Black Panther (2018)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Ryan Coogler
met Chadwick Boseman, Michael B. Jordan en Lupita Nyong'o

T'Challa keert terug naar het geïsoleerde, technologisch geavanceerde land Wakanda om zijn plaats als koning in te nemen. Wanneer er echter een oude vijand op de radar verschijnt, wordt T'Challa als koning op de proef gesteld. Hij wordt meegesleurd in een conflict dat het lot van Wakanda en de hele wereld in gevaar brengt.

avatar van soom
Busan, South Korea.

Ok, als Nederlander met Koreaanse achtergrond (wat is het toch verdraaid moeilijk om te zeggen dat ik het een of het ander ben, zucht..), vind ik dingen met Korea wel heel tof om te zien. Dat is dus al een dikke en vette pluim.

Het stelt niet heel veel voor. Ik raakte aan het begin al meteen de draad kwijt, maar gelukkig is meneer Coogler heel erg uitleggerig. Zodat ik gelukkig uiteindelijk wel begreep waar de beginscene op sloeg.

Het is niet slecht, nee. Er wordt zoveel liefde tentoongesteld. Maar het verhaal is ook wel warrig en dingen worden niet direct zo goed aangepakt. Leuke lijntjes, waar niets uit voort komt. Maar van de locaties werd ik dus wel blij. Maar dat is op zich het enige. Op weer een geniale cameo na, heeft dit niet veel om het lijf.

avatar van mjk87
Tegenvaller. Het zal aan Coogler liggen, zijn vorige twee films smaakten me ook al niet. De film valt geregeld stil en mist een overkoepelende spanningsboog en iets als een ritme. Het zijn enkele losse momenten die eruit springen, maar verder is het een wat duffe bedoening die te lang gerekt wordt met ook wat onnodige plotwendingen. De actie is verder wel aardig, maar dun bezaaid en echt lekker knallen doet het niet. Ook is de film gigantisch donker, en dat 3D-brilletje helpt dan ook niet bepaald.

Aan de meeste acteurs ligt het niet. Boseman is een prima lead en vooral de vrouwenrollen vallen op met Wright is veruit de leukste rol en lekker fris gespeeld. Wel idioot is dat accent als ze Engels praten onderling, wat sowieso ook absurd is en ook niet heel consequent doorgevoerd. Laat ze dan volbloed Engels praten of in hun eigen taal en tegen buitenstaanders in het Engels. Niet dat halfbakken gedoe van nu. Alleen de schurk is me echt te simpel, een eendimensionaal boos persoon en Jordan weet er ook weinig mee te doen. Geen schurk om van te schikken, eerder niveau handlanger.

Wel fijn dat Marvel weer wat duisterder wordt, zeker na de veel te silly-achtige Thor. Ook kan ik waarderen dat juist de boze zwarte man die zichzelf in een soort slachtoffer rol zet de boeman is in de film. Gedurfd. Wel weer gek dat aan het eind ineens men de technologie gaat delen, iets waar ze een hele film lang niet van wilden weten. Maar ja. De soundtrack is ten slotte is wel heel fijn en had soms echt harder uit de boxen mogen knallen. 2,0*.

p.s. Bijzonder wel weer dat 90% de film snel verlaat, je zou inmiddels toch mogen weten dat er after credit scènes zijn?

p.p.s. Er zat ook een bloedmooi meisje in de zaal, alleen, en die bleef dus wel zitten. Dat heeft niks met de film te maken verder, maar in Apeldoorn is dat vrij ongebruikelijk. Een stuk bijzonderder dan de film uiteindelijk.

avatar van ILDIB
Kruis Rio 2 en een van de nieuwe star wars episodes en gooi er een lion king sausje overheen met wat Mission Impossible humor en wat snufjes van Q en je hebt deze film. Helaas hebben ze niet kunnen kiezen wat ze nu precies wilde. Het verschil tussen de hypermoderne techniek en de daadwerkelijke bewoners van Wakanda is gewoon te groot. Het klopt gewoon niet. Eerste half uur is vreselijk wisselvallig, daarna wordt het wat beter maar helaas mega voorspelbaar. De achterliggende slavernijboodschap komt er ook niet echt uit vrees ik daar het ook steeds wisselt met de diepgang. Aanrader nee, niet echt en 3d versie voegt helemaal niets toe. Nee ze hadden beter echt een keuze kunnen maken, of voor de marvel stijl of voor een meer diepgaand drama. Dit was gewoon veel te veel disney.

