Captain America: The Winter Soldier (2014)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Anthony Russo en Joe Russo (I)
met Chris Evans, Scarlett Johansson en Samuel L. Jackson

Steve Rogers (Chris Evans), beter bekend als de superheld Captain America, heeft moeite met zijn rol in de moderne wereld. Samen met Natasha Romanoff (Scarlett Johansson), alias Black Widow, trekt hij ten strijde om een sterke maar geheimzinnige vijand te bestrijden, die zich verstopt in het hedendaagse Washington. Natasha is een spionne die werkt voor S.H.I.E.L.D., de veiligheidsdienst onder leiding van Nick Fury (Samuel L. Jackson).

Confusie
Meest corny superheld van allemaal wellicht. Gayer nog dan Superman in z'n paarse onderbroek.

Bovendien. Er is helemaal geen enkele reden tot trots als je uit Amerika komt. Echt geen enkele. Maar ja. Je moet natuurlijk wat. Als je uit Amerika komt. Dus ga je maar zoiets doen.

avatar van Phantasm
Prima aktiefilm die lekker wegkijkt, net zo leuk als zijn voorganger en weer goed geacteerd.

avatar van john mcclane 2
Kijk de eerste twee achter elkaar ( aanrader maakt de beleving leuker )
Volgens mij is dit een , zo niet de , minst favoriete avenger , maar verdorie , dit zit Goed in elkaar .
Het is flitsende actie , de Een na de andere actie scene fantastisch in beeld gebracht .
En het verhaal er om heen heeft soms wat van een James bond plot , het is goed er in verwerkt .
Lekker paranoïde sfeertje , trust no one. Wat een grote bijdrage geeft aan het geheel .
Als van marvel films houd heb je hier een goede aan , hou je meer van actie eveneens .allebei dan heb je helemaal een topper .
Het resultaat mag er zijn. Het is een van de weinig actie films van de afgelopen jaren , waarvan de actie zo moddervet is , dat hij je wel bijblijft .

avatar van Kondoro0614
Gisteravond en deels vandaag stond de film ‘Captain America: The Winter Soldier’, een film die ik langere tijd geleden al wel eens gezien heb maar na mijn herinneringen uit had ik geen goeie ervaring met deze film overgehouden. In de herziening is dit gelukkig totaal anders gelopen en is de film me echt meegevallen, sterker nog: ik vond de film nog best wel gaaf. Om het maar gewoon direct te zeggen, Captain America is niet mijn favoriete superheld, sterker nog want ondanks mijn Amerika verslaving valt de superheld me vaak nog vies tegen ook. Toch is de film er niet slecht door want de film raast heerlijk verder, de vijand van Captain America is heerlijk om naar te kijken en de actie is er ook genoeg. Ik denk dat ik persoonlijk iemand ben die de vijanden van bepaalde superhelden altijd vooropstel, ik vind dat vaak zulke gave personages die elke film weer anders zijn. Ja, ‘Captain America: The Winter Soldier’ was een leuke zit.

Het is natuurlijk in de verre verte te zien dat ‘Captain America: The Winter Soldier’ tien keer beter is dan zijn baggere voorgangerg ‘Captain America: The First Avenger’ en het is dan ook geen wonder dat ‘The Winter Soldier’ veel beter aanvoelt. Het is dan ook geen wonder want met de broertjes Anthony Russo en Joe Russo was de film echt wel in goeie handen. Er is voldoende actie aanwezig, camerawerk was te doen en het verhaal was redelijk te volgen, ik vond hem op sommige delen nogal zwak. Uiteraard kent de film wel een uitstekende clichégehalte en daar zijn we niet snel vanaf, want vanaf minuut één vliegen ze om je oren.

Ook deze film moest er aan geloven om weer eens herzien te worden, na een aantal slechte herinneringen en om mijn stemaantal met mijn meningaantal gelijk te krijgen heb ik hem toch maar op gezet en ik heb er zeker geen spijt van gekregen. Zo sta ik ook weer in het gareel met de Captain America films en heb ik die ook allemaal gezien en met een mening bestempeld.

