Captain America: The First Avenger (2011)

2,86 (2017)
2017 stemmen

Actie / Avontuur

geregisseerd door Joe Johnston
met Chris Evans, Hugo Weaving en Tommy Lee Jones

Een dappere, maar zachtaardige jonge soldaat genaamd Steve Rogers moet aan een aantal experimenten deelnemen voor het Amerikaanse leger, het zogenaamde Super Soldier programma. Maar wanneer het experiment wordt stopgezet besluiten ze Steve te gebruiken om het imago van het Amerikaanse leger te verbeteren.

Tarkus schreef:
Uitstekende actie-avonturen film uit de Marvel stal.
Hoewel het eerste half uur maar traag is, maakt het volgende anderhalf uur dat allemaal goed, met veel actie en suspense.
Goede special effects en een redelijk goed scenario en een puike cast, zorgen voor 2 uur kijkplezier.
Dat het verhaal zich afspeelt tijdens de Tweede Wereldoorlog is voor mij een pluspunt, vind het altijd wel een goede achtergrond voor een film, ook als het om een fantasy-film gaat zoals in dit geval.
Kortom: een van de betere superheldenfilms die ik de laatste tijd heb gezien.

Als aanloop naar de 2de film deze eens opnieuw bekeken.
Blijft goed en spannend, toch benieuwd naar het vervolg nu...

avatar van ikkegoemikke
“Whatever happens tomorrow, you must promise me one thing. That you will stay who you are, not a perfect soldier, but a good man.”

Sinds 2000 worden we letterlijk overspoeld door verfilmingen van Marvel striphelden. Even een kleine opsomming : X-Men,Blade,Spider Man,Daredevil,The Hulk,The Punisher,Elektra,Fantastic Four,Ghost Rider,Iron Man,Thor,Wolverine,The Avengers,Guardians of the Galaxy … Redelijk indrukwekkend. En dit jaar wordt dan de opvolger van “Captain America : Winter Soldier” voorgesteld, waarover ik in de vakliteratuur zoveel goeds lees. Als voorbereiding hierop was ik dan ook verplicht om de eerste film van “Captain America” eens te bekijken. Kwestie van voorbereid te zijn.

Captain America is geïntroduceerd voor de Tweede Wereldoorlog door Marvel en was immens populair onder de Amerikaanse troepen. Hij nam het dan ook op tegen de Nazi’s,de japanners en andere vijanden van de VS. Na de 2de wereldoorlog vocht hij tegen communisten gedurende de Koude Oorlog. Hij werd een beetje in de vergeethoek gedrumd en tenslotte nog eens ingelijfd bij The Avengers. In tegenstelling tot andere Marvel superhelden, beschikt hij niet echt over superkrachten en moet hij zich redden door zijn immense spierballen.

Lees mijn volledige mening hier ...

avatar van rcuppen79
Captain America mag dan wel de 'First Avenger' zijn, hij was wel de laatste die pas zijn eigen film kreeg. Ik moet zeggen dat ik niet zo bekend ben met de figuren van Marvel. Iron Man had ik voor 2008 nog nooit van gehoord, Thor kende ik uitsluitend van de Noorse mythologie en Captain America had ik wel eens van gehoord, maar nog nooit een strip van gelezen. De Hulk ken ik alleen van de tv-serie uit de jaren 70 met Bill Bixby en Lou Ferrigno. Ik ben een groot liefhebber van die serie, maar de stripreeks rondom de groene geweldenaar kon mij nooit zo bekoren.

