Fly Away Home (1996)

Familie / Avontuur

geregisseerd door Carroll Ballard
met Jeff Daniels, Anna Paquin en Dana Delany

Amy (Anna Paquin) verliest bij een auto-ongeluk haar moeder en wordt door haar vader Thomas (Jeff Daniels), uitvinder en kunstenaar meegenomen naar zijn boerderij. Daar beginnen bulldozers aan het afbreken van het bos bij de boerderij. Amy redt een nest ganzeneieren uit de klauwen van de bulldozer en weet ze uit te broeden. De gansjes beschouwen Amy als hun moeder en lopen overal achter haar aan. Maar op een dag zal Amy ze toch voor moeten bereiden op het daadwerkelijke vliegen en de grote trek naar het zuiden. Samen met haar vader werkt ze aan een speciaal vliegtuig en beginnen aan de spannende tocht om de ganzen naar de plaats van hun overwintering te brengen.

Ik vond deze film wel goed maar aan het begin die botsing met die auto was wel on-ge-lo-fe-lijk nep.
net alsof de auto dan 90 keer omdraait.

maar verder wel goed.

Dustyfan schreef:
Heerlijke film. Echt een verhaal waar je blij van wordt

Ik begrijp de negatieve commentaren hier echt niet. De film is absoluut niet dom, niet sentimenteel en al helemaal niet kinderachtig.

Het verhaal is origineel, de uitvoering is dik in orde en er is veel ruimte voor een lach en een traan.

Ben het helemaal met je eens.

Mooie film met goede acteurs en muziek!

avatar van matthijs_013
Dustyfan schreef:

Het is een mening. Ik vond de film ook wel leuk, maar het was in mijn ogen vaak saai en de opbouw was standaard. Komedie wist ik er ook niet echt in te bespeuren.

BlueSword
film gaat wel, op het einde word het een beetje te langdradig, van dat vliegen kreeg ik ook wel genoeg van uiteindelijk...
toch nog wel bekijkbaar door goeie acteurs en de lieve eendjes.

matthijs_013 schreef:

Komedie wist ik er ook niet echt in te bespeuren.

Deze film valt dan ook totaal niet in dat genre.
Dat had je ook kunnen lezen bij de samenvatting.
Maar buiten dat, een prachtige film, en mooie natuuropnames.
En aangezien ik ook enige verbintenis heb met het ULV vliegen, geef ik deze film 4,5 ster.

avatar van missl
1 van die films die ik het liefst constant keek vroeger. een mooi verhaal.

avatar van kimberlyVD
mooie film, zeker toen ik nog klein was vond ik deze super! 3

Prachtige, inspirerende film. Zeer geschikt voor kinderen.

avatar van nightbreed
Leuke familiefilm die lekker wegkijkt.
Vooral leuk voor de kids maar ik als volwassene heb me er ook wel mee vermaakt.

avatar van ILDIB
gewoon prachtig gemaakt, heerlijke familiefilm.

AC1
Goede sfeer. Het mooiste moment is wanneer de vogels door de stad trekken. Ik begrijp niet goed waarom sommige dit een film voor kinderen vinden. Harry Potter is veel kinderachtiger.

leuke familie film voor jong en oud. gewoon lekker voor op de tv te kijken.

avatar van tommykonijn
Fly Away Home is een van de mooiste films die ik in tijden zag.. Jeff Daniels overtreft zichzelf, en laat een van zijn betere rollen zien. Het verhaal is erg leuk, maar de uitvoering vind ik fantastisch. De momenten dat het meisje samen met de vogels alleen in de lucht zweeft zeggen zoveel, en de erg mooie muziek maakt het daarbij nog eens zo geweldig. In mijn ogen een ijzersterke film, ik kan me desondanks toch wel voorstellen dat sommige mensen dat niet vinden.. Ik geef het toch wel een dik verdiende 4*.

avatar van predator
Heerlijke familiefilm. En het blijft ook bij de zoveelste kijkbeurt een fijne film om nog eens te zien.

avatar van Countrynies
Kijkt lekker weg!

avatar van Decec
Prachtig avontuur film! Ik geef toch cijfer 5!

avatar van salland 1971
ik heb op discovery channel ooit eens een docu gezien.
die vlogen ook met twee ultra lichts met een koppel ganzen achter zich aan.
ik kan alleen niet meer op de naam komen,jammer t'was een super leuke docu.
mischien dat iemand hier weet hoe deze docu heet.

avatar van Norma
Fijne film, die heel toegankelijk is voor kinderen maar die niet kinderachtig is. (niet overdreven druk of lollig zoals nog wel eens het geval is in dergelijke films.) Het verhaal is heel eenvoudig en uiteraard ontbreekt ook nu het cliché personage met slechte bedoelingen niet, maar de sfeervolle plaatjes en het prima acteerwerk maken deze film ook voor volwassen kijkers zeker de moeite waard. En de pogingen om de gansjes te laten vliegen toveren ongetwijfeld bij de meeste mensen een glimlach op het gezicht!

AC1
Ik denk dat de film weinig onderscheid maakt tussen kinderen en volwassenen en dat dit de reden is waarom de films van Ballard zo goed zijn.

Dick2008
Het eerste halfuur is vrij traag, daarna wordt het beter. Mooie opnamen van kleine ganzen die groter worden. Ook mooie beelden van die vliegtuigjes in combinatie met de ganzen. Verder blijft het allemaal wel wat middelmatig en wordt op gegeven moment zelfs langdradig. 3.0.

Dick2008 schreef:

Het is toch de sfeer die uiteindelijk bij je blijft en niet de lijnen van het plot. Als het allemaal sneller ging denk ik niet dat er veel van die sfeer zou over blijven.

Mooie film met ook mooie natuur beelden. Verhaal is simpel maar wel mooi en ook aandoenlijk. Mooi gespeeld door de destijds nog jonge actrice Anna Paquin. Tegenwoordig bekijk ik haar altijd in de prachtige serie "True Blood". Daarin zijn trouwens natuur beelden van haar te zien

avatar van PurpleButterfly
Ik vond het een erg mooie film en goed geacteerd. De beelden van de natuur en de gansjes waren erg mooi!

avatar van mikey
Vreselijk meisje, nare herfstbeelden, moralisme. Dit is geen film voor cynici.

avatar van Alittleromance
Deze film vond ik in 1996, de beste film van 1996 die ik dat jaar heb gezien.

avatar van alexspyforever
Dit vind ik echt een prachtige film. Het is gebaseerd op een waargebeurd verhaal al is hier dan de hoofdrol weggelegd voor tienermeisje Anna Paquin. Mooi ook hoe je vader en dochter die van elkaar vervreemd zijn weer naar elkaar ziet toegroeien via de zorg voor de ganzen. Echt ontroerend mooi. De extra's op de DVD zijn ook geweldig interessant.

avatar van TornadoEF5
Heel mooie film voor mama & kind (lagere school). Op een leuke manier kan een kind hier leren omgaan met het verlies van haar moeder wat goed in deze film naar voren wordt gebracht, en het gedeelte met de ganzen maakt de film ook best luchtig.

Lang geleden gezien, en kan deze nu een mooi plekje geven.