Preparati la Bara! (1968)

Alternatieve titels: Django, Prepare a Coffin | Viva Django | Get the Coffin Ready

Italië
Western / Actie

geregisseerd door Ferdinando Baldi
met Terence Hill, Horst Frank en Guido Lollobrigida

Django begeleidt een goudtransport dat overvallen wordt door een bende onder leiding van een oude vriend. Zijn vrouw komt hierbij om het leven en om haar te wreken zal hij rechter, jury en beul tegelijk worden.

avatar van TerryA
nadat Franco Nero had DJANGO vertolkt in de eerste Django spaghetti western werden er veel films gemaakt met Django in de titel - de meeste waren matig tot heel slecht - behalve deze dat bijna net zo goed is als de original verhaal met Nero.
een aanrader en een van de weinig serious westerns met Terence Hill.
zeker een 7.5 uit 10 waard

avatar van stephan73
Erg sterke en harde Spaghetti western met een goede rol van Terence Hill, die een perfecte kloon is van Franco Nero.

De prachtige muziek is gesampled door Gnarls Barkley voor hun nummer Crazy!

Keiharde spaghetti western heeft alles wat een spaghetti western
moet hebben en kan zich meten met Django van Franco Nero.
Terence Hill een keer in een niet komische rol speelt geweldig. Dvd nog steeds niet uit in Nederland. Alleen italiaanse,duitse en deense
import verkrijgbaar !

avatar van Quentin
Duitse dvd kost maar een euro of 5 en is van prima kwaliteit, aanrader net zoals de film.

avatar van Brix
Naar mijn mening de beste western met Terence Hill ooit, en net zo goed als de originele Django met Franco Nero.
(ik zou bijna zeggen nóg beter, maar dat zou op 'heiligschennis' lijken, dus doe ik maar niet, haha)
Nero werd oorspronkelijk voor de hoofdrol gevraagd, maar had al andere verplichtingen.
Hij stelde toen voor om de rol aan Hill te geven, die een vriend van hem was.

Hoog tijd voor een release hier.

Bovenstaande (Franse) poster (én titel) vind ik wel enorm slecht gekozen.
Die speelt in op de 'Trinity' films, en daar heeft deze helemaal niets mee te maken.
De originele poster is moeilijk te vinden, zeker niet in goede staat.
Maar ik heb wat zitten restaureren aan een beschadigde afbeelding met dit resultaat: http://a.imageshack.us/img29/9813/vivadjango.jpg

YouTube - VIVA DJANGO (1968) Trailer for spaghetti sequel with Terence Hill aka PREPARATI LA BARA!

avatar van Uzza_Sparta
ronnieboy schreef:
...... Dvd nog steeds niet uit in Nederland. Alleen italiaanse,duitse en deense
import verkrijgbaar !

een paar jaar geleden had ik deze DVD in hilversum gekocht en is een import uit Scandinavië, met optie voor een engelse soundtrack.
Wat wel vreemd is, is dat de hoes en artwork op deze DVD allemaal voor de Django zijn met Franco Nero, terwijl het toch deze film is!
Volgens de credits was het in 2002 op DVD uitgebracht door Felix Shemes in Denemarken.

Dus misschien toch ergens in nederland te vinden?

avatar van Jonesy
Prequel tot de de corbucci django lijkt het wel en zo past hij voor mij ook het beste... goeie spaghetti

avatar van ericketting
Voor mij is dit toch wel één van de betere spaghetti westerns en ik durf zelfs te zeggen dat deze film beter is dan de originele Django met Franco Nero (mede doordat in deze film iets meer verhaal zit). Ik persoonlijk vind ook dat Terence Hill beter in de rol van Django past dan Franco Nero.

Duidelijk is dat dit verhaal zich voor de originele Django afspeelt. Op deze manier krijg je toch een beter inzicht op de Franco Nero Django.

