Black Panther (2018)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Ryan Coogler
met Chadwick Boseman, Michael B. Jordan en Lupita Nyong'o

T'Challa keert terug naar het geïsoleerde, technologisch geavanceerde land Wakanda om zijn plaats als koning in te nemen. Wanneer er echter een oude vijand op de radar verschijnt, wordt T'Challa als koning op de proef gesteld. Hij wordt meegesleurd in een conflict dat het lot van Wakanda en de hele wereld in gevaar brengt.

avatar van Goldie63
Lord Flashheart schreef:
De SJW's zijn weer eens bezig. Je mag geen kritiek op deze film hebben, want dan ben je racistisch. Gezien zowat alle journalisten politiek correct zijn, geven die een 10. Zie Black Panther Gets A Bad Review (END OF THE WORLD!) van TJ Kirk, vanaf minuut drie. Die enen zijn een tegenreactie van iedereen die klaar is met die onzin. Maar goed, blijkbaar moeten we films tegenwoordig beoordelen op hoeveel zwarten, transgenders, powervrouwen en andere minderheden er zijn vertegenwoordigd, i.p.v. op daadwerkelijke kwaliteiten.
Volkomen mee eens.

avatar van YouDrunkGoHome
Lord Flashheart schreef:

Ja dat hebben ze bij Marvel deze keer slim aangepakt. Nu er bijna alleen maar donkere acteurs mee doen hoeven ze eens een keer niet de critics om te kopen voor goede recensies! Zullen we anders eerst even wachten tot we de film zelf gezien hebben voor dat we dit soort dingen gaan roepen? Wie weet vind je het zelf ook wel een topfilm .

avatar van Leftover Crack
Lord Flashheart schreef:

dit is echt huilen ja. echt, deze mensen zijn echt pathologisch of beseffen echt niet hoe hypocriet en dom ze zijn. heb nu al zin in de film

avatar van alvinvdv
Ben juist terug van Kinepolis Antwerpen. Prima superheldenfilmpje.... Blijkbaar tracht rechts geteisem deze film te downvoten uit puur racistisch motief? Man, man, man.... hoe ver zijn die mensen?

avatar van Rvdz
Michael B Jordan! Beste MCU-villain in tijden.

avatar van tudeleruudje
Gisteravond in de bios gezien, niets mis mee.
Gewoon een leuke marvel.
Niet de beste maar zeker ook niet de slechtste marvel.
Andy serkis was wederom leuk om te zien.
Imax 3d was goed, afgezien van de 1e vechtscene in het donker, te donker dus.

avatar van jacobine_rodijk
tudeleruudje schreef:
Andy serkis was wederom leuk om te zien.

Hehe, uit alle namen ie je in het zonnetje kon zetten

avatar van Filmkriebel
Wordt in de media geprezen om zijn diversiteit en zou aldus een "intelligente" superheldenfilm zijn.

Wat een gedoe over zo'n zwarte superheld, daar waren echt toch al talloze van?

Luke Cage, Storm, Blade, Falcon, Spawn etc.

avatar van tudeleruudje
jacobine_rodijk schreef:

Hehe, uit alle namen ie je in het zonnetje kon zetten

Haha kom ik nu nu over als een racist??
Ben ik uiteraard niet voor de goede orde ?
Ik vind het gewoon by far het leukste personage en sowieso de acteur met het leukste talent.
Laat ze zich bij imdb maar druk maken over zwart/wit discussie

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Normaal geen groot liefhebber van Marvel en superhelden films in het algemeen, al moet ik zeggen dat ik The Punisher uit 2004 wel weer kan waarderen. De trailer van deze film wekt in ieder geval best wel mijn interesse. Doet me beetje denken aan die jaren 70 blaxploitation films maar dan in een superhelden jasje.

avatar van RuudC
alvinvdv schreef:

Het tegenovergestelde gebeurt blijkbaar ook. Dat valt ook niet bepaald goed te praten.

avatar van mrklm
De blaxploitation-film is terug, maar deze keer niet in de vorm van Shaft, de coole superdetective, maar als Black Panther. Het verhaal is niet opzienbarend en een beetje rommelig, waardoor de film zich met horten en stoten beweegt. Het voelt meer als een aantal episodes uit een TV-serie dan een goed doorlopend verhaal. Het draait uiteindelijk allemaal om Wakinada, waar vijf Afrikaanse stammen zijn verenigd onder één leider die zichzelf The Black Panther mag noemen. Na de dood van Koning T'Chaka [John Kani] moet zijn zoon T'Challa [Chadwick Boseman] tonen dat hij een waardige opvolger is. Eén van zijn grootste problemen is Ulysses Klaue [Andy Serkis, perfect in de meest flamboyante rol in deze film), die Wakinada berooft van de waardevolle grondstof Vibranium. Een ander probleem is een onverwachte uitdager van zijn heerschappij die heel andere plannen heeft voor Wakinada.
Serkis steelt de film met gemak omdat de andere vertolkingen de middelmaat nauwelijks ontstijgen. Enige uitzondering is Michael B. Jordan als Killmonger, een handlanger van Ulysses met een eigen agenda. Hij toonde in 'Creed' al een groot talent te zijn en is de enige die boven het bekende SF-gedoe met alle special effects (en de plichtmatige cameo van Stan Lee) uitstijgt. De sociaal-politieke ondertoon is aanwezig, vooral met betrekking tot vrouwen die hier een zeer cruciale rol spelen, maar de maatschappelijke kritiek komt geforceerd over en overtuigd niet. Bosemans Mandela-accent ligt er te dik bovenop en Forrest Whitaker is niet om aan te horen!

