Captain America: Civil War (2016)

Alternatieve titel: Captain America 3

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Anthony Russo en Joe Russo (I)
met Chris Evans, Robert Downey Jr. en Scarlett Johansson

Steve Rogers geeft leiding aan een nieuw team van Avengers, dat probeert de mensheid te beschermen. Nadat een nieuw internationaal incident zorgt voor schade, groeit de politieke druk om een systeem op te bouwen waarbij de helden verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor hun daden. Een regeringsorgaan wordt opgesteld om te bekijken wanneer gebruik gemaakt moet worden van de diensten van het team. De nieuwe status quo zorgt voor een breuk tussen de Avengers, terwijl ze de wereld ook moeten beschermen tegen een nieuwe en afgrijselijke vijand.

avatar van KingJ
gekeken op Netflix vond ik het net te pruimen

mooi vermaak maar verder kan ik er weinig mee

avatar van Cleanshot
Ik vraag me af of er binnenkort weer eens een goede marvel film (wolverine 1 & Iron man 1 uitgezonderd) zal worden gemaakt die de comics van Marcel en DCC eer aan gaat doen. Los van de verminking van de karakters van de onderliggende personages zijn de verhaallijnen totaal onzinnig. Ik vond dit op zich een redelijk te kijken film, maar de oorspronkelijke civil war reeks was toch donkerder en veel beter doordacht. Ik vind wel de nieuwe spiderman echt wel iets toevoegen,en goed neergezet. En de end fight was ook prima, maar het plot vanuit de bad guy geinitieerd was wel heel onlogisch en nodeloos complex. Baron zemo was in de comics zover ik me kon herinneren een mutant of in ieder geval een superschurk en hierin een gewoon mens die wel heel makkelijk aan de info komt en het de helden zo moeilijk maakt.
Al met al beter dan de afgelopen andere Marvel miskleun zoals X-men Apocalypse. Jammer, er zit zoveel goeds in potentie in dit genre.

avatar van DeCol
Dit is eigenlijk het derde deel in de Captain America reeks, maar ik vind het toch meer een Avengers-film. De nieuwe karakters zijn een leuke toevoeging. Inhoudelijk is het niet heel goed. Ik kan me redelijk vinden in het commentaar dat het soap gehalte nogal hoog is. Echter had ik verwacht dat we een mooie climax gingen krijgen. Helaas.

Gelukkig zit het met de actie wederom snor. Niet zo groots als de vorige twee Avengers-films, maar daardoor niet minder. Het ziet er weer enorm gelikt uit! De gevechten tussen de helden zijn tof en een beetje komisch. Door dat laatste heb je nooit het idee dat ze elkaar echt pijn gaan doen en dat is dan wel weer jammer.

In zijn geheel echt wel vermakelijk, maar zitten wel wat haken en ogen aan.

avatar van martijn011
Na het uitstekende tweede deel van Captain America hoopte ik dat de stijgende lijn zich voort zou gaan zetten, maar helaas is dat niet het geval.
Alhoewel de film erg positief ontvangen is, kan ik me daar niet echt in vinden. Natuurlijk, de actie is supervet en het ziet er allemaal geweldig uit. De gevechten worden adembenemend in beeld gebracht, en zo'n openingsscène in Nigeria is smullen geblazen. Maar verder kon het me allemaal niet echt boeien en ik had moeite om de aandacht erbij te houden.

Alhoewel de film uitermate z'n best doet om een verhaal te vertellen is het eigenlijk flinterdun. Komt nog bij dat er zo'n beetje elke tien minuten een andere of nieuwe superheld op komt dagen zodat het eerder lijkt op een reünie. Wel leuk is de introductie van Spiderman, een hele jonge versie welteverstaan. Een van de hoogtepunten van de film was zijn aanwezigheid. Hopelijk gaan we daar meer van zien.
Deze film viel me een klein beetje tegen eerlijk gezegd, al is het nog wel steeds een kleine voldoende waard.

avatar van TheManInBlack
Geweldige vermakelijke spektakelfilm.

