Black Panther (2018)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Ryan Coogler
met Chadwick Boseman, Michael B. Jordan en Lupita Nyong'o

T'Challa keert terug naar het geïsoleerde, technologisch geavanceerde land Wakanda om zijn plaats als koning in te nemen. Wanneer er echter een oude vijand op de radar verschijnt, wordt T'Challa als koning op de proef gesteld. Hij wordt meegesleurd in een conflict dat het lot van Wakanda en de hele wereld in gevaar brengt.

avatar van mrklm
De blaxploitation-film is terug, maar deze keer niet in de vorm van Shaft, de coole superdetective, maar als Black Panther. Het verhaal is niet opzienbarend en een beetje rommelig, waardoor de film zich met horten en stoten beweegt. Het voelt meer als een aantal episodes uit een TV-serie dan een goed doorlopend verhaal. Het draait uiteindelijk allemaal om Wakinada, waar vijf Afrikaanse stammen zijn verenigd onder één leider die zichzelf The Black Panther mag noemen. Na de dood van Koning T'Chaka [John Kani] moet zijn zoon T'Challa [Chadwick Boseman] tonen dat hij een waardige opvolger is. Eén van zijn grootste problemen is Ulysses Klaue [Andy Serkis, perfect in de meest flamboyante rol in deze film), die Wakinada berooft van de waardevolle grondstof Vibranium. Een ander probleem is een onverwachte uitdager van zijn heerschappij die heel andere plannen heeft voor Wakinada.
Serkis steelt de film met gemak omdat de andere vertolkingen de middelmaat nauwelijks ontstijgen. Enige uitzondering is Michael B. Jordan als Killmonger, een handlanger van Ulysses met een eigen agenda. Hij toonde in 'Creed' al een groot talent te zijn en is de enige die boven het bekende SF-gedoe met alle special effects (en de plichtmatige cameo van Stan Lee) uitstijgt. De sociaal-politieke ondertoon is aanwezig, vooral met betrekking tot vrouwen die hier een zeer cruciale rol spelen, maar de maatschappelijke kritiek komt geforceerd over en overtuigd niet. Bosemans Mandela-accent ligt er te dik bovenop en Forrest Whitaker is niet om aan te horen!

avatar van Shinobi
"Yay, another white boy to fix."

De hooggespannen verwachtingen worden helaas niet waargemaakt, maar Ryan Coogler levert wederom een degelijke film af.

In 'Captain America: Civil War' wist Black Panther geen grootse indruk achter te laten. Toch ben ik blij dat er een solofilm aan hem wordt gewijd. Dit is geen film waarin superhelden alle aandacht opeisen, maar er wordt warempel een intiem verhaal gecreëerd dat het emotionele gewicht laat zien die de personages met zich meedragen. Hierbij wordt er met eerbied en respect omgegaan met de Afrikaanse cultuur, ondanks dat Wakanda een fictief land is.

Coogler weet duidelijk zijn stempel te drukken op dit project; door genuanceerd in te gaan op politieke thema's die meer dan ooit actueel zijn. Bovendien presenteert hij in Killmonger één van de meest interessante bad guys in het Marvel universum. Zijn complexiteit en immer duidelijke motieven zorgen er zowaar voor dat je als kijker met hem gaat meeleven. Alle lof voor Michael B. Jordan.

Ik vind het eigenlijk jammer dat 'Black Panther' een Marvel film is, want men ontkomt alsnog niet aan de vaste formule die de mal vormt in een overkoepelend geheel. Het gevolg is dat het narratief hapert op sommige momenten, wat voornamelijk te merken is aan de actiescènes. Daarbij had de CGI beter gekund. Aan de sterke cast is te danken dat de minpunten als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Al met al een prima actiefilm waarmee Coogler nogmaals zijn klasse bewijst. Ik kijk uit naar zijn volgende project met B. Jordan. Uiteraard wel even blijven zitten bij de eindcredits voor twee extra scènes.

3,5 Sterren.

avatar van wwelover
Had eerlijk gezegd ondanks alle lof niet zulke hoge verwachtingen. Was bang dat de film te cliché zou worden. En hoewel voorspelbaarheid niet helemaal ontweken kan worden ben ik echt heel erg verrast door de film. Zeker één van de betere Marvel films. Natuurlijk een andere toon dan de rest. Briljante cast, behalve Andy Serkis dan. Normaal ben ik een liefhebber, maar vond hem hier heel erg matig. Maar met name de actie is top. Echt genoten in de bioscoop.

avatar van nathaniel177
Goede film. Zeker wel vermakelijk. Andy serkis vond ik erg grappig. Hele Goeie actie. Einde had ik alleen iets meer van verwacht.

avatar van IH88
“Wakanda forever!”

De hoge verwachtingen worden door Ryan Coogler meer dan waargemaakt. Black Panther is zeker niet perfect, maar de film doet ontzettend veel dingen goed en ik kwam vol energie en met een grote grijns de bioscoopzaal uit. Om het grote minpunt uit de weg te hebben, de CGI is echt verschrikkelijk en vooral het eindgevecht is te donker en ziet er nep uit. Maar het positieve gevoel overheerst, en er zijn te veel sterke punten om op te noemen. Coogler heeft met Black Panther een superheldenfilm gemaakt met alle Marvel ingrediënten, maar hij heeft er wel zijn eigen stempel op gedrukt. De film heeft zelfs een vleugje James Bond en Rocky in zich.

