Il Mio Nome È Nessuno (1973)

Alternatieve titel: My Name Is Nobody

Italië / Frankrijk / West-Duitsland
Western / Komedie

geregisseerd door Tonino Valerii
met Terence Hill, Henry Fonda en Leo Gordon

Een jonge revolverheld wordt ingehuurd om een oudere outlaw te vermoorden. Ze raken echter bevriend. Wanneer de oude revolverheld aangeeft de pistolen aan de boom te willen hangen, probeert de jongere man het voor elkaar te krijgen dat hij nog een keer een groot revolvergevecht aangaat.

AC1
Eerlijk gezegd, ik heb die tweede disc (extra features) nog niet echt ontgonnen. Het was mij destijds om de remastering van de film te doen. Ik heb wel naar een interview met Terence Hill gekeken en daar doet hij heel mysterieus over het gerucht dat My Name Is Nobody deels zou geregisseerd zijn Sergio Leone. Hij zegt niet "nee" maar ook niet "ja". Het komt erop neer dat hij daaromtrent niets mag zeggen. Wil hij het gerucht in stand houden? Best mogelijk maar het zou wel de afwisselende artistieke kwaliteit van de film kunnen verklaren.

avatar van Roger Thornhill
Aardige hypothese, want z'n ups en downs heeft de film zéker. En hoe oogt onze blue-eyed boy in z'n sixties of seventies, of is het al een oud interview? Op internet zijn verrassend weinig foto's van hem-op-leeftijd te vinden, en op www.terencehill.com al helemáál niet...

AC1
Terrence ziet er best nog goed uit. Als ik Tarantino was zou ik 'm een klein rolletje geven (als Amerikaanse flik) in mijn volgende film.

avatar van Roger Thornhill
Op YouTube vind ik een trailer voor Doc West, een TV-western uit 2008 of 2009, en daarin ziet hij er inderdaad nog patent uit. Jazeker, een goeie tip voor Tarantino.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Moralistisch en misplaatst.

Een van de beroemdste westerns blijkt zeker niet de beste te zijn. Ondanks de klinkende namen van Leone en Morricone schiet deze spaghetti namelijk op vele momenten te kort. Wisselvalligheid is het toverwoord, na een sterke opening. Voeg daar de continu gekke bekken trekkende Hill en het niet al te sterke verhaal aan toe en niet veel meer dan een aardige kijkervaring is wat je krijgt. De speed-ups missen hun doel en de meeste grapjes vallen nogal tegen. Het slotbetoog van Fonda voelt moralistisch en misplaatst aan.

Redelijk.

Geweldige film. De muziek die erbij hoorde , hoorde ik nog dagen in mijn hoogd ( dat bedoel ik overigens positief, want bij de band slipknot had ik dit ook, maar dat was zekers niet positief). Gewelde film, en die terrence hill is onbeschrijfelijk eignelijk, maar ook positief.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een film die zweeft tussen de spaghetti western en een parodie ervan. Terence Hill is zo'n acteur waar ik wel eens graag een filmpje van zie, maar die eerlijk gezegd ook nooit boven het gemiddelde stijgt om een memorabele rol neer te zetten. Hij past wel wat in een parodie, maar dan zie je meteen weer Henry Fonda wat je als kijker richting good old western wil trekken.

Daardoor zit je met een vrij shizofrene film, zowel qua genre als opmaak. Denkelijk heeft Sergio Leone zich af en toe komen moeien bij het filmen. Daardoor loopt het niet helemaal vlot. Af en toe wel een leuke scène zoals de opening of het gedoe met de glazen in die bar.

Alle spelers (Leone, Morricone, Fonda, Hill, ...) vinden moeilijk hun weg in deze parodie/komische western, en hebben al beter gedaan. Jammer van het einde trouwens dat gewoon verwijderd mocht worden.

Luchtige western (waar Morricone bij aansluit). Erg veel lijkt er niet te gebeuren en pas na een uur ontstaat er iets dat op een plot lijkt. Desondanks vind ik Fonda wel een prettige acteur om te zien en zitten er veel komische scènes in de film. Met name het drankspelletje en de scène waarin Nobody afrekent met zijn tegenstanders d.m.v. die draaiende pop.