Ik ben zelf in het bezit van de Duitse dvd en deze is van zeer goede kwaliteit en gelukkig zit er een Engelse audio track op. Toch hoop ik deze film ooit nog te vinden met een Italiaanse audio track. Ik hoop op een Australische release omdat de Australische release van Django ook een Italiaanse track bevat.

avatar van Smallprint84
Release via Arrow (ArrowDrome)

Django Prepare a Coffin - A...

avatar van Brix
Benieuwd of de Engelse release nog iets extra's heeft t.o.v. de Duitse uit 2004 (van E-M-S)
Die is namelijk uitstekend van beeldkwaliteit, ongekort, en heeft ook een Engelstalige soundtrack.

Wie verlost ons van die Franse poster hierboven ?

avatar van jordandejong
Whose grave are you digging there? ....... Yours.....

Enorm toffe spaghetti western die ik toch echt wel een heel stuk beter durf te noemen dan de originele Django.

Terence Hill bewijst een veelzijdig western acteur te zijn. Want naast zijn gebruikelijke komische western rollen als in They Call me Trinity en My Name is Nobody blijkt hij ook gewoon een coole western held te kunnen zijn met ongeschoren kop en knijpoogjes inbegrepen. Vond hem in het begin een beetje stijfjes maar dat lost zichzelf al snel op (zeker wanneer de actie toeslaat). Had geen betere vervanger voor Franco Nero kunnen bedenken. Italiaans cult-acteur George Eastman is natuurlijk altijd een toffe aanwezigheid maar heeft, ondanks dat hij één van de villains is, een wat nette rol incl. nette haartjes en strak maatpak. Jammer want zie hem toch juist in wat ruigere rollen.

Het is tijdens Viva Django grotendeels genieten geblazen. De soundtrack is heerlijk, en ook de setting en costuums werken weer lekker mee. Standaard verhaaltje (inclusief het standaard gedeelte waar de revolverheld gevangen wordt en volledig in elkaar wordt gerost) maar wordt wel lekker vermakelijk uitgewerkt. Overigens komt ook de ''machinegeweer'' scene hier veel beter tot z'n recht dan in de originele Django.

Goede ''Django'' western dus. Als de tientallen andere Django spin-offs hetzelfde niveau aanhouden als deze then i'm in for quite a ride.

avatar van megaman
Ik had 'n vraagje: Is deze film min of meer een remake van Franco Nero's film?

Nee

avatar van dvdfreak123
Zeer goede django film weer. Hill is zo cool als django die zeker zo goed speelt of Franco nero van het eerste deel. Soundtrack is ook weer zeer goed. Blij om nog een een goede klassieke western te zien. Heb er van genoten. Zeer goede shoot outs. Aanrader voor de spaghetti western fans

avatar van thunderball
Deze een tijdje terug op blu ray ontvangen en bekeken.

Dit enige echte vervolg op de originele Django is feitelijk een prequel.
Hoofdrolspeler van het origineel Nero was verhinderd en rade zelf Hill aan, die sprekend op hem lijkt en ook een goede vriend van hem is.

Hill doet het verassend goed in deze serieuze, harde spaghetti western, die zeker de moeite waard is en volgens sommigen zelfs het origineel evenaart. Zover wil ik niet gaan, daarvoor zijn er iets te veel dingen die je al kent uit de eerste film, waar het toen nog vers en origineel was en nu slechts een herhaling van zetten.

Goed, maar geen echte klassieker.

Een zeventje, ofwel 3,5 ster.

avatar van knusse stoel
Redelijke western voor iemand die normaal dit genre weinig ziet. Dat geldt dus voor mij, er wordt zoveel uitgebracht en het is gewoon niet bij te benen, zelfs niet voor mensen die iedere dag een film zien.
Wat de film betreft, leuk verhaal met nu en dan een kwinkslag wat de film ook aantrekkelijker maakte.
In deze catogorie (western) absoluut niet een van de slechtsten om te gaan bekijken.

avatar van mr rumson
Ook al zet Terence Hill een prima Django neer .
Maar voor mij redt deze het niet met de originele Django met Franco Nero.
Het verhaal mag dan goed in elkaar steken .
Maar ik ergerde mij aan de soundtrack en de omgeving waar deze film is opgenomen.
Wat op zich jammer is anders had ik deze film bij een van de betere Spaghetti westerns gerekend.

avatar van Duke Nukem
Terence Hill deze keer in een serieuze rol. Een goede opvolger van Franco Nero en ik vind deze film eigenlijk na de eerste Django de beste. Een goede western met enkele harde scenes. Leuk muzikaal deuntje ook weer!

