Wolf (2013)

Nederland
Misdaad / Drama

geregisseerd door Jim Taihuttu
met Marwan Kenzari, Raymond Thiry en Nasrdin Dchar

Majid is een kickbokser uit een grauwe buitenwijk van een grote Nederlandse stad. Zijn vechtersmentaliteit brengt hem echter zowel binnen als buiten de ring steeds verder in de problemen. Al snel beginnen de lijnen tussen kickboksen en de georganiseerde misdaad te vervagen.

avatar van cantforgetyou
Zeer sterke film. Iedereen acteert goed. We hebben ons prima vermaakt. Het zwart -wit stoort geen moment. De film muziek was simpel, maar wel effectief. Veel synths.

avatar van jippie2010
Hard, rauw, realistisch. En met name de drama maakt het voor mij een krachtige film. *4.0

avatar van Flitskikker
Saaie boel. Erg langdradig. Kon mij niet pakken.

avatar van Decec
Een goede misdaad/drama/thriller film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Mooi HD, alleen zwart en wit, breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van panax
rauw,hard in zwartwit!!
goede film !!

avatar van Basto
Aardig drama. Lekker rauw. en vond ik helaas nergens op slaan. Waarom zou zijn pa opeens naar de wedstrijd komen kijken en het gewelddadige karakter van zijn zoon toejuichen?

avatar van Warp
Damn wat een film. Normaal houd ik niet van Nederlandse films maar deze is echt heel erg goed samen met Prins die ik toevallig hiervoor herkeken heb.
Hard en ruw, deed me met de stijl wat aan La Haine denken. Interessant en een hard verhaal met goede personages, mensen die de ene dag aardig doen en je de volgende dag naaien. Vraag me wel af wie er op het einde binnen kwam, zijn vader om het wellicht goed te maken? Die Turken om hem af te maken?
Viel me ook op dat dit een van de weinige (misschien wel de enige, tot wat ik gezien heb natuurlijk) Nederlandse film is waarin ik geen enkele vloek heb gehoord.

avatar van Donkerwoud
Schaap in wolfskleren

In Rabat (2011) vloog Jim Taihuttu uit de bocht met overdreven zijsprongetjes om de vriendschap tussen de Marokkaans-Nederlandse extra te kruiden. Elk Marokkanencliché van de laatste tien jaar kwam wel terug in de formulematige, politiek correcte road movie. In Wolf (2013) durft Taihuttu gelukkig scherper uit de hoek te komen.De combinatie stemmig zwart/wit met jengelende synthesiserdeuntjes maakt het stilistisch tot een aansprekende filmische ervaring. De racismeproblematiek is veel subtieler verwerkt in het verhaal van een straatvechter die geen gezag kan luchten of zien in zijn klim naar de top. Marwan Kenzari maakt van deze explosieve driftkikker een gelaagd en moreel ambigu personage; iemand die onverwacht ontroerend en gevoelig uit de hoek kan komen, terwijl er altijd de onderhuidse dreiging bestaat dat hij hyper gewelddadig uit zijn slof schiet. Puik acteerwerk waarmee de Marokkaans-Nederlandse cast op de kaart wordt gezet.

Toch is het allemaal nét niet bovengemiddeld goed. Taihuttu lijkt te willen gaan voor grootstedelijk sociaal realisme á la La Haine (1995), maar het verhaal zit vol met een overdaad aan hyper gewelddadige situaties. Mensen krijgen niet gewoon een stoot voor hun harses, nee: ze worden volledig tot pulp getimmerd. Smeuïg in beeld gebracht in elk mogelijk detail denkbaar. Het enige jonge vrouwelijke karakter wordt misbruikt, vernederd, mishandeld en uitgekotst. Waar La Haine unheimisch werkt omdat het de onderhuidse spanningen vanuit de banlieues kunstzinnig vormgeeft; daar gaat Wolf vol in met de hoogst voorspelbare (gewelddadige) genreconventies uit Hollywood. Daarmee doet het meer recht aan de geweldslust van GTA-minnende jongeren dan dat het serieus reflecteert op thema's als buitensluiting, vervreemden van ouders en maatschappij, geweld als enige uitlaatklep hebben, etc. Veel mogelijkheden blijven onnodig liggen.

