• 15.747 nieuwsartikelen
  • 178.000 films
  • 12.204 series
  • 33.973 seizoenen
  • 647.001 acteurs
  • 198.993 gebruikers
  • 9.371.183 stemmen

De Nederlandse film

zoeken in:

ghostman

• 5740 berichten
  • 5 stemmen

Malick schreef:

Is er hier iemand die op deze titels zit te wachten? Treurig najaar gaan we tegemoet ...

John Jansen lijkt me een interessant filmpje . De rest hoef ik niet te zien .

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Nederland, romcomland:

Grootse ambities voor nieuwe film van eigen bodem | Film | AD.nl

Het moet volgend jaar een nieuwe bioscoophit worden, de film Weg van Jou. Hoofdrolspelers Katja Herbers en Maarten Heijmans geloven er in ieder geval in.

skinny_tie

• 1227 berichten
  • 3648 stemmen

Waarom alle Nederlandse romkoms op elkaar lijken - NRC

In het kader van de release van Hartenstrijd en met als conclusie dat clichés niet zo erg zijn als een film "gepaard gaat met een vlot scenario, overtuigend acteerwerk en goed gedoseerde humor" zoals Hartenstrijd dat doet... Hoeveel heeft Independent Film hiervoor betaald?

Macmanus

• 13726 berichten
  • 3701 stemmen

Zie het vooral somber in voor een boeiende film waarmee je internationaal lof krijgt. Lees vooral bezoekersaantallen en dezelfde mensen die om elkaar heen dansen. De Nederlandse filmwereld is saai en wit.

Apollinisch

• 21297 berichten
  • 0 stemmen

Als je 36 speelfilms per jaar maakt (de omvang van de Nederlandse filmindustrie dit jaar) zijn er misschien twee memorabel. Die verhouding ligt niet anders in een land als Spanje of Frankrijk. Maak je er vijftien met wat meer budget, dan is de gemiddelde kwaliteit wellicht wat hoger, maar de kans op uitschieters kleiner.
Gebakken lucht dit.

Martin Koolhoven uitte wel kritiek, deze week in een interview met Playboy: 'Of we maken films waarmee we Hollywood rechts passeren: liefst naar een bekend boek, met bekende gezichten, een liedje van een bekende zanger. Of we maken films over een vrouw van middelbare leeftijd in een identiteitscrisis waar we dan met een camera achteraan rennen in Amsterdam-Noord.
Als er één setting is waar een film over een vrouw van middelbare leeftijd in een identiteitscrisis kan slagen is het Amsterdam-Noord. Noord gestoord!

Macmanus schreef:

De Nederlandse filmwereld is [...] wit.

?

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Deze discussie wordt overigens al jaren gevoerd.

Meer geld voor minder films is misschien niet verkeerd, als het maar geen films worden die krampachtig Hollywood willen nadoen.

Ik denk dat het te marktgerichte en 'doelgroepdenken' verstikkend kan werken.

Een maker moet zijn originele idee kunnen uitwerken, zonder zich in eerste instantie te veel druk te hoeven maken voor welke doelgroep het bedoeld is. Als een idee of uitgangspunt aanspreekt, komt daar wel publiek naartoe (Simon).

Macmanus

• 13726 berichten
  • 3701 stemmen

Gaan we toch niet ontkennen. Gaat nog eens per se om de kleur van de persoon. Maar er zijn op een kunstacademie of filmacademie amper mensen die uit een andere milieu komen dan de saaie witte midden en bovenklasse. Is niet zo heel gek, mensen met een boeiend leven zitten op VMBO scholen en die willen eerder geld verdienen dan kunstzinnig doen. Dus heel gek is het niet dat veel dezelfde mensen trekken naar de filmwereld. Maar daardoor krijg je toch vooral werk dat uit boeken bestaat of nogal afkijkerig werk vanuit Amerika/toegankelijke Europese/Aziatische film. Niet dat elders in de wereld dat per se niet zo is voor we dat gaan krijgen. Maar in Nederland is het ultiem saai.

Apollinisch

• 21297 berichten
  • 0 stemmen

Macmanus schreef:

Gaan we toch niet ontkennen.

Maar te wit? In Trouw en de Volkskrant werd dat namelijk ook al geroepen, maar uit welke cijfers blijkt dat nou helemaal? Uit de enige cijfers die ik kan vinden, een bacheloronderzoekje uit 2012, blijkt dat bijna de helft van de Nederlandse producties uit 2011 een "multicultureel thema" heeft. Dat vind ik nogal wat. Veruit de meeste Nederlanders zijn blank. Meer dan 80% (ligt het percentage blanke acteurs en castleden daar eigenlijk wel boven?). En veruit de meeste daarvan gaan alleen maar om met andere blanke Nederlanders. Dus waarom zoveel multiculturele films?

