• 10.932 nieuwsartikelen
  • 8.997.818 stemmen

Oggi a Me... Domani a Te! (1968)

Western / Thriller | 93 minuten

Genre: Western / Thriller

Alternatieve titels: Today We Kill, Tomorrow We Die! / Today It's Me / Today It's Me... Tomorrow It's You!

Oorsprong: Italië

Geregisseerd door: Tonino Cervi

Met onder meer: Brett Halsey, Bud Spencer en Tatsuya Nakadai

Gesproken taal: Italiaans

Plot Oggi a Me... Domani a Te!

Bill Kiowa wordt na vijf jaar vrijgelaten uit de gevangenis, waar hij heeft gezeten voor een misdaad die hij niet had gepleegd. De bandiet James Elfego, die de misdaad daadwerkelijk had gepleegd, heeft tevens de vrouw van Bill Kiowa vermoord. Eenmaal vrijgekomen is Bill dan ook uit op wraak en formeert een eigen bende om achter Elfego aan te gaan.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van Quentin

Quentin

Nu op dvd te vinden, excl. bij Blokker.

avatar van feanaro surion

feanaro surion

Eens gaan kijken of ik deze ook kan vinden.

Hij ligt nu in veel winkels voor minder dan 5 euro, niveau huurprijs anders gezegd. Zeker halen dus, maar pas op: dit is geen komedie in de lijn van de Trinity-films (of veel andere films van et duo Hill/Spencer); Spencer speelt slechts een bijrol en de film is een serieuze, gewelddadige wraakwestern in de traditie van FOR A FEW DOLLARS MORE en DJANGO. Er zijn ook wat invloeden van THE MAGNIFICENT SEVEN. De DVD van DFW heeft goed geluid (DD 2.0) maar het beeld is wat grofkorrelig en de kleuren al te fel (stel de kleurintensiteit wat bij naar beneden).

avatar van Wouter

Wouter

Wel het juiste formaat en de juiste edit?

avatar van Wouter

Wouter

Scenario Argento trouwens. (Heb de US DVD trouwens)

Wouter schreef:

Wel het juiste formaat en de juiste edit?

Het formaat is 1,85 : 1 en lijkt juist (IMdb geeft het ook). De edit duurt 1u30m en er lijkt censuur te zijn toegepast bij de verkrachtingsscene tijdens de flashback halverwege. De opmerking over Argento is natuurlijkj uist: ik had hem moeten vermelden, temeer daar zijn invloed overduidelijk is, alleen al in de wijze waarop de schurken, in het laatste halfuur, aan hun einde komen.

avatar van Ramon K

Ramon K

Geweldig om Tatsuya Nakadai een keer in een niet-Japanse film te zien. Best vermakelijk verder maar de plotafwikkeling is enorm cliche en geen enkel personage krijgt ook maar een beetje diepgang mee. De flashback is enorm duf en de stijlkeuze voor die scene (zwart-wit) maakt het nog suffer. Ook qua visuals valt er maar bitter weinig te beleven. 2,5*

avatar van FatMike

FatMike

• 1976 stemmen

Een aardige western, maar niet meer dan dat.
Geen mooie plaatjes, een paar toffe koppen en een ietwat rommelige afwerking. Eigenlijk een standaard wraakfilm,
waarbij ik hoopte tijdens het kijken dat er iets zou gaan gebeuren dat het hele zaakje een oppepper zou geven.
Maar dat bleef helaas uit. De knokpartijtjes en vuurgevechten
zijn voldoende aanwezig. Ook de grootheid Bud Spencer,
maar het is uiteindelijk Tatsuya Nakadai die de show steelt!

Een behoorlijke 3 sterren, net niet goed genoeg voor dat halfje meer.

avatar van rokkenjager

rokkenjager

Tatsuya Nakadai (!)

'n geweldige bijdrage aan deze western. Verder is dit wel de minste spaghettiwestern die ik tot nu zag. Matig geacteerd, gebrek aan spanningsopbouw, Behoorlijk clichématig verhaal. Visueel nogal duf. De spaarzame close-ups af en toe zeer slordig inbeeld gebracht - etc. etc. Tegelijk weet de film ook paar kenmerkende vondsten af te leveren die weer laten zien waarom die spaghetti's zo aannemend zijn.

Edit: Het zwaargevecht aan het eind met Nakadai zag er wel erg cool uit!

avatar van ronnieboy

ronnieboy

Spaghettiwestern met een keer een niet komische Bud Spencer

wijkt af van doorsnee spaghettiwestern vanwege de herfstachtige

landschappen en donkere bossen.Hierdoor ontstaat zeker naar de climax toe een lekker creepy sfeertje. vermakelijke film alleen de inlay van de nederlandse dvd lijkt nergens op,de import versie ziet er veel beter uit!

avatar van louie

louie

vermakelijke inderdaad creepy spaghettiwestern met een serieuze spencer maar had hem vaker een meer serieuze rol zien spelen.

avatar van Phantasm

Phantasm

Een redelijke spaghetti western, wel wat matig geacteerd, valt voor een keer te doen.

stinissen (crew films & series)

ARD (Oggi a me... domani a te!, vrijdag 20 januari, 2:30 uur)

avatar van thunderball

thunderball

Deze laatst aangeschaft en vorige week bekeken.

Mooie spaghetti western met een coole hoofdrolspeler en zijn -tegen betaling- metgezellen.