Voordat ik de film Captain America: The First Avenger destijds in de bioscoop zag, had ik geen enkele kennis over het personage en eventuele schurken. Dit soort films spreken mij altijd wel aan en het liefst zie ik ze dan ook in de bioscoop, waar het actiespektakel toch altijd beter tot zijn recht komt dan thuis op de tv.
Voor de regie werd Joe Johnston aangetrokken. Deze heeft enigszins ervaring met het maken van een superheldenfilm, want in de jaren 90 leverde hij ooit de prima actiefilm The Rocketeer af. Hoewel Captain America dat niveau niet weet te behalen, is het toch een uitermate onderhoudende film geworden. Het verhaal wordt vlot verteld en Chris Evans is een goede Captain, maar het moet gezegd worden dat deze superheld één van de saaiste helden uit de Marvel-collectie is. De schurk Red Skull is dan ook een veel interessanter personage en die wordt hier met verve vertolkt door Hugo Weaving. In de bijrollen vallen vooral Tommy Lee Jones en Stanley Tucci op. De actie wordt spectaculair in beeld gebracht, waardoor deze film nergens verveeld.

avatar van Al DeNiro
Niet de populairste Avenger, maar heeft zeker wel de beste karakter van allemaal. Hij geeft nooit op, heeft medeleven en is niet arrogant. En dat zie je heel goed in deze film.

avatar van J.Ch.
Al DeNiro schreef:

... en hij schijnt ongeveer geen minpunten te hebben, wat hem volstrekt onuitstaanbaar maakt. Voor mij dan.

avatar van tommykonijn
Captain America is toch een beetje een superheld die je moet liggen. Enerzijds zijn er een hoop mensen die dit een frisse Marvel verfilming vonden, terwijl anderen het als ronduit stupide ervaarden. Het grote publiek dat op Batman of Spider-Man afkomt, wordt bij lange na niet gehaald. Persoonlijk kon ik me hier toch wel mee vermaken.

Ik zat niet te wachten op een inhoudelijk hoogstaande film. Gelukkig kreeg ik die ook niet. Met de eerste paar scènes wordt al meteen de toon van de film gezet. Overdreven, maar ik had ook niet anders verwacht. Hugo Weaving blijf ik een goede acteur vinden, al werkte zijn accent hem hier meermaals tegen. Red Skull, die erg deed denken aan een nakomeling van Darth Maul en Voldemort, is een leuke villain, maar is tegelijkertijd ook niet zo bijzonder als je in eerste instantie zou vermoeden. Chris Evans doet het wel goed als het titelpersonage. Ik had 'm nog nooit eerder aan het werk gezien, maar hij hield zich goed staande. Haley Atwell was, naast dat ze er goed uitzag, ook in haar acteerwerk goed op dreef. Tommy Lee Jones was aardig, maar zijn karakter was er wel zo eentje die we al tig andere films voorbij hebben zien komen (altijd maar de good-guy 'tegenwerken' tot op een zeker moment).

Met de special effects en actiescènes zat het wel goed. Enkele kleine missers als ik het me goed herinner, maar het geheel zag er degelijk uit. Hetgeen waar de film een beetje de mist in gaat is ongeveer de laatste 30 minuten. Het hele gevecht tussen Captain America en Red Skull had veel meer over de top gemogen, had langer mogen duren en had beter moeten eindigen. Red Skull is zo ongeveer de villain geworden met de meest onwaardige dood in een film als deze die ik gezien heb. Alsof de scenarioschrijvers 'm opeens kwijt moesten. Als dit allemaal wat beter was uitgewerkt, zou de film makkelijk een half, misschien wel een heel, punt hoger zijn uitgekomen als dat nu het geval is. Al zal dat laatste waarschijnlijk toch erg moeilijk geworden zijn. In het midden zaten namelijk enkele stukken die niet helemaal lekker liepen. Want, laten we eerlijk zijn, het stuk waarop een meid denkt dat haar potentiële liefde iemand anders heeft terwijl dit niet het geval is, hebben we nog nooit eerder gezien.

