• 8.612.632 stemmen

Black Panther: Wakanda Forever (2022)

Actie / Avontuur | 161 minuten

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Black Panther: Wakanda Forever

"Forever."

Wakanda bevindt zich zonder leiderschap wanneer T'Challa plots te overlijden komt. In de nasleep van zijn afwezigheid moeten Shuri (Letitia Wright), Nakia (Lupita Nyong'o) en Ramonda (Angela Bassett) zien te bepalen wie zijn opvolger wordt, als er iemand überhaupt waardig is om in zijn voetstappen te volgen. Terwijl deze moeilijke beslissing overwogen wordt, dreigt er een nieuw gevaar op de loer, dit keer afkomstig uit diepte van de oceaan nabij Wakanda.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

davey400

Ik geloof niet dat het echt een teaser is als ik hier lek dat de hoofdrolspeler van de vorige Black Panther niet meer onder ons is, en ik vind dat ze hem van een heel mooi eerbetoon voorzien met de opening van deze film. Ook heel passend bij het verhaal, en misschien is het (in het echte leven) overlijden zelfs wel een trigger geweest voor het schrijven van het verhaal zoals de film nu is; wie het weet mag het zeggen.

Wat mij opviel is dat er heel veel gemoord werd; soms gewoon moorden om het doden, meer dan alleen het uitschakelen van de vijand; wat dat betreft vond ik deze toch wel anders dan andere Marvel's of zeker Disneys; of het viel mij gewoon meer op dan anders.
(Natuurlijk gaat in Infinity War de helft van alles en iedereen dood, maar dat was toch anders. )

Verder weer het gebruikelijke massa-gevecht op 3-kwart van de film; dat is natuurlijk redelijk voorspelbaar.

De verdere achtergrond en de nieuwe groep is best aannemelijk en origineel gevonden. Ook mooi in beeld gebracht. De vleugeltjes aan de enkels van Namor waren eerder lachwekkend dan indrukwekkend, en wat mij betreft zelfs overbodig. Een beetje zweven zonder vleugeltjes hebben we wel vaker gezien en zou ook hier prima gekund hebben.

Prima vermaak, maar niet een film uit de reeks die door ons in de toekomst vaker bekeken gaat worden.
Daarom toch gewoon een saaie 3*.

davey400

Oh ja, zag ik in deze film nu een reboot van Iron Man ontstaan?

(Die natuurlijk helemaal in de trend van deze tijd door een jonge vrouw wordt ingevuld...)

avatar van Shinobi

Shinobi

"Without the Black Panther, Wakanda will fall."

Vooraf was het natuurlijk de grote vraag hoe de film zou zijn zonder de charismatische Chadwick Boseman. Jammer genoeg kun je al gauw de conclusie trekken dat zijn plaats door niemand kan worden ingenomen.

'Wakanda Forever' verwerkt de dood van Boseman in het geheel door eveneens zijn personage T'Challa dood te laten gaan. In de nasleep zie je de rouw van het volk en het gemis van hun beschermer. Lang heeft men echter niet om stil te staan bij zijn dood, want binnen de kortste keren betreedt een bad guy vanuit een onderwaterrijk het toneel.

Voor Ryan Coogler moet het vast een flinke kluif zijn geweest om zo een grote leegte te vullen. Hij probeert zo goed als hij kan de overgang te creëren. Dit leidt weliswaar tot een aantal mooie scènes, maar al die loze subplots hadden voor mij niet zo gehoeven. Het zorgt er alleen voor dat de boel onnodig langdradig wordt; de film duurt al bijna drie uur!

Ik miste dan ook de noodzaak van het hele gebeuren. Voor mijn gevoel ontbreekt zowat elke vorm van dreiging. Met Namor heb je namelijk een nietszeggende bad guy die amper sympathie kan opwekken. En het nieuwe personage Riri zit er volgens mij enkel in ter promotie van 'Ironheart'. Qua actie is het op momenten aardig, maar het is allemaal vrij dun gezaaid.

Al met al een redelijk vervolg, maar als je naar het grotere plaatje kijkt, is dit een teleurstellende manier om Phase Four af te sluiten.