avatar van Antonev
Heel benieuwd naar deze film, de trailer ziet er alvast spectaculair uit! Ik moet eerlijk bekennen dat de vooraankondiging volledig aan me voorbij is gegaan.

Wat ik wel erg betreur is dat de discussie over racisme, huidskleur en andere niet relevante zaken de overhand lijken te hebben.

Hallo! Het lijkt me toch behoorlijk duidelijk dat het land in kwestie is gebaseerd op een Afrikaanse staat. Logisch dan dat het gros van de (hoofd)rollen naar donkere acteurs zijn gegaan? In een film over de kruistochten spelen blanken bijna alle hoofdrollen. Levert dat discussie op? Nee! Het hoort bij de thematiek van dat soort films.

Vervelend en naar gedrag. Als de film net zo goed is als de trailer, dan krijgt hij een mooi aantal sterren van mij.

avatar van Antonev
Rickazio schreef:
Gewoon de naam gekregen van een militante Afro-Amerikaanse politieke organisatie... Serieus Hollywood?

The Black Panther verscheen al in 1966 voor de eerste keer in een comic en is bedacht door Stan Lee. Er is geen enkel raakvlak met de organisatie die jij noemt en de comic kwam geloof ik zelfs een fractie eerder uit dan die organisatie werd opgericht (beiden in 66 dus). De film is gebaseerd op de comic en het zou raar zijn om er een totaal andere naam aan vast te plakken.

avatar van Shinobi
"Yay, another white boy to fix."

De hooggespannen verwachtingen worden helaas niet waargemaakt, maar Ryan Coogler levert wederom een degelijke film af.

In 'Captain America: Civil War' wist Black Panther geen grootse indruk achter te laten. Toch ben ik blij dat er een solofilm aan hem wordt gewijd. Dit is geen film waarin superhelden alle aandacht opeisen, maar er wordt warempel een intiem verhaal gecreëerd dat het emotionele gewicht laat zien die de personages met zich meedragen. Hierbij wordt er met eerbied en respect omgegaan met de Afrikaanse cultuur, ondanks dat Wakanda een fictief land is.

Coogler weet duidelijk zijn stempel te drukken op dit project; door genuanceerd in te gaan op politieke thema's die meer dan ooit actueel zijn. Bovendien presenteert hij in Killmonger één van de meest interessante bad guys in het Marvel universum. Zijn complexiteit en immer duidelijke motieven zorgen er zowaar voor dat je als kijker met hem gaat meeleven. Alle lof voor Michael B. Jordan.

Ik vind het eigenlijk jammer dat 'Black Panther' een Marvel film is, want men ontkomt alsnog niet aan de vaste formule die de mal vormt in een overkoepelend geheel. Het gevolg is dat het narratief hapert op sommige momenten, wat voornamelijk te merken is aan de actiescènes. Daarbij had de CGI beter gekund. Aan de sterke cast is te danken dat de minpunten als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Al met al een prima actiefilm waarmee Coogler nogmaals zijn klasse bewijst. Ik kijk uit naar zijn volgende project met B. Jordan. Uiteraard wel even blijven zitten bij de eindcredits voor twee extra scènes.

3,5 Sterren.

avatar van wwelover
Had eerlijk gezegd ondanks alle lof niet zulke hoge verwachtingen. Was bang dat de film te cliché zou worden. En hoewel voorspelbaarheid niet helemaal ontweken kan worden ben ik echt heel erg verrast door de film. Zeker één van de betere Marvel films. Natuurlijk een andere toon dan de rest. Briljante cast, behalve Andy Serkis dan. Normaal ben ik een liefhebber, maar vond hem hier heel erg matig. Maar met name de actie is top. Echt genoten in de bioscoop.

avatar van Shinobi
mrklm schreef:
Het draait uiteindelijk allemaal om Wakinada

Tot driemaal toe schrijf je Wakanda verkeerd. Hoe kom je op 'Wakinada'?

Zwolle84
Heel gave film! Eigenlijk precies wat ik sinds die laatste Captain America al hoopte, maar dan alsnog op een verrassende manier. Mooi ook om te zien hoe de Marvel-wereld maar blijft uitbreiden en steeds weer andere paden bewandelt. En die Letitia: prrrrrrrr...

avatar van PEN15
Wat een gedoe over zo'n zwarte superheld, daar waren echt toch al talloze van?

Luke Cage, Storm, Blade, Falcon, Spawn etc.