De beeldschone Lupita Nyong’o als Nakia, de fantastische Gurira als krijger Okoye, Michael B. Jordan die de beste Marvel villain tot nu toe neerzet, de hilarische Wright al zus Shuri (verreweg het beste personage), Serkis, Freeman, het schitterend vormgegeven Wakanda, het intrigerende verhaal etc. Qua casting had Coogler het sowieso niet beter kunnen doen. Met Boseman als rustige en gedegen hoofdrolspeler die alles bij elkaar houdt. De politieke boodschap is duidelijk (zeker in de postcredit scene) maar het wordt nergens te prekerig. Dit is gewoon een prachtige ode aan de Afrikaanse cultuur. Koning T’Challa doet het op zijn manier, en Black Panther is daardoor weer het volgende succesnummer van Marvel.

avatar van mjk87
Tegenvaller. Het zal aan Coogler liggen, zijn vorige twee films smaakten me ook al niet. De film valt geregeld stil en mist een overkoepelende spanningsboog en iets als een ritme. Het zijn enkele losse momenten die eruit springen, maar verder is het een wat duffe bedoening die te lang gerekt wordt met ook wat onnodige plotwendingen. De actie is verder wel aardig, maar dun bezaaid en echt lekker knallen doet het niet. Ook is de film gigantisch donker, en dat 3D-brilletje helpt dan ook niet bepaald.

Aan de meeste acteurs ligt het niet. Boseman is een prima lead en vooral de vrouwenrollen vallen op met Wright is veruit de leukste rol en lekker fris gespeeld. Wel idioot is dat accent als ze Engels praten onderling, wat sowieso ook absurd is en ook niet heel consequent doorgevoerd. Laat ze dan volbloed Engels praten of in hun eigen taal en tegen buitenstaanders in het Engels. Niet dat halfbakken gedoe van nu. Alleen de schurk is me echt te simpel, een eendimensionaal boos persoon en Jordan weet er ook weinig mee te doen. Geen schurk om van te schikken, eerder niveau handlanger.

Wel fijn dat Marvel weer wat duisterder wordt, zeker na de veel te silly-achtige Thor. Ook kan ik waarderen dat juist de boze zwarte man die zichzelf in een soort slachtoffer rol zet de boeman is in de film. Gedurfd. Wel weer gek dat aan het eind ineens men de technologie gaat delen, iets waar ze een hele film lang niet van wilden weten. Maar ja. De soundtrack is ten slotte is wel heel fijn en had soms echt harder uit de boxen mogen knallen. 2,0*.

p.s. Bijzonder wel weer dat 90% de film snel verlaat, je zou inmiddels toch mogen weten dat er after credit scènes zijn?

p.p.s. Er zat ook een bloedmooi meisje in de zaal, alleen, en die bleef dus wel zitten. Dat heeft niks met de film te maken verder, maar in Apeldoorn is dat vrij ongebruikelijk. Een stuk bijzonderder dan de film uiteindelijk.

avatar van voskat
ILDIB schreef:
Het verschil tussen de hypermoderne techniek en de daadwerkelijke bewoners van Wakanda is gewoon te groot.

Dat is juist precies wat in de comic fantastisch uitgewerkt wordt: de botsing tussen traditie en technologie.
Hebben ze helemaal niks mee gedaan hier.

Gewoon een tamelijk domme, voorspelbare actiefilm. Wegwerpmateriaal, meer niet.

Dat gezegd: ik ben altijd wel in voor een domme actiefilm, dus ik heb me bij vlagen nog best vermaakt.

avatar van Ajax&Litmanen1
De hype was gigantisch de afgelopen weken rondom Black Panther, al speelde daar ook echt wel een politiek randje mee. Maar alsnog was ik behoorlijk benieuwd naar de film, vandaar mijn bezoek vandaag. Sowieso omdat het een Marvel film is en zij falen al jaren niet, maar ook omdat het weer eens een nieuwe, onbekende held voor het grote publiek is. Meer dan de naam kende ik er ieder geval niet van.

Maar heel eerlijk kwam ik gewoon teleurgesteld de bioscoop uit en is de hype gewoon overdreven geweest. De film doet genoeg goeds, vooral op visueel vlak is het allemaal soms wonderschoon, maar wat is het verhaal ongelofelijk clichématig zeg. Verbannen strijder keert terug om de troon op te eisen tegen de persoon waar hij eerst nog voor onder deed, tsja. Nou zijn Marvelfilms wel vaker voorspelbaar, maar dat wordt dan nog gecompenseerd door spectaculaire actie en gevatte humor. Bij Black Panther moet je vrij lang wachten op wat grootschalige actie en heel inspirerend is het allemaal niet, ook al is het best wel amusant. Maar het is vrij simpel geknok en het stoorde me ook behoorlijk dat je ondanks flink geweld met speren en messen geen druppel bloed ziet. Dit was echt zo'n film die een r-rating had moeten hebben. Qua humor viel het me ook tegen, het was regelmatig afwezig of werd gebruikt op momenten dat de timing niet zo geslaagd was. Het was allemaal niet slecht, maar Marvel heeft dit veel beter gedaan in andere films.

Het is jammer dat het niet of een duistere comicverfilming is geworden of veel meer een mainstream Marvelfilm. Nu hangt het er tussen en dat pakt gewoon niet even goed uit. En af en toe zit er ook wel een politiek correct sausje over de dialogen. Niet erg storend, maar de film heeft dit ook niet nodig. Ik snap dat Marvel met deze film een nieuwe fanbase heeft willen aanboren, maar ik zie liever dat de films zich gewoon op het amusement richten. Toch is Black Panther wel een welkome aanwinst in het Marvel Cinematic Universe in mijn ogen. Ik zou nog wel een tweede solo-film willen zien over een paar jaar, maar dan wat beter uitgewerkt. Nu was het toch vooral een broodnodige introductie om hem richting de nieuwe Avenger-film aan het publiek te tonen.

avatar van JeroenFR08
Ja, of het iets van de laatste tijd is geen idee. Maar zoals John Milton al aangeeft waren het bij hem terrorjongeren, bij mij een stel giebelende meiden die bij iedere zin moesten lachen. Man man man, dat was me een partij tenenkrommend. Je zit dan niet maximaal te genieten.

