Un Genio, Due Compari, un Pollo (1975)

Alternatieve titels: A Genius, Two Partners and a Dupe | Nobody's the Greatest | The Genius

Italië / Frankrijk / West-Duitsland
Komedie / Western

geregisseerd door Damiano Damiani
met Terence Hill, Miou-Miou en Robert Charlebois

John Thanks (Hill) is een eenzame cowboy die het plan heeft opgevat om legermajoor Cabot (McGoohan) te bestelen van zijn $300.000. Hij krijgt hulp van zijn dronken vriend Bill (Charlebois) en de schoonheid Lucy (Miou-Miou).

Een un-credited regie van Sergio Leone.

Waarvan ik me afvraag of het waar is. een stevige inmenging als producent wel.

Is dit nou een vervolg van Trinity... of My Name Is Nobody... Of is het soms een "mengelmoes"

Geen echt vervolg, maar een soort voortzetteing van My name is Nobody.
(Wat in feite het Trinity karakter pakte en in een soort Leone-wereld zette)

Slordige rommelige film. (No way dat Leone hier aan mee geregisseerd heeft).

Wel een paar leuke momenten van de karakters, maar dat is niet genoeg om de film te redden

avatar van Toon1
Een film met weer het 'Nobody' personage uit 'My Name is Nobody'. En Sergio Leone is wel degelijk verantwoordelijk voor deze film; hij zette het project op en was producer, en hij regisseerde de openingsscène. De rest werd geregisseerd door Damiani. Dit wordt o.a. bevestigd door Terence Hill in de docu op de dvd.
De hele film doet soms toch wel wat tweederangs aan; je voelt dat er toch erg in herhaling wordt gevallen ten opzichte van de vorige spaghetti westerns (Morricone's muziek bijvoorbeeld is niet erg origineel meer en lijkt toch wel heel erg op de muziek van 'My Name is Nobody' en de andere Leone-westerns).
Het verhaal is ook zeer rommelig met soms zeer bizarre plotwendingen, zeker het einde. Dit komt de film al helemaal niet ten goede.
Toch zijn er ook nog pluspunten: Terence Hill speelt weer erg goed, en er zijn zeker een paar leuke en grappige scenes. En uiteindelijk heb ik toch erg genoten van de film (want saai was het zeker niet, het is gewoon minder ten opzichte van de andere spaghetti-westerns). Als je 'My Name is Nobody' leuk vond moet je deze film zeker eens een kans geven als je hem tegenkomt.
Toch blijf ik hangen op 3*

avatar van thunderball
Afgrijselijk slechte film, ongeloofelijk dat Leone deze bedacht en geproduceerd heeft!

De film is niet te volgen zo slecht! Geen spannings opbouw, feitelijk geen verhaal en als zelfs Morricone er met de pet naar gooit dan weet je dat je met een draak van een film te maken hebt.

Lekker overslaan/laten liggen dit mispunt! Zonde van je tijd en geld!

Volgens mij heeft Leone weinig tot niks met deze film te maken gehad.

Bizar:
Parts of the original camera negative were stolen, so the film makers had no choice but to assemble many scenes from alternate takes. Until today the original negative has not been found.

avatar van thunderball
Jeetje, ja dan is het geen wonder dat het zo'n zooitje lijkt wanneer je zit te kijken! Echt te bizar voor woorden eigenlijk! Misschien had de geest van Buffelo Bill himself hem wel gestolen, hij kon dit wangedrocht niet langer verdragen!

veron35
Ik ga deze vandaag zeker kijken! Lijkt me weer heel goed. Net als My Name is Nobody. Met de muziek van Ennio Morricone dat moet wel goed zij.

avatar van fritsy
Vroeger vond ik deze films wel mooi,. maar na zoveel jaren en tig X gezien te hebben zijn ze eigenlijk toch allemaal het zelfde van Hill,

en trouwens films van hill en spencer samen ook.

veron35
Hij was minder dan My Name is Nobody, maar nog wel leuk. 2*voor het verhaal 1*voor de humor en 2* voor de soundtrack.-1*voor het acteren.

avatar van _::Astrid::_
erg leuke film, zoals eigenlijk alle western films van Hill.. de 'droge' humor doet het ook erg goed!

Op DVD?

avatar van TerryA

al lang op DVD maar sinds kort op remastered versie over 2 discs!

veel single DVD versies zijn slecht in elkaar gezet (kleur, niet widescreen, etc)
nu hebben ze via Amazon Duitsland een 4 disc versie van My Name Is Nobody en The Genius uitgebracht en voor fans echt de moeite waard!

bedankt!