Goed, het is een ordinaire misdaadfilm, dat op zich zou niet eens het ergste zijn; Wolf is helaas óók niet best geschreven. Het plot zwabbert van melodrama naar gangsterepos naar boksfilm naar actiefilm. Zonder dat die totaal verschillende smaken bij elkaar komen op een manier dat het voelt alsof er iets nieuws met die geijkte genreconventies gedaan wordt. Het is een probleem wat ik wel vaker terugzie in populaire Nederlandse cinema: terugverwijzen naar Hollywood-logica, maar om dan vervolgens een incoherent rommeltje ervan te maken. Door die gefragmenteerde opzet kon ik nauwelijks binding hebben met de queeste van het personage van Marwan Kenzari. Zijn band met vaderfiguren? Nauwelijks uitgewerkt. Zijn band met zijn moeder en zijn nymfomane vriendinnetje? Het kan me gestolen worden. Zijn positie als lid van de mocro maffia? Schijnbaar moeten we iets voelen bij het obligate loyaliteitsconflict, maar mij deed het bijzonder weinig.

Je voelt dat er zoveel meer uit het materiaal gehaald had kunnen worden, maar de jonge regisseur is als een olifant in een porseleinkast met filmisch geweld en voorspelbare genreconventies. Jim Taihuttu heeft potentie als regisseur: vooral zijn 'kleine' momentjes waarin mannelijke personages met elkaar sparren en (welhaast een homo-erotische) spanning uitstralen, zijn leuk om te zien. Die ene scene tussen Marwan Kenzari en Raymond Thiry is één van de meest indringende filmische hoogtepunten van de Nederlandse cinema. Maar het is zo jammer dat de regisseur verder te behaagziek zwicht voor excessief geweld en voorspelbaarheid: het maakt zijn materiaal onnodig tot wannabe Hollywood.

avatar van baspls
Na net de serie Penoza in een keer te hebben afgekeken, toch wel nieuwsgierig geworden naar deze Nederlandse misdaad-film. De jaren '80-achtige muziek in de trailer maakt me ook erg benieuwt.

avatar van Iron Maiden
baspls schreef:

Het is 1 van mijn favoriete films.
Ik denk dat je deze wel goed gaat vinden.

Indiana007
Erg goede film.
Lekker hard.
Zwart wit voegt veel toe.
Meer van dit soort films graag .

avatar van DVD-T
Erg stijlvolle misdaad/drama.

Vooral op visueel gebied scoort de film veel punten. Het zwart/wit is een erg goede keuze om dit verhaal te vertellen. Verhaal is behoorlijk standaard en is niet heel erg origineel. Toch heeft het genoeg om de gehele speelduur te onderhouden. Verder is alles lekker rauw en hard in beeld gebracht en wordt het geweld gelukkig weinig genuanceerd gebracht. Drama werkt op momenten ook erg goed. De ziekenhuis scenes zijn daar een mooi voorbeeld van. Einde is ook sterk. Verder aardig wat overeenkomsten met La Haine, die ik niet heel erg kan waarderen. Helaas deed het overall te weinig voor een hogere waardering. Wel een erg goed gemaakte film met goed spel van de acteurs en actrices.

avatar van nclo
Wolf begint met een interessant stukje. Terwijl de Marokkaanse bokser Majid het gemoedelijk met zijn vriend Adil heeft over welke motor het mooiste is, komen twee ogenschijnlijke dronke studenten in het beeld om een snelle babbel te maken. Zo vriendelijk als zij zich voordoen, zo snel verandert de sfeer als de studenten weg zijn en het glas wordt gebroken om de motoren te jatten. De toon is gezet en die toon is net zo subtiel als dat hij hard is.