De film zelf dan, waarbij meteen de schitterende plaatjes in het oog schieten. Marvel slaagt er wel in een plaatje van een film af te leveren, waarbij weggedroomt kan worden bij de heerlijke landschappen en kleuren die voorbij komen. Chapeau.

De soundtrack mag er zijn. Als liefhebber van Kendrick Lamar zat ik veelal met een glimlach op mijn gezicht. Ook ben ik wel met een voorganger eens dat het zo nu en dan wel even wat harder mocht qua geluid. Laat het spel gespeelt worden door de acteurs, terwijl The Weeknd met Kendrick door de speakers deinen, in plaats van een beetje op de achtergrond.

Daar tegenover staan het voorspelbare verhaal, en tenekrommende accent van de spelers. Zo’n dik aangezet Afrikaans accent, nee dank.

Redelijke bios ervaring, die beter had kunnen zijn zonder het tuig dat zich ook in de zaal ophield.

avatar van starwarsfans
Black Panther 4.5/5.

De beste MCU film tot nu toe.
Het beste onderdeel van deze film is de groep aan goed ontwikkelde personages. Tot nu toe de beste villain in een Marvel film wordt toch wel gespeeld door Michael B Jordan in deze film. Ryan Coogler heeft voor deze acteur natuurlijk een vast plaatsje waarin hij de kans altijd krijgt om te laten zien wat hij in zijn mars heeft. Killmonger blijft een vijand, maar de motivaties zijn zo helder en goed doordacht dat je de kans krijgt om mee te leven met het personage. Wat Killmonger ook zo sterk maakt als personage is dat het direct betrekking heeft op de progressie van T'Challa. Het kleuren palet in deze film is geweldig net zoals bij de afgelopen paar MCU films (GOTG, Thor: Ragnarok). De muziek in de film is een enorm pluspunt waaronder dus de score die veel gebruik maakt van geluiden die deze cultuur zo definiëren en de soundtrack van muzikanten zoals Kendrick Lamer, James Blake die er perfect tussen past. De pacing in de film is super smooth en strak wat het kijken enorm prettig maakt. Alle personages komen er goed uit en de progressie die T' Challa maakt in deze film is ontzettend goed. Naar mijn mening een van de beste superhelden films samen met The Dark Knight en Spider-Man 2. Minpunten die ik heb zijn dat op sommige momenten de CGI iets minder uit de bus komt en dat het beeld soms een tikje donker is. Over het algemeen een super film met geweldige personages in een gedetailleerde sfeer met een sterke slim geshreven verhaallijn.

avatar van JacoBaco
Mwa, viel toch wat tegen. 1 goede actiescène en verder had ik continu het gevoel dat de film eigenlijk 1,5 uur had moeten duren, maar ze dit geforceerd op moesten rekken naar langer dan 2 uur. Het verhaal had best wat beter gemogen voor een origin story. De humor is redelijk. Soms erg leuk en soms te stom voor woorden. Het personage Black Panther is absoluut tof, alleen jammer van zijn irritante stemmetje. En Martin Freeman heeft maar een suf bijrolletje. Geen enkele acteur is echt op zn best. Andy Serkis zijn rol vind ik ook wat twijfelachtig. De computereffecten zijn over het algemeen goed, maar die neushoorns zijn toch echt niet best!

3 sterren.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een film uit de Marvel-studio. Van het brave Disney dat zorgt voor goed draaiende blockbusters, maar wel door binnen de lijntjes te kleuren. Het is leuk om te zien dat we na Blade terug een zwarte superheld hebben en dat de vrouwen zo sterk aanwezig zijn. Het zou geen issue mogen zijn en het zorgt niet voor extra sterren, die moeten van de film zelf komen. Maar het zorgt wel voor een frisse wind, en dat is altijd welkom bij dit soort films.

De sterkte van Black Panther is dat Marvel eindelijk een wat meer volwassen film levert. Er zit nog een beetje humor in, maar het is geen kinderfilm geworden met infantiele humor zoals Guardian of the Galaxy of Thor. Black Panther kent genoeg actie, is mooi gemaakt, de personages zijn boeiend, de muziek is heerlijk en het is Marvel eindelijk gelukt om na Loki nog eens een interessante bad guy te geven.

De film heeft soms weg van een James Bond film, zonder een domme parodie te zijn. Zeer toegankelijk als blockbuster ook, maar wel één die ten minste moeite doet om een publiek boven de 12 jaar te bereiken. Wat we van Marvel niet altijd gewoon zijn. Black Panther is misschien wel de Wonder Woman van Marvel. Zij was niet de eerste vrouwelijk held, en hij is niet de eerste zwarte held. Maar in de big business van Hollywood vallen beide figuren wel op. En hebben ze hun eigen plaats gekregen met een eigen volwaardige film. Geen sequel, geen talloze cameo's omdat je zelf niet in het hoofdpersonage gelooft (ja jij, Iron Man in Spider-Man Homecoming!) en geen kinderachtige mopjes omdat je ook het geld van die 5-jarige wil afnemen.

Goeie film waarin een man het koningschap van zijn vader overneemt van een land dat een geheim met zich meedraagt. De zoveelste Marvel-superhelden-film, maar toch wel een weer een goeie. Het Shakesperiaanse verhaal weet voldoende te boeien. Het ziet er prachtig uit (kleurrijke kostuums en een mooie wereld). Uiteraard genoeg actie, maar gelukkig niet overdadig.

avatar van Shadowed
Mwa.

