Wolf (2013)

Nederland
Misdaad / Drama

geregisseerd door Jim Taihuttu
met Marwan Kenzari, Raymond Thiry en Nasrdin Dchar

Majid is een kickbokser uit een grauwe buitenwijk van een grote Nederlandse stad. Zijn vechtersmentaliteit brengt hem echter zowel binnen als buiten de ring steeds verder in de problemen. Al snel beginnen de lijnen tussen kickboksen en de georganiseerde misdaad te vervagen.

avatar van cantforgetyou
Zeer sterke film. Iedereen acteert goed. We hebben ons prima vermaakt. Het zwart -wit stoort geen moment. De film muziek was simpel, maar wel effectief. Veel synths.

avatar van jippie2010
Hard, rauw, realistisch. En met name de drama maakt het voor mij een krachtige film. *4.0

avatar van Flitskikker
Saaie boel. Erg langdradig. Kon mij niet pakken.

avatar van Decec
Een goede misdaad/drama/thriller film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Mooi HD, alleen zwart en wit, breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van panax
rauw,hard in zwartwit!!
goede film !!

avatar van Basto
Aardig drama. Lekker rauw. en vond ik helaas nergens op slaan. Waarom zou zijn pa opeens naar de wedstrijd komen kijken en het gewelddadige karakter van zijn zoon toejuichen?

avatar van Warp
Damn wat een film. Normaal houd ik niet van Nederlandse films maar deze is echt heel erg goed samen met Prins die ik toevallig hiervoor herkeken heb.
Hard en ruw, deed me met de stijl wat aan La Haine denken. Interessant en een hard verhaal met goede personages, mensen die de ene dag aardig doen en je de volgende dag naaien. Vraag me wel af wie er op het einde binnen kwam, zijn vader om het wellicht goed te maken? Die Turken om hem af te maken?
Viel me ook op dat dit een van de weinige (misschien wel de enige, tot wat ik gezien heb natuurlijk) Nederlandse film is waarin ik geen enkele vloek heb gehoord.

avatar van Donkerwoud
Schaap in wolfskleren

In Rabat (2011) vloog Jim Taihuttu uit de bocht met overdreven zijsprongetjes om de vriendschap tussen de Marokkaans-Nederlandse extra te kruiden. Elk Marokkanencliché van de laatste tien jaar kwam wel terug in de formulematige, politiek correcte road movie. In Wolf (2013) durft Taihuttu gelukkig scherper uit de hoek te komen.De combinatie stemmig zwart/wit met jengelende synthesiserdeuntjes maakt het stilistisch tot een aansprekende filmische ervaring. De racismeproblematiek is veel subtieler verwerkt in het verhaal van een straatvechter die geen gezag kan luchten of zien in zijn klim naar de top. Marwan Kenzari maakt van deze explosieve driftkikker een gelaagd en moreel ambigu personage; iemand die onverwacht ontroerend en gevoelig uit de hoek kan komen, terwijl er altijd de onderhuidse dreiging bestaat dat hij hyper gewelddadig uit zijn slof schiet. Puik acteerwerk waarmee de Marokkaans-Nederlandse cast op de kaart wordt gezet.

Toch is het allemaal nét niet bovengemiddeld goed. Taihuttu lijkt te willen gaan voor grootstedelijk sociaal realisme á la La Haine (1995), maar het verhaal zit vol met een overdaad aan hyper gewelddadige situaties. Mensen krijgen niet gewoon een stoot voor hun harses, nee: ze worden volledig tot pulp getimmerd. Smeuïg in beeld gebracht in elk mogelijk detail denkbaar. Het enige jonge vrouwelijke karakter wordt misbruikt, vernederd, mishandeld en uitgekotst. Waar La Haine unheimisch werkt omdat het de onderhuidse spanningen vanuit de banlieues kunstzinnig vormgeeft; daar gaat Wolf vol in met de hoogst voorspelbare (gewelddadige) genreconventies uit Hollywood. Daarmee doet het meer recht aan de geweldslust van GTA-minnende jongeren dan dat het serieus reflecteert op thema's als buitensluiting, vervreemden van ouders en maatschappij, geweld als enige uitlaatklep hebben, etc. Veel mogelijkheden blijven onnodig liggen.