Kleine 3,0 sterren.

avatar van Fikret8

Fikret8

davey400 schreef:

Dat heeft Namor sinds 1939 altijd al gehad, is niet opeens bedacht voor deze film ofzo.

Fikret8 schreef:

Ah. Ik kende heel die Namor niet.

Op zich best een goed argument om ze te laten zitten.

Dank voor deze aanvulling!

avatar van MartMovie

MartMovie

Net gezien. Prachtige film en goed vervolg op deel 1. Op een heel mooie manier wordt de inmiddels overleden hoofdrolspeler van het vorige deel Chadwick Boseman herdacht. Niet door hem te vervangen maar door waarheid en fictie op een zeer integere manier te verweven. Na de film klapte bijna de hele grote zaal 2 van Pathé. Dit heb ik na de Star Wars film, The Force Awakens, geloof ik niet meer meegemaakt.

The Oceanic Six

Dit was echt een bizar saaie zit, nog vervelender dan de eerste Black Panther film die ook suf, voorspelbaar en zo weinig superheld-achtig was, maar daar gaat deel 2 zonder de helaas te jong overleden Chadwick Boseman overheen. Want ook al vond ik Black Panther niet een erg boeiende held, Boseman was wel een goede acteur die zijn personage met verve droeg. Zonder hem blijft er niks meer van Wakanda over en kijken we richting de 3 uur (!!!!) naar helemaal niets. Er is geen titelheld, er is geen pakkend verhaal, er is geen spanningsboog, er is een vijand maar die doet nauwelijks iets en de epische conclusie wil niet episch worden.

Marvel is het met Phase 4 helemaal kwijtgeraakt, ze vliegen alle kanten op vol met middelmatige titels die je als tussendoortje kan zien maar wat nooit een boeiend geheel wil worden. Black Panther 2 is net als de vorige film gortdroog. Er is geen relativering, er is geen humor, er is weinig superhelden-feeling. Welk personage in deze film zou me moeten aanspreken? De chagrijnige koningin? De rebelse dochter? Ik voelde het niet, zelfs niet toen ze op het einde het onvermijdelijke Black Panther pak aan deed en even ass kon kicken. Er blijven twee pluspunten over. De film is visueel zoals bijna elke MCU-film knap gemaakt en ze gaan respectvol met de dood van Boseman om. Maar dit had nooit 3 uur speeltijd moeten krijgen. Het was nauwelijks uit te zitten. Gemiste kans. Wacht maar heel lang met een derde deel.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Black Panther zorgt nog even voor een stabiel rustpunt en een adempauze na de nogal rommelige en labiele Phase Four van de MCU. Geen evidentie want met het overlijden van acteur Chadwick Boseman heb je wel je hoofdkaart kwijt gespeeld. Helaas zorgt dat voor meer drama in een filmreeks waarin dood gaan eigenlijk niets betekent. De rest van de cast doet het goed en kan de film wel trekken. Met Namor is er opnieuw een boeiende vijand.

Qua entertainment is dit terug één van de betere MCU films, maar je mist Boseman wel en de actie is ook niet altijd even boeiend. Voor één keer werd wel het geheel van de Marvel Universe vergeten zodat je niet met een film zit waar vooral die hard fans van lijken te genieten ipv de gemiddelde filmkijker.

avatar van MosquitoSmasher

MosquitoSmasher

Echt niet best, helaas!

Duurde echt te lang voordat het een beetje op gang kwam, in het midden werd het even leuk, toen weer terug naar nogal saaie stukken en dan de finale die ook nogal "mwah" was. De villain was opzich wel interessant, maar meer ook niet.

Wellicht ben ik het vergeten, maar heeft dat pak van BP healing powers? Want Shuri wordt doorboord met die soort stok of wat het ook was en ze trekt dat ding eruit en loopt vrolijk verder.