Cast doet het weer uitstekend. Het ontstaan van de conflict tussen de twee vrienden "Iron Man" en Captain America" is goed bedacht. Verhaal is ook erg goed. Vechtscène's waren om van te genieten en ook de humor is weer geslaagd. Met het eindgevecht tussen "Iron Man" en "Captain America" zat ik op het puntje van mijn stoel, wat was dat ontiegelijk spannend zeg! Tijdens de gevechten dacht ik wel van, vermoord elkaar nou niet! Zelf was ik voor het team van "Captain America". De nieuwe personages zijn goed geïntroduceerd, maar vond "Spider-Man" wel een beetje irritant..

avatar van Decec
Uitstekend actie/avontuur/SF film...
Spannend verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Bekende acteurs...
Perfect leuk gemaakt SF...
Perfect super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(DTS 7.1)...
Perfect camerabeweging...
Heerlijk genoten...

avatar van umbra
Gewoon lekkere Marvel actiefilm, die geen moment verveeld ondanks de kleine 2u en half. 9 op 10 is het er boenk op qua Marvel films, misschien omdat ik mijn verwachtingen bij deze films zeer hoog stel, dat ik eerder neig naar een 7 à 7.5/10 dan 8 à 9/10. Verveeld nooit.

avatar van Hansjepansje
Degelijke Aveng...nee wacht, dit is blijkbaar een Captain America. Ach ja, het zal allemaal wel.

Was vooraf een beetje bang voor de lange speelduur en dat bleek niet onterecht, 2,5 uur is gewoon te lang voor dit soort films. Laatste half uur is er echt wel teveel aan. Dat de film desondanks gehaast aanvoelt en personages amper worden ontwikkeld ligt natuurlijk aan het belachelijk aantal superhelden dat z'n opwachting mag maken. Leuk voor op de poster en in de trailer, maar beter wordt de film er niet van.

Toch doet Civil War een paar dingen best goed. Fijn om te zien dat The Avengers eindelijk eens worden geconfronteerd met de gevolgen van hun acties, zowel juridisch als emotioneel. De bijhorende onderlinge discussie was ook best leuk om te volgen, vond het best jammer dat het plot zich daarna verplaatste richting Bucky. Werd toch wel beduidend minder interessant vanaf dan, al vond ik het uiteindelijk best een verademing dat de wereld voor een keer eens niet gered moest worden.

Acteerwerk is zoals altijd ook op niveau, met speciale vermeldingen voor Downey Jr. (weer de beste), Martin Freeman (leuke verrassing) en Daniël Bühl (prima atypische bad guy, zou geen straf zijn om hem later weer terug te zien). Russo's maken er verder ook wel weer een vlotte film van. Die actiescènes in Lagos en de grote showdown mochten er best zijn.

Overdaad aan superhelden, net iets te lang, maar al bij al genoeg leuks voor een voldoende. 2,5*

avatar van Phantasm
Viel me toch wat tegen, zijn voorgangers waren beter, de speelduur had inderdaad wel wat korter gekund. Maar goed, leuk om een keer gezien te hebben.

Helemaal niks aan, veel te langdradig en ik houd ook niet zo van films met animatie achtergronden alsof je in een tekenfilm zit. tegenwoordig teveel gebruik van gemaakt.ziet er zeer nep uit en gaat snel vervelen.film van niks!

weer prima vermaakt.was weer een spektakel film met goeie actie.ook een prima cast weer.

Nu in de aanloop naar Avengers infinty war kijk ik de Marvel films die ik nog niet heb gezien .En nu is Civil War aan de beurt. Dit is toch een van de beste marvel spektakelfilms die ik in een lange tijd heb gezien . Niet te langdradig misschien had het laatste halfuur niet nodig geweest maar ja dat kan de pret niet drukken op naar de volgende !

avatar van Bakema NL
Met een verzameling van zo'n slordige 30 000 comics en dus ook een shitload aan Marvel was ik verrukt dat er eindelijk degelijke films aan kwamen. Maar ik ben al jaren klaar met Marvel als uitgeverij, wat ze nu uit brengen is voor het grootste deel bagger. En ook de films doen me al lang niet meer naar de bioscoop rennen....dvd/bluray uitverkoop aanschafjes zijn het.
Het is bijna allemaal hetzelfde en meer van hetzelfde. En het is prima vermaak hoor, leuke popcorn actiefilms met leuke effects en vechtscenes....maar ook echt niet meer dan dat. En ik zou graag meer willen dan dat, maar misschien wil ik teveel.
Deze film ging wat snel van maatjes naar tegenstander van elkaar. Black Panther geintroduceerd...leuk, maar is een b-character die nooit echt een eigen serie heeft kunnen dragen en er zijn stapels interessantere b-characters. Spiderman....ok, dat heeft potentie...maar stomvervelend dat Stark zo'n grote rol moet spelen en met zijn suit aan komt zetten, etc. Tante May is ook fout gecast....hoe ontiegelijk overheerlijk Marisa Tomei ook is.
Zemo....allergrootste minpunt van de film, wat een miskleun. Na Red Skull toch een van de meest iconische vijanden van the Avengers en Captain America in het bijzonder. Giant man zien was wel erg cool...eindelijk Antman/Giant man, een van de originele Avengers bij de groep...al was die niet helemaal compleet.

Degelijk hersenloos vermaak en echt wel de moeite waard....meer is ook niet nodig misschien, het doet wat het moet doen in dat opzicht. Maar het kan echt beter.