_::Astrid::_ schreef:

Vind de humor allesbehalve droog.

avatar van A.L.I.E.N
Leuke en Komische western. Eigenlijk zijn die Terence Hill en Bud Spencer films meestal wel leuk.
Bon... ik vond het een grappige film en wat ook leuk was was dat die Joe Thanks altijd aan de meest gevaarlijke situaties kon ontsnappen
@"TerryA": nogmaals bedankt voor de info maar heb hem op 1 disc versie gevonden. Hij was voorzien van goede sound en uitstekend breedbeeld.
dit alles is goed voor 4.0.
p.s.:naar het schijnt heeft Sergio Leone (vader van de spagetiwestern) ook een scéne geregiseerd.

avatar van stephan73
Niet onaardige komische Spaghetti western met Terence Hill in een rol, die hij al vaker heeft gespeelt.
Het verhaal is niet al te bijzonder, maar er zitten enkele leuke grappen in en er wordt aardig in geacteerd. Ook de muziek is weer erg lekker.

Is de soundtrack van de film ook ergens te verkrijgen?

avatar van aburex
Hill heeft wel veel betere spaghetti westerns gemaakt. Heb de film eens gekocht in een verzamelbox van filmen van Hill & Spencer. Volgens mij duurt de film veel te lang en het verhaal is soms moeilijk om te volgen. De grappen zijn ook niet zo geslaagd. Als fan van Terence geef ik hem toch nog 3,5*

neo (crew)
De film bevat overduidelijke referenties en parodieën op bekend werk van Sergio Leone. Het basisconcept voor het verhaal bedacht Leone na het zien van Les Valseuses, ook al met Miou-Miou.De film kent een wat moeizaam begin; de humor slaat niet echt aan, er is teveel gerommeld met alternatieve opnames, het is nog wat traag en oninteressant. Gelukkig dat de film weer aan terrein wint in circa het laatste uur, waarin het snode plan van Thanks echt vorm begint aan te nemen.

De muziek van Morricone, bedoeld als parodie op eerder werk, begint mij steeds meer te bekoren. Of het nu de verwerking is van Beethoven bij een achtervolging, de aanstekelijke My Name is nobody-achtige muziek of een soort bewerking van zijn ''The Good, The Bad'' thema....
Soms is het misschien net iets te standaard en te jolig.

avatar van Betamax
Vond dit dus echt helemaal niets aan.
Waardeloos nagesynchroniseerd.
Kinderachtigge grapjes en een slecht verhaal.

avatar van mr rumson
Gisteren deze western gekeken tenminste geprobeerd want na een half uurtje had ik het wel gehad met deze film.
In de hoop dat het misschien nog beter zou worden heb ik de film nog een kwartier extra tijd gegund.
Maar desondanks na 45 minuten was ik er wel klaar mee en heb ik hem afgezet.
Wat vond ik dit een waardeloze western. Veel grappen komen er niet in voor,tenminste zover ik de film heb gezien. De grappen vond ik nogal flauw en het acteerwerk was ook niet je van het.
Jammer dat dit zo'n flut film is geworden want het begin zag er toch veel belovend uit.

avatar van thunderball
Deze laatst op blu ray (met originele Italiaanse versie) bekeken en na al die jaren -wanneer je het aller ergste verwacht- viel hij mij eerlijk gezegd toch nog mee.

Zolang je maar weet dat het geen officieel vervolg op de klassieker "My name is Nobody" betreft en in sommige kontreien louter -uit commerciële redenen- de naam "Nobody" aan de titel toe is gevoegd, valt het allemaal best nog mee.

Tuurlijk blijft het verhaal rommelig verteld, is de sidekick behoorlijk irritant en heeft de dame niet al te veel uitstraling, maar daar tegenover staan acteurs als Patrick McGoohan, Raimund Harmstorf en Jean Martin, die wel degelijk met hun aanwezigheid een meerwaarde zijn.

De aanwezigheid van Kinski aan het begin is wel zo minimaal dat zijn naam groot vermeld (zeker op de Duitse blu ray cover NAAST Hill boven de titel) sterk op kijkersbedrog doet denken.

Verder veel flauwekul en trage verhaaltrant, die de film niet bepaald ten goede komen.
Score van Morricone kan er net mee door, maar is te veel parodie op eigen eerder werk om echt van te kunnen genieten.

Een vijfje, ofwel 2,5 ster.

avatar van Duke Nukem
thunderball schreef:

Tot het moment waarop Hill en Kinski zouden duelleren dacht ik dat dit nog een leuke western zou worden, maar vanaf dan liep het mis. Een westernparodie kan erg leuk zijn (getuige daarvan is de prachtige film My Name Is Nobody), maar de kolder loopt hier de spuigaten uit en de film is zit heel klungelig in elkaar.

Miou-Miou is de onnozelheid zelve en Robert Charlebois is gewoonweg irritant. De enige reden waarom ik hem nog een drietje geef is de aanwezigheid van de immer sympathieke Terence Hill en de leuke muziek van Ennio Morricone, die weliswaar beter muziek heeft gemaakt maar hij is zo sterk dat ik zelfs van deze muziekscore kan genieten.