I Giorni dell'Ira (1967)

Alternatieve titels: Day of Anger | Der Tod Ritt Dienstags | Days of Wrath | Gunlaw

Italië / West-Duitsland
Western
95 minuten / 111 minuten (Australische cut) / 114 minuten (Italiaanse cut)

geregisseerd door Tonino Valerii
met Lee Van Cleef, Giuliano Gemma en Walter Rilla

In een kleine stad in Arizona werkt de jonge Scott als straatveger die niet kan wachten om het stadje te ontvluchten om aan iedereen te laten zien wat zijn echte waarde is. Een oudere ervaren cowboy, Talby, arriveert in het stadje en neemt Scott onder zijn hoede. Hij leert hem alle trucjes van het cowboy zijn en al snel is Scott net zo behendig als zijn meester. Talby neemt samen met enkele vrienden de stad over en schiet daarbij de oude sheriff dood. Maar, de sheriff was een goede vriend van Scott die daarop besluit om wraak te nemen op zijn leraar.

avatar van rokkenjager
Onverwachts goede spaghetti en behoort eigenlijk meteen tot een van mijn favoriete! Lee Van Cleef is heerlijk op dreef en zet een geweldige bad guy neer. Fantastische locaties en landschappen die jammer genoeg her en der worden gepaard met ietwat mindere soundtrack. Ook niet het grootste pluspunt in deze film - maar eerder de acteurs, Cleef's geweldige one-liners, die heerlijke actiescènes en 'n kort maar fenomenale duel halverwege de film!

avatar van Ramon K
die jammer genoeg her en der worden gepaard met ietwat mindere soundtrack.

Ik vind de soundtrack juist enorm cool. Niet zo romantisch of lyrisch als andere soundtracks in dit genre maar dat zou ook niet goed passen bij de wat luchtigere toon van deze film. Enorm catchy deuntje.

Lee van Cleef is mijn grote spaghettiwesternheld en vooral in dit soort master-pupil westerns is hij erg charismatisch. Gemma is ook goed als de nogal naieve leerling. Voor mij zit het hoogtepunt ook midden in de film (de scene die rokkenjager al aanhaalde) en de climax van de film is helaas een klein beetje te cheesy (dat citeren van Van Cleef's lessen tijdens de afrekening werkt niet echt geweldig)

De synopsis en een gedeelte van de vorige post geven eigenlijk te veel weg aangezien je als kijker pas na een minuut of 80 echt in de gaten krijgt dat Van Cleef een badguy IS.

Maar wederom een heerlijke spaghettiwestern! Jammer dat de Wild East dvd OOP is, maar misschien komt Koch media nog met een goede release op de proppen. Kunnen ze daarna ook nog even Il Mercenario en Il Grande Duello onder handen nemen.

Ik vind deze spaghetti ook goed. Giuliano Gemma, die Lee van Cleef als zijn grote voorbeeld ziet maar eigenlijk is ie van Cleef een enorme schurk.

avatar van Jonesy
In het begin zag ik dit feestje niet zo zitten. Het wat flauwe begin en overdreven gedoe deed wel wat afbreuk op de sfeer maar toen van Cleef in beeld kwam werd het toch nog een behoorlijk goede film. Alhoewel ik het jammer vond dat hij maar zo lang duurde. Van mij mocht het moment waar Scot boos werd op van Cleef best langer uitgewerkt worden. Desalnietemin een hele sterke spaghetti western. En het is interesant om te zien hoe Valerii zo groeit in het genre. Deze film is zoveel beter dan taste of killing.

avatar van jeroentjuhhhhh
Wel een oké werkje. Sowieso vind ik de opzet erg leuk, Van Cleef als leermeester klinkt al snel goed. Zeker aangezien ik zijn rol in TGTBTU best oké vond. Hier vormt hij ook weer één van de lichtpuntjes, die er overigens (alweer) niet genoeg zijn om echt te overtuigen.

De sfeervolle openingscredits wisten me goed mee te sleuren, ook het sympathieke begin kan ik erg op prijs stellen. Echter verdwijnt deze film ook weer in de categorie 'verveling'. Zoals hier boven beschreven bevat 't midden wel hét hoogtepunt van de film en tevens hét hoogtepunt in mijn (tot nu toe erg karige) western ervaringen. Wát een tof duel

Het punt waar de film omslaat komt wat mij betreft veel te laat, qua opzet is het aardig maar het is allemaal zo snel afgelopen eenmaal het dubbeltje op z'n kant valt voor de jongeman. De soundtrack zal me totaal niet bijblijven en ook visueel was dit weer veel te karig, waardoor het toch weer een middelmatig filmpje is geworden. Had potentie, benut die wat mij betreft niet, helaas!

avatar van Ramon K
De soundtrack zal me totaal niet bijblijven

Over een jaartje kent iedereen 't! Theme zit in de nieuwe Tarantino! (volgens mij gebruikte Tarantino al een cue in Kill Bill)

Soundtrack is al eens gerecycled voor The Invincible Armour (1977).