Captain America: The First Avenger is een leuk verstand-op-nul filmje geworden. Er zitten enkele elementen in die ik minder vond (echt jammer van de eerder aangehaalde finale), maar het geheel was wel tamelijk vermakelijk. Met name de vlotte actiescènes houden de vaart erin. Desondanks is deze wel een beetje een kwestie van smaak, denk ik. Niet iedereen zal met dit verhaal of de personages overweg kunnen.

avatar van hutsekluts
Deze film zag ik pas na deel 2 en omdat ik dát deel erg geslaagd vond, was het lastig om deel 1 te evenaren of te overtreffen. blijft een amusante onderhoudende mooi gemaakte actie/avonturenfilm die ik vooral na de eerste 30 minuten leuk begon te vinden. Het begin kabbelt wat voort terwijl ik wat meer actie verwachtte, maar dat wordt naderhand prima ingehaald.

avatar van Fonzzz002
Voor mij is Captain America één van de meest tegenvallende populaire films van de laatste paar jaar. Van de Avenger films die ik heb gezien vind ik Captain America bij verreweg de slechtste. Sterker zelfs: het is één van de slechtste film die ik in de afgelopen paar jaar tot het eind heb doorgekeken. Captain America is het superheldenverhaal dat al honderden keren is verteld en het doet niets om het enigszins verfrissend te maken. In tegenstelling tot een film als Ghost Rider die vermakelijk slecht was neemt Captain America zichzelf erg serieus waardoor het mij al snel ging vervelen.

De personages zijn lege, platte figuren die aanvoelen alsof ze er enkel zijn het plot voort te duwen. Captain America zelf is een hoofdpersonage zonder achtergrond die enkel moreel goede dingen wilt doen, zonder vragen te stellen, “omdat hij gewoon zo is”. Als een schoothond doet hij alles wat hem gevraagd word zonder dat hij ooit emotie uitstraalt, voor mij maakt dit hem één van de saaiste superhelden die ik in tijden heb gezien. Ook de zijpersonages waren oninteressant. Bijvoorbeeld: Captain America heeft een ‘beste vriend figuur’, maar die komt zelden voor in de film en ik was op gegeven te vergeten dat hij er überhaupt was. Later in de film is er een scene waarin de vriend doodgaat en ze proberen er een big-dramatiuc moment van te maken, maar deze scene werk simpelweg niet omdat je als kijker nooit de kans kreeg een band met hem op te bouwen. Zelfs als deze scene dient om Captain America meer diepte te geven werkt het ook niet omdat er zelden scenes waren waarin hij contact maakte met de vriend. Je had de scene eruit kunnen halen en niets zou veranderen. Zo is er ook een ‘stereotype stoere vrouw’ die dient als liefdesinteresse van Captain America maar hun contact voelt heel onecht en ze tonen nooit een vorm van emotie naar elkaar toe. Het kwam over als houterige Hollywood liefde, daarnaast gaat het liefdesverhaal nergens heen en, voor mij, voelde het niet als een gemis toen Captain America zichzelf offerde en haar verloor.

