Bella Donna's (2017)

Nederland
95 minuten / 89 minuten (blu-ray)

geregisseerd door Jon Karthaus
met Carolien Spoor, Kiki van Deursen en Eva Laurenssen

Drie beste vriendinnen Amy (Kiki van Deursen), Jasmijn (Carolien Spoor) en Sasha (Eva Laurenssen) besluiten na het overlijden van hun hartsvriendin Bella om haar bucketlist te voltooien. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. De drie vrouwen komen erachter dat iets als parachute springen, illegaal straatracen en een Brazilian wax niets is vergeleken bij opdracht #3 op de lijst; het vinden van ware liefde…

kappeuter (moderator)
Vanaf 14 september in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

avatar van mrklm
3 Meiden, 1 bucketlist, 0 punten. Op de begrafenis van de Bella uit de titel laat haar vader uiteraard de video zien die ze maakte seconden voor ze haar dood tegemoet ging tijdens een duik in de oceaan. Bella klaagt daarin dat haar vriendinnen er niet bij zijn en praat ze daarmee een dusdanig schuldgevoel aan dat de meiden besluiten de bucketlist van hun beste vriendin af te werken. Dat is niet alleen een heel slap excuus voor een serie onsamenhangende, onleuke sketches (Bella Donna's Op Dansles, Bella Donna's Springen Parachute, Bella Donna's Doen Een Hondenshow), maar ook voor voorspelbare romantische verwikkelingen. Het script is een puinhoop en een gatenkaas, de dialogen te veel te vaak (hoor ik daar Liesbeth List?) gejat uit uiterst middelmatige Amerikaanse komedies waarbij te veel te vaak niet eens de moeite is genomen om het te vertalen. Het scenario is dan ook door twee mannen geschreven en schrijver/regisseur Jon Karthaus slaagt er ook niet in om iets van het theoretisch aanwezige talent van de drie hoofdrolspeelsters vast te leggen. Probeert te hard om leuk te zijn, neemt plotselinge dramatische wendingen en probeert zelfs nog door middel van een jengelende klaagzang tranen tevoorschijn te toveren. De enige lichtpuntjes zijn Thijs Römer, de enige die mij kortstondig liet lachen als een date met een spraakgebrek, en Egbert-Jan Weeber als een jongen waaraan de Bella Donna's (om niet nader uitgelegde redenen, zo gemakzuchtig waren de schrijvers wel) excuses moeten aanbieden. Over het extreem geforceerde happy-end wil ik geen verdere woorden vuil maken. Zie het eerst maar eens vol te houden tot het einde!

avatar van djoize
Manuel Broekman was de date met het spraakgebrek.
Verder prima genoten van deze film.

avatar van Phantasm
Redelijke komedie die lekker wegkijkt.

avatar van sinterklaas
De 1000000000000000ste typische Nederlandse film waar alle dromen van de tetterende botoxwijven uitkomen... Ten koste van andere concepten.

Ik ben dan niet zo'n fan van Nederlandse film, maar ik vond deze best grappig. Ik heb me in ieder geval prima vermaakt.

avatar van Mads Smikkelsen
Errug gelachen, werd op eind wat minder sterk

Heeft, vaak letterlijk, weinig om het lijf, maar laten we het positief benaderen: iets beter dan die talloze Nederlandse romantische komedies die we de laatste jaren hebben gezien. Ik heb zowaar enkele keren echt kunnen lachen, en dat is waarschijnlijk het hoogst haalbare bij dit type films. In de eerste helft heb je trouwens het gevoel meer naar een aantal losstaande sketches te kijken dan naar een samenhangend filmverhaal. Dat wordt gaandeweg beter maar dan blijkt dat Karthaus geen goede verhalenverteller is en tegen het einde zakt zijn film door de voorspelbaarheid als een kaartenhuis in elkaar. Typische vrouwenfilm eigenlijk met af en toe snedige humor, waarbij ook aan de mannen is gedacht want de drie aantrekkelijke dames in de hoofdrol komen zowel in het begin als aan het slot met sexy kleding prominent in beeld. De dames Spoor, Van Deursen en Laurenssen passen qua acteerniveau dan ook goed bij deze Bella Donna's: een gouden kalf zullen ze met hun net wat te overdreven spel niet winnen, maar voor dit soort fast food films zijn ze uitermate geschikt. Een kleine voldoende.

avatar van 93.9
Verre van gelukte feel-good film.
Zaten een paar leuke grappen in.
Verder kijkt de film aardig weg.
Maar echt helemaal harmonisch komt ie niet over. Te vol vooral met verschillende scenes.

avatar van xxERWINxx
Flauwe film, 3 meiden die een bucketlist afwerken voor een vriendin die is overleden.
Film was niet echt grappig, denk meer een vrouwenfilm, want kon er niet echt om lachen.
Dan is ''Onze Jongens'' beter.

Leuke film, heb paar keer hardop gelachen

avatar van mikey
geen verhaal te vinden in deze bucket list vehikel van losse/loze scenes. Volgepropt met afgekloven grappen die je maakt in je studententijd. 'ik heb serieus in mijn broek gepoept man'. Dit zijn ouwe vrouwen die dat zeggen.Geen knullen van 20. En dan de bucket list zelf: wie zet nou een schaamhaar waxing op een bucket list? behalve een ongeïnspireerde scenarist die net the 40 year old virgin heeft gezien.
En dan die Romer (heet die zo?) die dan maar de vieze man na gaat doen. Why? Lichtpuntjes? Jazeker: dat lederen kitty pakje was wel ok.

avatar van mjk87
Niet heel vervelend, al wil de film leuker zijn dan die net is. Het script probeert het wel, maar de actrices missen de timing om de grappen die goed zouden kunnen werken ook echt aan te laten komen. Onderling is er wel chemie en ze voelen wel aan als een stel vriendinnen (wat al heel wat is, ik vind dat nogal eens tegenvallen in Nederlandse films) en dat maakt de film kijkbaar. Verder niks bijzonders en volledig uit te tekenen van a tot z, maar op de zaterdagochtend wil ik er niet te zwaar aan tillen. 2,5*.

avatar van Elchapo
Maar eens met moeder de vrouw gekeken,ach weinig om het lijf maar toch leuk vermaak.3 stars.