Black Panther (2018)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Ryan Coogler
met Chadwick Boseman, Michael B. Jordan en Lupita Nyong'o

T'Challa keert terug naar het geïsoleerde, technologisch geavanceerde land Wakanda om zijn plaats als koning in te nemen. Wanneer er echter een oude vijand op de radar verschijnt, wordt T'Challa als koning op de proef gesteld. Hij wordt meegesleurd in een conflict dat het lot van Wakanda en de hele wereld in gevaar brengt.

Voorspelbaar slecht.

Gezien het soort hype rond dit soort films weet je eigen van tevoren al dat het waarschijnlijk toch niet de moeite zal zijn. Het gaat ook amper om de film, wel om het statement dat ermee gemaakt wordt. Afrika centraal, veel zwarte acteurs.

Zwarte inderdaad, want veelal gewoon Amerikaanse acteurs. Dat hoorde je jammer genoeg iets te vaak aan de vreselijke Afrikaans-Engelse accentjes. Da's dan blijkbaar de grens die aangehouden wordt in deze taboedoorbrekende film. Hier en daar wel een woordje Afrikaans (geen kenner, dus geen idee welke taal het dan juist was), maar meer als couleur exotique.

Verder ... een domme superheldenfilm. En dan ook echt van het zwakste soort. Een lomp plotje, saaie helden, nog saaiere bad guys, flauwe actiescenes, veel lelijke CG. En dat blijft allemaal maar doorreutelen, want 120 minuten is uiteraard nooit voldoende om al deze weelde te tonen. Episch begint bij speelduur, zo blijkt maar weer.

't Is lang zoeken naar iets goeds in deze film, buiten het afvinkgevoel aan het einde kan ik me niet zo heel veel voor de geest halen. Zwakke Marvelfilm, zélfs voor Marvel.

Ik ben er na 45 minuten mee opgehouden.
Wat een hopeloos slechte film is dit.

avatar van Yugnav
Wat een tegenvaller. Heb me echt de hele film verveeld.

avatar van alfredh
Ik ben helemaal klaar met dat onnozel Marveluniversum en laat al die rommel met graagte passeren.

avatar van Rodger
Matige film, met veel saaie en langdradige stukken er tussen.
had wat meer doorlopende actie verwacht, maar niet echt gekregen.

2.5 **

avatar van Black Math
Ook maar eens gekeken, vooral uit nieuwsgierigheid door de uiterst juichende commentaren in politiek correct Amerika.

Daar kunnen best wel wat vragen bij gesteld worden, want de maatschappij van de hoofdpersoon blijkt de nodige fascistische trekjes (eigen volk eerst!) te hebben, maar dat wordt gemakshalve vergeten. Nu zijn er genoeg andere films met blanke hoofdpersonages die dito fascistoide zijn of waar op andere wijze een luchtje aan hangt, maar waar niemand om valt omdat film gewoon een fijn medium is voor het tonen van een alternatieve wereld waar we verder niet te diep over willen nadenken omdat we vermaakt willen worden. Het beste lijkt me dan ook om de commentaren het politiek correcte gehalte van de film toejuichen maar links te laten liggen en dit vooral te beoordelen op wat het werkelijk is: een superheldenfilm.

Mijn beoordeling valt helaas negatief uit, maar dat geldt voor het gros van de superheldenfilms. Het is allemaal zo overdreven, maar als dat ook voor de hele toon geldt, wordt het vrij vervelend. Verder volgen de meeste films een vrij voorstelbaar schema waarbij de hoofdpersoon eerst de nodige problemen moet overwinnen, maar uiteindelijk als overwinnaar uit de strijd komt. Deze film is geen uitzondering. Het is even wachten tot alle lijntjes uitgezet zijn, maar halverwege de film kan je het einde helemaal voorspellen.

En de actie? Die lijkt soms uit Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring overgenomen te zijn (met de neushoorns). Andere momenten komen ook erg bekend voor, al kan ik er niet direct een film bij plaatsen. Het mag er allemaal wat verfijnder uitzien met de hedendaagse filmtechnieken, maar het voelt nog steeds alles behalve vernieuwend aan.

Kortom, aan mij niet besteed. 1,5*.

avatar van synec
Nadat Thor Ragnarok en vooral Infinity War me eerder dit jaar verrassend nog konden smaken (in dit Marvel tijdperk waar ik toch echt moe van ben geworden), vond ik Black Panther met afstand de zwakste Marvel film die ik tot nu toe heb gezien.

