Black Panther (2018)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Ryan Coogler
met Chadwick Boseman, Michael B. Jordan en Lupita Nyong'o

T'Challa keert terug naar het geïsoleerde, technologisch geavanceerde land Wakanda om zijn plaats als koning in te nemen. Wanneer er echter een oude vijand op de radar verschijnt, wordt T'Challa als koning op de proef gesteld. Hij wordt meegesleurd in een conflict dat het lot van Wakanda en de hele wereld in gevaar brengt.

avatar van Vdk_Movie
Zwakke film zeg, niet gewend van het hoog aangeschreven Marvel. staat alleen zo hoog omdat Hollywood totaal de weg kwijt is, veel te politiekcorrect allemaal. Niets voor een nuchtere Nederlander.

avatar van Thomas83
Verrassend aardig nog. Alleen de eerste 45 minuten is het nog wel even serieus doorbijten. Er wordt direct nogal wat geïntroduceerd, en voor de fans van het bronmateriaal is dat dan misschien allemaal duidelijk, voor de niet ingewijden zeker niet. Vond de actie en cinematografie ook wat onrustig, en de CGI is niet om over naar huis te schrijven. Om nog maar te zwijgen van ergernissen over bont gekleurde pakjes, afleidende accenten, of die irritante rol van Wright.

Gelukkig wordt het na een kortstondige flirt met James Bond-films allemaal een stuk meer genietbaar, en dan blijkt het script zelfs verrassend veel inhoud en rake maatschappelijke kritiek te bevatten. Je hebt ook eens serieus het gevoel dat er daadwerkelijk wat op het spel staat. Jordan speelt sterk een echt interessante bad guy met een te begrijpen motivatie. Hij is een goede tegenspeler voor een ook al prima Boseman.

Ik vind het overigens wel jammer dat hij niet meer is uitgewerkt, maar het wordt blijkbaar belangrijker geacht om te kunnen onthullen wie hij precies is. Door dat soort dingen merk je wel dat Black Panther nog altijd echt een film voor het grote publiek is. De nietszeggende romance wordt ook weer niet overgeslagen, er vloeit verdacht weinig bloed, etc. Ook het laatste half uur voelt grotendeels erg standaard.

Uiteindelijk is al die lof wel zwaar overdreven. Het is bijzonder waardevol dat een blockbuster superheldenfilm, een film die een enorm publiek weet te bereiken, voor de verandering eens wat inhoud heeft, maar om het dan maar meteen als een baanbrekend werk en een van de beste films van het jaar te beschouwen is ook weer zoiets. Die Oscarnominatie voor beste film is gewoon mesjogge. 2.5*.

avatar van Maximalisatie
Onderhond schreef:
Voorspelbaar slecht.

Gezien het soort hype rond dit soort films weet je eigen van tevoren al dat het waarschijnlijk toch niet de moeite zal zijn. Het gaat ook amper om de film, wel om het statement dat ermee gemaakt wordt. Afrika centraal, veel zwarte acteurs.

Zwarte inderdaad, want veelal gewoon Amerikaanse acteurs. Dat hoorde je jammer genoeg iets te vaak aan de vreselijke Afrikaans-Engelse accentjes. Da's dan blijkbaar de grens die aangehouden wordt in deze taboedoorbrekende film. Hier en daar wel een woordje Afrikaans (geen kenner, dus geen idee welke taal het dan juist was), maar meer als couleur exotique.

Verder ... een domme superheldenfilm. En dan ook echt van het zwakste soort. Een lomp plotje, saaie helden, nog saaiere bad guys, flauwe actiescenes, veel lelijke CG. En dat blijft allemaal maar doorreutelen, want 120 minuten is uiteraard nooit voldoende om al deze weelde te tonen. Episch begint bij speelduur, zo blijkt maar weer.

't Is lang zoeken naar iets goeds in deze film, buiten het afvinkgevoel aan het einde kan ik me niet zo heel veel voor de geest halen. Zwakke Marvelfilm, zélfs voor Marvel.

duidelijk geen marvelkijker, doe het dan ook lekker niet. 1 ster geven voor deze film is gwn onmogelijk. Of het nou je ding is of niet, niet serieus te nemen van jou dus.