Verhaal technisch valt het niet enkel in clichés maar zitten er ook meerdere onlogische kanten in. Om er een paar op te noemen die mij stoorde:
- Captain America is bedoeld als een sterke militaire leider. Wanneer hij heeft bewezen loyaal en sterk genoeg te zijn door een bad guy te vangen zou je zeggen dat de logische stap zou zijn hem in het leger te doen en mee te laten strijden met de gevechten. Maar nee, een kwartier van de film worden weggegooid aan een subplot waarin hij musical ster wordt. Dit voelde als de meest ongeloofwaardige wending die het verhaal kon nemen. De leider, die ging over de keuze, geeft ook nooit een goede reden over waarom Captain America niet het leger in zou moeten. Hij zegt gewoon “ik wil je niet”.
- Captain America’s outfit. Je zit in het leger, je hoort gecamoufleerd te zijn. Ipv camouflage kleed hij zich in felblauw met een groot felrood/wit schild schild op zijn rug. Dan val je juist op.
- In het begin is er een wetenschapper die Captain America het leger inpraat omdat hij “iets ziet in deze jongeman”. De reden die de wetenschapper echter had om Captain America het leger in te praten is omdat Captain America in elkaar werd geslagen in een steegje naast een bioscoop, maar wel opstond aan het einde. Dit voelt als een neppe, geforceerde keuze. Was het niet beter geweest als Captain America uit eigen initiatief het leger inging? Het wetenschapper personage was niet nodig en had geen inhoud.
- Ze proberen een grote onthulling van Red Skull’s gezicht te maken door hem in de schaduw te verbergen, maar zodra ze hem onthullen ziet het er niet intimiderend, humoristisch of indrukwekkend uit. Dat was een tegenvallende onthulling.
- De scene met de granaat is erg misleiden als je de trailer hebt gezien. In de trailer leek het alsof ze een serieuze training hadden voorbereid met dat er plots een granaat zou vallen om te testen hoe de militairen zouden reageren. Dit vind ik klinken als een interessant onderdeel van het plot, maar wat er eigenlijk gebeurd is dat een generaal “even wilt laten zien hoe loyaal de militairen zijn”, dus hij loopt ernaartoe, pakt nonchalant een granaat en gooit die met een glimlach twee meter van zich vandaan en blijft met een grijns staan. Deze scene had zoveel beter kunnen werken als het was zoals ze in de trailer voordeden, maar het werkt niet zoals ze het nu hebben gedaan.
- De eerste confrontatie met red skull. Dit is het eerste moment waarop we onze held en schurk in actie hadden kunnen zien, maar er gebeurd verder niets in de scenes buiten elkaar aanstaren.

De actiescènes is het ene punt waar ik hoopte dat de film zich zou redden, maar naar mijn mening slaagt de film ook hier niet in. De praat scenes zijn tamelijk lang en de actiescènes opmerkelijk kort wat de balans slordig maakt, maar wat de actiescènes ronduit verpest is de gehaaste editing. De shots duren kort en door alle jump-cuts & verschillinde perspectieven word het moeilijk om te volgen wat er precies gebeurd, laat staan of ik kan genieten van wat er gebeurd.

Dus nee, dit is een film die op ieder front faalt. Het was ok gefilmd, en ik geef toe dat de momenten waarin Captain America zijn schild in 3D gooide & het op je afkwam best gaaf was. Dat zijn voor mij de enige twee punten die het weerhouden van een 0,5.

avatar van IH88
Vermakelijke marvelfilm over het ontstaan van Capt. America. Het komt allemaal wat traag op gang maar zodra Rogers in Cap veranderd, begint de film op gang te komen. De actiescenes zitten goed in elkaar en in het team van Cap zitten wat vermakelijke karakters die voor een humoristische noot zorgen.

Evans is goed gecast en ook Weaving en TLJ spelen leuke rollen. Speciale vermelding voor Atwell als Agent Carter. Ze speelt haar rol erg goed en de relatie tussen Carter en Rogers wordt gelukkig nooit te zoetsappig. Mooi om te zien hoe zij zich als vrouw staande houdt in het leger. Ook in de serie Agent Carter wordt deze lijn verder doorgetrokken. Die dans is er jammer genoeg nooit gekomen.

Minpunt is dat de Bad Guy wel wat gemakkelijk wordt verslagen en de film tegen het einde wat afvlakt na dat sterke middenstuk. Bonuspunt voor de briljante eindscene. 3.5/5.0

Meevaller. Meestal kom ik bij de Marvel’s uit rond de drie sterren. Het kijkt gemakkelijk weg en het vermaakt, maar echt groots wordt het nooit, ook niet voor wat het is. Van te voren had ik verwacht dat Captain America aan de onderkant uit zou komen qua score. Waar andere superheldenfilms overdreven hoog scoren, krijgt deze maar een matig gemiddelde. Bovendien vind ik het eigenlijk maar een kleurloos karakter.

