Black Panther (2018)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Ryan Coogler
met Chadwick Boseman, Michael B. Jordan en Lupita Nyong'o

T'Challa keert terug naar het geïsoleerde, technologisch geavanceerde land Wakanda om zijn plaats als koning in te nemen. Wanneer er echter een oude vijand op de radar verschijnt, wordt T'Challa als koning op de proef gesteld. Hij wordt meegesleurd in een conflict dat het lot van Wakanda en de hele wereld in gevaar brengt.

avatar van Vdk_Movie
Zwakke film zeg, niet gewend van het hoog aangeschreven Marvel. staat alleen zo hoog omdat Hollywood totaal de weg kwijt is, veel te politiekcorrect allemaal. Niets voor een nuchtere Nederlander.

avatar van Thomas83
Verrassend aardig nog. Alleen de eerste 45 minuten is het nog wel even serieus doorbijten. Er wordt direct nogal wat geïntroduceerd, en voor de fans van het bronmateriaal is dat dan misschien allemaal duidelijk, voor de niet ingewijden zeker niet. Vond de actie en cinematografie ook wat onrustig, en de CGI is niet om over naar huis te schrijven. Om nog maar te zwijgen van ergernissen over bont gekleurde pakjes, afleidende accenten, of die irritante rol van Wright.

Gelukkig wordt het na een kortstondige flirt met James Bond-films allemaal een stuk meer genietbaar, en dan blijkt het script zelfs verrassend veel inhoud en rake maatschappelijke kritiek te bevatten. Je hebt ook eens serieus het gevoel dat er daadwerkelijk wat op het spel staat. Jordan speelt sterk een echt interessante bad guy met een te begrijpen motivatie. Hij is een goede tegenspeler voor een ook al prima Boseman.

Ik vind het overigens wel jammer dat hij niet meer is uitgewerkt, maar het wordt blijkbaar belangrijker geacht om te kunnen onthullen wie hij precies is. Door dat soort dingen merk je wel dat Black Panther nog altijd echt een film voor het grote publiek is. De nietszeggende romance wordt ook weer niet overgeslagen, er vloeit verdacht weinig bloed, etc. Ook het laatste half uur voelt grotendeels erg standaard.

Uiteindelijk is al die lof wel zwaar overdreven. Het is bijzonder waardevol dat een blockbuster superheldenfilm, een film die een enorm publiek weet te bereiken, voor de verandering eens wat inhoud heeft, maar om het dan maar meteen als een baanbrekend werk en een van de beste films van het jaar te beschouwen is ook weer zoiets. Die Oscarnominatie voor beste film is gewoon mesjogge. 2.5*.

avatar van Maximalisatie
Onderhond schreef:
Voorspelbaar slecht.

Gezien het soort hype rond dit soort films weet je eigen van tevoren al dat het waarschijnlijk toch niet de moeite zal zijn. Het gaat ook amper om de film, wel om het statement dat ermee gemaakt wordt. Afrika centraal, veel zwarte acteurs.

Zwarte inderdaad, want veelal gewoon Amerikaanse acteurs. Dat hoorde je jammer genoeg iets te vaak aan de vreselijke Afrikaans-Engelse accentjes. Da's dan blijkbaar de grens die aangehouden wordt in deze taboedoorbrekende film. Hier en daar wel een woordje Afrikaans (geen kenner, dus geen idee welke taal het dan juist was), maar meer als couleur exotique.

Verder ... een domme superheldenfilm. En dan ook echt van het zwakste soort. Een lomp plotje, saaie helden, nog saaiere bad guys, flauwe actiescenes, veel lelijke CG. En dat blijft allemaal maar doorreutelen, want 120 minuten is uiteraard nooit voldoende om al deze weelde te tonen. Episch begint bij speelduur, zo blijkt maar weer.

't Is lang zoeken naar iets goeds in deze film, buiten het afvinkgevoel aan het einde kan ik me niet zo heel veel voor de geest halen. Zwakke Marvelfilm, zélfs voor Marvel.

duidelijk geen marvelkijker, doe het dan ook lekker niet. 1 ster geven voor deze film is gwn onmogelijk. Of het nou je ding is of niet, niet serieus te nemen van jou dus.

Maximalisatie schreef:
niet serieus te nemen van jou dus.