Voor een marvel film dat meestal wel een groot spektakel dient te zijn, en dit was op sommige stukken ook zeker een spektakel, vond ik deze film toch niet zo goed als verwacht.

Om positief te beginnen, Jordan is altijd leuk om te zien. Hij acteert meestal wel goed, en hier was hij ook niet verkeerd. Kaluuya is ook wel een fijne acteur, en natuurlijk Whitaker. De cast was redelijk sterk, alleen het verhaal zelf sprak me niet erg aan.

Ondanks een goede actiescene hier en daar vond ik het allemaal iets te zoet, ook al is het een disneyfilm. Of tenminste, dat hoorde ik. Jammer, maar het kan ook aan mij liggen.

avatar van Ernesto B
Aardige film, maar was niet onder de indruk.
Vond het toch niet grimmig genoeg, leek teveel op een African Fashion show.
Vond het jammer dat de bad guy Klaw relatief snel geëlimineerd werd. In het algemeen aardig geacteerd op een enkeling na. M'Baku was hilarisch. Vrouwelijke acteurs waren ok. Black Panther vond ik wel overtuigend. Acties scenes niet echt goed, toch wel storend voor iemand die al ruim 40+ jr BP fan is.
De superlatieven en hype vind ik onterecht. Beter dan Thor Ragnarok (Thor was echt een karikatuur) maar niet echt beter dan andere Marvel films. En ja ook ik zag de gelijkenis met dd Lion King ?

avatar van Chainsaw
Black Panther deed me op veel vlakken denken aan Wonder Woman van vorig jaar. Naast inhoudelijk - superheldenfilm waarin mensen op een verborgen stukje land op Aarde wonen - ook qua de discussie eromheen. Wonder Woman was een belangrijke film voor vrouwen en meisjes, Black Panther belangrijk voor de zwarte gemeenschap. Mooie ontwikkeling, kan ik niet genoeg toejuichen. Maar net als Wonder Woman vind ik Black Panther ook een enorm matige film.

In Civil War vond ik Black Panther al een vrij saai figuur. Akkoord, de actie die hij veroorzaakte als hij achter Winter Soldier aanging was sterk, maar het personage deed me verder niet zoveel. En wat blijkt; een volle speelfilm maakt hem niet bepaald boeiender. Sterker nog, praktisch elk ander personage in deze film is interessanter dan het titelfiguur. Ik genoot enorm van Michael B. Jordan en Andy Serkis in deze film, maar die T’Challa wordt door iedereen weggespeeld, van Bilbo tot zijn energieke zusje. Dit wordt vooral duidelijk als ons hoofdpersonage zogenaamd emotionele herenigingen met zijn vader krijgt, terwijl die kleine hereniging van Michael B. Jordan en zijn vader tien keer sterker is. Maar niet alleen het personage, ook de ‘reis’ van meneer Black Panther is oninteressant. Het eerste uur van de film is alleen maar opbouw, maar het lijkt vooral opbouw naar niets. Terwijl er een onnodig en saai duel tijdens een langdurige ceremonie wordt ingestart voor wat actie, zat ik maar te wachten tot het echte verhaal eens zou beginnen.

Vervolgens ontpopt Black Panther zich tot een soort James Bond met Letitia Wright als Q en inclusief een casino-scène. De film leeft iets op door een paar vernuftige actiesequenties zoals een auto-achtervolging, maar alsnog lijkt dit allemaal nog pure opbouw en is het echte verhaal nog steeds niet begonnen. Als het verhaal dan eindelijk in werking wordt gezet stelt deze vervolgens behoorlijk teleur, zeker rondom de climax. Iedereen vecht met iedereen, maar zo’n veldslag laat mij enorm koud. Kreeg een beetje een The Hobbit 3 flashbacks. Dan zou je verwachten dat het hoofdgevecht tussen held en bad guy nog wat interessants oplevert, maar ook dat deed me niets. Sowieso was dat gevecht nogal underwhelming qua cinematografie en choreografie. Toch gek, gezien regisseur Coogler in Creed nog hele toffe actiesequenties liet zien, maar vond de hele climax nu niet bepaald spectaculair. Er gebeurde een hoop, maar het deed me allemaal niets.

Het is prettig dat Marvel inmiddels verschillende stijlen gebruikt, zodat hun MCU niet allemaal eenheidsworst is. Het is bijvoorbeeld lastig voor te stellen dat de vorige MCU-film, Thor: Ragnarok, in dezelfde serie zit. Black Panther lijkt meer op de eerste twee Thor-films: af en toe een klein geintje, maar ook veel serieus gebrabbel. Héél veel serieus gebrabbel. Wat dat betreft zie ik mijn fantasierijke comic book superheldenfilms het liefst als Thor: Ragnarok; niet al te serieus, maar vooral een hoop lol en actie met leuke personages. Black Panther is echter meer een politiek drama met enorm veel gepraat en soms echt vermoeiend zwaarmoedig geouwehoer. Black Panther is weliswaar niet zo slecht als een Batman v Superman of Justice League, maar kon hier ook geen goede superheldenfilm in zien, was allemaal enorm ‘meh’. Black Panther is wat dat betreft op een paar vlakken uniek, maar op veel vlakken ook juist totaal niet.

2,5 sterren.

avatar van sandokan-veld
Gisteren gezien in Dolby cinema-formaat. Over het raciale aspect is wel genoeg gezegd. Ik wil me daar verder niet te veel in mengen, behalve door zacht vanaf de zijkant te fluisteren dat ik het zeer toejuich dat de MCU eindelijk een film maakt die niet gaat over een blanke man die wolkenkrabbers in New York probeert te beschermen, en me tegelijk bij de meest antropologische momenten van 'Black Panther' weleens stiekem afvroeg of deze aanpak niet de deur openzet naar nieuwe vormen van clichés of stereotyperingen.