De eerste film, die ik sowieso wel overrated blijft gewoon veel beter qua entertainment en focus.

avatar van skinny_tie

skinny_tie

MosquitoSmasher schreef:
Dat is dankzij de plant die Killmonger verbrandt in de eerste film en die Shuri (uiteindelijk succesvol) probeert te herscheppen gedurende deze.

avatar van MosquitoSmasher

MosquitoSmasher

skinny_tie schreef:

Ah, dat was het. Tijdje geleden weer dat ik deel 1 zag. Thanks!

avatar van Basto

Basto

Tering! Duurt deze nu ook alweer 161 minuten?

Waar zijn de fijne actieknallers van 90-110 minuten gebleven?

avatar van IH88

IH88

Als je een zaal met allemaal opgefokte tieners en jongvolwassenen stil kan krijgen, dan doe je als regisseur en acteurs wat goed. Het is jammer dat Coogler (zelf of in opdracht) toch nog wat standaard Marvel opzetjes voor toekomstige films/series in het script heeft verwerkt, want anders was deze film helemaal geslaagd geweest. Na een aantal minder geslaagde films/series is het fijn dat Wakanda Forever eindelijk weer eens de magie van de oude Marvel films weet te benaderen. De film neemt zichzelf en zijn personages serieus. geeft ruimte aan serieuze thema's zoals rouw en wraak, en weet toch ook te vermaken. Na een aantal schijtlollige Marvel producties is dit weer een film voor de volwassenen onder ons.

Letitia Wright op zichzelf kan misschien niet helemaal Boseman doen vergeten, maar ze komt dicht in de buurt. Wright heeft door het verlies van Boseman een grotere rol gekregen, en dat ik Boseman eigenlijk helemaal niet heb gemist zegt veel over het acteerwerk van Wright en zeker ook Bassett. En samen met Gurira, Duke en de altijd fenomenale en beeldschone Lupita Nyong'o heb je een viertal dat nog jaren door kan gaan met de BP franchise (zeker als de rol van Nyong'o weer wat groter wordt). Zeker als er weer voor een slechterik wordt gekozen die Killmonger/Jordan kan doen vergeten. Huerta doet het aardig maar blijft toch ver van dat niveau verwijdert. Dat Jordan in één scene met Wright meer indruk maakt dan Huerta spreekt boekdelen.

Minpunten zijn zoals gezegd de overbodige Marvel opzetjes. Dan heb ik het niet over Thorne als Riri/Ironheart, want zij doet het goed en haar rol is op een natuurlijke wijze in het script verwerkt. Maar wat Louis-Dreyfus hier weer doet is mij een raadsel, en leidt alleen maar af van het hoofdplot rond Wright en Bassett. Ook Freeman loopt hier wat hulpeloos rond. Een ander minpunt is dat Coogler een geweldig regisseur is. maar het filmen van actiescenes is niet zijn grote kracht. Daartegenover staat dat de score/muziek weer echt grandioos is. Oscarwaardig naar mijn mening (net zoals Bassett, de kostuums, en wat kleinere Oscars).

Het is weer even geleden dat ik echt genoten heb van een Marvel film. Gezien de box office en de reacties in de bioscoopzaal ben ik niet de enige. Hopelijk weet Marvel deze lijn door te trekken met Ant-Man 3 en de rest van Fase 5. En hopelijk komt snel de aankondiging van Black Panther 3.

avatar van alacer9

alacer9

Goed vervolg op het eerste deel!

avatar van Phantasm

Phantasm

Is wel een aardig vervolg, vond wel dat er soms wat teveel gepraat werd. Som saai en soms leuk. Zijn voorganger was natuurlijk beter.

avatar van teigertje

teigertje

The Oceanic Six schreef:

Nou ik kijk er weer naar uit.
En als jij weer de volgende MCU film afkraakt ( heeeeeeel onverwacht weer ).
Dan kijk ik er weer naar uit, gezien ik volgens jou, geen ondergrens hebt, beter dat als, jij die nagenoeg, iedere Marvel film en DC film afbrand, net als Black Adam.

Dan kan het niet anders, hij vast subliem is.

Zelfs de eerste Black Panther brandde jij ook af.
Misschien moet je, is uitwijken naar een andere genre.
En niet steeds andere mensen,die er wel naar uit kijken, te demotiveren.
Snap niet je dan, naar dit vervolg überhaupt gaat., Want jij bent verre van een Marvel en DC fan.
Althans zo kom je niet over.

teigertje schreef:

Nou ik kijk er weer naar uit.