avatar van Jack Sparrow
Prima spaghetti western met een heerlijke shoot-out in het midden. Van Cleef is erg sterk als bad guy en leermeester. Denk eigenlijk ook dat hij de beste bad guy is in het western genre. Coole soundtrack ook. Midden is hier en daar wat aan de saaie kant. De jonge Scott heeft af en toe ook moeite om het acteerniveau vast te houden.

avatar van Richard_Voorhees
Van Cleef zet hier weer een prima rol neer en ewint het zowel qua acteerwerk als algehele uitstraling van hoofdrolspeler Giuliano Gemma. Al doet laatstgenoemde het ook niet verkeerd.
De sets en kostuums zien er in deze prent allemaal goed uit. Je waant jezelf echt in het wilde westen. Verder is het hele verhaal rondom de leerling die uiteindelijk de leermeester verslaat wel goed uitgewerkt.

Deze keer geen soundtrack van Ennio Morricone, maar van Riz Ortolani. Hij heeft echter ook wel verdienstelijk werk geleverd. De door blazers (her lijkt soms wel een jazzorkest) gedomineerde soundtrack past goed bij de beelden.

Het is goed te zien dat Valerii bij Leone had gezien hoe 'het moest', want qua cinematografie is het bedt vergelijkbaar met Leone's werk.

Ook deze spaghetti wist mij weer erg te vermaken. Een aanrader voor liefhebbers van het genre.

avatar van dutchtuga
Best wel toffe spaghetti-western die vooral een erg goede score van Riz Ortolani en Lee Van Cleef heeft, maar nooit grootsheid bereikt door de duffe Giuliano Gemma, die enkel om zijn knappe kop en populariteit is gecast. Toch wel erg jammer.

De blu-ray van Arrow Video is geweldig! Lees mijn recensie ervan op It's Only a Movie:

Day of Anger (Tonino Valerii) – blu-ray recensie | It's Only a Movie - itsonlyamovie.nl

avatar van thunderball
Deze laatst op blu ray aangeschaft.

Aardige spaghetti western, die niet tot de besten gerekend kan worden, maar die WEL twee van de beroemdste acteurs van het genre in de hoofdrollen heeft.

Van Cleef is zoals gewoonlijk ijzersterk en weet met zijn charisma alleen al te overtuigen. Gemma is er naast gezet als contrast en doet zijn bekende ding als jonge, onervaren, snelle praatjesmaker, die tegen de oudere, ervaren scherpschutter, gespeeld door Van Cleef, op kijkt en hem al snel als zijn leermeester gaat beschouwen.

De film heeft eigenlijk niet veel meer te bieden, dan deze twee, verschillende karakters en acteurs tegenover elkaar te zetten.... totdat de plottwist zich aandient en Van Cleef feitelijk de badguy van het verhaal blijkt te zijn en wordt toegewerkt naar het onvermijdelijke duel tussen de twee.

Geen hoogvlieger, maar alleszinds vermakelijk.

Een zes, ofwel drie sterren.

lezertje
Zeer genietbare spaghetti western met en miserabel slap einde. Lee van Cleef is wel uitermate cool.

avatar van Maarten0402
Lekker filmpje dat makkelijk wegkijkt. Merkte wel erg veel invloeden van Sergio Leone, maar dat was van te voren ook wel duidelijk.

Toch ook een iets andere vibe door de andere soundtrack. Waar Sergio Leone veel klassiek (door Ennio Morricone) gebruikt klinkt dit totaal anders, maar niet verkeerd!

avatar van keimpeS
Ja echt een leuke spaghetti western, laatste film met Lee van Cleef die ik had gezien was Bad Man's River (1971) die viel me erg tegen. Dan is deze film toch echt wel een topper onder de spaghetti westerns, ook de soundtrack is echt mooi/beetje Tarantino's films soundtrack-achtig!

avatar van Maarten0402
Het kan kloppen dat de soundtrack je doet denken aan Tarantino, deels/stukjes gebruikt in Django Unchained en Tarantino heeft ook dat stuk muziek uit The Good, The Bad and The Ugly, wat je hoort waar Lee van Cleef aan het begin aankomt, gebruikt in Kill Bill Vol. 2 (waar Bill buiten die kerk op zijn fluit speelt).

keimpeS heb jij ook de Arrow remastered gezien? 3 disks zitten erin (blu-ray remastered van Italian cut en kortere versie + van die versies de originele/niet geremasterde).

avatar van keimpeS
Nee ik heb niet de Arrow versie gezien, lijkt me wel een leuke uitgave. Weer 1 voor op de wishlist, ik heb een versie met Engelse dub gezien. Eerlijk gezegd heb ik ook liever de Engelse dub bij dit soort spaghetti westerns!

avatar van Maarten0402
Die remasterd is wel mooi gedaan. Bij de Italian cut kan je ook de Engelse Audiotrack kiezen. Ik heb ook lang getwijfeld welke mijn voorkeur had. Uiteindelijk ook de Engelse gedaan, Italiaanse was overmatig schel gebrul (beetje knullig).