Omdat ik gistermiddag al een Western / Komedie film had gezien met Terence Hill in de hoofdrol, te weten "E Poi lo Chiamarono Il Magnifico (1972)", had ik gisteravond weer zin om een film te bekijken met Terence Hill in de hoofdrol en dus kwam ik uit op deze vermakelijke en harde spaghetti Western / Actie film, waarin Terence Hill dit keer inderdaad een serieuze rol speelt en ook zelfs een harde, waarbij hij ook flink moet incasseren. Normaal gesproken vecht Terence Hill vooral met zijn vuisten (in deze film alleen tijdens de opening van het verhaal) in films, maar in deze film is het juist vooral met revolvers, geweren en zelfs een machinegeweer en dat laatste op het best aparte einde, waarbij hij afrekent met zijn oude vriend en diens hele bende.

In dit verhaal moet Django (Terence Hill) een goudtransport begeleiden, welke wordt aangevallen door pistolero's met aan het hoofd zijn oude vriend David Barry (Horst Frank), die inmiddels gouverneur is geworden. Zijn vrouw Lucy (Angela Minervini) komt bij die strijd om het leven en om haar te wreken wordt hij rechter, jury en beul tegelijk. Voor deze wraakactie rekruteert hij een bende van ter dood veroordeelde personen, waaronder een verrader zit.

Het eenvoudige rechttoe rechtaan verhaal waarbij het draait om wraak en goud, zit best aardig in elkaar (met hier en daar ook wat wendingen) en weet zeker ook te vermaken en zit boordevol actie, welke ook geregeld best hard is. De climax van het verhaal zit hem in de laatste paar minuten van het verhaal, waarbij Django een machinegeweer uit een opgegraven doodskist pakt en daarmee in circa 15 seconden de hele bende van David Barry afslacht, waarna hij ook David Barry neermaaid met het machinegeweer. Visueel gezien werd alles best aardig in beeld gebracht (door Enzo Barboni, die ook een aantal films als regisseur heeft gemaakt, waaronder de eerder genoemde film "E Poi lo Chiamarono Il Magnifico (1972)") en dat werd ook regelmatig begeleidt met fraaie muziek van Gianfranco Reverberi.

De cast speelt best verdienstelijk en vooral natuurlijk hoofdrolspeler Terence Hill, maar zeker ook Horst Frank, George Eastman (in de rol van slechterik Lucas, die de vrouw van Django heeft vermoord en die uiteindelijk door vuur in een saloon om het leven komt) en José Torres (in de rol van indiaan Garcia, die een verrader blijkt te zijn en die al het goud voor zichzelf wilt hebben).

Bruna Simionato (in de rol van Mercedes, die de vrouw is van Garcia) zorgt overigens voor wat vrouwelijk schoon in het verhaal en ik vond het wel geinig hoe ze daarmee twee personen in de val lokte, die daarna worden neergeslagen met een schop. De laatste wordt overigens gedaan door Pinuccio Ardia (in de rol van de oude Orazio, waar Django mee bevriend is en die werkt voor de post) en hij zorgt voor een klein beetje humor in het verhaal en hetzelfde geldt voor zijn vogels (weliswaar te zien tijdens één scène).

Al met al een vermakelijke en harde spaghetti Western / Actie film welke zich lekker wegkijkt en welke met circa 90 minuten ook niet al te lang duurt.

avatar van Basto
Ondanks de seitch van Nero naar Hill vond ik dit een prima spaghetti western. Leuk gevonden opzet en sfeervolle uitwerking.