Ramon K
Wat Wonder Woman en BP wel laten zien is dat ook films met niet-standaard helden (lees: blanke man) een box office succes kunnen zijn. Een wake-up call voor studiobazen, en wat dat betreft zijn WW en BP zeker baanbrekend en een voorbode voor de toekomst.

Ik vind het helemaal niet baanbrekend. Toen eind jaren 60, begin jaren 70 blaxploitation opkwam, toen waren de box office cijfers voor films als Shaft, Superfly en Sweet Sweetback's Baad asssss Song baanbrekend. Helemaal gezien het maatschappelijk, politiek, sociaal klimaat. Dan hebben we het zo ongeveer over 1971. Segregatie werd eigenlijk pas 7 jaar daarvoor afgeschaft in de US. Afro-Amerikanen hadden alleen Poitier om zich op het witte doek mee te indentificeren. En dan patsboem: Afro-Amerikaanse helden en heldinnen! Ook grote studio's gingen zich ermee bemoeien en blanke regisseurs gingen all-black movies regisseren.

En dan gaat men anno 2018 lekker gewichtig liggen doen over een tweetal films geproduceerd binnen een ultiem veilig, altijd winstgevend, Marvel/superhelden universum. Kom zeg! WW werd in de jaren 40 in comics geintroduceerd (toen het echt belangrijk was) en BP in de jaren 60 (toen het echt belangrijk was).

Allemaal interessantdoenerij om helemaal niets. Vaak door critici die wel een enorm giga-hiaat in hun filmkennis moeten hebben. Of alles opzettelijk negeren! Ik kan er persoonlijk echt niets mee.

avatar van voskat
ILDIB schreef:

Dat is juist precies wat in de comic fantastisch uitgewerkt wordt: de botsing tussen traditie en technologie.
Hebben ze helemaal niks mee gedaan hier.

Gewoon een tamelijk domme, voorspelbare actiefilm. Wegwerpmateriaal, meer niet.

Dat gezegd: ik ben altijd wel in voor een domme actiefilm, dus ik heb me bij vlagen nog best vermaakt.

avatar van John Milton
Kijkervaring totaal verpest door groepje terrorjongeren, dus ik kan niet beoordelen of het anders wellicht een 4* had kunnen zijn. Maar ik vond dit een fijne en toch wel unieke Marvel. Mooie vrouwenrollen, dat terugkomen van veel verschillende Afrikaanse culturen is ontzettend leuk gedaan en de soundtrack is heerlijk. Goede actie ook.

Smaakte mij prima!

Wat een zaadfilm, 135 minuten lang lopen vervelen. Dom verhaal, domme en totaal oninteressente karakters. Een film die zichzelf veel te serieus probeert te nemen.

avatar van thomzi50
Ramon K schreef:

Valt zeker iets voor te zeggen, maar dat neemt niet weg dat ondanks die toegenomen interesse vanuit grote studio's en witte regisseurs de grootste blockbusters, zeker uit het superheldengenre, bijna vijftig jaar later nog steeds gedomineerd worden door witte mannen, toch? En dat er in dat opzicht dus wel degelijk iets in die (buitennissige) aandacht voor deze film zit? Daarnaast is een belangrijk verschil - en dat geldt voor Black Panther meer dan voor WW - dat er niet alleen één zwarte (of vrouw) in zit, maar dat Afrika in volle glorie getoond wordt, met een echt vrijwel geheel zwarte cast; misschien minder baanbrekend dan sommige jaren zeventig-films, wel een belangrijke en echt nieuwe stap.

avatar van IH88
Ramon K Bedankt voor je lange antwoord maar je maakt nou net mijn punt. Shaft is bijna 50 jaar oud en er is dus een hele generatie Afro-Amerikanen en Europeanen opgegroeid met films waarin zwart synoniem staat voor films over drugscriminaliteit, slavernij en segregatie. Witte regisseurs en studiobazen zagen na Shaft dat er een markt was, maar kwamen uiteindelijk niet verder dan films vol stereotypen.

En comics trekken natuurlijk minder publiek dan een grote blockbuster film met een overwegend zwarte cast. Dat BP/WW al veel eerder in de comics zijn geïntroduceerd zegt me dan ook weinig. Ik ben zelf een comic book liefhebber en Wonder Woman was na Batman en X-Men een grote favoriet, en toch heeft het nog tot 2017 geduurd voordat er een film kwam (de verschrikkelijke jaren 70 films niet meegerekend). Zelfs Iron Man was eerder... Dat WW een succes is geworden en BP misschien de miljard dollar gaat aantikken is dus zeker wel baanbrekend.