In diezelfde beginscene maken wij op meerdere manieren kennis met Majid. Zijn introductie is een samenvatting hoe wij hem de rest van de film zullen volgen. Meestal stil, lijkt weinig om zijn omgeving te geven, maar elke keer als hij praat heeft hij zijn aandacht. Zijn imponerende voorkomen, dito torso en zware diepe blik in zijn ogen doet vermoeden dat hij altijd alles onder controle lijkt te hebben en zijn wereld vanuit de positie van de derde persoon observeert. Niks is minder waar. Elke keer als Majid zijn mond opent komt daar pure emotie uit. De emotie in kwestie is vaker frustratie of verdriet dan liefde en blijdschap. Hij moet dat ergens in kwijt en dat "ergens" heet kickboksen. Majibs temperament is van een vechter, maar dat bezorgt hem meer problemen dan veiligheid. Die problemen zijn mede te danken aan zijn goede vriend Adil, die meer naïef lijkt te zijn dan een narcistische klootzak. Het is duidelijk dat de stille Majib de gevaarlijkste is van zijn vrienden, maar net zoals wij in de beginscene zien komt dat gevaar bijna nooit aangekondigd.

Taihuttu maakt niet alleen een portret van Majib. Hij maakt een portret van de Marokkaanse gemeenschap en vooral dat deel dat wordt aangegrepen door media als PowNed, Geenstijl en al jaren wordt aangehaald door Wilders en daarvoor Fortuyn als een voorbeeld voor de negatieve consequenties van de islamisering van onze samenleving.

Een zeer sterk concept, maar niet altijd even goed uitgewerkt. Taihuttu lijkt nogal in het midden te zitten tussen zijn weergave van de Neder-Marokkaanse samenleving en het brengen van een spannende misdaadfilm. Vanaf het moment dat Majib in de wedstrijdring zijn tegenstander tot moes slaat en een conflict uitlokt, verandert de film in een Scarface-achtige misdaad-drama. Dat is helemaal niet erg, maar het verdrijft het originele idee nogal naar de achtergrond. Zou het een andere film worden als de hoofdpersonen Surinamers zou zijn? Of een blanke man? Dat kwam toch te weinig naar voren in zijn reis naar de top. De scene die dat verschil wel maakte was de scene waarin zijn vader hem toesprak. "Een dief loopt over straat met mijn naam". Even komt daar die nuancering. Hoewel Wilders en Fortuyn zichzelf de slachtoffers noemen van de Marokkaanse misdadigers zijn dat vooral de Marokkanen zelf. Een zeer krachtige scene die sterk wordt doorgevoerd. Hierin scoort Taihuttu toch pluspunten, waar hij dat een beetje achterlaat in zijn actiescenes.

Waarom dan toch de 5*? Niet elke 5* is een perfecte 5*, maar de sfeer eromheen doet het hem. De zwartwit-filter, de dreigende blik van Majib, de muziek en het temperamentvolle karakter van Majib zelf waardoor elk moment dreigend kan zijn, bezorgt de kijker een chronisch gevoel van spanning. Achter elke scene zit een tikkende tijdbom verstopt en als kijker wacht je op de ontploffing. Van de sympathiek ogende Turkse maffiabaas (verschrikkelijk goed gespeeld overigens) tot de teleurgestelde en gedesillusioneerde vader, allemaal dragen ze bij aan de uiteenvallende wereld van Majib die hij alleen lijkt te kunnen beantwoorden met geweld. On-Nederlands sterk en met Marwan Kenzari een waardige winnaar van de Gouden Kalf.

avatar van Capablanca
gauke schreef:

Jammer is dat door een dergelijke productie de vooroordelen tegen en clichés over Marokkanen worden bevestigd: crimineel, agressief, gewelddadig, onaangepast, brutaal en ouders zijn niet in staat hun kinderen op te voeden.

Vooroordelen? Opsporing Verzocht-The Movie!

avatar van Capablanca
Film moet het hebben van enkele harde scenes, want het verhaal is redelijk doorsnee en voorspelbaar. En die maskers kende ik al uit The Town.