Kijk, ik geloof best dat de Nederlandse film te weinig divers is en geen goede afspiegeling is van de Nederlandse bevolking. Maar ik betwijfel of Amsterdam Zuidoost en Nieuw-West meer zijn ondervertegenwoordigd dan Friesland, Zeeland en Limburg.

mensen met een boeiend leven zitten op VMBO scholen en die willen eerder geld verdienen dan kunstzinnig doen.
Is dat zo?

Macmanus

• 13726 berichten
  • 3701 stemmen

Onderzoek is niet nodig. Gewoon in die wereld om je heen kijken. Men maakt zeker films over multiculti thema's. Maar dat is nou juist nog erger. Totaal niet leven in die werkelijkheid, en er dan een film over maken. Dan krijg je van die linkse prietpraat films. Niks echts aan. Nevernooitniet zullen we een Do The Right Thing in Nederland zien. Nogmaals het gaat niet om wit of Limburgs. Dat verschil is minimaal en kleur is niet per se mijn punt. Het gaat vooral over een eenduidig soort mens. Kan ook een geadopteerde Chinees of een Neger zijn die op het Gymnasium heeft gezeten. Maar dit is natuurlijk in alles een hele andere chinees, neger, blanke dan eentje die opgegroeid is op een zwarte school op VMBO niveau. Zijn dat per se goed filmmakers. Zeker weten niet natuurlijk. Maar ik zou wel eens een regisseur willen zien met een mening a la Spike Lee (is hij soms vervelend ja) maakt hij al een tijd geen echt goede film (ook wel een beetje waar) maar die pit mis je totaal in Nederland. Allemaal Refn wannabees wat nu van de filmacademie afkomt!

In dat laatste wat je quote zit heel erg gechargeerd een waarheid in. Uiteraard worden ze niet allemaal rijk en uiteraard komt het voor dat iemand iets artistieks gaat doen. In de muziek zijn ze zeker niet ondervertegenwoordigd. Maar geld is voor jongeren die laag opgeleid zijn een belangrijke status. Dus dan is film/kunst vaak te onzeker. De mensen die dat wel najagen hebben vaak een goede fundering thuis waardoor ze ook nog redelijk lang onderhouden worden door hun ouders tijdens en na de studie. Dat zijn de saaiste mensen en oververtegenwoordigd.

skinny_tie

• 1227 berichten
  • 3648 stemmen

Apollinisch schreef:

Uit de enige cijfers die ik kan vinden, een bacheloronderzoekje uit 2012, blijkt dat bijna de helft van de Nederlandse producties uit 2011 een "multicultureel thema" heeft. Dat vind ik nogal wat. Veruit de meeste Nederlanders zijn blank. Meer dan 80% (ligt het percentage blanke acteurs en castleden daar eigenlijk wel boven?). En veruit de meeste daarvan gaan alleen maar om met andere blanke Nederlanders. Dus waarom zoveel multiculturele films?

Nou, de films zijn niet multicultureel, er zit een multicultureel element in de films. Als je kijk naar welke films zo worden geclassificeerd in dat onderzoekje, dan zie ik Alibi en Anubis, beiden met Achmed Akkabi in een grote rol, maar maakt dat de film automatisch multicultureel? In Vox Populi lijkt het multiculturele te bestaan uit een allochtoon in een bijrol. Bride Flight en Wit Licht; een film die zich (gedeeltelijk) in het buitenland afspeelt bevat ook een andere cultuur dan de Nederlandse, maar betekent dat dat deze films multicultureel zijn? En dan Oorlogswinter, tja, ik denk dat de meeste mensen die juist behoorlijk bovenaan zouden zetten als Hollandste film van het jaar. Bij Calimucho, Dunya en Desie en het Zusje van Katia kan ik me nog wel voorstellen dat mensen het multiculturele films noemen, de rest heeft hoogstens enkel een multicultureel element. (En de hartstikke Hollandse 2008-film Bloedbroeders is vergeten).

Donkerwoud

• 8661 berichten
  • 3940 stemmen

Plus dat het thema multiculturaliteit niet hoeft te betekenen dat je daarmee een multiculturele productie hebt. Neem 'Doodslag' (2012). Daarin wordt multiculturaliteit gethematiseerd, maar wel bezien vanuit het gezichtspunt van een blanke man van middelbare leeftijd die ermee te maken krijgt. De verschillende etniciteiten zijn de bijrollen in de film.

Quido

• 14649 berichten
  • 6106 stemmen

Vallen Chinezen ook onder onder deze discussie? Of de vele (van oorsprong) Poolse en Italiaanse mensen hier in Nederland?