Arrow versie is inderdaad een mooie uitgave. Heel compleet en zit altijd een boekje met interessante informatie erbij over de film en acteurs etc. Voordeel van dat soort labels (Arrow, Maters of Cinema/Eureka e.d.) is ook dat je snel zonder al die kijkwijzer en reclames e.d. naar het hoofdmenu gaat. Kan je lekker snel direct naar de film.

Maar heb jij de lange versie of de korte gezien?

avatar van keimpeS
Ik heb de lange versie gezien, althans dat vermoed ik, weet het niet zeker. De Day of Anger die ik heb gezien zat rond 114 min.

avatar van Maarten0402
Dat is inderdaad de Italian Cut (lange versie)

avatar van clubsport
Lee van Cleef is in zijn element als bad guy die een jonge knul onder zijn hoede neemt .
Helaas is de rol van scotty minder overtuigend , zeker als hij wel heel erg snel de stoere revolverheld
word .
Toch is de film zeker onderhoudend en weet het de aandacht ook qua verhaal goed vast te houden .

dutchtuga schreef:

Het geluid is anders niet best. Vooral de dialogen.

Maarten0402 schreef:

Maar heb jij de lange versie of de korte gezien?

Geen boekje bij deze Arrow uitgave. Wel een dubbele cover.

avatar van Boneka
Gelukkig een stuk beter dan de vorige western die ik zag (Cemetery without Crosses) Daarbij is het beeld van Day of Anger ook een stuk beter. Helaas vond ik het mono geluid niet al te best. De soundtrack vond ik wel aardig klinken (muziek was prima in orde) maar de dialogen waren nogal onevenwichtig.

Afijn de film vond ik best leuk om te zien. Kan me alleen niet voorstellen als je geen drol raakt ineens een uitstekende schutter kunt worden. Okay hij oefende met houten pistooltjes maar toch. Vond die Giuliano Gemma trouwens vreselijk spelen met zijn Prodent gebit. Pfff. De goede man is overigens in 2016 overleden bij een verkeersongeval. Maar het begin was niet al te best geacteerd. Gelukkig haalt Lee van Cleef te boel flink op al begreep ik niet echt van de samenwerking met Scott. Wat ik een beetje jammer vind van MovieMeter is de tekst hierboven. De film gaat helemaal niet om wraak van de leermeester. Dit speelt zich pas af 10 minuten voor het eind van de film. Daarvoor is hij gewoon zijn metgezel.

Beter gezegd gaat het om een vreemdeling die een straatveger snel even wat lesjes leert in schieten. Dit gaat zo snel dat we al snel een twee eenheid zien. Dit alles is uiterst vermakelijk, maar krijgt gaandeweg nare trekjes. Dat blijkt op het eind als de boel doorslaat. Zoals gezegd doet de muziek het goed en is dit een van de betere westerns uit de jaren 60. Jammer alleen van dat slechte geluid.

Film 3.5
Geluid 2.5
Beeld 4.0
Extra's 3.5

avatar van Brix
Boneka schreef:

? Toch een van de grootste en populairste spaghettiwestern acteurs.

Brix schreef:

? Toch een van de grootste en populairste spaghettiwestern acteurs.

Zijn gebit vond ik vreselijk in deze film. Niet passend in deze tijd. En van straatveger binnen een paar dagen tot revolverheld is natuurlijk al onlogisch. Ik vond het een verkeerde keuze. Hij begon als een ongelooflijke klungel. Je hoefde maar te blazen en hij viel al om. Afijn zag ook dat hij in tal van andere films heeft gespeeld onder meer mijn geliefde Ben Hur.

avatar van Brix
Boneka
Tja, die flitsende tanden
Misschien een van de redenen waarom Gemma gezien werd als de Italiaanse evenknie van Burt Lancaster.
Zijn acrobatische vaardigheid was een van de andere.

Dat hij net zo populair was als Van Cleef in Italië zie je al zo'n beetje aan de trailer v. deze film: "Voor het eerst samen in een film!"staat er.
(In Ben Hur speelde hij overigens slechts een onbeduidend rolletje)

Ik zou hem toch nog maar eens een kans geven in bijvoorbeeld in Il Gattopardo (naast Burt Lancaster!) Il Deserto dei Tartari (waarvoor hij de Italiaanse "Oscar"ontving) of zijn betere westerns:
Il Prezzo del Potere (1969)
California (1977)
Sella d'Argento (1978)

Maar nu heb ik hem genoeg gepromoot, the rest is up to you

Brix schreef:
Boneka
Tja, die flitsende tanden
Zijn acrobatische vaardigheid was een van de andere.

(In Ben Hur speelde hij overigens slechts een onbeduidend rolletje)

Il Prezzo del Potere (1969)
California (1977)
Sella d'Argento (1978)

Maar nu heb ik hem genoeg gepromoot, the rest is up to you

Voor mij onbekende films maar wie weet...….;)