Als laatste wil ik dit nog zeggen. Wat recensenten over deze film schrijven boeit me weinig. Ik heb een vriendengroep die bestaat uit alle kleuren van de regenboog, en als ik zie hoe blij en emotioneel een vriendin wordt bij het zien van BP dan zegt me dat meer dan al die positieve reviews. Net zoals berichten zoals Octavia Spencer die een hele bioscoopzaal afhuurt voor kansarme kinderen. Zulke dingen laten zien hoe belangrijk een film als BP is.

Ramon K
Bedankt voor je lange antwoord maar je maakt nou net mijn punt. Shaft is bijna 50 jaar oud en er is dus een hele generatie Afro-Amerikanen en Europeanen opgegroeid met films waarin zwart synoniem staat voor films over drugscriminaliteit, slavernij en segregatie. Witte regisseurs en studiobazen zagen na Shaft dat er een markt was, maar kwamen uiteindelijk niet verder dan films vol stereotypen etc.

Onzin. Op zo ontieglijk veel punten onzin dat het me dagen zou gaan kosten om alles (en de gehele 'zwarte' filmhistorie) uit te doeken te doen. Ik wel wel iets aanhalen:

Niet alle blaxploitationfilms uit de 70's waren films vol stereotypen en de vele films die dat wel waren sloten naadloos aan op de populaire genres van toen (met het enige verschil dat dat nu het superheldengenre is, ook een genre vol stereotypen en bijkomende genreconventies): Shaft kwam uit na Dirty Harry en het derde deel uit die succesvolle reeks, Shaft in Africa, speelde zich grotendeels in Africa af. Films als Black Caesar (gangsters), Blacula (horror/vampieren), Abby (horror/Exorcist), Legend of Nigger Charley (western), Coffy (female awareness/revenge) waren bijna allemaal succesvol en sloten naadloos aan op mainstream hypes. En bijna al deze films kregen 1 of meerdere sequels. In een tijd dat black awareness veeeeeel meer nodig was dan nu. Rassenspanning en female empowerment zal verder altijd een dingetje blijven. Maar het is anno nu niets nieuws meer. Dus presenteer het dan ook niet als iets nieuws. En het te weinig casten van Afro-Amerikaanse acteurs in film heeft natuurlijk niet alleen met een vorm van achterstelling te maken. Zeker in het blockbusterklimaat heeft het het ook vaak met bronmateriaal te maken.

Kom op zeg. Comics waren toen toch gewoon heel belangrijk. Ideale manier om tieners te bereiken.

Of Julia Roberts die een bioscoopzaal afhuurt om Willow te vertonen aan kinderen met MOPD/dwerggroei.
Wat moet ik hiermee?

Ramon K schreef:

Tsja, dit vind ik nogal een raar statement, past ook in het Nederlandse discours van 'wat zeuren 'ze' nu eigenlijk, want het is toch niet meer zo erg als vroeger!?' Black Awareness is meer dan ooit relevant omdat, zelfs na acht jaar een Afro-Amerikaanse president te hebben gehad, die verschillen in inkomen, maatschappelijke positie, rechtsongelijkheid, etc weliswaar ietwat zijn verbeterd, maar nog immer hardnekkig blijven bestaan.

Ik kan je vinden in dat 'Black Panther' (2018) de uitkomst is van tig eerdere representaties - je noemt blaxploitation en comics, maar Afro-Amerikaanse artiesten hebben ook op andere vlakken veel betekend voor muziek en literatuur. Dat wordt misschien ietwat vergeten bij deze bewieroking van één specifieke filmtitel: de cultuurgeschiedenis van de Verenigde Staten is altijd al beïnvloed geweest door zwarte Amerikanen. BP is daar de uitkomst van en zet misschien niet in haar eentje van alles en nog wat in werking.

Maar dat is voer voor een (cultuur-) historische discussie en zegt niet per se waarom niet-witte mensen in het westen iets van zichzelf herkennen in deze specifieke titel. Op dit punt in de geschiedenis. Ik heb - evenals IH88 - ook niet-witte Nederlanders in mijn omgeving voor wie het bestaan van deze filmtitel een heleboel positiviteit oproept.