Volg je eigen raad op en ... doet het dan ook lekker niet.

avatar van DVD-T
I never freeze.

Het voelde wel degelijk allemaal een beetje koud en afstandelijk. Ik heb het gevoel dat ik bij Black Panther een heel andere film heb gezien dan velen hier. Wat ik vooral zag was een film die zichzelf voort moest trekken om er iets van tempo in te houden. De stiltes, de momenten waarop de film lijkt stil te staan, de oninteressante dialogen, de actie die het net niet is na de Marvel scenes die we nu zo gewend zijn. Het deed me allemaal weinig.

Iets waar de acteurs niets aan kunnen doen. Ze krijgen weinig om mee te werken. De personages zijn bijna allemaal zo vlak. Op een kleine uitzondering na (Shuri en Erik). Verder is het spel vooral om bij in slaap te vallen. Er zit geen pit in.

Wakanda ziet er echt geweldig mooi uit. Prachtig is de combinatie van de mooie omringende natuur en de technologische wonderen. Qua production en costume design zit het zeker goed. Alles ziet er ontzettend mooi uit. Leuk contrast ook met als we eenmaal in Zuid-Korea belanden.

Ik weet niet of velen er het meesterwerk in zien door de politieke boodschap die de film met zich mee brengt of echt door de film zelf. Ik zag het in ieder geval niet en het was vooral een lange en vervelende zit. Gelukkig nog voor de Zuid-Korea scene, Die is erg fijn.

avatar van cantforgetyou
Op wiki lees ik dat de film een groot succes was, etc. Nou, ik vond de film wel 'aardig', maar ook niet meer dan dat. Ben al niet zo'n 'Marvel' fan. Steeds hetzelfde. Vechten, pats, boem, special effect, knal, bots, klap, schop, auw, oef!!!
Wordt er een beetje simpel van. Leuk is dat het nu eens een 'donkere' cast was. De acteurs zagen er goed uit, maar het verhaal is allemaal maar een beetje duf en saai. Voor een tussendoortje is dit wel leuk, maar ik snap niet de hele heisa er omheen.

Een film die actueel is en boeiend is van begin tot eind!

avatar van john mcclane 2
Eigenlijk zou ik wijselijk mijn mond moeten houden , maar man man , lang voor me uit gesteld , en terecht .
Het laten zien van hoe sommige zeer primitieve Afrikanen er uit zien , Inc accent
Dat staat voor mij synoniem ( en dan met name de mannen met een lip schotel ) voor zoals ik al zei : primitiviteit .
Het is een contrast door ze dan ze dan extreem ontwikkelend zijn in moderne technologie , al word door wel een logische verklaring voor gegeven .
Ik wil niet neerbuigend doen over zulke culturen . Maar kan het niet erg serieus nemen .
En die Oscar al helemaal niet .
Kun je zeggen nee, de Hulk of dokter strange is realistisch .
Klopt , maar als je bijvoorbeeld keek naar dr strange , dan kwam het uit de boeddhistische cultuur , wat veel logischer is .

Verder moet ik mijn “ pen “ houden betreft hier over , van de Afro americans waren de de meeste vol lof .
Ik wil niemand tegen de haren in strijken ,en ik hoop dat veel mensen hier van hebben genoten omdat het eindelijk een grooste blockbuster was geheel met zwarte cast .

Ik vond het de slechtste MCU film tot nu toe en alleen gekeken omdat ik alles gezien wil hebben voor end game .
Wat een draak .

avatar van Zwolle84
Matige film toch eigenlijk. Zo standaard en by the books als het maar kan. Dat nu net deze Marvel centraal stond bij de Oscars zegt heel veel over (de focus van) dat flauwe prijsje.

Voor Marvel begrippen een beetje te saai. In het begin leek het wel een James Bond film. Na een half uur uitgezet

Niet slecht, maar toch een van de mindere uit de Marvel reeks.
De actie en de beelden zijn goed, ook de vertolkingen konden me wel bekoren, maar vond het verhaal nogal mager, beetje saai ook.
Maar ondanks dat heb ik me er niet met verveeld.
Hoop dat de volgende evenwel terug wat beter zijn.

avatar van Hellboy!
Slecht uitgewerkte film, vond het rommelig en acteren was soms belabberd. Vond het niet spannend of leuk.

avatar van Lucaij
Ziet er soms uit als een jaren 90 sciencefiction serie. Toen deze film uitkwam was er een hele hype omheen, waardoor ik toch wel wat meer had verwacht dan een standaard Marvelfilm. Alleen de setting is origineel en de muziek was nog wel leuk.