Weet eigenlijk niet zo goed wat ik met deze film aan moet. Verhaal kon me niet helemaal bekoren. Ook had ik gedurende de film totaal geen binding met de personages. Sommige waren zelfs irritant aanwezig. Desondanks zag de film er qua afwerking wel mooi uit. Speelduur had m.i. zeker een twintig minuten korter gemogen. Al met al een krappe voldoende.

avatar van johan_sb2
Saai en langdradig

avatar van Shadowed
Wel ok.

Typisch Marvel, maar het Russo duo weet er een paar leuke en origineel draaien aan te geven. Superhelden vs superhelden bijvoorbeeld is weer ontzettend leuk bedacht en maken we tegelijkertijd ook kennis met Tom Holland als de nieuwe Peter Parker.

Voor de rest duurt de film flink lang met zijn 147 minuten wat zeker niet altijd even interessant is. De beste scenes zijn de helden tegen helden scenes en dat is ook gelijk het hoogtepunt van de film. Voor de rest is de film vrij langdradig maar niet perse slecht.

Visueel top, duurt wat te lang en redelijke acteerprestaties. Evans nooit echt een geslaagde Captain America gevonden naar mijn mening. Holland vind ik als een van de weinige wel wat leuker, maar ja. De Russo's gingen later ook nog door met Marvels.

avatar van Lovelyboy
Derde en redelijk vermakelijke deel van de Captain America reeks.

Leuk invalshoek is zondermeer de onenigheid die tussen de Avengers ontstaat en de op zich interessante discussie, namelijk; dat ze teveel schade aanrichten. Een beetje een kip of het ei discussie. Uiteraard richten ze veel schade aan, welke superheld niet, maar is de reden van de schade in eerste instantie al niet te wijten aan het verschijnen van een bad guy? Net zo'n discussie als de politie die een nekklem te ver aanschroeft, tja, als je nu eerst eens de wet niet overtreedt hoeft de politie je überhaupt niet aan te houden, dat een idee misschien? Desondanks zorgt de discussie voor verdeeldheid, twijfel en opsplitsing. Beter dan dat ze weer in boy scout formatie aan komen marcheren.

Het teveel aan karakters gaat ten koste van wat extra diepte. Ik vind het op een gegeven moment allemaal wat teveel worden met Falcon en War machine, Iron man zelf die vliegen kan, de gemiddelde luchtleiding zou er de handen vol aan hebben, bovendien denk ik dan, lijken de meeste krachten uit het technologie te komen en hun pak, niet echt een superheld meer met buitengewone krachten.

Puntje bij paaltje, ziet er allemaal wel strak uit, genoeg spektakel en actie, helaas ondanks het brouilleren van de Avengers niet echt een duistere sfeer, wel wat grapjes van Iron Man...redelijk vermaak dat is het en meer niet. Waarom deze film dan een 7.8 krijgt op IMDB snap ik dan weer niet.

avatar van Ste*
Dit deel heeft nog best een redelijk uitgangspunt met dat conflict onderling en de (best realistische) vraag of de Avengers wel zomaar onafhankelijk voor chaos en onschuldige slachtoffers moeten zorgen, en daardoor is het net iets minder vervelend dan bijvoorbeeld een Age of Ultron.

Daar is dan wel ook bijna alles mee gezegd, want voor de rest is het weer (te) lang, zijn er veel te veel personages en boeit de actie me weer nauwelijks, afgezien van sporadisch wat dingen die nog wel grappig gedaan zijn, zoals die scène op het vliegveld waar Ant-Man en Spider-Man ook bij zijn.

Verder, tja. Het verhaal zit best redelijk in elkaar, de rol en casting van Daniel Brühl is wel oke, maar kan voor de rest nog steeds niet zeggen dat deze reeks me boeit. Net wat te serieus allemaal, de humormomentjes net wat te flauw, de actie is nooit spannend (en ziet er in deze film ook nog eens raar versneld uit) en eigenlijk heb ik met nagenoeg geen enkel personage echt een 'band', en dat vind ik toch best een serieuze flaw na het zien van inmiddels meer dan een handvol Marvels.

avatar van N00dles
Captain America: Civil War is door de samenkomst van de Avengers relatief gezien een van de minder saaie Marvel-films (en sowieso beter dan het eerste deel van Captain America).
Het voelde voor een groot deel als een Avengers-film. Het hele idee van een fittie tussen de Avengers maakte het enigszins interessant. Het hele plot met de Winter Soldier(s) en Daniel Brühl kon me dan weer minder boeien, evenals de overdreven lange car chases en gevechten.
Het eerste uur kakte af en toe dan ook behoorlijk in.