Eerst en vooral vond ik de film er erg goedkoop uitzien, met lelijke CGI/greenscreen en actie die erg pover in beeld werd gebracht. Het hele Afrika kitch met een hoog tekenfilm gehalte paste verder ook voor mij totaal niet in dit MCU universum. Het leek allemaal op een soort mislukte kleurrijke parodie. Een poging overigens waar Guardians of the Galaxy wel met succes in was geslaagd. Net als zijn humor, waar Marvel toch ook voor bekend staat hoe flauw soms ook, werkt in deze film nu eens op geen enkel moment en is gewoon tenenkrommend slecht. Maar het dieptepunt was toch dat zeer geforceerd politiek correcte sausje in bijna elke scene met betrekking tot zwarten.

Voor mij is het onbegrijpelijk dat dit zo’n kassucces/fenomeen is geworden in Amerika als ik het puur beoordeel als de zoveelste superhelden film. Of is het omdat dit volgens hen de zogezegde “eerste” film is in een White Hollywood waar zwarten eindelijk eens de hoofdrol hebben? Wat natuurlijk allemaal dikke onzin is.

Maar PC-issues aside, is het misschien wel de slechtste grote Hollywood blockbuster film die ik in jaren heb gezien. Erg zwak gemaakt met cartooneske personages in een voorspelbaar saai verhaal, en dat op geen enkel moment ook maar iets nieuws of leuk met de Marvel formule doet.

avatar van mnrk
Is this Wakanda?....No, it's Kansas.

Deze Marvel film van Ryan Coogler vond ik persoonlijk gewoon een prima blockbuster om naar te kijken. En alle foutieve/goede politieke bedoelingen achter deze film laat ik lekker achterwege...

Het verhaal is in orde en er zit lekker veel vaart in waardoor het lekker wegkijken is, ook de cast is op zijn plek en vullen hun rol gewoon in. De special effect's zagen er ook top uit...

Wel weer een prima score in deze Marvel film...
Black Panther (2018) - Soundtracks - IMDb

avatar van TornadoEF5
Haha, prachtig hoe ze snel een nieuwe Oscarcategorie invoeren om er toch maar voor te zorgen dat de film met de eerste zwarte superheld in de hoofdrol toch maar een Oscar kan winnen.

avatar van jeroentjuhhhhh
TornadoEF5 schreef:
de film met de eerste zwarte superheld in de hoofdrol
Hmm?

avatar van horizons
TornadoEF5 schreef:

Blade?

avatar van devidia
Wakanda houdt er wel heel primitieve denkwijzes en handelingen op na voor zo'n vooruitstrevend land te zijn. Raakt kant noch wal, net als de moraal die ze in je strot proberen te rammen. Wat een belediging is deze film, op alle vlak.

Ridicuul slecht voor een film die zo de hemel in geprezen werd, enkel en alleen om de implementatie van de Afrikaanse cultuur.

avatar van K. V.
Hm, hier had ik wel wat meer van verwacht. Ik dacht nochtans dat hij goeie kritieken had gekregen, maar vond er niet zo veel aan. De film begon nochtans nog wel goed, maar het laatste deel was eerder langdradig door de vele gevechten, die ook nog redelijk droog/saai waren.
De cast deed het niet slecht en verder zag het er wel goed uit.
Afgelopen week nog Thor: Ragnarok gezien en die was zeer entertainend, Black Panther was dit toch veel minder.
Niet echt eentje die me zal bijblijven.

avatar van Metalfist
It's a Bugatti Spaceship

Ik ben nooit zo'n enorme fan geweest van Black Panther, toch niet van de comic-variant. Best wel wat geprobeerd (sowieso een personage dat wel eens regelmatig in andere teams opduikt, zo heeft hij een tijdje iets gehad met Storm van de X-Men) maar de invulling in Civil War door Chadwick Boseman was in ieder geval wel te pruimen. Dat was echter een kleine bijrol maar de positieve geluiden rond zijn feature film zorgden ervoor dat de verwachtingen redelijk hoog gespannen waren. Gisteren - eindelijk - eens voor gaan zitten.

En wat blijkt? Typische Marvel film die niet boven de middelmaat uitkomt en er eerlijk gezegd zelfs een beetje onder het niveau blijft. Het lijkt alsof ze met dit soort origin/coming of age films redelijk hard op safe willen spelen terwijl ze pas in een sequel eens een andere richting willen uitgaan. De laatste tijd was het met onder andere Thor: Ragnarok weer de goede kant aan het opgaan, maar Black Panther is voorspelbaar over de gehele lijn. Gelukkig nog altijd wel vermakelijk op zijn eigen manier, maar de hoogdagen van bijvoorbeeld Iron Man of de eerste Avengers lijken me wat voorbij te zijn. Wat overblijft is een redelijk lang uitgesponnen plot rond T'Challa en wat familiekwesties waarbij vooral pas op het einde even een knieval wordt gedaan om dit nog mee in de Cinematic Universe te laten passen. Je kunt er namelijk gif op innemen dat het echte Wakanda nog een grote rol gaat spelen in toekomstige Marvel films. Wel fijn trouwens dat ze Killmonger in de film hebben gebracht, dat gaf toch nog net iet of wat dat beetje verfrissing.

