Ik en Mijn Ouders, Mijn Ouders en Ik (2004)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Gerrit van Elst
met Gerrit van Elst, Gerritje Petronella van Elst-Slijkhuis en Dirk van Elst

In 1975 maakte Gerrit van Elst een eindexamenfilm op de filmacademie over de relatie met zijn ouders. 29 jaar later wonen Gerrits vader en moeder, 88 en 86 jaar oud, in een verzorgingstehuis op de Veluwe. Hij filmde zijn ouders opnieuw en maakte met scènes uit de oude film een documentaire over de relationele binding tussen hem en zijn ouders. Was in de oude film nog duidelijk wie de ouders en wie het kind waren, in deze nieuwe film lijkt deze rolverdeling in een volledig nieuw perspectief te staan.

avatar van LimeLou
Uniek stukje film
Ik ben waarschijnlijk de jongste persoon die een mening schrijft over deze docu. En ik heb veel gehoord over deze film. Ik herriner me nog dat ik bij een les Aardrijkskunde te horen kreeg dat de 'Nederlandse bevolking langzamerhand vergrijst'. Klinkt belachelijk onpersoonlijk en zonder warmte. Dus ik besloot deze docu maar te kijken, gewoon uit pure interesse, en een goed stuk nederlandse cinema kan ik altijd wel waarderen.

De docu is eigenlijk vrij typisch als het gaat om het filmen en tonen van alledaagse Hollandse situaties. Maar de interactie tussen 2 oude mensen die op het eind van het treinspoor staan en de volwassen, Amsterdamse Gerit van Elst is gewoon geweldig. Zeldan heb ik zo'n herkenbaar gevoel gehad bij de gesprekken.In de eerste scene van Ik en mijn ouders zie je al dat zijn 'papa' ontzettend veel moeite moet doen om alleen al met Gerritje aan het ontbijt moet beginnen. Deze onopvallende tederheid is juist zo confronterend. Het niet kunnen eten van een lekker biefstuk of je zoon omhelzen en toch door het leven gaan is wat ik altijd al dapper vind van de meer oudere generatie. Gerrit van Elst bewijst zijn ouders een dienst en probeert hun laatste dagen zo prettig mogelijk te maken.

Een paar dialogen bleven me echt bij. Bijvoorbeeld toen Gerrit vroeg aan zijn moeder waarom ze niet blij was met het bezoekje aan haar geboortehuis, en ze antwoordde met dat ze haar moeder niet zag. Maar haar moeder eigenlijk al 15 jaar dood is.Op dit soort momenten vraag je je af: 'zo wil ik in mijn oude jaren echt niet worden'. Ik ben een minimalist en ik zeik over de kleinste feitjes, maar als je dan een aan een stoel gekluisterde vader van 88 ziet, die zijn zoon in tranen hoort vragen: 'Word je niet woedend omdat je in die rolstoel moet zitten' komt er bij mij zeker een brok in mijn keel. De gehele documentaire had ook een hartbrekend effect. Hoe beelden uit 1975 waarbij gezonde 60 jarige ouders hun zoon op het einde toch steunen worden afgewisseld met beelden uit 2004 waarbij Gerrit die om de week zijn langzaam stervende ouders bezoekt zo veel mogelijk wilt helpen. Tja.. Je voelt je machteloos, en het medeleven van Gerrit.

Dit is mijn favoriete stuk Nederlandse film/documentaire. En het doet je veel denken aan de toekomst. Wat je word, doet in je leven ligt aan jezelf. Als je klein of groots leeft, in een nachtclub of achter je computer, maak er wat van

4* En meteen mijn favoriete stuk Nederlandse cinema.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Mooi stukje, Limelou.

avatar van LimeLou
Dankje, mijn eerste film/docu recensie. Ben nogal nieuw in de wereld van films.

oup
Wow... wat een schitterende documentaire...

Deze docu is helaas nergens meer te koop. Gelukkig hier nog wel te vinden. Gaat dat zien!

avatar van Mythos
Dank voor de link
Kan het alleen met Realplayer kijken en dat is erg slecht/ blokkerig beeld hier, dat is jammer.
Gelukkig versta ik het dialect goed

oup schreef:
Wow... wat een schitterende documentaire...

Edit:
Inmiddels de docu afgekeken.
Vond het erg ontroerend, juist omdat het zo de realiteit is.
En toch ook wel gelachen

avatar van Jesper187
Terug te zien op: Geschiedenis 24

oup
Inmiddels is deze schitterende docu ook weer te koop. Wel aardig prijzig. Je kunt 'm ook op diverse plekken online bekijken. Zie de link van Jesper187 hierboven. Ook de link in mijn eerdere post uit 2011 werkt nog steeds.

avatar van SnakeDoc
Ik hou van dit soort documentaires. Lekker rauw en echt. Het verhaal niet mooier willen maken dan het is, maar gewoon laten zien waar het op staat.

Ik hoopte eerst nog dat de regisseur zou door filmen tot na de dood van één van beide ouders. Achteraf gezien ben ik blij dat hij dat niet gedaan heeft.

Deze documentaire geeft een prachtig beeld van de ouder wordende mens. Van het omdraaien van de rollen. Zorgen en Verzorgd worden.

Boeiend ook om te zien hoe deze wat conservatieve mensen omgaan met de droom van hun zoon om film regisseur te worden. Toen, en Nu.

* * * *

avatar van de grunt
Blijft me bezighouden. 0.5 erbij. Meesterlijke docu. Kan Michael Haneke nog iets van leren.

avatar van Jusstinb
kappeuter schreef:
Ik raad aan om eerst de film uit 1975 te bekijken, dat is de korte documentaire die ook op de dvd staat (35 minuten).
Staat die ergens online? Of enkel op dvd? Dank

Jusstinb schreef:
Staat die ergens online? Of enkel op dvd? Dank

Nee helaas, volgens mij niet.
De documentaire uit 2004 wel: link
Daar zijn ook wel beelden uit de eerste documentaire in te zien.

avatar van Jusstinb
kappeuter schreef:

Nee helaas, volgens mij niet.
De documentaire uit 2004 wel: link
Daar zijn ook wel beelden uit de eerste documentaire in te zien.

Inderdaad, dat was voor nu ook wel voldoende op zich. Inmiddels gezien. Top!