Desondanks af en toe wel geinig ontworpen, met krachtveld-schilden uit kleurige dekens en bewapende neushoorns en dergelijke. Niet te lang ook, ook omdat ze het klein houden en overbodige crossovers en cameos worden vermeden. Prettig. De sterke kanten van de MCU (geslaagde casting, aansprekende karakters, plots die je ook kunt volgen als je niet dezelfde cokedealer hebt als Michael Bay) tillen ook 'Black Panther' boven pulpniveau uit.

De variatie zit 'm binnen het MCU wel voornamelijk in de toon. Deze film introduceert een Afrikaans kleurenpallet zoals 'Ragnarok' Nieuw-zeelandse meligheid gebruikte, en 'Homecoming' flirtte met vloggende jongeren die je het liefste na drie minuten al op hun bek wilde timmeren. Verder is het eigenlijk same old, same old, met een held, een liefje, een schurk, wat morele dilemma's en een eindgevecht dat een beetje aanvoelt als een anticlimax. Maar ook dat zijn we gewend van Marvel.

Het is knap hoe de MCU met herschikking van steeds dezelfde middelen de aandacht van een groot publiek kan vasthouden, maar wie op basis van de hype een echt baanbrekende film verwachtte, komt toch wat bedrogen de bioscoop uit.

TMP
Degelijke superheldenfilm. De film onderscheidt zich door de (grotendeels Afrikaanse) setting en het achtergrondverhaal van de hoofdpersoon. Anderzijds is het ook gewoon een vrij standaard uitgewerkt verhaal. Black Panther is ook zeker niet de meest memorabele superheld en zijn tegenstanders zijn dat al helemaal niet. Gewoon een vermakelijke film, maar zeker niets bijzonders.

avatar van filmkul
Middelmatige Marvel film. Het verhaal is wat onsamenhangend en soms verre van logisch. Daar ligt ook de zwakte van de film. De opbouw is redelijk maar de film bevat te veel saaie momenten. De actiescenes zijn verder prima, hoewel het eind gevecht wat too much is. De held Black Panther zelf spat ook niet echt van het scherm en bewijst dat hij beter past als bijrol in Avengers. De bad guy is ook weinig sprekend. Visueel ziet de film er uitstekend uit en de special effects zijn prima. Het acteerwerk is goed. Tegenvaller. 2.5/3.0

avatar van Rosicky
Heel matig. Vind het dapper van Marvel dat ze all the way durven gaan in hun eerste écht zwarte superheldenfilm. Die krijgt bovendien een thema mee dat behoorlijk actueel en interessant is. Namelijk over de verdeling van welvaart in de wereld. Extra jammer daarom dat daar snel aan voorbij wordt gegaan voor een paar potjes knokken met lelijke cgi-effecten. Zo wint de sci-fi mumbo-jumbo het van het verhaal. Ook jammer dat de film wél sterke donkere mannen en vrouwen neerzet maar níet zo ver durft te gaan om de heilige huisjes van eeuwenoude tradities omver te trappen. Vond het meer in lijn met de film als de personages hadden besloten te stoppen met blinde volgzaamheid aan de troon, stammenstrijd en meer van zulks.

Het trieste is dat alle ophef, zij het positief, komt vanwege het feit dat mensen met een donkere huidskleur de hoofdrollen vervullen en daarbij ook nog (super)helden zijn. Dit is ongeveer net zo uniek als Wonder Woman waarbij een vrouw de hoofdrol als heldin vervulde (iets minder uniek, vooruit).

Als film stelt het weinig voor. Het script is niet sterk, het verhaal voorspelbaar en volgens het boekje en de cast is vrij matig, al is dat misschien een gewaagde uitspraak. Boseman speelt een slappe en saaie rol en kan de film niet dragen. Verder is het veel te serieus allemaal.

Serkis en in wat mindere mate de zus van de panther brengen wat kleur, maar Serkis wordt er veel te snel uit geschreven. De rol van Martin Freeman is lachwekkend slecht, totaal geen inhoud op het einde kan hij ineens heel goed pilootje spelen. Gelukkig is de Afrikaanse bevolking wel kleurrijk (letterlijk). Het beste aspect van deze film wellicht.

avatar van Lennert
Het gaat tussen mij en MCU al een tijdje niet heel erg goed, ik schat al sinds... Iron Man 3? Nadat Spider-Man: Homecoming en Thor: Ragnarok me al helemaal teleurstelden, had ik de hoop ook wel een beetje opgegeven. Zo'n film als Black Panther wilde ik echter niet missen, omdat ik wel in het kamp zit die het toejuicht dat er ook eens wat grote (en goede) high-budget films uitkomen die afwijken van het standaard blanke-mannen-heldensyndroom. Het werkte bij Wonder Woman na een reeks aan teleurstellende films als Catwoman en Elektra immers wel goed, dus deze film kreeg mijn voordeel van de twijfel. Van tevoren wel al een hoop alt-right/anti-PC-cultuur activisten gezien die de film op een vergelijkbare manier aanvielen als Wonder Woman, dus de politieke lading was alvast zwaar aanwezig. In dat opzicht vind ik het ook heel intrigerend dat de beste dingen van de film juist terug te vinden zijn in de 'zwartheid' van de acteurs en de cultuur die ze vertegenwoordigen en dat alle oninteressante dingen lekker terug te voeren zijn op Hollywood zelf.

De goede dingen? Het overkoepelende verhaal, de aankleding (toffe combinatie van technologie en Afrikaanse tribalkleding) en enkele actiescenes. Met die enkele actiescenes bedoel ik vooral alle momenten dat de acteurs en actrices elkaar zonder maskers te lijf gingen, want het eindgevecht zag er werkelijk belabberd uit in alle CGI-wanhoop. In dit laatste geval was ik ook verbaasd over de erg slecht uitziende CGI-dieren (die neushoorns vooral), helemaal in een tijd waarin DC om vergelijkbare redenen is aangevallen. En nee, ik vond Cavil's snor echt een beduidend minder groot probleem dan de neushoorns hier.