Want hoewel ik de invulling van Andy Serkis als Ulysses Klaue uitstekend vond, was het wel duidelijk dat hij als slechterik een niveautje te klein voor T'Challa en co is. Killmonger is indrukwekkender en er waaide halverwege gelukkig dan ook een frisse wind met de intrede van Michael B. Jordan. Vreemd trouwens dat ze bij Marvel vaak voor zelfde namen kiezen. Chris Evans speelde vooraleer hij Captain America werd al eens Johnny Storm van The Fantastic Four en Jordan heeft hetzelfde gedaan in de (overigens onterecht neergesabelde) reboot van het superheldenteam. Verder veel vertrouwde gezichten met opnieuw rollen voor Daniel Kaluuya en Martin Freeman en is Lupita Nyong'o nog een leuke nieuwkomer voor een paar toffe scènes met Chadwick Boseman. Visueel trouwens ook degelijk maar de actiescènes zien er verder niet zo enorm indrukwekkend uit.

Snap ook niet zo goed waar het statement vandaan komt dat dit één van de eerste films is met een Afrikaan als superheld. Voorbeelden genoeg met onder andere Hancock en Spawn en zelfs Marvel bracht indertijd Blade uit met Wesley Sniper, die laatste heeft trouwens jarenlang zelf Black Panther willen spelen maar dat zag blijkbaar niemand zitten. Verder de vertrouwde vinkjes: Stan Lee cameo en een paar after credits stukjes. Toch één van de zwakste Marvel films in jaren.

avatar van tbouwh
Over BP:

We waren aan het wachten op een film als Black Panther, maar Black Panther is niet de film waarop we aan het wachten waren...Afrikaanse esthetiek wordt naadloos in overeenstemming gebracht met mondiaal kapitalisme; traditie en ultramoderniteit gaan in elkaar over.

klik

avatar van Roger Thornhill
"Hop in. Put that spear in the trunk." Slim idee : de Wakandarianen gebruiken hun technologie om "our way of life" te beschermen, zodat de filmmakers tegelijk hi-tech-CGI kunnen inzetten èn een nieuwe (misschien wat meer traditioneel-Afrikaans ingestelde) doelgroep aanboren èn inspelen op de recente rassenonlusten. Of zat dat allemaal al in de comics? Hoe dan ook, de actiescènes zijn dik in orde, Andy Serkis geniet, de regie en de acteerprestaties zijn allemaal prima en de film ziet er gelikt uit, maar dat alles kan niet verhullen dat de titelfiguur saai is, de hoofdrolspeler oncharismatisch (zeker tegenover het zelfverzekerde personage van Michael B. Jordan) en zijn superkracht / pak / gimmack oninteressant, hetgeen van de film als geheel een nogal vlak spektakel maakt. Het enorme commerciële succes hiervan is tamelijk onbegrijpelijk.

avatar van martijn011
Snap er helemaal niks van dat deze film record na record heeft verbroken. Als je die flauwekul over het feit dat het een zwarte cast is vergeet en je leest deze quote: 'een utopia voor zwarte mensen waar de strijd tegen kolonisatie en controle van witte mensen wordt tegengegaan', dan heb ik van tevoren al zin om een onvoldoende toe te kennen.
Heb de film wel eerlijk een kans gegeven, maar ik kwam gewoon na afloop tot de ontdekking dat dit een mindere Marvel-film is.

Allereerst heeft de hoofdrolspeler nog geen tien procent charisma en uitstraling als je het vergelijkt met het personage van Michael B. Jordan. Een prima villain die alleen veel te weinig kan uitrichten, want hij zit nog geen minuut op de troon of hij wordt al weer aangevallen. Andy Serkis heeft daarentegen wel een leuke rol, alleen die is ook zo van het toneel verdwenen.
Maar of de hele cast nou donkergroen, pimpelpaars of zwart is, qua entertainment niveau is dit niet bijster hoog te noemen.

Pluspunten zijn er zeker, ik noemde al beide villains. Visueel is het niet zo mooi als bijvoorbeeld Guardians of the Galaxy, maar het is zeker niet slecht. Verder is het ook prima verzorgd, kostuums in orde en make-up is ook prima.
Toch mist deze film een goed verhaal met een goede hoofdrolspeler. Had wat minder tijd besteed aan dat politiek correcte geneuzel en had een goede film met een goed verhaal gemaakt.
Helaas, onvoldoende.