Goed, het is een ordinaire misdaadfilm, dat op zich zou niet eens het ergste zijn; Wolf is helaas óók niet best geschreven. Het plot zwabbert van melodrama naar gangsterepos naar boksfilm naar actiefilm. Zonder dat die totaal verschillende smaken bij elkaar komen op een manier dat het voelt alsof er iets nieuws met die geijkte genreconventies gedaan wordt. Het is een probleem wat ik wel vaker terugzie in populaire Nederlandse cinema: terugverwijzen naar Hollywood-logica, maar om dan vervolgens een incoherent rommeltje ervan te maken. Door die gefragmenteerde opzet kon ik nauwelijks binding hebben met de queeste van het personage van Marwan Kenzari. Zijn band met vaderfiguren? Nauwelijks uitgewerkt. Zijn band met zijn moeder en zijn nymfomane vriendinnetje? Het kan me gestolen worden. Zijn positie als lid van de mocro maffia? Schijnbaar moeten we iets voelen bij het obligate loyaliteitsconflict, maar mij deed het bijzonder weinig.

Je voelt dat er zoveel meer uit het materiaal gehaald had kunnen worden, maar de jonge regisseur is als een olifant in een porseleinkast met filmisch geweld en voorspelbare genreconventies. Jim Taihuttu heeft potentie als regisseur: vooral zijn 'kleine' momentjes waarin mannelijke personages met elkaar sparren en (welhaast een homo-erotische) spanning uitstralen, zijn leuk om te zien. Die ene scene tussen Marwan Kenzari en Raymond Thiry is één van de meest indringende filmische hoogtepunten van de Nederlandse cinema. Maar het is zo jammer dat de regisseur verder te behaagziek zwicht voor excessief geweld en voorspelbaarheid: het maakt zijn materiaal onnodig tot wannabe Hollywood.

avatar van baspls
Na net de serie Penoza in een keer te hebben afgekeken, toch wel nieuwsgierig geworden naar deze Nederlandse misdaad-film. De jaren '80-achtige muziek in de trailer maakt me ook erg benieuwt.

avatar van Iron Maiden
baspls schreef:

Het is 1 van mijn favoriete films.
Ik denk dat je deze wel goed gaat vinden.

Indiana007
Erg goede film.
Lekker hard.
Zwart wit voegt veel toe.
Meer van dit soort films graag .

avatar van DVD-T
Erg stijlvolle misdaad/drama.

Vooral op visueel gebied scoort de film veel punten. Het zwart/wit is een erg goede keuze om dit verhaal te vertellen. Verhaal is behoorlijk standaard en is niet heel erg origineel. Toch heeft het genoeg om de gehele speelduur te onderhouden. Verder is alles lekker rauw en hard in beeld gebracht en wordt het geweld gelukkig weinig genuanceerd gebracht. Drama werkt op momenten ook erg goed. De ziekenhuis scenes zijn daar een mooi voorbeeld van. Einde is ook sterk. Verder aardig wat overeenkomsten met La Haine, die ik niet heel erg kan waarderen. Helaas deed het overall te weinig voor een hogere waardering. Wel een erg goed gemaakte film met goed spel van de acteurs en actrices.

avatar van nclo
Wolf begint met een interessant stukje. Terwijl de Marokkaanse bokser Majid het gemoedelijk met zijn vriend Adil heeft over welke motor het mooiste is, komen twee ogenschijnlijke dronke studenten in het beeld om een snelle babbel te maken. Zo vriendelijk als zij zich voordoen, zo snel verandert de sfeer als de studenten weg zijn en het glas wordt gebroken om de motoren te jatten. De toon is gezet en die toon is net zo subtiel als dat hij hard is.