De problemen? De complete oppervlakkigheid van het geheel. We hebben een in potentie fantastische antagonist met Killmonger en zijn kennelijk problematische jeugd in de V.S. na de dood van zijn vader. Zien we hier iets van? Nee. Krijgt Michael B. Jordan iets te acteren aan scenes waardoor hij extra diepte kan meegeven? Nee. Neem in dat geval het einde en zijn opmerking dat hij begraven op zee wil worden zoals zijn voorvaderen die ook liever in vrijheid stierven: controversieel en gewaagd. Doet de scene iets? Nee, want het wordt droog gebracht en de volgende scene is er al klaar voor, voordat ik uberhaupt een reactie van T'Challa kan zien.

De film bezwijkt gelukkig niet aan die strontvervelende humor die Thor: Ragnarok wel had. Sterker nog, als er hier een grappige scene was, kon ik er best om lachen omdat het redelijk goed uitgesmeerd was over de film. Het acteerwerk was een beetje hit/miss, al kan dit ook aan de keuze liggen om iedereen zware accenten te geven die bij heel veel van de cast bijzonder onnatuurlijk klinken. Danai Gurira was in dat opzicht de beste actrice, terwijl Andy Serkis een van de leukere rollen neerzette. Qua characters ben ik er ook nog steeds niet over uit in welk opzicht T'Challa nu echt interessant moet zijn. Vrij standaard good guy stuff, zonder duidelijke eigen karakteristieken. Ook een typisch geval van weinig verheffende teksten om mee te werken.

De soundtrack was in ieder geval wel tof en passend, maar alles bij elkaar ben ik niet heel enthousiast. Met alle ophef vond ik de film vooral vrij tam en typisch MCU in dat opzicht. Qua uiterlijk bijzonder, qua uitwerking niets anders dan degelijk. Zijn de Russo broers tevens de enigen die weten hoe een vechtscene geschoten moet worden?

'De zware accenten' waar Lennert over begint,zijn allen aparte 'English pigeon' accenten uit verschillende Afikaanse landen.Zoals men bvb misschien het Jamaicaanse Engels kent.Nooit een interview gezien/gehoord met Bob Marley?DAN weet je waarover ik het heb.

avatar van TheManInBlack
Voordat ik vanavond de film Avengers: Infinity War ga kijken in de bioscoop heb ik vanmiddag deze nog even meegepikt. Dit was de enige Marvel film dat ik nog niet had gezien. Door de enorme hype rondom Black Panther had ik hoge verwachtingen gekregen, de hoge verwachtingen kwam niet alleen door de hype maar ook omdat dit een Marvel film is en omdat In Captain America: Civil War Black Panther al een toffe introductie had gekregen, daardoor was ik ook nieuwsgierig naar dit personage. Aan de cast ligt het niet, de cast presteert wel goed met als uitblinkers voor mij Andy Serkis (helaas zien we hem niet heel lang) en Michael B. Jordan. De film bevat veel saaie momenten. De actiescènes die erin zitten zijn wel aardig, maar het springt er niet echt uit. De film bevat niet heel veel humor, maar als er een keer een grap werd gemaakt kwam het niet echt bij mij aan. De setting (Wakanda) ziet er overigens wel fantastisch mooi uit! Ik had wel veel meer verwacht van deze film..

avatar van bounze
Prima film, ook in 2D erg cool. Omdat ze het verhaal moeten uitleggen is het nog geen supervette actie film, maar het begin van deze nieuwe superheld mag er zeker zijn. Het begint wat traag maar de film word spannender en interessanter. Deze moet je zeker gezien hebben. 4 sterren!

avatar van Pazmaster
High tech tribal wars, hoe verzin je het, maar toch best een vermakelijk filmpje met lekkere actie en het ziet er ook niet verkeerd uit. Zeker geen B film, zoals mijn voorganger betoogt, de cast speelt gewoon naar behoren en het ziet er beslist niet goedkoop uit. Weer een leuk Marvel filmpje die niet verveelt.

avatar van james_cameron
Erg wisselvallig en nogal kitscherig, deze vermakelijke maar uiteindelijk nogal tweederangs Marvel-film. Het begin is nog wel oké en met Andy Serkis en Michael B. Jordan beschikt de film over twee prima schurken, maar afgezien daarvan is het akteerwerk erg houterig, de plot behoorlijk slap en de visuele aanpak te opzichtig en gekunsteld. De aktiescenes weten daarnaast slechts sporadisch te imponeren. Samen met Spiderman: Homecoming één van de minste Marvel-films van de afgelopen jaren.

avatar van Kondoro0614
Ik ga snel door met de Marvel reeks, ik wil graag alle films gezien of herzien hebben voordat ik de nieuwe ‘Avengers’ film ga kijken. Op een paar herzieningen na heb ik ze bijna allemaal gehad en ook ‘Black Panther’ moest nog aan dit lijstje toegevoegd worden, een wereldhit toen deze uit kwam en dat kwam denk ik ook mede door de goeie marketing die de film beheerste. Echter tijdens het kijken van de film werd ik er maar niet warm van, het zag er allemaal best strak uit zoals we Marvel kennen alleen vond ik de casting niet bepaald geslaagd, en waren de acteurs me niet altijd even goed bevallen. De setting was soms wel erg gaaf, met vooral de natuur waar ik me mee vermaakte en liep de film langzaam door, en was het in het algemeen geen slechte film maar, ik ga wel veel beter verwacht zeker door alle goeie berichten die ik er van gehoord heb.