Maximalisatie schreef:
niet serieus te nemen van jou dus.

Volg je eigen raad op en ... doet het dan ook lekker niet.

avatar van DVD-T
I never freeze.

Het voelde wel degelijk allemaal een beetje koud en afstandelijk. Ik heb het gevoel dat ik bij Black Panther een heel andere film heb gezien dan velen hier. Wat ik vooral zag was een film die zichzelf voort moest trekken om er iets van tempo in te houden. De stiltes, de momenten waarop de film lijkt stil te staan, de oninteressante dialogen, de actie die het net niet is na de Marvel scenes die we nu zo gewend zijn. Het deed me allemaal weinig.

Iets waar de acteurs niets aan kunnen doen. Ze krijgen weinig om mee te werken. De personages zijn bijna allemaal zo vlak. Op een kleine uitzondering na (Shuri en Erik). Verder is het spel vooral om bij in slaap te vallen. Er zit geen pit in.

Wakanda ziet er echt geweldig mooi uit. Prachtig is de combinatie van de mooie omringende natuur en de technologische wonderen. Qua production en costume design zit het zeker goed. Alles ziet er ontzettend mooi uit. Leuk contrast ook met als we eenmaal in Zuid-Korea belanden.

Ik weet niet of velen er het meesterwerk in zien door de politieke boodschap die de film met zich mee brengt of echt door de film zelf. Ik zag het in ieder geval niet en het was vooral een lange en vervelende zit. Gelukkig nog voor de Zuid-Korea scene, Die is erg fijn.

avatar van cantforgetyou
Op wiki lees ik dat de film een groot succes was, etc. Nou, ik vond de film wel 'aardig', maar ook niet meer dan dat. Ben al niet zo'n 'Marvel' fan. Steeds hetzelfde. Vechten, pats, boem, special effect, knal, bots, klap, schop, auw, oef!!!
Wordt er een beetje simpel van. Leuk is dat het nu eens een 'donkere' cast was. De acteurs zagen er goed uit, maar het verhaal is allemaal maar een beetje duf en saai. Voor een tussendoortje is dit wel leuk, maar ik snap niet de hele heisa er omheen.

Een film die actueel is en boeiend is van begin tot eind!

avatar van john mcclane 2
Eigenlijk zou ik wijselijk mijn mond moeten houden , maar man man , lang voor me uit gesteld , en terecht .
Het laten zien van hoe sommige zeer primitieve Afrikanen er uit zien , Inc accent
Dat staat voor mij synoniem ( en dan met name de mannen met een lip schotel ) voor zoals ik al zei : primitiviteit .
Het is een contrast door ze dan ze dan extreem ontwikkelend zijn in moderne technologie , al word door wel een logische verklaring voor gegeven .
Ik wil niet neerbuigend doen over zulke culturen . Maar kan het niet erg serieus nemen .
En die Oscar al helemaal niet .
Kun je zeggen nee, de Hulk of dokter strange is realistisch .
Klopt , maar als je bijvoorbeeld keek naar dr strange , dan kwam het uit de boeddhistische cultuur , wat veel logischer is .

Verder moet ik mijn “ pen “ houden betreft hier over , van de Afro americans waren de de meeste vol lof .
Ik wil niemand tegen de haren in strijken ,en ik hoop dat veel mensen hier van hebben genoten omdat het eindelijk een grooste blockbuster was geheel met zwarte cast .

Ik vond het de slechtste MCU film tot nu toe en alleen gekeken omdat ik alles gezien wil hebben voor end game .
Wat een draak .

avatar van Zwolle84
Matige film toch eigenlijk. Zo standaard en by the books als het maar kan. Dat nu net deze Marvel centraal stond bij de Oscars zegt heel veel over (de focus van) dat flauwe prijsje.

Voor Marvel begrippen een beetje te saai. In het begin leek het wel een James Bond film. Na een half uur uitgezet