De cast mag er ook best wel wezen. Uiteraard zien we Chris Evans terug als Captain America, een fijne acteur die wel goed gekozen is voor de rol als Captain America, vind het wel een fijne acteur verder. En we mogen natuurlijk de beeldschone Scarlett Johansson niet vergeten in de rol van Black Widow. Heerlijke actrice die haar rol in deze film ook weer waardig wist te vervullen. Samuel L. Jackson deed het ook prima als Nick Fury tevens leider van S.H.I.E.L.D. Nee, om de cast hoef je de film echt geen minpunten te geven want ik vond ze fantastisch.

Toch is het verhaal wel een stukje slechter dan ik verwacht had en er werd soms teveel naar het verleden gekeken (en het verleden was een slechte film). Uiteraard is Captain America ontworpen tijdens de tweede wereldoorlog om een supermens te maken voor het Amerikaanse leger, en zo werd ‘Captain America’ ontworpen. Nu bijna zeventig jaar later is Captain America nog steeds actief en dan wel voor de maatschappij ‘S.H.I.E.L.D.’. Wanneer zijn baas Nick Fury aangevallen word tijdens het rijden door corrupte agenten schuilt hij in het huis van Captain America waarna Nick word neergeschoten. Hydra blijkt achter deze aanval te zitten en hebben ook een supermens gecreëerd genaamd ‘Winter Soldier’ wat even later Captain’s oude vriend Bucky Barnes blijkt te zijn. En terwijl Hydra er alles aan doet om ‘S.H.I.E.L.D.’ over te nemen, doet (na de terug keer van Nick Fury) het team van ‘S.H.I.E.L.D.’ dat niet corrupt is er alles aan om Hydra te stoppen. Zo krijg je al snel 128 minuten aan keiharde actie.

Voor 128 minuten duurt de film echt niet lang, sterker nog het is een perfecte lengte voor deze film en het word nergens echt saai. Ik moet zeggen dat naast de clichés (en dan heb ik het vooral over die slechte terug keer van Nick fury, die overlijd op de operatie tafel maar achteraf blijkt hij iets ingenomen te hebben zodat zijn hart heel langzaam klopt) vond ik de film nog aardig goed en heb ik me echt prima vermaakt met deze film, wel als tussendoortje. En zo blijkt toch dat ‘Captain America’ niet mijn favoriete superheld is, de films van Marvel blijven altijd wel super tof.

avatar van nathaniel177
Prima actiefilmpje. Goed verhaal. Goed geacteerd. Typisch marvel.

avatar van joeygamer2
Goeie film! Hele goede actie en goed verhaal. The Winter Soldier (Bucky) wordt sterk neergezet en ziet er cool uit! Er gebeurt vrijwel de hele tijd wat en het is vermakelijk om te kijken. Soms was de film erg voorspelbaar: Bucky is The Winter Soldier, Nick Fury leeft nog en Captain America gaat niet dood. Verder was alles erg leuk in de film

avatar van Chainsaw
Dit blijft één van mijn favorieten van de films van Marvel.

Normaliter heb ik mijn MCU superheldenfilms het liefst met voldoende humor, maar The Winter Soldier is daar duidelijk een uitzondering op. In tegenstelling tot een hoop fantasierijk geneuzel in de Thor, Guardians of Dr Strange is Winter Soldier een stuk meer down to Earth. Letterlijk. De film voelt als een spionage/actie/thriller met slechts hier en daar een vleugje superheld. De actie is uitstekend. Van een enorm toffe auto-achtervolging tot een reeks ijzersterke gevechtsscènes. Zo’n scène waarin Captain America met tig man in de lift staat is fantastisch; de gebroeders Russo bewijzen in ieder geval uitstekende actie-regisseurs te zijn. Daar kunnen alle filmmakers die enkel onoverzichtelijke actie schieten met schuddende camera’s en maximaal 1 seconde per shot nog wat van leren. Misschien moet Michael Bay eens een cursus volgen bij de broers Russo.

Verder is het Marvel nog niet vaak gelukt om een sterke schurk neer te zetten en dat lukt men hier wel. De mysterieuze Winter Soldier is enorm krachtig, heerlijk koeltjes en meedogeloos en zijn theme, die telkens klinkt als hij verschijnt, is simpelweg perfect! Een fijne bad guy in een film vol met leuke personages, die zorgen dat de film juist ook sterk werkt buiten de actie. Neem alleen al de openingsscène waarin Steve Rogers kennismaakt met Sam Wilson; de twee hebben meteen een fijne dynamiek. En ook Scarlett Johansson als Black Window voelt hier het beste op haar plek. Wat dat betreft hebben de Russo broers ook gevoel voor personages, zover is duidelijk. In CIvil War, Infinity War en ongetwijfeld ook in Endgame laten ze zien dat ze te werk kunnen met grote bombastische films vol personages. Maar hun sterkste werk voor het MCU - en één van de beste superheldenfilms aller tijden - is waarschijnlijk deze héle toffe actiefilm.