Interessante originele gemene schurk, die echter -net als film zelf- teleursteld in confrontatie finale. Setting van bosachtige omgeving levert wel mooie plaatjes op.

Vroege rol van Spencer is leuk, zeker omdat hij nu ook al die van bekende krachtpastser speelt.

Een dikke zeven, ofwel 3,5 ster.

avatar van Uzza_Sparta

Uzza_Sparta

deze was gisterenavond te zien op de duitse zender NDR

best wel een vreemd maar toch goede western, al ben ik niet zo'n fan van Bud Spencer.

wel een sterke hoofdrol van Brett Halsey (maar in de spaghetti westerns eind jaren 60 noemde hij zichzelf Montgomery Ford) die later best veel voorkwam in amerikaanse tv series in de jaren 70 en 80

in de VS is deze film bekend op DVD als "Today We Kill, Tomorrow We Die"

avatar van neo

neo

Wat is er vreemd aan deze film?

avatar van Uzza_Sparta

Uzza_Sparta

ik vond het niet een standard spaghetti western terwijl het wel door de italianen was gemaakt in de periode dat ze veel van dit sort films in productie brachten. Tijdens het kijken moest ik ook ineens denken aan Red Sun met Bronson, Delon en Toshiro Mifune (een sort spaghetti western meets samurai film) en ik zie nu dat die van 1971 was, dus later dan deze

misschien kwam het vanwege Argento's script? (maar aan de andere kant had hij ook meegewerkt aan de script van OUATITW van Leone)

ik vond het gewoon een beetje vreemd maar kan niet een specifieke reden geven. gewoon de gevoel tijdens het kijken

avatar van mister blonde

mister blonde

Erg vermakelijk. Gemiddelde is veel te laag hier.

Theunissen

De afgelopen twee weken zond men op RTL7 iedere doordeweekse dag één of twee films uit van Bud Spencer en Terence Hill en sommigen met alleen Bud Spencer zoals deze "Today We Kill, Tomorrow We Die!" (dat wordt op het einde ook gezegd in de film).

Dit verhaal gaat over Bill Kiowa (Brett Halsey) die vijf lange jaren onschuldig in de gevangenis gezeten heeft gezeten voor de moord op zijn Indiaanse vrouw Mirana (Dana Ghia). Nu is hij vrij en wil hij wraak nemen op de bandiet James Elfego (Tatsuya Nakadai), die zijn vrouw vermoordde en hem de gevangenis in liet draaien. Bill huurt revolverhelden in Nevada in, te weten O'Bannion (Bud Spencer), sheriff Jeff Milton (Wayde Preston), Bunny Fox (Franco Borelli) en Francis 'Colt' Moran (William Berger), en begint een spannende klopjacht op Elfego en zijn bende.

Toen deze film in Nederland op DVD werd uitgebracht, stond Bud Spencer groot op hoes (zie ook de filmposter) om te profiteren van het succes van zijn komische "Vier Vuisten" films. De acteur heeft echter maar een bijrol, maar laat wel één keer zijn vuisten gelden in een gevecht in een soort van bar. Natuurlijk voegt hij ook wat humor toe in deze verder behoorlijk serieuze film. Verder is het een trage film (zo worden in de eerste 40 minuten alle hoofdrolspelers één voor één geïntroduceerd) met veel close-ups. Maar de film is in ieder geval vermakelijk en kijkt ook lekker weg.

Omdat er veel Italianen in meespelen, is dit natuurlijk een spaghetti-western, maar wel eentje die afwijkt van de standaardformule door een letterlijk flitsende rol van de Japanner Tatsuya Nakadai als harde tegenstander (o.a. te zien tijdens een zwart-wit, hoogstwaarschijnlijk als eerbetoon aan film noirs uit de jaren 40, flashback van Bill Kiowa, waarbij zijn vrouw verkracht en vermoordt wordt door James Elfego en waarvan Bill de schuld krijgt). Zoals vaak in een Western film zijn er nu ook weer fraaie landschapsopnamen te zien. Het verhaal is eenvoudig en draait puur om wraak en dat resulteert natuurlijk op een duel op het einde tussen Bill Kiowa en James Elfego, waarbij de overige vier helpers van Bill van te voren hebben afgerekend met de bende van Elfego die "Comancheros" worden genoemd.

De cast maakt deze film vooral genietbaar en buiten Brett Halsey (vooral rondlopend in een trenchcoat en met een sigaret in zijn mond), Tatsuya Nakadai en Bud Spencer vond ik het ook William Berger als Francis 'Colt' Moran het leuk doen en vooral tijdens de scène waarbij er gepokerd en vals gespeeld wordt in een bar, wat natuurlijk resulteert in een vuurgevecht. De laatst is natuurlijk ook een aantal keren te zien in deze film en dat o.a. tijdens een brute postkoets overval door James Elfego en zijn bende en waarbij Elfego ook een machete gebruikt.

Al met al een vermakelijke spaghetti Thriller / Western film, die met 95 minuten ook niet al te lang duurt.

avatar van ILDIB

ILDIB

Tsja. Spannende close ups van knijpende ogen of filmische shots van tegenlicht maakt niet per se een goede film. Te gezocht en te gemaakt en vaak niet echt functioneel.

Toppunt was wel de onzin in het bos op het laatst. Zeker van de kant van de comancheros en hun baas. Zoek en pak ze tot 3x toe. Stompzinnig.

Jammer want tot daar was t nog wel te doen met paar goede scenes. Bud in een bijrol.