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Doreen Boonekamp: Duitsland steeds belangrijker voor Nederlandse filmindustrie - Duitslandnieuws

“Zo’n 60% van de Nederlandse speelfilms vormt een internationale coproductie. Daarin werken we vanouds het meeste samen met Vlaanderen. Maar Duitsland wordt hierin steeds belangrijker.”

Als voorbeeld noemt ze de film Brimstone van regisseur Martin Koolhoven die deels in Duitsland is gedraaid.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

https://www.moviemeter.nl/images/cover/532000/532954.200.jpg?cb=1486463369

Filmstimuleringsregeling levert 199 miljoen aan uitgaven in Nederland op - De Volkskrant

Dunkirk is slechts één van de in totaal 111 internationale coproducties die al gebruik maakten van de in 2014 ingevoerde cash rebate-regeling, die de destijds rap krimpende Nederlandse speelfilmindustrie weer concurrerend moest maken met de ons omringende landen. Producenten, binnen- en buitenlandse, kunnen tot dertig procent van hun bestedingen in Nederland vergoed krijgen; daartoe investeert de overheid jaarlijks een bedrag van twintig miljoen euro.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Holland als het nieuwe Hollywood? | BNR Nieuwsradio

Sterren als Matt Damon of Nicole Kidman, we kijken er straks niet meer voor op of om. Grote Hollywood-producties worden steeds vaker naar Nederland gehaald. Maar als het aan het Nederlands Filmfonds ligt blijft het daar niet bij. Als zij het voor het zeggen hebben, nemen ook bedrijven als Netflix en HBO hier binnenkort hun series op.

sinterklaas

• 11813 berichten
  • 3316 stemmen

Maar de Nederlandse films zelf worden weer steeds beroerder... in 2012/12 hadden we nog kleine hoogtepuntjes als Wolf, Black-Out en Wederopstanding van een Klootzak, Nena, Supernova.... Nu is de eeuwige deja vu van tenenkrommende kutfilms weer aangebroken als ik de zoekmachines mag begrijpen...

Of anders zijn het wel weer Engelstalige Nederlandse films.... en worden interessante onderwerpen als Silk Road weer slechts "Telefilms.."

Dood aan de creatie in dit kikkerlandje... Alleen tetterende botoxwijven, yupengezinnetjes, overvrolijke BN-ers, depressieve huisvrouwen of geforceerde boekverfilmingen mogen voorrang krijgen. Gadverdamme...

Straka

• 206 berichten
  • 564 stemmen

Sint moet dan straks maar Quality Time kijken

Donkerwoud

• 8661 berichten
  • 3940 stemmen

Je schetst een wel erg somber beeld, ik heb juist het idee dat er meer dan ooit ruimte is voor variëteit in het luchtigere segment. Ook het niveau van televisieseries gaat steeds hoger liggen.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Heb je Tonio, Verdwijnen en Waldstille al gezien? Erg benieuwd naar Quality Time.

Bélon

• 1795 berichten
  • 0 stemmen

Verdwijnen wilde ik nog wel heen maar die is iig in R'dam al weer uit de bios verdwenen. Waldstille ook en Quality Time zie ik niet bij de verwachte films hier

Nee met de toegankelijkheid van de Nederlandse arthouse film in bioscopen is het niet al te best gesteld (zeker als je niet in Amsterdam woont). Hebben we het helemaal maar niet over de opbrengsten of winstpercentages ( ) van dergelijke films.

Straka

• 206 berichten
  • 564 stemmen

Malick schreef:

Heb je Tonio, Verdwijnen en Waldstille al gezien? Erg benieuwd naar Quality Time.

Tonio was één van de betere films vorig jaar en dan niet alleen van de Nederlandse films.

sinterklaas

• 11813 berichten
  • 3316 stemmen

Wat ik wel weer eens zou willen... een lekkere rauwe NL misdaadfilm... Science Fiction.... iets met surrealisme of een fijne Nederhorror in de trent van Kristen. Dat drama ken ik nou zo onderhand wel...

Zo komen er ook nog wel eens toffe Nederhorror/SF/Actie namen voorbij die al sinds 2002 in de aankondiginglijst staan ....

Prinz

• 1085 berichten
  • 4221 stemmen

Bij Film > Genres en landen > Telefilms:

Komt er nog ooit eens echt een kwaliteitsinjectie in de Nederlandse cinema?

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Begin jij nu ook al?

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Vier toekenningen Vrijplaats beginnende scenaristen · Filmfonds

Het Nederlands Filmfonds heeft vier ontwikkelings-bijdragen van € 8.000 toegekend in het kader van de regeling Vrijplaats voor beginnende scenaristen. Met de regeling stimuleert het Fonds de ontwikkeling van nieuw schrijftalent en hun filmplannen. Naast een bijdrage voor ontwikkeling worden de schrijvers aan een coach gekoppeld, die hen gedurende het proces zullen begeleiden.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.