“If you say one more word, I'll feed you to my children!”
“I'm kidding. We're vegetarians.”

De acteurs komen inderdaad wat stereotype over, en de prestaties van de acteurs vind ik nou ook niet altijd zo dendert goed. Zeker Chadwick Boseman die de rol va T’Challa moet verzorgen vond ik soms wat houterig overkomen, alsof hij de hele film wel verstijfd was. Hoewel Chadwick de hoofdrol moet verzorgen vond ik persoonlijk Michael B. Jordan het een tikkeltje beter doen als de neef van T’Challa genaamd Killmonger, lichtelijk een schurk in deze film. Voor de rest deden Lupita Nyong'o en Danai Gurira het prima en vond ik Martin Freeman er best makkelijk mee weg komen, die had in mijn ogen geen bijzondere rol. Andy Serkis vond ik als Klaue het beste, en dan niet omdat ik weer voor een schurk wil kiezen maar die had de komedie en lolligheid nog wat in zich wat ik vooral wel mistte in deze film, aangezien ‘Black Panther’ op veel vlakken toch iets te serieus is. En dan had ik misschien een duo van Klaue en Killmonger nog wel langer willen zien, dat maakte het spannender, leuker en wat interessanter, dan de eentonige één op één gevechten tussen goed en kwaad.

Ik kan me eigenlijk niet meer herinneren waar deze film op aansluit, ik meende op ‘Winter Soldier’ maar je krijgt nog wat scénes te zien die aansluiten op de dood van de vader van T’Challa. Echter vind ik deze spin-off niet zo héél bijzonder en als hij er niet was gekomen heb ik hem ook niet gemist dat is sowieso zeker. Het eerste half uur tot uur was leuk, vooral het moment wanneer T’Challa gekroond word en dat hij achter klaue aan zat vond ik geslaagd, de over gang op Killmonger was wat minder, en toen leek de film wel weer wat langdradig te worden. Zeker als Killmonger en T’Challa gaan vechten met elkaar weet je al wel van te voren dat Killmonger dit gaat winnen maar dat T’Challa op een mysterieuze wijze toch nog leeft, na enkele diepe wonden in onder andere de buik, been en arm en een grote lange val in een ravijn, dan wel met water (eigenlijk een waterval). Dit zijn van die standaard Marvel dingen in films waar ik langzamerhand ook wel een beetje op uitgekeken raak en dat is zonde.

“I will not abandon someone to die, when I have the means to save his life.”

Het is gaaf dat de film zich afspeelt in een Afrikaanse setting, en dan vooral de mooie ceremonies tot het kronen van de koning, het vechten tegen andere stammen en noem zo maar op. Dat hebben ze in ‘Black Panther’ toch wel mooi gedaan, en dat gaf toch wel altijd een wow gevoel weg. Er gebeurt genoeg om naar te kijken, de gevechten zijn strak en dit maakt de film aangenamer om naar te kijken, ondanks dat het te serieus is en daar zit ik wel echt mee. Het had soms wat losser gemogen qua acteerwerk, maar soms laat de CGI ook wel wat van zich afweten. De film zit borden vol met CGI, die er wel weer goed uitzag hoor daar niet van, echter vond ik de neushoorns ook soms wat misplaatst of slecht geanimeerd en dit leek er vaak niet altijd op.

Het verhaal was tof. We volgen een land genaamd ‘Wakanda’ in het Afrikaanse continent waar we een meteoriet op zien landen. In deze meteoor zit een bepaald goedje wat ze ‘vibranium’ hebben genoemd (dan wel in het Engels). Het land zit er vol mee en ontwikkeld onder andere hiermee hun wapens, schepen, technologie en het pak voor de ‘Black Panther’. Op een dag gaat de vader van T’Challa dood en die zat nog achter een schurk aan: Klaue. Klaue zou door middel van een informant binnen zijn gekomen in het land van ‘Wakanda’ en heeft hier vervolgens een hoeveelheid vibranium gestolen en een ravage aangericht. T’Challa gaat achter Klaue aan om gerechtigheid te krijgen, die hij ook bijna vind tot Killmonger hem bevrijd uit de gevangenis. Klaue weet te ontsnappen maar na een ruzie vermoord Killmonger hem en is dit hoofdstuk afgesloten, tot Killmonger nu achter T’Challa aanzit. Killmonger is namelijk familie van T’Challa, en de vader van van T’Challa had de vader van Killmonger vermoord (zijn broer), en killmonger wil vanaf dat moment al gerechtigheid. De twee gaan een duel aan die T’Challa verliest en Killmonger tijdelijk koning maakt van Wakanda. T’Challa komt terug en na een hevig eindgevecht weet T’Challa te winnen en zo komt alles nog goed.

“The king is dead. Come with me if you don't want to join him!”

En dan is ook ‘Black Panther’ een soms te simpele helden film die niet veel potentie had bij eerdere Marvel delen, en valt hij toch wat door de mand. Er is nog veel over deze film te vertellen mocht je echt in de details willen gaan zitten, daar heb ik nu even geen tijd voor. Er is genoeg te zien, maar de jonge Ryan Coogler haalt soms te weinig uit de kast om het tot een geweldige film te brengen, en dat is een leer in zijn regiecarrière want ik ben zeker benieuwd naar de toekomst van Ryan, die tot nu toe drie goeie films op de wereld heeft gezet, en Black Panther is hier ook één van. ‘Black Panther’ is goed, maar niet geweldig en dat steekt hem soms.