Ramon K

Ik druk me wat ongelukkig uit daar, maar ik bedoel enkel te zeggen dat we nu niet elke film met een Afro-Amerikaanse cast of elke film met een kickass vrouwelijke lead in de hoofdrol baanbrekend, revolutionair,vernieuwend of een mijlpaal moeten gaan noemen. Die revolutie in de cinema is namelijk al geweest. En dat wil niet zeggen dat ik denk dat raciale ongelijkheid nu niet aan de orde van de dag is (dat was ook mijn intentie niet), en dat wil ook niet zeggen dat ik denk dat de zwarte gemeenschap geen positiviteit of juist troost uit deze film mag halen, maar critici kennen BP nu enkele attributen doe die het niet bezit. BP is bijvoorbeeld ook al de tiende of elfde superheldenfilm in de filmhistorie met een Afro-Amerikaan(se) leadcharacter.

avatar van John Milton
Dat is toch wat anders dan dit op deze manier zien in het MCU.

Overigens heb ik net van een werknemer van Pathé vernomen naar aanleiding van mijn klacht over de overlast gisteren, dat ze van meerdere Pathé's signalen en klachten terugkrijgen over racistische geluiden en opmerkingen die mensen maken tijdens deze film.

Te triest voor woorden.

avatar van Donkerwoud
Overigens gaat het dan o.a. om deze films: Hancock (2008), Steel (1997), Spawn (1997), Blankman (1994), The Meteor Man (1993), Catwoman (2004) Ik zie wel een paar terugkerende patronen: (gigantisch) geflopt; meer komedie dan serieuze actiefilm; meestal is het vehikel opgehangen aan een zwarte celebrity van die tijd; veelal geproduceerd in de jaren negentig en niet meer na 2010; volstrekt marginale titels binnen de ontwikkeling van het superheldengenre als geheel. Blade (1998) en Blade II (2002) zijn misschien de positieve uitzonderingen, maar die filmfranchise stierf een stille dood met Blade: Trinity (2004). Dus ja: een zwarte superheld in een film die kwalitatief deugt, is nog steeds een kleine revolutie te noemen.

avatar van predator
Niet de topfilm die ik verwacht had. Het gedeelte in Korea is tof gedaan en Black Panther is best ok (wel een beetje saai), maar de film haalt niet het niveau van Wonder Woman of de laatste Thor. Zo af en toe leek het meer de Lion King dan een Marvelfilm. Ook geen 3D effect te bekennen.

Donkerwoud schreef:

Zo lust ik er nog wel een paar! Feit is namelijk dat bijna geen enkele superheldenfilm uit de 90's het heel goed deed, ongeacht of de main character nu blank of zwart was. Superheldenboom is pas vanaf 2000/2002 aangevangen (X-Men en Spider-man) en bijna alle MCU films hebben het vanaf die tijd goed gedaan aan de kassa. Gewoon een safe bet!

avatar van Ajax&Litmanen1
De hype was gigantisch de afgelopen weken rondom Black Panther, al speelde daar ook echt wel een politiek randje mee. Maar alsnog was ik behoorlijk benieuwd naar de film, vandaar mijn bezoek vandaag. Sowieso omdat het een Marvel film is en zij falen al jaren niet, maar ook omdat het weer eens een nieuwe, onbekende held voor het grote publiek is. Meer dan de naam kende ik er ieder geval niet van.

Maar heel eerlijk kwam ik gewoon teleurgesteld de bioscoop uit en is de hype gewoon overdreven geweest. De film doet genoeg goeds, vooral op visueel vlak is het allemaal soms wonderschoon, maar wat is het verhaal ongelofelijk clichématig zeg. Verbannen strijder keert terug om de troon op te eisen tegen de persoon waar hij eerst nog voor onder deed, tsja. Nou zijn Marvelfilms wel vaker voorspelbaar, maar dat wordt dan nog gecompenseerd door spectaculaire actie en gevatte humor. Bij Black Panther moet je vrij lang wachten op wat grootschalige actie en heel inspirerend is het allemaal niet, ook al is het best wel amusant. Maar het is vrij simpel geknok en het stoorde me ook behoorlijk dat je ondanks flink geweld met speren en messen geen druppel bloed ziet. Dit was echt zo'n film die een r-rating had moeten hebben. Qua humor viel het me ook tegen, het was regelmatig afwezig of werd gebruikt op momenten dat de timing niet zo geslaagd was. Het was allemaal niet slecht, maar Marvel heeft dit veel beter gedaan in andere films.

