• 8.300.254 stemmen

Geregisseerd door: Kenneth Johnson

Met onder meer: Shaquille O'Neal, Annabeth Gish en Judd Nelson

• Google Play Bekijk via Google Play

Plot Steel

"Heroes don't come any bigger."

John Henry Irons ontwerpt voor het leger gevaarlijke wapens. Wanneer hij op een dag een voorstelling geeft aan een vrouwelijke senator, draait dit uit op een fiasco. De politica komt om en zijn collega Susan Sparks raakt voor het leven verlamd. Hoewel hij onschuldig is, besluit John toch om ontslag te nemen en terug te keren naar zijn woonplaats in de Bronx. Maar daar komt hij tot de vaststelling dat de geheime wapens door iemand op de zwarte markt worden verkocht. Samen met zijn vriend 'oom Joe' doet hij er alles aan om de criminelen te stoppen.

imageimageimage

avatar van U-96

U-96

Heb hem gisteren toch maar gekeken. Echt BAGGER, en totaal niet vermakelijk. Deze film leek wel een namaaksel van RoboCop, maar dan een levend wezen in staal bepakt. Sommige scenes vond ik nog wel leuk (hoe hij dan die crimineeltjes aanpakt), maar voor de rest echt tijdsverspilling. Maarliefst 1 ster.

avatar van Mik

Mik

Ik vond het net een teenage mutant hero turtle. (of was het nou teenage mutant ninja turtle?)

In ieder geval, daar leek hij op. En wat waren die "actie-scenes" slecht zeg!!

0,5, zo slecht dat het eigenlijk wel leuk is

avatar van neo

neo (crew films)

De Knip schreef:

Tjeempie! Dat iemand hier de Shaq niet eens kent.....

Ja hij werd zelfs nog beroemder door zijn eigen vechtspel op de Snes genaamd Shaq-fu

avatar van speedy23

speedy23

Een kinderachtige kruising van Robocop en Batman in een allesbehalve spannend avontuur. Shaquile O'Neal mag dan een prima basketbalspeler zijn, een gevierd acteur zal hij nooit worden. Kenneth Johnson baseerde het weinig opwindende scenario op de DC Comics-strip.

avatar van basketballerke

basketballerke

Dit lijkt me echt een lachertje.

avatar van mnrk

mnrk

Where did that son-of-a-buck go?.....The Batcave?

Tja...kwam deze tegen en toch maar eens bekeken...

Een film om toch maar redelijk snel te vergeten...het acteerwerk is weinig overtuigend en ook het verhaal is aan de slappe kant.

avatar van PEN15

PEN15

Ik heb het idee of deze Ier, (want hij heet O'Neal...toch?..of was het de bedoeling dat zijn voor- en achternaam moesten rijmen?), al zijn zinnen in vier stukken moest breken omdat hij het anders niet kon onthouden. Het zal vast niet aan hem liggen, want hij heeft laatst nog zijn bul gehaald en het is nu de weledelgestelde heer O'Neal. Oftwel PhD..en zoals Dit Artikel beschrijft, dokter anders, moeha. Met opzet gedaan mag ik hopen. Hoe dan ook, de film zuigt, ver van wegblijven!

Was getekend,

Hidetoshi Angus Nguyen Kowalski.

avatar van Metalfist

Metalfist

Eat the hot dog, don't be one!

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: ik ben fan van comics. Zelf ben ik het meest gecharmeerd door het werk van Marvel maar ook DC heeft natuurlijk wel de nodige iconen op de markt gebracht. Hoewel we de laatste jaren de ene na de andere verfilming naar ons hoofd gesmeten krijgen, is Hollywood al veel langer bezig met superhelden naar het grote scherm te brengen. De kwaliteit liet in de vroege jaren echter wat te wensen over, uitzonderingen zijn er altijd, en ik vermoed dat ze bij DC graag hebben dat Steel nooit terug komt bovendrijven.

Want niemand is op het idee gekomen om dit opnieuw uit te brengen op DVD (Marvel deed dat bijvoorbeeld wel met zijn Captain America uit 1990) terwijl het personage Steel best wel wat links heeft met Superman en perfect als een double feature kan verkocht worden. In de comics is de relatie Superman/Steel veel nauwer met elkaar verbonden, maar zelfs in de verfilming zijn er verschillende verwijzingen naar Superman (Irons heeft een tattoo van de Man of Steel) en andere DC helden te spotten. Sowieso wel een film die het moet hebben van zijn cheesy jokes en references. Richard Roundtree (de enige echte Shaft) die bij het maken van het wapen volgende quote uitspreekt: I did the ironwork myself, I especially like the shaft waarna hij slinks wordt bekeken door Sparky en Irons. Het heeft wel zijn charme. Of wat te zeggen van Irons die keer op keer een vrije worp mist, een knipoogje naar de problemen die Shaquille O'Neal had met het nemen van vrije worpen in zijn basketbal carrière. Het zijn zo'n dingen die Steel nog ietwat draaglijk maken.

Let vooral op het woord ietwat, want zelfs met deze cheesyness is dit geen goede film. Irons loopt gedurende de speelduur rond als een soort van goedkoop rubberen afkooksel van Robocop en de verhaallijn die rond het personage is gebouwd hangt met los zand aan elkaar. Burke is misschien wel één van de slechtste villains in heel het verfilmde superheldenuniversum - de invulling van Judd Nelson is niet veel beter - en Shaquille O'Neal moet het ook enkel en alleen hebben van zijn fysiek. Acteren zit er namelijk niet in. Een klein lichtpuntje in de duisternis is Annabeth Gish die als Sparky nog wat enige emotie in de film weet te brengen en ook Richard Roundtree blijft toch altijd wel leuk. Verder nog een aantal saaie henchmen en een broertje dat zo vervelend is dat je hoopt dat hij snel het loodje legt in de hoop dat dat de drijfreden achter de motieven van Steel wordt. IJdele hoop.

Geen al te beste film, maar toch ook niet zo slecht als het gemiddelde doet vermoeden. Er zitten best veel leuke knipogen in de film, maar dat verbergt niet dat Shaquille niet kan acteren. Hij is er wel op vooruit gegaan ten opzichte van Kazaam naar mijn gevoel, maar dat is nu ook niet zo moeilijk. De carrière van Shaq was na het floppen van Steel voorbij, met hier en daar eens een klein bijrolletje. Niemand zal dat een schande vinden denk ik.