En als jij weer de volgende MCU film afkraakt ( heeeeeeel onverwacht weer ).

Dan kan het niet anders, hij vast subliem is.

Zelfs de eerste Black Panther brandde jij ook af.

Misschien moet je, is uitwijken naar een andere genre.

En niet steeds andere mensen,die er wel naar uit kijken, te demotiveren.

Althans zo kom je niet over.

Niet de eerste keer dat jij het verschil maar niet lijkt te snappen tussen een kritische filmkijker zijn en een verblinde structurele 5 sterren stemmer.

Ik heb heel veel Marvel en DC films hoge cijfers gegeven, tot wel 4,5 ster. Maar ik ga niet hoge cijfers uitdelen aan hele middelmatige films vol matig schrijfwerk, matige personages en matige actie zoals bij Black Panther 2.

Als jij dit demotiverend vind mag dat. Ik denk dat mensen meer aan mijn kritische stemmen hebben dan aan ene teigertje die 9 van de 10 keer vijf sterren aan een film geeft. Dat is echt zo onzinnig.

Basto schreef:

Tering! Duurt deze nu ook alweer 161 minuten?

Waar zijn de fijne actieknallers van 90-110 minuten gebleven?

Avatar volgende maand ook weer 3 uur lang.

Superhelden stuff moet gewoon 100/120 minuten max duren. Uitgezonderd iets als Avengers.

avatar van teigertje

teigertje

The Oceanic Six schreef:

Nou of ze meer aan jou kritische stemmen hebben,daar zijn de meningen over verdeeld.

Maar jij bent, een van de record houders, wat betreft de onderwaarderingen van films.

Dan ben ik blij, met mijn enthousiasme over vele films die 5 sterren meer dan verdienen.

Maar goed de " kritische wijze van jou ' blijft opmerkelijk

Uiteraard ben ik benieuwd en kijk ik rijkhalzend uit, naar Wakanda Forever.

✌️

avatar van Basto

Basto

Avatar volgende maand ook weer 3 uur lang.

Hoewel ik Cameron het voordeel van de twijfel geef, vermoed ik dat ook die best een half uurtje korter kan…

Ps Avengers Endgame vond ik de allerslechtste van allemaal. Wat een saaie zit was dat.

avatar van Louisvr

Louisvr

wwelover schreef:

Wat een onzin over Tom Holland. 1 blik op zijn imdb pagina en je kan al zien dat je het mis hebt.

Zijn IMDb laat juist precies wat ik bedoel. Zie alleen maar matige tot ok films op zijn lijst staan.

Verder wel lachwekkend dat hier word gesuggereerd dat de popcorn films van Marvel hoogwaardige films zijn. Het merendeel zijn vermakelijke films en er zijn er maar een paar die daar bovenuit stegen zoals BP1. Ik denk dat veel niet Marvel fans deze film willen zien door de Coogler die het regisseert.

avatar van mjk87

mjk87

Weinig bijzonders, net als de eerste Black Panther enorm duf. En net als eerdere films van Ryan Coogler eigenlijk. De man heeft vast ideeën wat hij allemaal wil vertellen en af en toe een aardig visueel idee (die montage vanuit een explosie in de woestijn overgaand naar de golfslag bij het schip) maar hij kan verder niet regisseren. Actie is duf en het drama is vaak melodramatisch, afstandelijk, houterig en nergens geloofwaardig en alle ideetjes zijn nogal los zand. Wel iets minder los zand dan deel 1 en die 161 minuten gaan ook nog wel relatief soepel voorbij maar er is echt niks te beleven. Geen enkel shot dat je denkt: wow. Erg matige muziek (itt het eerste deel). Geen enkel stuk actie dat knalt. Geen schurk die echt imponeert. Dat kleine stukje dat Michael B Jordan mocht spelen was heel wat intenser dan de rest van de film. Maar het grootste probleem zit ook in de leidende rol. Wright was leuk als bijrol in het eerste deel, maar dramatisch acteren kan ze niet terwijl daar de nadruk op ligt. Simpelweg lukt het haar niet een film te dragen. Prima in een bijrol, niet in een hoofdrol. Boseman was ook geen briljant acteur maar had nog een enorme portie uitstraling en charisma waar hij op kon leunen. Wright niet.

