ad

Geregisseerd door: Marc Munden

Met onder meer: Dixie Egerickx, Julie Walters en Colin Firth

Releasedatum: 8 juli 2020

Over The Secret Garden

Mary Lennox komt uit een welgesteld Brits gezin in India en is gewend op haar wenken te worden bediend. Wanneer beide ouders kort na elkaar komen te overlijden vindt ze onderdak bij haar oom Archibald Craven. Bij aankomst op het ooit zo fraaie Misselthwaite Manor blijkt het een troosteloze plaats te zijn. Archibald worstelt bovendien enorm met het verlies van zijn vrouw, de tweelingzus van Mary's moeder, en zondert zich af. Mary moet in alle opzichten erg wennen aan haar nieuwe omgeving, maar vindt afleiding door vriendschap te sluiten met een rondzwervende hond. Die leidt haar naar een mysterieuze tuin waar ze kan ontsnappen aan haar troosteloze bestaan.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Prima excuus om het boek weer eens te gaan lezen!

Heb de vorige film van begin jaren '90 jaaaaaren geleden gezien en die beviel me toen erg goed door de mooie sfeer. En de aanwezigheid nu van Colin Firth en Julie Walters is altijd goed.

avatar van Brix

Brix

Alwéér een verfilming van dit verhaal?

Hoeveel zijn er inmiddels al ? (TV series niet meegerekend)

Vanaf 12 augustus in de bioscoop (The Searchers)

avatar van TrudeVinke

TrudeVinke

Deze 2020 versie toont precies aan wat er mis is met de filmindustrie van tegenwoordig:

De films uit de jaren 80 en 90, en met name de sprookjesachtige films van die tijd, hadden iets MAGISCH.

Ze hadden een kijk-vriendelijke, vloeiende en vooral logische verhaallijn. De scenes volgende elkaar op logische wijze op en er werd echt op een spannende en magische wijze een verhaal verteld. De cast werd altijd zeer zorgvuldig uitgekozen met soms maandenlange audities want de acteurs moesten op de millimeter in hun rol passen. En de cast werd ook altijd op logische wijze geïntroduceerd in de film. Als kijker had je het makkelijk en werd je altijd door de juiste emoties geraakt en was de verhaallijn duidelijk. De films van toen waren een ontspanning en een sensatie tegelijkertijd. Daarom zijn de films uit de jaren 80/90 en begin 2000 nog steeds zo enorm populair. Omdat ze iets hadden wat er bij de tegenwoordige films volledig ontbreekt. Deze films hadden als het ware een echte ziel. Ook de componisten van de filmmuziek hadden destijds een talent wat ze tegenwoordig ook niet meer hebben.

Alle onderdelen in de filmindustrie waren vroeger bezig ons op natuurlijke en emotioneel wijze te verwennen.

Tegenwoordig moeten we het doen met incompetente regisseurs en producenten en moet er ook overal een maatschappelijk en politiek correcte boodschap in. Je weet van te voren al dat er een zwarte man of vrouw in gecast gaat worden. Iets wat natuurlijk onlogisch was in die periode en plaats. Maar dat is tegenwoordig het motto: is het niet logisch dan doen we het juist!!

De magische manier waarop ze vroeger een film konden neerzetten kunnen en willen ze blijkbaar tegenwoordig niet meer. Alles draait ook om CGI, maar CGI heeft geen ziel en is volledig kunstmatig, hoe mooi ze het ook kunnen maken.

Heel af en toe word er tegenwoordig nog wel eens een parel van een film gemaakt maar die zijn zeldzaam.

The Secret Garden 2020:

Het meisje heeft het gewoon niet... ze past niet in de rol. Aan serieuze audities doen ze blijkbaar niet meer. En daar hebben we Colin Firth weer, die altijd dezelfde rol speelt een rol die hem in deze film totaal niet past. Ook de introductieloze verschijning van Julie Walters, ineens zitten ze samen in de trein, echt.. welke talentloze idioot verzint er zoiets. En ja hoor... de huishulp is een zwarte vrouw en Dickon is een zwarte jongen... daar kon je op wachten!

Dat verpest juist de films van tegenwoordig: incompetente filmmakers en acteurs + die altijd aanwezige maatschappelijke indoctrinatie in die films en wat allemaal nog niet meer waardoor het kijken van een film tegenwoordig niet meer zo ontspannen was als vroeger. Tegenwoordig ben je als je naar een film kijkt meer aan te irriteren dan ontspannen... het lijkt er soms zelfs op of dat juist hun bedoeling is.

Dat films niet meer draaien om mega-omzet maar om maatschappelijke indoctrinatie machines.

Al met al: als je een film als The Secret Garden wilt gaan zien kijk deze 2020 versie dan vooral NIET.

