La Vie Rêvée des Anges (1998)

Frankrijk

geregisseerd door Erick Zonca
met Élodie Bouchez, Natacha Régnier en Grégoire Colin

Drama over twee jonge vrouwen die het beste van hun uitzichtloze leven in Lille proberen te maken. Isa en Marie, twee meiden van twintig, treffen elkaar in een naaiatelier in een Noord-Franse stad Lille. Isa trekt met een rugzak door het land en werkt als ze ergens een baantje kan vinden. Ondanks dat onzekere bestaan is ze blijmoedig en vol zelfvertouwen. Marie zit daarentegen vol opstandigheid en agressie: tegen haar ouders, tegen de wereld. De keuze voor een man die Marie op een gegeven moment maakt, vormt een bedreiging voor hun vriendschap - en mogelijk voor Marie zelf.

avatar van Redlop
Ooit in de sneak gezien. Wat me vooral bijgebleven is, is dat Lille dus een deprimerende industriestad is en dat ik blij was dat de aftiteling begon.

voor mij is het ook lang geleden, maar ik weet wel dat ik het een mooie film vond.
ik zou m willen aanraden voor vanavond.
dhussss....

O, wat een prachtige film was dit. Een pijnlijke realiteit wordt hier geschetst. Prachtig geacteerd. Ik zag net op de poster staan dat de muziek werd gemaakt door Yann Tiersen. Op naar de platenwinkel...

avatar van 93.9
Zeer realistisch, dus zeer droevig.
Tja, dat heb je al gauw met Franse films.
Ik heb er van genoten en raadt 'm dan ook iedereen aan om vr 6 aug te kijken!

Op naar de platenwinkel???????
Dan moet jij me vertelen in welke heilstaat jij woont.

zip
ik heb hem in het zwart-wit gezien, is dat de bedoeling of heeft mijn videospeler de geest geven? (mooi neveneffectje dan)

Dit is zo een voorbeeld van een mooi en simpel plot: een alledaagse, herkenbare situatie, twee mooie personages met uiteenlopende karakters (en dan nog goed uitgewerkt ook!), af en toe een brutale wending of uitspraak, afgewisseld met een ontroerend detail (de verliefde buitenwipper, het comateuse meisje, ...)
En dat nog allemaal ingepakt in een mooi visueel jasje (met heel weinig middelen, lijkt me), helemaal mijn smaak dus. (over de kleuren kan ik helaas niet veel zeggen)
en zeg nu zelf: Élodie Bouchez is toch een fantastische verschijning (met litteken en al).
Proficiat voor Erick Zonca, eenvoud maken is niet gemakkelijk
(**** 1/2)

O ja, ik snap een ding niet zo goed: om wie huilt Isa op het einde (in de kerk met het kaarsje)?

avatar van dalma
ik vond het maar een saaie film.

mooie film. 4

avatar van stalker
Sombere naturalistische film over twee eenzame jonge vrouwen die samen een flat bewonen in het naargeestige Lille. Wat la vie rêvée des anges echt de moeite waard maakt, is het acteerwerk van Elodie Bouchez en Natacha Regnier die hiervoor terecht bekroond werden in Cannes met de gedeelde prijs voor de beste actrice.

De film eindigt ontroerend met breekbaar engelachtig gezang in de grauwe werkelijkheid van een productielijn. De film was een inbraak in het schijnbaar uitzichtsloze bestaan van de schijnbaar naamloze fabrieksarbeidsters.

avatar van JJ_D
zip schreef:

Een neveneffect van de videospeler, inderdaad.

mooie film, met idd prachtige muziek

3 1/2*

avatar van Co Jackso
Een degelijke film, maar naar mijn mening niet echt iets bijzonders. Dat ligt in ieder geval niet aan het acteerwerk, maar eerder aan het weinig originele camerawerk en script. Als je naar mijn mening niet vanaf het begin gegrepen wordt door het verhaal blijft het wat oppervlakkig, helaas was dit bij mij het geval.

avatar van maxcomthrilla
Het acteerwerk sprong er toch wel uit. Natacha Régnier in het soort rol dat haar wel lijkt te liggen, dat van een duister, onpeilbaar meisje. Dat in schril contrast tot haar vriendin Élodie Bouchez die de levenslustige, flierenfluiter uithangt.

Als ik naar een Franse stad ga, dan zal Lille na het aanschouwen van deze film zeker geen optie zijn. Deed mij wat denken aan die vieze, grauwe Waalse industriesteden zoals Luik. Daarbij probeert Zonca ook niet echt om Lille wat op te sieren met zijn camera, op wat meer gestileerdere sex scenes na dan. Somberheid en droevigheid kun je ook op een mooie manier vastleggen, dit soort realisme vind ik voor het medium ' film ' gewoon niet al te boeiend.

De band die ontstond tussen de 2 meiden vond ik gelukkig wel mooi neergezet. Fraaie clash tussen 2 uiteenlopende karakters die stand proberen te houden in een hopeloos triest gebied. Een beetje op de pof leven, op een speelse manier wat mensen uitdagen om ze uiteindelijk in te kunnen palmen, wat werken hier en daar, leven van dag tot dag.....Ja, tussen het wat depressief aandoende decor kon ik mij best vermaken maar om nou te zeggen dat dit speciaal was, zeker niet. Het oog wil ook wat. 3*

Prachtig, van begin tot eind boeiend sociaal-psychologisch drama, waarin door Élodie Bouchez en Natacha Régnier de karakterverschillen tussen twee kansarme jonge vrouwen vlijmscherp in beeld worden gebracht.
De film, die qua stijl enigszins doet denken aan de werken van de gebroeders Dardenne, is volkomen terecht met prijzen overladen.
Heel mooi.