Dat het toch een bovengemiddeld leuke film is geworden, vond ik dan ook echt een behoorlijke verrassing. Het komt met name door de afwisseling en het juiste ritme dat het allemaal goed loopt. De introductie in de NY setting van de jaren ’40 met een erg iele Capt. Amerika duurt precies lang genoeg en wordt afgesloten met een aardige actiescène. De shows die daarna volgen, zijn misschien het minste deel van de film, maar door de change of scenery en het feit dat ook dit stuk precies op tijd wordt afgesloten door weer een aardige actiescène, vond ik het niet zo’n probleem.

Daarna verandert het in een ouderwetse avonturenfilm (waar ik sowieso een zwak voor heb) in een men on a mission achtig verhaal. Heb me er prima mee vermaakt. Dat de clichés tussendoor de boel ophouden, het acteren maar matig is en het visueel weinig voorstelt over het algemeen vond ik daardoor geen onoverkomelijk probleem. En dat bewijst maar weer dat tempo, individuele scènes en gewoonweg hoe een film ‘loopt’ belangrijker kunnen zijn.

Ik rond af naar een 3,5 sterren omdat ik nu net weer vind dat deze film wat ondergewaardeerd wordt in tegenstelling tot de meeste superhelden blockbusters die kunnen rekenen op onvoorwaardelijke bijval.

avatar van Daan258
Nee, vond er niet veel aan.
Heb dit filmpje alleen maar opgezet omdat ik binnenkort wil gaan beginnen met The Avengers waarbij ik heb gehoord dat het handig is om eerst even Captain America te bekijken.

Helaas kan ik niet echt zeggen dat ik heb genoten bij het bekijken van deze film.
Sowieso was één van de grootste minpunten dat ie zo vreselijk traag opgang kwam, en eenmaal even bezig te zijn bleef de film altijd maar op hetzelfde niveau hangen. Actie was matig en weinig aanwezig, verhaal was ook erg dun, special effects en visueel was het niet heel slecht maar had beter gekund en ook het acteerwerk was niet altijd even best.
Al met al was het allemaal maar erg magertjes.

Een zeer kleine 2,5*

avatar van WB
WB
Langzaamaan ga ik de Marvel films maar eens kijken (Iron Man, Thor, Avengers), en dat allemaal door een Lego spelletje op de Xbox. Zo kwam ik na het leuke Thor op deze film uit. Ik vond de film iets zachter dan Thor. Bijna kinderachtiger... Leuk om eens te zien hoe Captain America tot stand is gekomen, maar vind het niet echt een superheld. Binnenkort het tweede deel eens kijken. Misschien dat deze wat volwassener aanvoelt.

avatar van TornadoEF5
Deze film was toe aan een herkijk, aangezien ik me niet veel meer herinner van de laatste keer dat ik hem zag. Ik moet zeggen dat ik er toen niet van onder de indruk was, en vandaag eigenlijk ook niet.

Captain America alleen al vind ik een minder leuke superheld (eigenlijk de minst leuke). Het voelt voor mij aan als Amerikaanse propaganda. En dan gaat het om zowel de superheld en de film (het verheerlijken van de USA), en daar kan ik al niet tegen. Bovendien vind ik de setting redelijk saai, en kan de villain (Red Skull) me eigenlijk ook niet veel boeien.

Echt slecht was de film uiteraard ook nog niet. Acteerprestaties waren redelijk. Chris Evans zeker! Maar toch is deze film met voorsprong de minste Marvelfilm die ik tot op heden heb gezien. Ik hoop dat het vervolg (The Winter Soldier beter is).

Een scharige 3, al zou het kunnen dat ik dit nog een half puntje laat zakken.

avatar van avdj
De enige film van de zogenaamde “Phase One” die ik nog niet eerder zag. The Winter Soldier vond ik vrij aardig maar het lage gemiddelde van dit eerste deel stemde mij niet helemaal gerust. Onterecht, want in tegenstelling tot veel anderen, ben ik best te spreken over Captain America: The First Avenger.