4 sterren.

avatar van Shadowed
Erg leuk!

Een Marvel zoals ik het echt graag zie, en deze is misschien zelfs 1 van de betere Marvels die ik tot nu toe gezien heb. Echter zal dit Doctor Strange voor mij niet overtreffen, daar heb ik zo van genoten en daar kan dit dan net niet overheen, ondanks deze veel beter te doen was dan de meeste Marvels.

Begon misschien wat saai, die actiescène op de boot leek nergens op en was simpelweg een voorbeeld van saaie actie. Wel opmerkelijk, omdat elke andere actiescène die daarna volgt een stuk beter te doen zijn en zelfs heel erg leuk zijn. Hoogtepunten zijn de achtervolging van Nick Fury foor de straten en de slotfase.

Evans voert zijn rol wel keurig uit, het is alleen wel jammer dat Captain America zo'n saaie superheld is. Net als Optimus Prime in Transformers, allebei van die serieuze, wat saaie superhelden die nergens echt heel leuk zijn. Gelukkig zijn de scenes dat hij zijn schild mag gebruiken wel fijn in beeld gebracht.

De actiescènes zelf zijn scenes die ik lang in films heb gemist. Groots opgezet en behoorlijk bombastisch gebracht, maar oh zo leuk om naar te kijken. Al dat hersenloze spektakel terwijl er ook nog een prima verhaal omheen zit doen weinig Marvels nog tegenwoordig. En deze film doet dat nagenoeg perfect.

Spannend gebracht, opwindend gebracht en visueel ziet het er allemaal behoorlijk aantrekkelijk uit. Acteerwerk van Evans is prima, Johansson ook, en de rest eigenlijk ook wel. Het is niet dat iemand er bovenuit, of juist niet steekt aangezien de actie toch wel de overhand neemt. En zo zie ik het dan ook graag.

Erg genoten, de 128 minuten vlogen, vooral in de tweede helft, echt voorbij. Komt wat saai opgang, maar wanneer de vaart er eenmaal inzit en de actiescènes leuker zijn, begint de film echt los te gaan in grootse en vermakelijke actiescènes die erg weten te boeien, en letterlijk geen seconde vervelen.

avatar van Duke Nukem
Winter Soldier is duidelijk de beste Captain America film tot dusver. Hoewel de Cap een van de minst boeiende figuren in het Marvel universum is, wordt veel goedgemaakt door een redelijk interessant verhaal, een goed acterende Samuel L. Jackson en een aantrekkelijke Scarlett Johansson, die een stoere Black Widow neerzet.

Ook leuk om ouwe rot in het vak Robert Redford even terug te zien. Chris Evans als de brave Hendrik die met zijn schild naar de bad guys gooit blijft een zwakke superheld. Zelfs zijn donkerkleurig pak kan hem niet stoerder maken. De Winter Soldier zelf vind ik ook geen interessant figuur. Ik herkende in het begin van de film UFC legende Georges St-Pierre als de baddie Georges Batroc.

Jammer genoeg is in deze film (net als in deel 3) de gevechtschoreografie heel onoverzichtelijk gefilmd, met veel te korte takes en steeds verspringen van camerastand om te verbergen dat de acteurs niet in staat zijn om hun stunts zelf uit te voeren.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik keek uit naar mijn herziening van The Winter Soldier bij mijn poging om Marvel Phase 1, 2 en 3 opnieuw te zien, want destijds maakte deze film echt flink indruk op me. En dat was vrij verrassend, want op Iron Man na lukte het Marvel toen nog niet om erg goede solofilms van de Avengers te tonen. Zeker de eerste Captain America was tergend saai. Chris Evans deed het toen nog wel redelijk, maar zijn personage is niet vreselijk cool of imponerend en als het script dan rommelt, blijft er weinig over. Gelukkig kregen de broers Russo hier de touwtjes in handen, mannen die weten hoe je actie op fantastische wijze in beeld moet brengen. Die het episch weten te maken, maar toch ook rekening blijven houden met de inhoud en het verhaal.