Een element van parodie zit er zeker in. Leone zal in 't algemeen ook wel hebben willen symboliseren dat het einde van de westerns in zicht was. Desalniettemin is 'ie wel een tikkeltje overschat.

avatar van Rosicky
Koddige western die maar half is gelukt.

My name is nobody heeft zo z'n momenten, maar is zeker ook wisselvallig. Het te pas en te onpas gebruiken van vreemde fast-forwards, het gebrek aan een sterk plot en ook het gedoe met het rondreizende circus sloegen de plank behoorlijk mis. De muziek is uiteraard wel erg fijn, net als Fonda. Hill maakt zich schuldig aan overacting en werkt op de zenuwen. Middelmatige spaghettiwestern die zelf niet lijkt te weten welke kant hij uit wil.

AC1 schreef:

Het geeft meer status aan zijn favoriete eigen film als Leone geregisseerd zou hebben.

Voor mij is dit toch een minder geslaagde western, ondanks de medewerking van grootmeester Sergio Leone.
Vond het verhaal niet bijster goed en bovendien te langdradig en saai.
Ook de hoofdrollen waren niet schitterend, heb vooral van Henry Fonda, al veel betere dingen gezien.

avatar van mikeholland
Top western. Heel relaxed, hele setting top neergezet!

avatar van pygar
Ik wil deze film graag op dvd hebben.
Helaas zie ik dat het beelformaat 4:3 is.
Het is toch niet weer zo dat een breedbeeld film verknipt is tot tv formaat.
Sommige uitgevers hebben geen enkel respect voor de origenele film.
Wie weet hoe de dvd er uit ziet?

AC1
Het Duitse label Tobis heeft 'm in het originele 2.35:1 formaat. De film is verkrijgbaar op DVD en Blu-ray. Ook Engels gesproken maar geen Ned. subs.

Amazon DVD

Amazon Blu-ray

avatar van DeWolff
Zowel een western en tegelijkertijd een parodie erop. Je moet het Engels wel goed beheersen om de vele woordgrappen te begrijpen. Wat mij betreft zet Terence Hill een schitterend personage neer, genaamd Nobody.

Nobody wil graag de opvolger worden van de good guy en beroemde revolverheld Fonda die met pensioen wil gaan. Nobody laat zich betalen, door de bad guy, om dit via een duel te laten geschieden. Maar Nobody vindt ook dat Fonda de geschiedenisboeken in moet gaan en regelt dat Fonda de confrontatie aangaat tegen 150 man (the wild bunch) tegelijkertijd.

Aantal fantastische scènes die als klassiekers zou kunnen omschrijven. Zoals het begin vd film bij de kapper waar Fonda zich laat scheren bij de kapper en de film eindigt dan met Nobody bij de kapper maar dan op een humoristische manier. De drink-en-schiet scene in de bar en de pool biljart scene bv.

Leuke quotes:
Zoontje vd kapper tegen zijn vader over Fonda:
"ain't nobody faster on the draw than him pa".
"faster than him, nobody"

Nobody loopt met over een kerhof vd navajo indianen en noemt wat mooie namen op:
"Henopopnomore" (hij neukt niet meer).

avatar van Dogie_Hogan
Blu-ray release: 5 nov. a.s.

avatar van chiel
Dogie_Hogan schreef:
Blu-ray release: 5 nov. a.s.
In NL bedoel je?

AC1
Nee, in The States. Zie mijn vorige post voor Europese en gerestaureerde versie.

Heerlijk luchtige jaren 70 Western klassieker. Het eenvoudige verhaal zit zeer leuk en goed in elkaar en de uitvoering is misschien zelfs nog beter. De laatste komt natuurlijk met name door de cast in de vorm Henry Fonda en vooral Terence Hill die het schitterend doen in deze film. De laatste zorgt uiteraard voor een aantal humoristische momenten (zijn geweldige gelaatsuittrekkringen zorgen daar al voor) en misschien ook wel een paar legendarische momenten zoals de geniale bonen eet scene (inclusief smakkend geluid) in de trein. Je kreeg er automatisch vanzelf trek in.