Evenals veel andere Marvel-producties die zich rondom één superheld afspelen is er veel ruimte om het karakter een achtergrond mee te geven. Hierdoor krijg je een zekere binding met de hoofdrolspelers. Iets wat minder goed uitpakt als de superhelden hun krachten bundelen. Waarschijnlijk ook de reden dat ik Guardians of the Galaxy en de beide Avengers-delen niet zo geweldig vond.

Captain America: The First Avenger heeft echter relatief goede acteurs, een leuke jaren '40 sfeer en goed gemonteerde actie. Chris Evans zet niet de meest charismatische held neer maar dat hoeft ook niet. Als alle Marvel-karakters op de flamboyante Tony Stark gaan lijken wordt het ook saai. Trouwens leuk om Starks vader in deze film te zien. De badguy vond ik erg over de top, Hayley Atwell zag er daarentegen schitterend uit.

De actiescenes worden goed gedoseerd en hoewel het bij tijd en wijle ontzettend nep is ( Captain America die in zijn opvallende tenue ongemerkt door een legerbasis sluipt) kon mij dat niet zo irriteren. De marketingcampagne rondom de Captain vond ik ook leuk in elkaar gezet, bijvoorbeeld de dansscene. Er wordt daar een typisch Amerikaanse sfeer gecreëerd. Kortom: ik heb er wel vertrouwen in dat het derde deel, Marvels eerstvolgende productie, mij ook gaat bevallen.

Leuke film. Goed opgebouwd verhaal neergezet in een geweldige WW II setting. De film blijft boeien met een onverwachte wending op het eind. Alleen de vijand viel een beetje tegen. Ik ga deze week het vervolg kijken en ben zeer benieuwd of deze, ondanks dat het zich in het huidige tijdperk afspeelt, net zo weet te boeien.

avatar van jippie2010
Toegegeven, ik heb de films in de verkeerde volgorde gekeken,
maar dan blijft het toch een lichte tegenvaller hoor.
Film kwam traag op gang, met een hoogtepunt wat geen hoogtepunt was.
Middelmatig. *2,5

avatar van MarkFish
jippie2010 schreef:
Toegegeven, ik heb de films in de verkeerde volgorde gekeken,
maar dan blijft het toch een lichte tegenvaller hoor.
Film kwam traag op gang, met een hoogtepunt wat geen hoogtepunt was.
Middelmatig. *2,5

Ik ook eerst deel 2 en die is inderdaad een stuk beter! Deel 1 begint nog wel aardig, maar vervalt in de tweede helft in cliché-plotwendingen en het einde vond ik erg tegenvallend.

avatar van IH88
Captain America: The First Avenger

Dit is een vermakelijke Marvel-film over het ontstaan van superheld Captain America. Het komt allemaal wat traag op gang maar zodra Steve Rogers in Captain America veranderd begint het spektakel. De actiescènes zitten goed in elkaar en in het team van Cap zitten wat vermakelijke karakters die voor een humoristische noot zorgen. De film heeft een erg sterk middengedeelte waarin Captain America wordt opgevoerd als soort van rekrutering en propaganda middel voor het Amerikaanser leger tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het einde is wat abrupt en de Red Skull wordt wel erg makkelijk verslagen. Na dat kleurrijke middenstuk vlakt het allemaal wel erg af. Chris Evans is goed gecast als de zwart-wit denkende, vaderlandsliefhebbende, stoïcijnse, oprechte en ietwat humorloze Captain met zijn ondoordringbare schild altijd dicht in de buurt. Hugo Weaving, Tommy Lee Jones, Sebastian Stan, Stanley Tucci en Toby Jones spelen allemaal leuke rollen. Speciale vermelding voor Hayley Atwell als Agent Carter. Ze speelt haar rol erg goed en Evans en Atwell hebben een leuke chemie. Mooi om te zien hoe zij zich als vrouw staande houdt in het leger. Bonuspunt voor de briljante eindscene.

