ad

Met onder meer: Chadwick Boseman, Michael B. Jordan en Lupita Nyong’o

Releasedatum: 14 februari 2018

Over Black Panther

"Long live the king."

T'Challa keert terug naar het geïsoleerde, technologisch geavanceerde land Wakanda om zijn plaats als koning in te nemen. Wanneer er echter een oude vijand op de radar verschijnt, wordt T'Challa als koning op de proef gesteld. Hij wordt meegesleurd in een conflict dat het lot van Wakanda en de hele wereld in gevaar brengt.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

avatar van Saving Pvt. Pyle

Saving Pvt. Pyle

Vdk_Movie schreef:

Wat een bagger en slecht geacteerd.

Verschrikkelijke woke-zooi.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Lang gemeden door de vele negatieve reacties maar ik vond 'm toch bijlange niet zo slecht voor een Marvel film. Black Panther heeft sterke ideologische funderingen, de actie is goed gedoseerd --- hoewel misschien te weinig en niet echt imponerend naar Marvel maatstaven --- en het futuristische Wakanda is mooi vormgegeven. Ja, Afrikanen hebben wel degelijk een eigen cultuur in deze film en de strijd die ze voeren is gericht tegen een interne vijand. Racistische ondertonen worden achterwege gelaten (nergens is het blacks versus whites) want het moet vooral ook politiek correct overkomen. Niet dat het allemaal rozengeur en maneschijn is : het Jamaicaans accent (power spreek je uit als paawaa) is soms vreselijk om aan te horen, het verloop is ultra voorspelbaar en de Black Panther superheld spreekt uiteindelijk niet echt tot de verbeelding. Maar als film vond ik dit wel beter dan die Guardians of the Galaxy shit.

avatar van schram101

schram101

Één van de Marvels uit het Cinematic Universe die nog in mijn rijtje ontbrak.

Uiteindelijk best aardig maar helaas niet meer dan een kleine voldoende. Black Panther is misschien wel gewoon niet interssant genoeg voor een stand alone film. Prima om erbij te hebben in de Avengers maar steekt daar eigenlijk al te weinig boven het maaiveld uit. Boseman heeft nauwelijks charisma en wordt hierin dan ook best wel weggespeeld door B. Jordan. Daarover gesproken; waar deze Coogler wel in uitblinkt zijn de twee fijne villains. Met Serkis voorop. Heerlijk over-the-top in een verder iets te gladde film. De scène in Seoul met de introductie van Freeman daar is voor mij het hoogtepunt van de film.

avatar van Lebarron

Lebarron

Onlangs Black Panther maar eens opgezet. Destijds weerhield de hype rondom de film mij tegen om hem te zien maar omdat ik de bekendste rol van de helaas overleden Chadwick Boseman toch eens wou zien ging ik overstag. Boseman doet het prima en Michael B. Jordan zet met Killmonger een prima villain neer. Toch is de film als geheel onbevredigend en dat komt voornamelijk door de setting. Het land Wakanda is vergelijkbaar met Zamunda uit Coming To America, een Afrikaans Utopia waar armoede kennelijk niet bestaat en iedereen gebroederlijk naast elkaar leeft. Bovendien beschikt Wakanda over superieure technologie waardoor de rest van de wereld niet weet dat het land überhaupt bestaat. Dat is mij betreft te overdreven WOKE om er in mee te kunnen gaan. Een Afrikaanse superheld die tegen onrecht vecht had op zich al WOKE genoeg geweest.

Black Panther is op zich een aardige superheldenfilm ware het niet dat hij helaas te veel doorslaat in zijn boodschap en daardoor een schaamteloos pamflet voor Black Supremacy is verworden in mijn optiek.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

In tegenstelling tot de relatief negatieve reacties van het overwegend Nederlands publiek hier op Moviemeter (6,1), ga ik in mijn beoordeling meer mee met het internationalere publiek op IMDb (7,3). Vanavond de film gezien en een mooie middenmoter in het filmaanbod. Ik heb mij in elk geval prima vermaakt en dat is toch knap voor een film die ruim 2 uren duurt.

Chadwick Boseman zet een prima koning neer in het geïsoleerde, technologisch ontwikkelde land Wakanda. Ook de rest van de belangrijkste acteurs vond ik zelf prima hun werk doen, wat dat betreft is het echt geen B-film.

Dat wordt ook bewezen door het feit dat "Black Panther" een A+ rating heeft op CinemaScore. Vanaf januari 2000 tot januari 2020 waren er maar 53 films met A +!

Ook de computeranimatie (CGI) in de film is prima gedaan, dat kan je echt wel aan Marvel overlaten. Nu ben ik echt benieuwd of we nog meer van deze "Black Panther" te horen krijgen en of hij ook met broertjes en zusjes superhelden gaat samenwerken om de wereld te verbeteren. Er staat een sequel op stapel in 2022 maar of dat doorgaat met de huidige coranacrises?

Op internet (Wikipedia) vond ik nog deze informatie: "Tijdens de aftiteling volgen twee extra scènes. In de eerste verschijnt T'Challa voor de Verenigde Naties om hun het ware verhaal achter Waranda te openbaren. In de tweede blijkt dat Shuri de hersenspoeling waarvoor Bucky Barnes' zich aan het einde van Captain America: Civil War liet invriezen ongedaan heeft gemaakt".

Voor deze film een waardering van een 7,5.

avatar van voskat

voskat

knusse stoel schreef:

Corona lijkt me eigenlijk juist het minste van de problemen die een vervolg in de weg zouden kunnen staan...

Voelt niet echt gepast om er een nieuwe acteur bij te slepen voor de hoofdrol. En om Boseman geheel in CGI na te bouwen... nee, beetje eng.

Los daarvan zou ik hier het liefst een totale reboot van zien die qua toon beter aansluit op de comics. Blijf dit een misbaksel vinden, sorry.

avatar van bart007bond

bart007bond

Halverwege weggelopen.

Tergend saaie, slechte effects bevattende film.

Snap niet waarom iedereen er mee wegloopt.

avatar van Iron Maiden

Iron Maiden

bart007bond schreef:

Halverwege weggelopen.

Tergend saaie, slechte effects bevattende film.

Snap niet waarom iedereen er mee wegloopt.

Oh, the irony..

avatar van bart007bond

bart007bond

Iron Maiden schreef:

Oh, the irony..

Waarom is dat ironisch?

Zou niet weten waarom dat zo is.