Ga heerlijk genieten van de echte film uit 1993. Gewoon weer lekker magisch en logisch!

avatar van DonPeliculón

DonPeliculón

Brix schreef:

Alwéér een verfilming van dit verhaal?

Hoeveel zijn er inmiddels al ? (TV series niet meegerekend)

De vijfde film-adaptatie, en daarnaast zijn er ook nog vijf serie-adaptaties gemaakt, zie ik. Het kan nog erger trouwens, zie de zoveelste Little Women-verfilming van vorig jaar.

avatar van J.T.O

J.T.O

Wellicht lag het aan mij, maar ik vond het meisje behoorlijk irritant

avatar van doctorw

doctorw

Beetje saaie film, vooral als dit bedoeld is voor kids. Op zich een mooi verhaal over verlies en familiewaarden, maar wel lichtelijk uitgekauwd. Op zich een fijn sfeertje, maar hierboven geeft TrudeVinke de mankementen van de film goed weer. Net niet voldoende.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

De zoveelste, maar voor deze versie matige verfilming van The Secret Garden. Dit is voor mij tevens ook de laatste filmversie van The Secret Garden die ik heb gezien. Ben er wel klaar mee.

avatar van teigertje

teigertje

Een prachtige film.

Fantastisch gespeeld, hele mooie muziek.

Natuurrijk en mooi visueel gefilmd.

Mooi met de bijzondere hond en het roodborstje, verweven in de film.

Voor jong en oud.

Zeer geslaagde verfilming.

avatar van mrklm

mrklm

Veelvuldig verfilmd, tijdloos kinderboek krijgt opnieuw een fraaie bewerking met dank aan het verbluffende spel van hoofdrolspeelster Dixie Egerickx en solide ondersteuning van acteerkanonnen Colin Firth en Julie Walters. Regisseur Marc Munden weerstaat bovendien de verleiding om de film onder te dompelen in opzichtige CGI-effecten en zorgt er zo voor dat de visuele effecten nooit de karakters overschaduwen. Het prachtige camerawerk van Lol Crawley staat immer in dienst van het verhaal en draagt zo bij aan een film met een volwassen boodschap over vriendschap, rouwen en de kracht van herinneringen.

avatar van mrklm

mrklm

TrudeVinke schreef:

Deze gedachtegang is decennialang het excuus geweest om zwarte acteurs te weren. Het is achterhaald om te zeggen dat de geloofwaardigheid van een acteur afhangt van diens huidskleur. Bovendien waren zwarte bedienden een statussymbool onder Britse aristocratie, dus de keuze voor een zwarte acteur is ook historisch gezien helemaal niet onlogisch. Zie Black servants in Britain | Revealing Histories.

avatar van rainmist

rainmist

TrudeVinke schreef:

Kun je een ander voorbeeld geven dan dat de huidskleur eventueel onlogisch is? Je geeft tweemaal de zwarte acteurs als voorbeeld, maar dat kan niet het enige zijn waardoor het meer om indoctrinatie gaat dan hoge omzet.

avatar van rep_robert

rep_robert

Ik heb redelijk nostalgische gevoelens naar de 1993 versie, maar bij deze 2020 versie miste ik een ziel. Er wordt geprobeerd om er een vermakelijke film van te maken en het verhaal lijkt allemaal trouw te zijn aan hetgeen wat ik kende. Ik vond alleen visueel de film af en toe wat too much met de Avatar achtige wereld en de personages werden net even te vlak geacteerd. Ik denk toch dat dit verhaal beter werkt in de nostalgische oude films, want ondanks dat Munden zich gelukkig nog weet in te houden met de CGI meuk, kon ik helaas niet echt in de film komen.

avatar van weerwolf79

weerwolf79

The Secret Garden 2020:

Zelden zo'n dom verhaal gelezen.

avatar van saint07

saint07

The Secret Garden 2020:

Daar sluit ik mij helemaal bij aan! Die zwarte jonge hoort hier helemaal niet thuis! Kijk de 1993 versie!

avatar van brawljeff

brawljeff

Vandaag gratis te zien bij Pathé Thuis!

avatar van mjk87

mjk87

Draak van een film. Dit ding gaat nergens leven, het meisje weet niks te brengen en irriteert vooral en visueel is het af en toe lelijk. De hele beedltaal is ook enorm saai, de muziek inspiratieloos. Zo'n film zou magisch moeten zijn, maar is bijna het tegenovergestelde. Soms zie ik nog wel punten in een film, maar hier vond ik geen spoortje van liefde in terug. 0,5*.

avatar van Phantasm

Phantasm

Niet beter dan de versie uit 1993, redelijk, niet echt en niet echt slecht.