Buiten dat het verhaal zeer leuk in elkaar steekt en de film ook weet te boeien van de eerste tot de laatste minuut zag het er ook nog eens allemaal visueel fraai uit en zorgde de prachtige muziek van Ennio Morricone (met name het bekende deuntje bij de intrede van Terence Hill, wat ook al een fraaie scene is, en wat regelmatig gebruikt wordt tijdens het verhaal en scenes met Terence Hill) ervoor dat deze film een genot was om naar te kijken. De vaart is eigenlijk ook best hoog en van veel scenes is het gewoon genieten geblazen met een vette glimlach op het gezicht. O.a. bij fraaie en sterke opening van de film en het dito einde, de heerlijke scene in de bar met het schieten op de glazen, de scene met Terence Hill en de treinbestuurder op het openbare toilet (ik lag werkelijk in een deuk van het lachen bij die scene) en natuurlijk alle scenes m.b.t. Terence Hill en de kermisattractie.

Normaal gesproken zou je zegen dat een film met alleen Terence Hill en zonder Bud Spencer wat saai is, maar bij deze film is dat juist niet het geval en mis je eigenlijk (eigenlijk ook wel) Bud Spencer niet. Al met al is dit gewoon een prachtige western met een enorm humoristische ondertoon en behoort hij wat mij betreft zeker thuis in het rijtje van klassieke westernfilms. Ik geef normaal gesproken niet snel een film een hoger punt dan een 4,0, maar deze film verdient het zeker. Mede ook als eerbetoon aan Terence Hill die ik vroeger als kind zijnde zeer graag zag in films.

P.S. wel geinig dat in deze film ook "The Wild Bunch" (ijzersterke film overigens) in voor kwam en ook de naam van "Sam Peckinpah" werd genoemd bij de scene op het kerkhofje.

avatar van Noodless
Eindelijk eens gezien !
Leuke, luchtige western met een toffe Hill en de altijd overtuigende Fonda. Er zitten heel wat komische scènes in de film die hier al meermaals zijn aangehaald. Maar ook op gebied van actie zitten er een paar sterke scènes in zoals de openingsscène. Het verhaal oogt simpel, maar op het einde van de rit stel je als kijker toch vast dat je een goed opgebouwd verhaal hebt gezien. En natuurlijk de muziek van Ennio Morricone waaronder het bekend deuntje dat meermaals in de film terugkomt. Een heerlijk blij deuntje Western en humor, je moet het maar doen.... Een welverdiende 8/10

avatar van mr rumson
Deze western heb ik nu al meerdere malen gezien en blijf het begin stuk dat Fonda bij de kapper zit het sterkste vinden .
Terence hill vond ik wat over de top gaan iets minder gezichtsuitdrukkingen had voor mij wel gemogen. Ennio morricone heeft mooie muziek gemaakt maar in deze film is het niet echt mijn ding .
Maar gelukkig zitten er nog wel een paar mooie scenes in de film zoals de bier glazen kapot schieten ,
Het stukje met de tijdbom, en het vuurgevecht op het eind zag er spectaculair uit .
Al vraag ik mij alleen af of er geen paarden mee gewond zijn geraakt .
Kortom dit is een aardige western maar haalt voor mij nog lange na niet het niveau van Once upon a time in the west of The good the bad and the ugly.

avatar van thunderbold
Onlangs deze western weer eens gekeken. Ik heb er altijd, zoals meerderen hier, een dubbel gevoel bij. Een aantal komische scenes missen uiteindelijk hun effect omdat ze te lang duren. Die met die houten pop en uitgestrekte armen is hopeloos voorspelbaar. Ook de spiegeldoolhof scene vind ik maar niks.
Toch bevat de film ook prachtige scenes zoals de opening en de scene met Fonda wanneer hij denkt met de trein mee te kunnen maar uiteindelijk geconfronteerd wordt met de Wild Bunch. De muziek van Morricone (die hier doet denken aan Once upon a time in the west), de eenzame vlakte en het geluid van de wind geven een onweerstaanbaar gevoel van verlatenheid en eenzaamheid. Wanneer dan de stoomlocomotief met zijn klagende fluit nadert is dit plaatje helemaal compleet. Voor mij een onvergetelijk westernmoment. Het schitterende nummer op de cd ervan heet "Good luck Jack". Ook de scene van Fonda met Hill in de locomotief vind ik lekker grappig. Een peinzend kijkende Fonda die zich nog steeds afvraagt wat voor vlees hij met Hill in de kuip heeft.
Bij elkaar toch ook wel weer een western (of een parodie erop) die de moeite van het kijken waard is.
Verder dan een 2 en half kom ik echter niet.