Super goeie film. Daadwerkelijk de 1e Nederlandse film die goed was: sfeer, setting, acteurs. Maar dat komt denk ik grotendeels omdat ik niet naar een film zat te kijken, maar de realiteit. Ik wist dat waar ik naar keek eigenlijk een stukje van een wereld is die mij totaal onbekend is. Het stukje wereld wat je ziet in het nieuws en leest in de kranten, maar nu vanuit een heel ander perspectief bekijkt. Hij pakte me meteen. Ik zou hem 4 sterren geven. Als ie ook een goed eind had. Helaas is dit WEDEROM een film met een open begin. Het slaat echt nergens op! Ik zit met zoveel vragen. Ik heb gewoon 121 minuten met plezier en vol fascinatie gekeken, maar die laatste minuut heeft alles verpest. Die laatste minuut was de nare nasmaak waardoor ik nu meteen zo'n slecht gevoel heb en de film niet meer leuk vind. Zo balen! Ik haat regisseurs die dat doen, ze geven je telkens een beetje, maar nemen op het eind alles weer af. Wat is er nou precies gebeurd? Is hij door die Turk afgemaakt? Wie kwam z'n kleedkamer binnen? En hoe gaat dat verder? Er waren toch 3 rondes vechten?? Als hij wordt afgemaakt, heeft ie alsnog niet verloren, maar is de wedstrijd toch ongeldig? Dus krijgen die Turken hun geld toch alsnog niet? En hoe is het met z'n ontrouwe vriend afgelopen? En met Tessa? En is dat geld echt nog terecht gekomen bij de ouders van vleermuis? Zóveel vragen. Echt vervelend. Kut film.

John Milton schreef:
Één voldoende sinds je inschrijving, jordorientje. Zit niet mee

Haha zit je me nou in de gaten te houden?
Zit me inderdaad niet mee. Van de 25 films die ik nu heb gezien via Videoland was er maar 1 goed. Het is op een gegeven moment wel een beetje frustrerend ja. Slechte slappe hap dat Videoland.

avatar van Iron Maiden
John Milton schreef:
Één voldoende sinds je inschrijving, jordorientje. Zit niet mee

Heb jij deze film al gezien? Ben benieuwd wat je ervan vindt.

avatar van John Milton
Nog niet Iron Maiden! Maar ik ben zelf ook benieuwd, en hij ligt klaar op de kijkstapel!

avatar van John Milton
Het is er eindelijk van gekomen, en Wolf stelt niet teleur. Wow. Wat een fascinerende, rauwe film. Vooral Marwan Kenzari speelt een bijzonder goede rol hier.

Erg onder de indruk.

avatar van Elchapo
Goede film,rauw en imponerend....3.5 stars.

avatar van mcdaktari
Bij deze film past het zwart/wit gewoon heel goed. Het is een harde realistische film, zelfs één van de weinige realistische Nederlandse films die ik gezien heb. Moet toegeven dat die Marokkaanse acteurs heel goed acteerde. Ik lees nu ook pas dat de hoofdrol speler (de kickboxer) ook in "What Happened To Monday ) speelde, en zelfs in de nieuwe "Aladdin" als Jafar. Niks meer dan terecht dat dergelijke acteur rollen krijgt in bekende films. Het is tenslotte ook een prima acteur.

avatar van kleez
Op Netflix gekeken.

De film op zich is wel goed qua acteernivo zeker!!

Zo jammer alleen dat de hoofdrolspeler een soort alles omvattende winnaar / god is... en dat maakt het verhaal zo enorm ongeloofwaardig!

avatar van Kondoro0614
Om deze film heb ik me best lopen verheugen. Toen ik zag dat hij op Netflix stond was ik zo blij als een kind en heb hem vrijwel direct aan gegooid. Normaal gesproken ben ik niet zo van de Nederlandstalige films, die laat ik soms links liggen omdat het heel vaak van dat romantische rotzooi is. Maar de misdaad films hebben toch altijd een beetje mijn voorkeur (en natuurlijk films over de oorlog). Ook ‘Wolf’ had vanaf de release al een plek in mijn kijk-lijst maar heb de film nooit gekeken omdat ik hem vrijwel deels vergeten was, tot op de dag dat hij op Netflix verscheen, en ik hem gelijk heb aangegooid!