A.s. dinsdagavond ga ik naar de bioscoop voor de nieuwe "Avengers: Infinity War (2018)" film en om een beetje bij te blijven qua superhelden (Black Panther speelt er namelijk ook in mee), heb ik gisteren deze blaxploitation Actie / Sciencefiction film bekeken. Althans dat zou gelden als deze film in de jaren 70 was uitgekomen Ik ben in ieder geval blij dat ik deze film niet in de bioscoop heb gezien, want ik vond het maar een flauwe bedoeling met een slap verhaal en snap eigenlijk ook niet waarom deze film zo'n goede recensies kreeg.

In dit superheldenverhaal draait het om T'Challa / Black Panther (Chadwick Boseman) die terugkeert naar Wakanda, welke een technologisch hoog ontwikkeld Afrikaans schaduwland is en welke rijk is aan Vibranium (kruid / grondstof voor superkrachten). Daar wilt hij de troon bestijgen, maar een rivaal met een verleden, te weten Erik Killmonger (Michael B. Jordan), is uit op wraak en brengt het land en de wereld in gevaar.

Dit is de eerste "Marvel" bioscoopfilm waarbij de belangrijkste personages van Afrikaanse komaf zijn en tevens de eerste keer dat een superheldenfilm zich in Afrika afspeelt. Bovendien zijn de vechtscènes (o.a. met speren en dieren of juist mensen verkleed als dieren) in de film gebaseerd op Afrikaanse vechtkunst. Het dertien in een dozijn eenvoudige en slappe voorspelbare verhaal, deed me soms denken aan "Star Wars" (qua decors en technologie) en "James Bond" (met name het gedeelte in Zuid-Korea) films en het verhaal mag dan wel een politiek tintje hebben, ik vond het echter vooral saai, flauw, langdradig (duurt circa 120 minuten en na de aftiteling volgt nog een extra scène, die zoals zo vaak eigenlijk niets toevoegt), clichématig en voorspelbaar (o.a. gevecht om de troon en het einde).

Niet alles (wel veel) vond ik overigens slecht aan deze film, want visueel gezien (en dan doel ik vooral op de kleurrijke Afrikaanse kledij en landschappen) mocht deze film er best wezen en het verhaal bevat ook de nodige actie (wel niet bijzonder spectaculair of indrukwekkend, hoewel de neushoorns op het einde er wel fraai uitzagen) en humor. De laatste is soms wat aan de flauwe kant, maar soms ook best leuk, zoals bij de opening (wat zich eventjes afspeelt in 1992) van het verhaal waarbij er twee kale vrouwen aanbellen bij een deur en waarbij iemand (die door het kijkgaatje van de deur kijkt) dan zegt:

"Het zijn twee meiden die op Grace Jones lijken"

Om die opmerking leuk te vinden, moet je waarschijnlijk wel minimaal ergens in de 30 zijn, want anders weet je waarschijnlijk niet wie Grace Jones is. Ook vond ik het wel geinig dat de enige blanke persoon in het verhaal met een rol van betekenis, te weten Martin Freeman (in de rol van CIA-agent Everett K. Ross), zwaar gewond raakt bij het beschermen van de donkere vrouw Nakia (Lupita Nyong'o) en dat dan een andere donkere vrouw, te weten Shuri (Letitia Wright) zegt:

"Top, weer een gebroken blanke om te fiksen. Dit wordt leuk"

De voor 90% bestaande donkere cast (de 10% blanke cast met een rol of rolletje zijn Martin Freeman, Andy Serkis, Francesca Faridany en natuurlijk Stan Lee), bestond voor mij vooral uit onbekende acteurs en actrices zoals Chadwick Boseman, Michael B. Jordan, Lupita Nyong'o (in de rol van Nakia, die een spion is van Wakanda), Danai Gurira (in de rol van Okoye, die een bewaakster is van Wakanda) en de irritante Letitia Wright (in de rol van Shuri, die zeg maar de vrouwelijke jonge "Q" is uit de James Bond films) en eerlijk gezegd vond ik niemand daarvan echt overtuigen en de vrouwen waren ook niet bepaald schoonheden (dan vond ik de eerder genoemde blanke Francesca Faridany in het kleine rolletje van museum directeur, misschien nog wel de mooiste vrouw in deze film).

Gelukkig spelen er ook een tweetal bekende donkere acteurs in mee en dan doel ik op Forest Whitaker (in de rol van Zuri, die zich maar de ceremoniemeester is op Wakanda) en Angela Bassett (in de rol van Ramonda, die de moeder is van T'Challa en Shuri) en zij deden het nog best verdienstelijk. Dat laatste geldt overigens ook voor de blanken Martin Freeman en Andy Serkis (in de rol van slechterik Ulysses Klaue) en zij zorgden ook nog voor wat humor.

Zoals de vermakelijke film "Wonder Woman (2017)" de superhelden bioscoopfilms een broodnodige feministische injectie gaf, zo voorziet "Black Panther" het hoofdzakelijk witte "Marvel" universum eindelijk van wat kleur (het is alleen nog wachten op een Aziatische superheld), alleen vond ik er niet zoveel aan en ik zit ook niet op een vervolg te wachten.

P.S. ik snap wel niet waarom een bepaalde Afrikaanse stam, te weten de Jabari stam onder leiding van M'Baku (Winston Duke) perse apen (Gorilla's) moesten voorstellen, die ook nog eens apengeluiden maakte. Dat vond ik eerlijk gezegd een beetje op het randje (of moest het zelfspot voorstellen) voor een film gemaakt door grotendeels zwarte cast en crew.

avatar van Gerlof1378
Mooi gemaakte superhelden film, met een strak verhaal, goed spelende cast en natuurlijk de vele actiescenes die deze film rijk is. Ik vind persoonlijk 3 of 4 Marvel films per jaar wat teveel van het goede, maar deze film vond ik tocvh 1 van de betere, ik zeg enjoy als je hem nog niet hebt gezien.