1. Soof 2 (355.911 bezoekers in 2017 - al in 2016 in release)
2. Onze jongens (300.949 in 2017 - al in 2016 in release)
3. Dikkertje Dap (251.336)
4. Misfit (238.729)
5. Dummie de Mummie (222.518)
6. Tuintje in mijn hart (217.363)
7. Mees Kees langs de lijn (211.939)
8. Bella Donna's (201.697)
9. Brimstone (192.093)
10. Weg van jou (187.089)
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Als je het allemaal bij elkaar optelt is het nog behoorlijk. (probeer positieve kant te ontdekken
)
Quentin
-
- 10202 berichten
- 8541 stemmen
Als je het allemaal bij elkaar optelt is het nog behoorlijk. (probeer positieve kant te ontdekken
)
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
TOP 10 BEST BEZOCHTE NEDERLANDSE FILMS (2017)
1. Soof 2 (355.911 bezoekers in 2017 - al in 2016 in release)
2. Onze jongens (300.949 in 2017 - al in 2016 in release)
3. Dikkertje Dap (251.336)
4. Misfit (238.729)
5. Dummie de Mummie (222.518)
6. Tuintje in mijn hart (217.363)
7. Mees Kees langs de lijn (211.939)
8. Bella Donna's (201.697)
9. Brimstone (192.093)
10. Weg van jou (187.089)
Op Brimstone na geen van gezien, maar da's gezien de titels maar goed ook. Onze Jongens, Tuintje in mijn hart, Weg van jou.
Please, kill me.
Spijtig dat Brimstone dan niet de credits heeft gekregen die de titel best had mogen verdienen. Da's wel een film waar je als Nederland trots op kan zijn.
sinterklaas
-
- 11813 berichten
- 3316 stemmen
Ja... Zo'n lijst zegt weer genoeg.
Geen wonder dat Nederlanders behoren tot het gelukkigste volk ter wereld... Als het leven in het echt ook net zo mooi was als in die films... en de films dit schapenvolk daarin doen geloven. Er zijn zelfs pilletjes voor uitgevonden om net zo'n fantastisch leven te kunnen krijgen als hoe het je hier in dit kikkerlandje in je smoel gedrukt krijgt... 
En al die dingen eromheen.... "Neeeh, moet ik weer teveel nadenken, te depressief, te grof, te racistisch, te vrouwonvriendelijk, linkse propaganda."
Hetzelfde als met de hedendaagse Nederlandse schrijvers...
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
De NL film mist BALLEN. Al jaren. Brimstone toont ze nog.
gotti
-
- 14075 berichten
- 5883 stemmen
En deze: Hoe Het Zo Kwam Dat de Ramenlapper Hoogtevrees Kreeg (2016)
Een groots meesterwerk.
sinterklaas
-
- 11813 berichten
- 3316 stemmen
En dan te bedenken dat Brimstone een Amerikaanse productie is... ?
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
En dan te bedenken dat Brimstone een Amerikaanse productie is... ?
Pardon?