In diezelfde beginscene maken wij op meerdere manieren kennis met Majid. Zijn introductie is een samenvatting hoe wij hem de rest van de film zullen volgen. Meestal stil, lijkt weinig om zijn omgeving te geven, maar elke keer als hij praat heeft hij zijn aandacht. Zijn imponerende voorkomen, dito torso en zware diepe blik in zijn ogen doet vermoeden dat hij altijd alles onder controle lijkt te hebben en zijn wereld vanuit de positie van de derde persoon observeert. Niks is minder waar. Elke keer als Majid zijn mond opent komt daar pure emotie uit. De emotie in kwestie is vaker frustratie of verdriet dan liefde en blijdschap. Hij moet dat ergens in kwijt en dat "ergens" heet kickboksen. Majibs temperament is van een vechter, maar dat bezorgt hem meer problemen dan veiligheid. Die problemen zijn mede te danken aan zijn goede vriend Adil, die meer naïef lijkt te zijn dan een narcistische klootzak. Het is duidelijk dat de stille Majib de gevaarlijkste is van zijn vrienden, maar net zoals wij in de beginscene zien komt dat gevaar bijna nooit aangekondigd.

Taihuttu maakt niet alleen een portret van Majib. Hij maakt een portret van de Marokkaanse gemeenschap en vooral dat deel dat wordt aangegrepen door media als PowNed, Geenstijl en al jaren wordt aangehaald door Wilders en daarvoor Fortuyn als een voorbeeld voor de negatieve consequenties van de islamisering van onze samenleving.

Een zeer sterk concept, maar niet altijd even goed uitgewerkt. Taihuttu lijkt nogal in het midden te zitten tussen zijn weergave van de Neder-Marokkaanse samenleving en het brengen van een spannende misdaadfilm. Vanaf het moment dat Majib in de wedstrijdring zijn tegenstander tot moes slaat en een conflict uitlokt, verandert de film in een Scarface-achtige misdaad-drama. Dat is helemaal niet erg, maar het verdrijft het originele idee nogal naar de achtergrond. Zou het een andere film worden als de hoofdpersonen Surinamers zou zijn? Of een blanke man? Dat kwam toch te weinig naar voren in zijn reis naar de top. De scene die dat verschil wel maakte was de scene waarin zijn vader hem toesprak. "Een dief loopt over straat met mijn naam". Even komt daar die nuancering. Hoewel Wilders en Fortuyn zichzelf de slachtoffers noemen van de Marokkaanse misdadigers zijn dat vooral de Marokkanen zelf. Een zeer krachtige scene die sterk wordt doorgevoerd. Hierin scoort Taihuttu toch pluspunten, waar hij dat een beetje achterlaat in zijn actiescenes.

Waarom dan toch de 5*? Niet elke 5* is een perfecte 5*, maar de sfeer eromheen doet het hem. De zwartwit-filter, de dreigende blik van Majib, de muziek en het temperamentvolle karakter van Majib zelf waardoor elk moment dreigend kan zijn, bezorgt de kijker een chronisch gevoel van spanning. Achter elke scene zit een tikkende tijdbom verstopt en als kijker wacht je op de ontploffing. Van de sympathiek ogende Turkse maffiabaas (verschrikkelijk goed gespeeld overigens) tot de teleurgestelde en gedesillusioneerde vader, allemaal dragen ze bij aan de uiteenvallende wereld van Majib die hij alleen lijkt te kunnen beantwoorden met geweld. On-Nederlands sterk en met Marwan Kenzari een waardige winnaar van de Gouden Kalf.

avatar van Capablanca
gauke schreef:

Jammer is dat door een dergelijke productie de vooroordelen tegen en clichés over Marokkanen worden bevestigd: crimineel, agressief, gewelddadig, onaangepast, brutaal en ouders zijn niet in staat hun kinderen op te voeden.

Vooroordelen? Opsporing Verzocht-The Movie!

avatar van Capablanca
Film moet het hebben van enkele harde scenes, want het verhaal is redelijk doorsnee en voorspelbaar. En die maskers kende ik al uit The Town.