Met de introductie van Spiderman en Ant-Man in de groep leefde de film weer wat op en de Avengers-clash op de (vlieg)basis met supersized Ant-Man was wel het hoogtepunt van de film.
Dieptepunten waren het vervelend brave karakter van Captain America (zoals gewoonlijk) en de overbodige terugkeer van Hawkeye (Jeremy Renner).
Daarna emmert het nog wat door tot de eindconfrontatie, maar toen was ik er alweer klaar mee. Ze moeten echt eens leren hoe ze een film tot onder de 2 uur kunnen brengen.

Eerlijk is eerlijk, het kon slechter.

avatar van Duke Nukem
DeCol schreef:
Het ziet er weer enorm gelikt uit!
N00dles schreef:

Met al die Marvel figuren in de film, vergeet je soms inderdaad dat je naar een Captain America film zit te kijken en niet naar een Avengers film (of een Iron Man film enz). De film ziet er inderdaad enorm gelikt uit, maar de gevechtscènes zijn heel lelijk gefilmd. Waarom al die jumpende takes in plaats van een langere take? Ja, natuurlijk om te verhullen dat de acteurs niet in staat zijn om een gevechtschoreografie en stunts uit te voeren. Maar toch werkt dit heel storend, vind ik. Neem dan acteurs/trices die dat wel kunnen, denk ik dan!

Een ander voorbeeld is als de Winter Soldier op de rijdende motor springt. Dat wordt dus in welgeteld zes takes gefilmd, waarbij er steeds van camerastandpunt wordt versprongen!

Die typische geschillen tussen superhelden vind ik niet erg interessant, want al zo vaak eerder uitgevoerd. Superman vs Batman, bijvoorbeeld. En later worden ze dan weer beste vriendjes, dat zie je natuurlijk al van mijlenver aankomen.

Er zit overigens bijzonder weinig humor in deze film. Ondanks dat de hoofdrolspelers uit een comic book komen, wordt het verhaal veel te serieus benaderd en ik word er niet echt vrolijk van.
Ste* schreef:

Dat is inderdaad wel een interessant uitgangspunt. Eigenlijk zie je in dit soort films nooit de onschuldige slachtoffers en wordt ook aan de stoffelijke schade weinig tot geen aandacht geschonken.

avatar van TornadoEF5
Een Captain America met meer superhelden dan in de eerste twee Avengers, maar wel één waar ze het onder meer tegen elkaar opnemen. Overal een goede film, soms een beetje 'te' overdreven. Het grote aantal superhelden eist zijn tol, maar het is warempel beter te verdragen dan in Avengers: Age of Ultron, mede omdat het plot makkelijker te volgen valt. Spiderman is heel erg leuk gebracht vind ik. En Ant-man vind ik hier zelfs warempel beter dan in zijn solofilm. Black Panther is ook wel leuk, maar valt een beetje in het niet tussen de andere superhelden. Er worden dan ook echt wel veel superhelden geintroduceerd. Het enige echte minpunt is dat de bad guy niet echt een bad guy is, en het minst indrukwekkend is uit alle films. Een beter dan gemiddelde Marvelfilm, maar daar blijft het ook bij. Marvel films zijn consistent gemiddeld tot goed, maar nooit uitstekend. De consistentie van hun films is echter wel een sterktepunt vind ik. Je zal bijna nooit ontgoocheld zijn na het zien van de film. 3,5*.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ook Captain America: Civil War ontkomt niet aan een kritische blik van mij bij de eerste keer dat ik de film opnieuw bekijk. Destijds na een bioscoopbezoek vier sterren uitgedeeld, maar ze blijven niet staan. Ik denk dat ik minstens de helft van de Marvelfilms nu na opnieuw zien een lager cijfer geef. Het is fenomenaal in de bioscoop, maar thuis heel wat minder sterk.

Het is wel een film met enige morele maatschappelijke diepgang en ook is het wel aardig dat de Avengers hier scheurtjes vertonen in hun onderlinge band, waardoor Captain America en Iron Man tegenover elkaar komen te staan. Maar het is niet de hele rit even boeiend. Op het moment dat Tom Holland zijn Spider-Man introductie maakt veert de film wel behoorlijk op en krijg je wel een erg lekker slotuur met een paar grootse actiemomenten. Ook Ant-Man voegt nog wel wat toe. Die twee brengen de humor weer even terug in een film die na een tijdje wel erg (lees: te veel) de serieuze kant op is gegaan. En het duurt me gewoon te lang. Bijna twee en half uur is toch wel een half uurtje dat er van mij uit had gekund. Niettemin wel een behoorlijk entertainende film die visueel ook erg goed oogt, maar in de bios wel echt gaver was.

3,5* (was 4*)