Ik had nooit gedacht dat Captain America mijn favoriete (Marvel) superheld zou worden maar na deze film, The Winter Soldier en de Avengers films komt dat moment steeds dichterbij. Een groot compliment voor de makers maar nog meer voor Evans.

avatar van kleintje 2
Ik vond hem zo goed dat ik hem thuis op DVD heb gekocht.
Beste actiefilm die ik thuis heb staan. Volgende delen zijn al in aantocht.
Captain America is misschien de eerste maar wel de beste die er is.

Beste uit de film is hoe ze een pre-Captain America zo dun hebben gemaakt. Niemendalletje over de door mij toch al niet geliefde superheld.

avatar van Insignificance
De gebruikelijke superhelden onzin. Ze zijn over het algemeen al niet te pruimen, de origin stories zijn zo mogelijk nog beroerder. Kijk 'm iel en klein zijn in het begin, ook toen gebruikte hij al een schild. Goh. Je wordt echt als een kind behandeld in dit soort films. Evans heeft de uitstraling van een gladgeschilde aardappel, zijn star spangled held is leuker als poster boy dan als supersoldaat en de vibranium schijf is een tamelijk lullig wapen. Zelfs omringd door nazi's is het drie keer niks met deze patriot.

Vriendje, vrouwtje, vijand (een rooie rakker!) om er iets van een richting aan te geven, maar zodra hij los gaat, krijg je het ene na het andere slappe, loze en lelijke actiesegment voorgeschoteld. Dit had nog wel iets kunnen worden als men vol had ingezet op way way over the top, die grote oldtimer is verreweg het beste onderdeel van de film, maar Marvel, Johnston of wie dan ook, spelen liever op veilig en dan rolt er weer zo'n eenheidsworst van de plank. Je kan beter twee uurtjes gaan fonduen met iemand.

avatar van DVD-T
Samen met The incredible Hulk mijn minst favoriete film van Phase I

Het verhaal spreekt me gewoon niet erg aan. En de personages zijn, met uitzondering van drie, zijn ook niet heel sterk. Je krijgt geen band met ze en voelt ook niet met ze mee. Zelfs niet met Steve Rogers. Het origins verhaal wordt gewoon niet op een erg interessante manier verteld en The First Avenger lijkt gewoon snel gemaakt omdat Cap in The Avengers zit. Waar hij trouwens veel beter uit de verf komt. Dit is gewoon erg middelmatig. Ik ben wel blij dat dit gemaakt is, zonder dit hadden we niet het fantastische Winter Soldier en ik denk ook dat Civil War helemaal geweldig gaat worden. The Red Skull is een veel interessantere bad guy dan hier wordt gesuggereerd gezien zijn rol in vele Marvel verhalen. Rogers zelf is nogal saai. Al krijgen we toch een aantal goede momenten. I weet nog steeds niet wat Tommy Lee Jones hierin doet. Cooper als Stark is erg goed. Het beste is dan nog Hayley Atwell als Agent Carter. Geweldig personage en erg goed geacteerd. Ook vind ik Tucci's Erskine erg fijn. I had graag meer willen zien van Cap's team. Ook had wat karakter uitdieping van Stan's personage erg geholpen.

De actie is nog best goed. Alleen een beetje jammer van de soms erg obvious CGI momenten. Deed me zo af en toe aan Sky Captain denken. Maar fijn gechoreografeerd toch wel. Het schild is een leuk wapen en daar word dan ook genoeg mee gedaan. Designs zijn erg tof. Hydra is gewoon een erg coole tegenstander. Fotografie is goed net als de rest op technisch gebied. Al is de editing soms een rommeltje. Silvestri's score is leuk maar hij kan beter.