De film was best leuk, over de onderwereld van de straten van een stad waar ik de naam niet van weet. Wat de kracht van de film was weet ik niet, maar de film straalde een ongelofelijke vreemde sfeer uit die je ligt of niet. Ik kon de film best hebben, de zwart wit beelden maken de film nog wat rauwer maar ik moest er wel even aan wennen, het is niet mijn grootste voorkeur dat de film in het zwart-wit word geschoten maar de sfeer voelt wel sterker aan tijdens het kijken van de film.

De film begon vrij komisch, maar is met zijn twee uur soms wel een langere zit. Marwan Kenzari acteerde prima als Majid een best duister persoon die veel tegenslagen krijgt maar ook zelf geen lieverdje is, afgestoten word door zijn familie en vooral veel word gehaat. Voor de rest is de cast ook leuk genoeg, maar niemand springt er verder boven uit.

Het verhaal is leuk maar met zijn twee uur soms aan de wat langere kant. Het is niet echt een verhaal om te volgen, het kent weinig doelen alleen dat Majid hoger op wil in de onderwereld, in de kickboks wereld en nog steeds veel liefde kent met zijn broer die leidt aan kanker. Het gaat er steeds heftiger aan toe en Majid raakt in veel dingen betrokken, waaronder een geldnet overval. Voor alsnog vond ik het een vrij leuke zit, hoewel het soms iets te lang duurt waardoor de film soms zijn pit kwijt raakt blijft het geen slechte productie.

jordorientje schreef:

Hey jordorientje, Bij knock out is hij al winnaar (geen ronde meer, hij deed dit voor zijn vader) en heeft de wedstrijd niet laten verliezen wat wel door de Turken gevraagd werd. Daarop werd die handlanger naar de kleedkamer gestuurd om hem te vermoorden (wat eigenlijk al werd gezegd).

Jammer dat het zo eindigde.

1) Een geldwagen overvallen was niet slim. Je weet dat de politie dan snel ingeseind wordt.
2) Niet even vragen aan die Turk of ie echt iets met z'n vriendin had was ook niet erg slim, alvorens hem in elkaar te slaan.
3) Dat zijn vriend hem besodemieterde kwam geen reactie op.

Al met al veel vreemde stroomlijnen in de film, maar toch leuk om naar te kijken

avatar van André Borgeld
Mijn stem een 4. Al met al toch een leuke film om naar te kijken.

avatar van Warp
jordorientje schreef:
Super goeie film.... Kut film.

Beetje tegenstrijdig, vind je niet?

Goeie film, met sterk realistisch acteerwerk

Warp schreef:

Beetje tegenstrijdig, vind je niet?

Jazeker, als je niet kunt lezen ja. Maar ik ging er vanuit dat je gewoon kon lezen.
Had ook niet verwacht dat ik het moest uitleggen. Je verwacht toch wel dat de gemiddelde reageerder hier iets slimmer is. Enfin, komt ie:
De film begon, vond hem goed. Sfeer, setting, acteurs en vooral het deel dat het erg realistisch overkomt, vond ik goed. Naarmate de film vorderde, bleef ie in principe goed. Maar het eind, man o man, dat vond ik zó ontzettend klote, dat het de hele film eigenlijk weer slecht maakte. Ik bedoelde daar "kut eind", maar een film met een kut eind, is dus gewoon ook een kut film. Dus tja, moeilijk hè, begrijpend lezen?

avatar van André Borgeld
Eens ik vond het einde ook wel jammer. Je ziet het hele verhaal in de film en dan aan het einde moet de film even snel afgemaakt worden omdat het al best een lange film was. Als je met de dood bedreigt wordt is het niet handig om alleen in een kleedkamer te gaan zitten.

avatar van popcorn en cola
Zwart-wit, voegt niks toe: Punt minder.

wat een larie.

de complete cinematografie is een onlosmakelijk onderdeel van de feel van een film en de toon van scènes; dus ook hoe het op je overkomt. Kleur of zwart-wit kan daar een enorm verschil in maken.

Verder prima als je er niet van houdt, maar dat het niks toevoegt is simpelweg niet waar.