Captain America heeft hier veel meer te doen en maakt ook veel meer indruk. Ook castleden als Samuel L. Jackson en Scarlett Johansson voegen meer diepgang toe. Voor een Marvelfilm is dit een vrij serieus verhaal met opvallend weinig humor, al valt er af en toe nog wel wat te grijnzen. Het werkt ieder geval vrij goed, want de film boeit van begin tot eind. Zeker in de grote finale gaan wel echt alle remmen los. Visueel is het dan ook echt schitterend en het maakt van deze Winter Soldier een van de beste superheldenfilms die ik ken.

4* blijven staan

avatar van TornadoEF5
Tegen deze film zag ik op, omdat de eerste Captain America destijds ontgoochelde, en ik geen fan was van Captain America. Ik keek dan ook niet uit naar deze film waarvan ik destijds al een stukje zag en toen niet onder de indruk was. Maar met deze film verandert dat helemaal, want deze film zit verrassend goed in elkaar. Captain America's personage werkt veel beter in een niet-oorlogssetting. De actie is zeer goed, en zit hier beter in elkaar dan in andere Marvelfilms. Voor mij één van de betere actiefilms van de laatste jaren, en één van de beste Marvelfilms tot nu toe. Ik ben fan, zeker en vast.

avatar van J.Ch.
Inmiddels ben ik ruim anderhalf jaar bezig met het kijken van de MCU-films op een soort van logische volgorde. Dit is de elfde film in mijn volgorde, en misschien wel de eerste die me bij de tweede kijkbeurt eigenlijk alleen maar meeviel. Ik ben het nog grotendeels eens met mijn recensie uit 2016, maar goed, ik doe ze nu eenmaal allemaal opnieuw. En aangezien ik mijn stem ga verhogen (ook de eerste keer volgens mij) is enige onderbouwing wel zo netjes.

Allereerst mijn lof voor alle tegenspelers van Chris Evans. Ik heb niet zozeer iets tegen de hoofdrolspeler, het is alleen dat iedereen hem moeiteloos het scherm afspeelt. Het is schandalig dat Scarlett Johansson hierna nog zes jaar heeft moeten wachten op haar eigen film, want hier steelt ze al de show. De andere bekende gezichten doen hun werk hier ook naar behoren. Nieuwkomer Robert Redford speelt (eindelijk eens een keer) een fatsoenlijke schurk en doet dat met verve.

De Winter Soldier zelf vond ik niet bijster interessant eigenlijk. Ik had ook totaal geen emotionele band met Bucky en ook niet met de Captain, dus hun hereniging deed me weinig tot niets. In tegenstelling tot wat de titel doet vermoeden is de Winter Soldier niet de belangrijkste vijand. Deze keer geen aliens of ander bovennatuurlijke fenomenen, maar echte mensen met een ideologie die niet eens heel absurd klinkt (niet in de zin dat ik het ermee eens zou zijn, maar in de zin dat het me niet eens echt zou verbazen als er een organisatie bestond met dezelfde ideeën met leden in hoge machtsposities). Dat maakt het voor mij een stuk interessanter. Ook heeft deze film meer grijstinten in plaats van de typische goeierikken en slechterikken uit het vorige deel.

Zwakke punt blijft de goody two-shoes Captain America. Hij is iets minder blanco dan in het vorige deel, maar veel meer had ook niet gekund. Verder gaan sommige dingen wel ineens heel makkelijk (de ontsnapping uit het winkelcentrum bijvoorbeeld). Dit reken ik de film niet heel zwaar aan omdat ik het verhaal verder eigenlijk heel goed uitgewerkt vond voor een superheldenfilm. Ook is de actie uitstekend gechoreografeerd, waarbij alle deelnemers de kans krijgen om hun kunstjes te vertonen.

Al met al kom ik daarmee uit op zowaar 3.5 sterren, en heb ik weer iets meer motivatie om verder te gaan met mijn missie.

avatar van umbra
De eerste Captain America vond in tot hiertoe de minste vd Marvel films, die ik reeds gezien heb. Dit vervolg is toch stapje hoger, vond deze pak vermakelijker en stukken vette actie tussen zoals natuurlijk gewend zijn van Marvel. Scarlett Johansson blijft een bloedmooie verschijning.