Al met al is het niet echt een erg slechte film. Het is gewoon erg degelijk gemaakte film die als verplicht aanvoelt. Het begin en einde waren de beste gedeeltes van de film. En de after credit scene is weer een fijne aanloop naar The Avengers.

avatar van knusse stoel
Een aardige actiefilm, een genre waar ik het afgelopen half jaar meer van heb gezien dan in de eerste 48 jaar van mijn leven. Ik bedoel dan het genre van 'de actiehelden'.
En ik moet toegeven, als je een "drukke dag" hebt gehad en liever niet te veel de hersens maar meer de instincten wilt laten gelden op de avond, zijn dit prachtige films.
De film begint al redelijk actief met de kennismaking van alle hoofdrolspelers in het verhaal. Ook dus gelijk al boeiend en de opbouw viel mij ook niets tegen. Zo tegen het einde (eerlijk toegeven) vond ik het niet erg dat na alle acties de film afgelopen was. De spanning van dit soort films zit in achtervolgingen en gevechten en na ruim 2 uur heb ik er dan ook wel weer genoeg van.
Toch een 7 als waardering voor Kapitein Amerika!

avatar van Antonev
Dit is er niet eentje die je kijkt voor de hoogstaande conversaties of voor het creatieve camerawerk. Deze kijk je voor de grote hoeveelheid actie die ze in 2 uur hebben weten te proppen. Dat is ze overigens goed gelukt, ik heb me er prima mee weten te vermaken. Achtergrondverhaal van CA was ietwat mager.

een leuke film.hou wel van de meeste superhelden films.heb me prima vermaakt.

avatar van TheManInBlack
Zelf ben ik een fan van de Marvel films maar ik vind dit zelf één van de mindere Marvel Superhelden films (van de Avengers kant). Het ontstaan van Captain America was wel gaaf om te zien maar verder vind ik de setting een beetje saai en de villain "Red Skull" niet interessant genoeg. Chris Evans speelt wel goed als Captain America. Gelukkig is het tweede deel van Captain America wel fantastisch!

avatar van bogdanklimowicz
Captain America. Where MCU begins...

TMP
Niet verkeerd om wat meer achtergronden van Captain America te weten te komen. Verder echter een zeer matige film, die nergens echt weet te boeien. De film heeft een nogal oninteressant plot, met een bad guy die totaal niet uit de verf komt. Daarbij blijft Captain America toch een van de minst interessante figuren uit de Marvel-stal en kan ook hij de film niet echt dragen.

avatar van W.V.
Niet goed en niet slecht, dit is een goed voorbeeld voor middelmaat. Als kijker heb ik me wel vermaakt, maar een paar dagen later kan ik me niet veel meer herinneren van de film, dus veel indruk heeft de film niet gemaakt. Maar zoals gezegd ik heb me wel vermaakt. Zwaar punt van kritiek heb ik wel, als je in een film zwaargewichten als Weaving en Tommy Lee Jones laat acteren, zorg dan dat ze ook een rol hebben waar ze iets mee kunnen, komt de film zeker ten goede. Nu zag ik zo af en toe Jones glimlachen, ik gok er op dat hij aan zijn bankrekening dacht.
Wat ik wel leuk aan de film vond waren de leuke verwijzing naar Raiders of the lost Ark, in die scene's klonk ook muziek van Wagner waarmee duidelijk de link met Hitler werd gelegd. Dat is me dus bijgebleven en maakt dat ik de film als gemiddeld beoordeel.

avatar van Phantasm
Het eerste half uur is wat aan de trage kant, maar daarna wordt het steeds beter, prima vermaak.

avatar van john mcclane 2
Ben hem nu op dit moment voor de tweede keer aan het kijken .
En de eerste keer vond ik ook saai .
Maar dat zegt wel wat over hoe verwend we zijn , o.a door het marvel universum .
Het eerste half uur gebeurd er van alles , het instaan van een super Hero . Inc. Indrukwekkend special fx zie een magere evans . En het ontstaan van de villain .
De hele sfeer rond WW2 .
Het is niet mis,,,maar zoals ik al zei, we ( in ik ) zijn verwend . Ik gaf dit een 2,5 en daar laat ik het bij .
Maar het is een indrukwekkend original story .