Blijkbaar is Phase 4 nu afgelopen. Nou dat was wel een zooitje dan zeg met allemaal onaffe projecten en verhalen en echt nul lijn erin te herkennen. 2,0*.

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Black Panther: Wakanda Forever, intussen al weer het dertigste vehikel uit de Marvelstal, voelt in alles als een 'Plan B-film' aan, maar valt desondanks vrij geslaagd te noemen. Zonder Boseman als titulaire held schatte ik het project op voorhand vrij laag in, maar het moge gezegd dat zijn afwezigheid prima opgevangen wordt door een goed op elkaar ingespeelde 'ensemble-cast'. Danai Gurira heeft een glansrol en speelt veruit het leukste personage, maar ook Angela Bassett en vooral Wright krijgen de kans om zich te onderscheiden. Op een gegeven moment was de film halfweg en bemerkte ik opeens dat ik T'Challa's gemis nog niet enorm gevoeld had; op zich is dat heel knap. Je zit natuurlijk wel met het grote probleem dat er voor ongeveer 90% van de film geen Black Panther rondloopt en wanneer Wright op het einde dan eindelijk in het pak kruipt, geeft dat niet hetzelfde gevoel. Had dit probleem omzeild kunnen worden? Wellicht niet op een goede manier, dus het zij de film vergeven. De speelduur is overigens overdreven lang, maar vloog gek genoeg snel voorbij.

De betere actie valt te vinden in de eerste helft, hoewel het op dat vlak over het algemeen wél een vrij magere film is. De finale is zelfs enorm oninteressant; dat hele CGI-feest is maar interessant tot op een bepaald niveau, en gaat in de laatste akte te zeer overboord. Een probleem dat ik wel bij de meeste Marvelfilms ervaar. De vijand is op zich interessant, maar wordt niet al te best uitgewerkt. Michael B. Jordan's Killmonger was dan toch een niveautje sterker. Ook snap ik niet zo goed wat een actrice als Julia Louis-Dreyfus hier doet; haar personage en dat van Martin Freeman lijken enkel in de film te zitten om weer wat lijntjes uit te gooien richtingen komende Marvelprojecten. Ik vond het over het algemeen juist leuk dat Wakanda Forever qua plot grotendeels op zichzelf staat, maar uiteindelijk is het toch weer een puzzelstukje in een groter geheel. Een groter geheel waar op het moment overigens héél weinig lijn in te herkennen valt, maar dat terzijde.

3* voor Wakanda Forever.

avatar van Erikb99

Erikb99

En wat vond ik er nou van:

Het begint meteen met de reden waarom Koning T'Challa (Chadwick Boseman) er niet meer bij is. En dit wordt erg mooi en zorgvuldig gedaan met een mooi eerbetoon. Dan het verhaal. Wakanda is zonder leider dus neemt Ramonda (Angela Bassett) het voor zo lang waar. De wereldleiders hebben duidelijk hun zinnen gezet op het metaal wat alleen in Wakanda te vinden is, of dat dacht men. En dan komt er een extra volk bij die onderwater leeft met als Koning Namor (Tenoch Huerta). Ik vond deze “bad-guy” niet de beste uit de MCU, ondanks de mooie opbouw van zijn verhaal. Er wordt wel veel tijd genomen om het drama van het verlies van T'Challa qua verhaal neer te zetten. Waardoor de bijna 3 uur op sommige momenten lang aan voelden. De acties staan zoals je dat kunt verwachten als een huis. Aanrader? Jawel, één van de betere Marvel films waar ze de rommelige Fase Four mee afsluiten. En ja er zijn weer end-credit filmpjes met een mooie twist.

avatar van Banjo

Banjo

Avatar volgende maand ook weer 3 uur lang.

Dat is een nieuwe trend? Black Adam (Film, 2022) was ook al 20 minuten te lang..