In 1 woord echt gewoon GEWELDIG!!!!!!!

avatar van rkdev
AC1 schreef:
Ik weet dat Wiki geen 100% betrouwbare bron is, maar daar staat het volgende: Deze film was geregisseerd door Tonino Valerii, die de assistent-regisseur van Sergio Leone was. Nu was dit omgedraaid: Leone regisseerde alleen sommige scènes, zoals de scène in het spiegelhuis.
Leone was sowieso producent van de film.

De eerste helft van de film is goed. Lekkere sfeer en goed verhaal. Daarna wordt het allemaal erg vaag. Jammer. Ook vind ik Henry Fonda helemaal geen stoere acteur. Past niet bij zijn rol.

Beetje een tegenvaller. Terence Hill die zijn komische fratsen niet kan laten uit zijn films met Bud Spencer. En de muziek die deze keer zelfs wat kinderachtig was. Fonda heeft ook al betere westerns gemaakt. De dvd gevonden voor 1 euro want ik wou deze toch eens zien.

goede spaghetti western trence hill op de komische western toer en henry fonda als de beroemde revolver held die uitgedacht word door mister nobody zo dat zijn naam in de geschiedenis boeken komt
jack beauregard moet dus sterven en daar zorgt nobody voor maar eerst moet jack nog afreken met zijn vijanden. western op de komische toer want daar zorgt trence hill voor hij neemt de rol van een van een outlaw op zich die net als fonda met wapens overweg kan fonda is zoals meestal serieus en speelt zijn rol goed. de komische stoten die hill uitsteekt met de boeven stoort totaal niet en je moet niet gaan zoeken in het straatje van de western zoals john wane of zo maar meer in een spaghetti western uniek in zijn soort met weer toch goede muziek van onze grote componist uit italie die we het meeste kenen als zijn toch redelijke goede spaghetti western waar van hij tal van muziek heeft geschreven. eens wat anders dan cowboy en indianen of zo. toch een prachtig stukje film over de ondergang van het wilde westen gebracht op een komische manier. met twee zeer goede acteurs een film voor mensen die houden van spaghetti western op een komische manier die houden van komedie en om eens goed te kunnen lachen met de grappen van trence hill dan is die film goed voor de andere fans van de western die liever wat meer serieuze werk willen dan kun je beter die film niet kijken of ten zei je ook van humor houd.

IK heb alleen een Engelse dub. Is dat enorm af te raden?

avatar van Baggerman
kos schreef:
IK heb alleen een Engelse dub. Is dat enorm af te raden?

Ik vind van niet. Als je hem in het Italiaans kijkt Is bijvoorbeeld Fonda weer gedubd, dus waarom naar dat irritante kakelende Italiaans luisteren?

Baggerman schreef:

Nou dat was eigenlijk ook mijn idee.

Was inderdaad prima te doen.

De film zelf was echter nogal wisselvallig. Met name de slapstick trok ik slecht.

avatar van Left4Dead
Typisch begin, maar wel een lekkere binnenkomst weer. Eentje die me altijd bijgebleven is al die jaren, al was het alleen maar door de bekende soundtrack die menigmaal als documentairemuziek gebruikt is in de vorige eeuw. Clasico Sergio.

De film loopt helaas op anderhalf been. Het verhaal over de wraak van Beauregard mag er zijn. Beauregard wordt prima vertolkt door Fonda. Maar Fonda's maat Nessuno in deze prent wordt gespeeld door Hill, en daar ben ik echt minder over te spreken. Dat komt omdat ik de slappe humor van de gast al nooit goed of leuk heb gevonden. En dat neutraliseert het stuk wraak waar de film het eigenlijk van moet hebben in mijn ogen, jammer.

Kom weer uit op 3**, dankzij Fonda.