Il Soldato di Ventura (1976)

Alternatieve titel: Soldier of Fortune

Italië / Frankrijk
Avontuur / Komedie

geregisseerd door Pasquale Festa Campanile
met Bud Spencer, Enzo Cannavale en Ada Tauler

Een klein groepje Italiaanse huursoldaten onder leiding van Ettore Fieramosca (Spencer) stuit op een Franse belegering van een Spaans vestingstadje. Ze besluiten zich bij de winnende groep aan te sluiten om aan geld en vooral aan eten te komen. In dit geval zijn dat de Fransen. De Fransen zijn echter zo arrogant en kleinerend tegenover de Italianen, dat ze al snel naar de Spanjaarden overstappen.

avatar van Phantasm
Matige film waar je moet van houden, voor de liefhebber.

avatar van Metalfist
Oh! Ettore

Altijd fijn om nog eens ergens goedkoop een Bud Spencer film op de kop te tikken. Ben op zich nog net iets meer fan van het duo Terrence Hill - Bud Spencer, maar de Italiaan met de baard solo kan ik ook altijd wel waarderen. Soldier of Fortune is te vinden in de Bud Spencer collectie waar onder andere Charleston ook in is uitgebracht en het leukste is dat er deze keer voor de originele Italiaanse audiotrack is gekozen!

Dat is niet altijd het geval bij de films van Spencer maar het is dan ook jammer dat de ondertiteling bij de release van Paradisio Entertainment niet altijd even goed synchroon loopt. Het herstelt zich telkens wel weer maar toch een aandachtspuntje mocht je deze willen aanschaffen. Soit, in zijn carrière heeft Spencer al een hoop historische plunjes aangetrokken (in Blackie the Pirate speelt hij, zoals de titel al doet vermoeden, een piraat) en deze keer is hij een ridder. Niet echt één van de nobele soort en eigenlijk draait de film om een vechtpartij tussen de Fransen en de Italianen. De Fransen stellen 13 ridders op dus moet Ettore op zoek gaan naar Italianen die hem willen helpen om aan hetzelfde aantal te komen. Leuk uitgangspunt in ieder geval en de uitwerking mag er ook wel zijn. Nog niet echt veel komedies rond het riddergenre gezien, The Holy Grail van Monty Python is eigenlijk het enige dat momenteel in men gedachten schiet, en Spencer en co amuseren zich schijnbaar te pletter. Het is een stijl die je moet liggen, hij voelt namelijk bij vlagen wat gedateerd aan, maar de climax is erg leuk.

Vooral omdat Spencer natuurlijk een geweldige kop heeft en zich perfect thuis voelt in dit soort rollen. Hij speelt Ettore, zowat de enige snuggere van de bende, en gaat met list en bedrog op zoek naar kompanen. Hij heeft onder andere een journalist mee die zijn strijd moet documenteren (uiteindelijk blijkt dat die niet kan schrijven, maar dat vond hij niet erg aangezien Ettore toch niet kan lezen), een monnik, een tiener, ... Leuke bijrollen in ieder geval en iedereen krijgt genoeg ruimte om zijn ding te doen. De film is een co-productie met Frankrijk en gelukkig resulteert dat in een Franse cast die het tegen de Italianen opnemen. Het geeft een leuke vibe in ieder geval.

Tjah, de stijl van Spencer moet je echt wel liggen denk ik maar ik vind dit sowieso wel één van de leukste solo projecten die hij op zich heeft genomen. Hij blijft geweldig om te zien, zeker wanneer hij zijn vuisten bovenhaalt, en de rest van de cast heeft ook zijn charme.