Het is jammer dat het niet of een duistere comicverfilming is geworden of veel meer een mainstream Marvelfilm. Nu hangt het er tussen en dat pakt gewoon niet even goed uit. En af en toe zit er ook wel een politiek correct sausje over de dialogen. Niet erg storend, maar de film heeft dit ook niet nodig. Ik snap dat Marvel met deze film een nieuwe fanbase heeft willen aanboren, maar ik zie liever dat de films zich gewoon op het amusement richten. Toch is Black Panther wel een welkome aanwinst in het Marvel Cinematic Universe in mijn ogen. Ik zou nog wel een tweede solo-film willen zien over een paar jaar, maar dan wat beter uitgewerkt. Nu was het toch vooral een broodnodige introductie om hem richting de nieuwe Avenger-film aan het publiek te tonen.

avatar van JeroenFR08
Ja, of het iets van de laatste tijd is geen idee. Maar zoals John Milton al aangeeft waren het bij hem terrorjongeren, bij mij een stel giebelende meiden die bij iedere zin moesten lachen. Man man man, dat was me een partij tenenkrommend. Je zit dan niet maximaal te genieten.

De film zelf dan, waarbij meteen de schitterende plaatjes in het oog schieten. Marvel slaagt er wel in een plaatje van een film af te leveren, waarbij weggedroomt kan worden bij de heerlijke landschappen en kleuren die voorbij komen. Chapeau.

De soundtrack mag er zijn. Als liefhebber van Kendrick Lamar zat ik veelal met een glimlach op mijn gezicht. Ook ben ik wel met een voorganger eens dat het zo nu en dan wel even wat harder mocht qua geluid. Laat het spel gespeelt worden door de acteurs, terwijl The Weeknd met Kendrick door de speakers deinen, in plaats van een beetje op de achtergrond.

Daar tegenover staan het voorspelbare verhaal, en tenekrommende accent van de spelers. Zo’n dik aangezet Afrikaans accent, nee dank.

Redelijke bios ervaring, die beter had kunnen zijn zonder het tuig dat zich ook in de zaal ophield.

Ramon K schreef:

Wat dus nog steeds niet wegneemt dat 'de zwarte superheldenfilm' tijdens die superheldenboom bijna 20 jaar op zich heeft laten wachten. Maar ik geef toe dat je ergens een puntje hebt: Marvel kon zich BP permitteren met het MCU in deze vorm.

Waardeloos.

Moreel geleuter van het niveau van een 8-jarige (vooral die scene na de credits, mijn hemel). De films is langdradig en ettert maar wat door, de villain is een slap aftreksel van The Joker.

De humor in de film is stroef en vaak niet grappig. Ik ga daarnaast uiteraard geen score uitdelen op basis van de huidskleur van de personages, dat vind ik nergens op slaan. Ik denk dat er genoeg gelijkheidsgoeroes zijn die deze film (enkel en alleen om die reden) naar boven voten, maar ik vind dit maar een matige film.

Rommelig, 1.5 ster.

avatar van starwarsfans
Black Panther 4.5/5.

De beste MCU film tot nu toe.
Het beste onderdeel van deze film is de groep aan goed ontwikkelde personages. Tot nu toe de beste villain in een Marvel film wordt toch wel gespeeld door Michael B Jordan in deze film. Ryan Coogler heeft voor deze acteur natuurlijk een vast plaatsje waarin hij de kans altijd krijgt om te laten zien wat hij in zijn mars heeft. Killmonger blijft een vijand, maar de motivaties zijn zo helder en goed doordacht dat je de kans krijgt om mee te leven met het personage. Wat Killmonger ook zo sterk maakt als personage is dat het direct betrekking heeft op de progressie van T'Challa. Het kleuren palet in deze film is geweldig net zoals bij de afgelopen paar MCU films (GOTG, Thor: Ragnarok). De muziek in de film is een enorm pluspunt waaronder dus de score die veel gebruik maakt van geluiden die deze cultuur zo definiëren en de soundtrack van muzikanten zoals Kendrick Lamer, James Blake die er perfect tussen past. De pacing in de film is super smooth en strak wat het kijken enorm prettig maakt. Alle personages komen er goed uit en de progressie die T' Challa maakt in deze film is ontzettend goed. Naar mijn mening een van de beste superhelden films samen met The Dark Knight en Spider-Man 2. Minpunten die ik heb zijn dat op sommige momenten de CGI iets minder uit de bus komt en dat het beeld soms een tikje donker is. Over het algemeen een super film met geweldige personages in een gedetailleerde sfeer met een sterke slim geshreven verhaallijn.