Het verhaal vind ik een beetje kinderachtig en schiet alle kanten op. Zelfs het einde is raar. Een soort spaceship landt op het basketbalveld en een jongetje vraagt aan black Panther wie die is. Het eindgevecht vond ik slecht en saai en de kleding oogt nep. Ook voelt het door het neppe futuristische land allemaal nep en niet echt Afrikaans aan. Ik had gehoopt op een rauwer randje, maar daarvoor moet je dus niet bij Marvel zijn.

avatar van KritischVentje
Net niet, maar 'wel leuk'..

Hoewel de film zelf een mijlpaal is voor vanzelfsprekende redenen, vond ik de film inhoudelijk een beetje mager. CGI op het einde was overigens Nintendo 64 kwaliteit... De film kijkt weg, maar voor de verkeerde redenen. Vond het oprecht jammer dat de film niet kon voldoen aan mijn hoge verwachtingen.
Maar, ik heb mij wel okeetjes vermaakt. Voor mij was het een film waarbij ik bij thuiskomst een nare smaak van onvoldoening in mijn mond had. Dat blijft dan altijd nog eventjes bij mij door sudderen voor een paar daagjes als ik mij vinger er niet heel goed op kan leggen wat die onvoldoening heeft veroorzaakt.

Wat mij van de film het meest bij blijft is dat ik mij voor het allereerst he-le-maal kon vinden in de bad guy. Wat voelde ik een sympathie voor Killmonger. Dat ging bijna zover dat ik mij bijna aan T'Chala ging ergeren en mijzelf betrapte een lichte afkeer te hebben jegens zijn wat laffe houding. Killmonger zijn laatste woorden zijn Ta-Nehisi Coates-waardig: "Bury me in the ocean with my ancestors who jumped from ships because they knew death was better than bondage."

Ben bang dat Black Panther 2 alleen maar kan gaan tegenvallen na alle commotie.

avatar van El ralpho
Beproefd concept

Op nog een grote speler in streamingsland zat ik naast Netflix, vooralsnog niet bepaald te wachten, maar de gratis proef periode in Nederland van Disney + is een mooie aanleiding om nog een aantal Disney/Marvel producties mee te pikken die niet op Netflix verschenen zijn. Black Panther was een van de titels die ik in de bios overgeslagen heb en na het kijken van de film op Disney + weet ik ook waarom: het is behoorlijk overhyped allemaal.

Het mag geen geheim heten dat Black Panther vooral zo hoog scoort vanwege het feit dat er hier eens een keer een andere cultuur centraal staat dan de Amerikaanse, en dat de meeste acteurs in de film een kleurtje hebben. Strip je dit echter weg dan blijft er gewoon een Marvel formule film over, die zich buiten het culturele aspect alleen nog enigszins onderscheidt op het gebied van de villain. Deze is in een groot deel van de Marvel producties vrij zwak, maar Erik Killmonger werd goed neergezet, omdat zijn motieven tot op zekere hoogte heel begrijpelijk waren en ook de nodige diepgang kregen. Ook al was hij in de uitvoering van zijn acties vaak wat kort door de bocht

Al het overige is standaard formule werk van Marvel, met o.a. de val en wederopstanding van een held , de welbekende veldslag aan het slot, en vooral heel veel overmatig CGI gebruik. Wanneer ik een titel van Marvel opzet zie ik weinig echt slechte films, die onder de 6 of 7 scoren, maar slechts zelden wordt ik echt verrast met films die boven een 7 uitkomen. Enerzijds is het positief dat Marvel solide kwaliteit levert, maar anderzijds een zonde dat ze maar zelden boven de middenmoot uitkomen. Met Black Panther is dit niet anders en of de acteurs nu wel of geen kleurtje hebben: dat neemt niet weg dat het nog steeds de hoogste tijd wordt dat Marvel zich opnieuw uit gaat vinden en daar is het aanbrengen van wat meer culturele diversiteit, echt niet genoeg voor.