Zo is dat! Steel, the Meteor Man, euh...en zovoorts

avatar van Donkerwoud
Even twee misverstanden. Ten eerste is BP geen blaxploitation. Het bouwt misschien voort op tradities uit die stroming, maar het is verder onvergelijkbaar omdat het niet een spoof, een counter-film of (aanvankelijk) specifiek gericht was op een zwarte doelgroep; BP is expliciet onderdeel van de canon van het gehele Marvel-universum. Volstrekt mainstream.

Ten tweede waren er misschien wel eerder zwarte superhelden, maar dat waren (m.u.v. Blade) veelal bijrollen of ze waren onderdeel van een ensemble-cast. Of ze zijn jammerlijk geflopt en hun franchise is bij een eenmalige poging gebleven. Een SF-mythos in film, zoals in Star Wars of in Star Trek, is dus nooit eerder voortgebouwd met een belangrijke titel met alleen zwarte hoofdpersonages. Al helemaal niet dat ze daarbij ook nog expliciet een Afrikaanse achtergrond krijgen.

Terugkomend op Blade: die franchise past m.i. meer bij de tendens dat men één zwarte acteur met naamsbekendheid (in dit geval: Wesley Snipes) nam als het middelpunt. Deze actievehikels staan verder los van welke canon dan ook - al kan het zijn dat de figuur in mogelijke comics wel overlap heeft met andere franchises.

Ramon K
Donkerwoud schreef:

Dat dus. Weer een hoop gedoe om niets. Nets als bij Wonder Woman vorig jaar. De critici tegenwoordig proberen ordinaire blockbusters een bepaald maatschappelijke gewichtigheid mee te geven die er eigenlijk helemaal niet is. En dat vaak zonder knowhow, zonder filmhistorisch inzicht en zonder referentiekader.

avatar van nathaniel177
Goede film. Zeker wel vermakelijk. Andy serkis vond ik erg grappig. Hele Goeie actie. Einde had ik alleen iets meer van verwacht.

avatar van IH88
“Wakanda forever!”

De hoge verwachtingen worden door Ryan Coogler meer dan waargemaakt. Black Panther is zeker niet perfect, maar de film doet ontzettend veel dingen goed en ik kwam vol energie en met een grote grijns de bioscoopzaal uit. Om het grote minpunt uit de weg te hebben, de CGI is echt verschrikkelijk en vooral het eindgevecht is te donker en ziet er nep uit. Maar het positieve gevoel overheerst, en er zijn te veel sterke punten om op te noemen. Coogler heeft met Black Panther een superheldenfilm gemaakt met alle Marvel ingrediënten, maar hij heeft er wel zijn eigen stempel op gedrukt. De film heeft zelfs een vleugje James Bond en Rocky in zich.

De beeldschone Lupita Nyong’o als Nakia, de fantastische Gurira als krijger Okoye, Michael B. Jordan die de beste Marvel villain tot nu toe neerzet, de hilarische Wright al zus Shuri (verreweg het beste personage), Serkis, Freeman, het schitterend vormgegeven Wakanda, het intrigerende verhaal etc. Qua casting had Coogler het sowieso niet beter kunnen doen. Met Boseman als rustige en gedegen hoofdrolspeler die alles bij elkaar houdt. De politieke boodschap is duidelijk (zeker in de postcredit scene) maar het wordt nergens te prekerig. Dit is gewoon een prachtige ode aan de Afrikaanse cultuur. Koning T’Challa doet het op zijn manier, en Black Panther is daardoor weer het volgende succesnummer van Marvel.

avatar van IH88
Om even op het verhaal van Donkerwoud aan te haken. Deze film heeft inderdaad niets met blaxploitation films zoals bijv. Shaft te maken. BP is een superheldenfilm die zijn roots heeft in de Afrikaanse cultuur, maar het is verre van een film die uitsluitend gemaakt is voor de zwarte gemeenschap. Dat wil niet zeggen dat het fijn is dat de Afro-Amerikaanse en Afro-Europese gemeenschap in grote getale naar de bioscoop gaan omdat ze zich eindelijk gerepresenteerd voelen, maar BP is in de eerste plaats een superheldenfilm waar iedereen van kan genieten.

Wat Wonder Woman en BP wel laten zien is dat ook films met niet-standaard helden (lees: blanke man) een box office succes kunnen zijn. Een wake-up call voor studiobazen, en wat dat betreft zijn WW en BP zeker baanbrekend en een voorbode voor de toekomst.

Zwolle84
IH88 schreef:
en vooral het eindgevecht is te donker

Racist!

avatar van Donkerwoud
Ramon K schreef:

Overigens zeg ik juist het tegenovergestelde: om die reden - een mainstream-film met een volledig zwarte cast, inhakend op een bestaande canon - is deze film op dit moment in de geschiedenis hoogst relevant. Al zou het zomaar kunnen dat het nu inderdaad meer hype is en dat de film inderdaad niet zo relevant blijkt in de verdere toekomst.

avatar van Phantasm
Gezien in IMAX 3-D, gewoon een geweldige aktiefilm die me geen moment heeft verveeld.