avatar van JacoBaco
Mwa, viel toch wat tegen. 1 goede actiescène en verder had ik continu het gevoel dat de film eigenlijk 1,5 uur had moeten duren, maar ze dit geforceerd op moesten rekken naar langer dan 2 uur. Het verhaal had best wat beter gemogen voor een origin story. De humor is redelijk. Soms erg leuk en soms te stom voor woorden. Het personage Black Panther is absoluut tof, alleen jammer van zijn irritante stemmetje. En Martin Freeman heeft maar een suf bijrolletje. Geen enkele acteur is echt op zn best. Andy Serkis zijn rol vind ik ook wat twijfelachtig. De computereffecten zijn over het algemeen goed, maar die neushoorns zijn toch echt niet best!

3 sterren.

avatar van toscana99
Hoewel ik helemaal niet van science fiction hou, vond ik dit toch een top film. prima chemie tussen de acteurs, volop actie, mooie kostuums en interessant verhaal.
must see !

avatar van Basto
Wat een vreselijke film. Een oeverloos geouwehoer en nog nooit een superheld gezien die zoveel klappen krijgt en hulp van anderen nodig heeft.
Wat een wanproduct. Bijna net zo slecht als Spiderman 3. Wordt de hoogste tijd dat er in Hollywood een nieuwe creatieve wind komt waaien, want het zal niet lang meer duren of iedereen is deze onzin zat. Laat deze eerste week boxoffice je niet op het verkeerde been zetten. Kijk maar naar de doorgaans zeer matige beoordelingen.

avatar van EW101
Redelijke film. De details maken deze film toch de moeite waard. Het is leuk om Afrika in een ander,maar toch fictief, daglicht te zien. De beelden vanuit Busan waren ook aardig ,maar helaas kort.
Een superhelden film kijk je voornamelijk voor de actie, de held en de motivatie van de slechterik zelf. Met die laatste twee zat het wel redelijk snor. Helaas, aan het eerste, de actie, schort het soms voornamelijk door de mindere special effecten. Daarbij was het soms slecht gefilmd, waardoor de gevechten onoverzichtelijk in beeld waren.
Hier en daar ook wat flets. Iets wat Marvel helaas nog niet afgeleerd heeft.

avatar van Brix
Bij toeval gisteravond in de bioscoop gezien (de film die we wilden zien draaide niet)
Met enige moeite doorstaan, want dit is helemaal niet mijn ding.
De rare accenten van een aantal acteurs vond ik storend.
Een ervan had het meermaals over "The Black Painter"

Ik zal maar niet in detail gaan verder, de liefhebbers zullen wel aan hun trekken komen neem ik aan.

avatar van JacoBaco
Brix schreef:

Een ervan had het meermaals over "The Black Painter"

The Black Painter

En ik als liefhebber kwam niet echt aan mijn trekken.

avatar van El Duderino
realiteitspaard schreef:
Waardeloos.

Rommelig, 1.5 ster.

Ik moet toegeven dat ik het wel heel verdacht vind, dat van de 54 critic reviews op metacritic, niemand een onvoldoende heeft (of misschien durft) gegeven. Vergelijk dit met "The Dark Knight" (wat door veel mensen als beste superhelden film aller tijden wordt gezien), die van de 39 reviews 5 onvoldoendes heeft gekregen en dan bekruipt mij al snel de vraag "What's wrong with this picture????". Zijn we (de media) in de westerse wereld zo doorgeslagen in het hele "identity politics" gedoe, dat we "kunst" niet meer kunnen/mogen beoordelen "on its merits" en het belang van welke bevolkingsgroep of geslacht het beste wordt vertegenwoordigd, als nieuwe graadmeter hebben aangenomen?
Als ik de hoeveelheid aan berichten op deze pagina alleen al bekijk, waar het alleen maar gaat om in hoeverre deze film belangrijk/baanbrekend is voor een bepaalde cultuur/bevolkingsgroep (want Moonlight en 12 years a Slave zijn immers nooit gebeurd), it kind of paints this picture (vandaar "Black Painter", get it?).

Misschien geeft deze tweet (van een blanke vrouw van middelbare leeftijd) de "gekte" het beste weer:

"So I carefully did not buy #BlackPanther tickets for opening weekend because I did not want to be the white person sucking Black joy out of the theater. What's the appropriate date for me to buy tickets? Is next weekend ok?"

Jezus, talk about the unbearable whiteness of being!

avatar van Walter White
Geweldige marvel film weer helemaal top