ad
  • 8.106.446 stemmen

Les Roseaux Sauvages (1994)

Drama | 110 minuten

Oorspronkelijke taal: Frans

Oorspronkelijke titel: Les Roseaux sauvages

Releasedatum: 1 juni 1994

Over Les Roseaux Sauvages

Drie internaatstudenten brengen samen met de dochter van een socialistische lerares de zomer voor hun eindexamen door in een Zuid-Frans provinciestadje. Op grond van de verschillen in seksuele en politieke voorkeuren komt het tussen de vier tot pijnlijke confrontaties.

imageimage

Madame Alvarez

Monsieur Cassagne

avatar van Pepito

Pepito

Weet iemand misschien wanneer deze prachtige film nou eens een keer in Nederland op dvd wordt uitgebracht?

avatar van rose

rose

Komt deze in delen? Of gewoon 2 x?

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

rose schreef:

Komt deze in delen? Of gewoon 2 x?

In 1x neem ik aan. TV5 herhaalt vaak de films in diezelfde week, vandaar dat er twee uitzenddata vermeld staan.

avatar van Soeperman87

Soeperman87

Doet TV5 aan Nederlandse ondertiteling?

avatar van rose

rose

Ik maar aan het zoeken gister. Wat is tv5 dan?

gauke

Eindelijk de film gezien! Een complex, gevoelig, verfijnd, intelligent, oprecht en mooi coming of age drama, dat het tijdsbeeld van begin zestiger jaren bijna onberispelijk weergeeft. Met op de achtergrond de Algerijnse oorlog. Jongeren die worstelen met seksualiteit en passie, twijfels en pijn, verstand en emoties. Prachtig in beeld gebracht en bijna subliem geacteerd.

Enige smetje: hoe kunnen jongeren in 1962 dansen op Barbara Ann van The Beach Boys, uitgebracht in 1966.

avatar van MauriceMankes

MauriceMankes

Er zijn films waar je voor valt. Vanaf de eerste keer dat ik deze film zag behoort hij tot mijn favorieten. Integer en intiem, dat zijn voor mij de meest passende woorden.

avatar van 93.9

93.9

gauke schreef:

Ja idd, het had de versie van The Regents moeten zijn. Echt een fout!!

avatar van Collins

Collins

Emotionele praatfilm. Prachtig proza passeert. Wel vreemd dat jongeren rond de 17-18 (schat ik in) zo ongelofelijk flamboyant en diepzinnig en weloverwogen praten. Heb ik zelf nooit meegemaakt. Hoe mooi ook, het kwam op mij erg gekunsteld over.

De film snijdt serieuze thematiek aan. Niets vrijblijvends komt aan bod. Erg zwaar op de hand. Over onderwerpen als homoseksualiteit, literatuur, Algerijnse politiek, ontluikende seksuele gevoelens en persoonlijke angsten en emoties wordt op zwaarmoedige toon gediscussieerd. Bijna altijd bloedserieus. Bijna altijd opvallend eerlijk en opvallend wijsgerig. En natuurlijk met een onthutsend sterke vocabulaire.

Prachtige film. Dat zeker. Het acteertalent dat alle emoties en ingrijpende gebeurtenissen behalve met verheven taalgebruik ook beeldend begeleidt is van hoog niveau. In het acteren is de kwetsbaarheid en onzekerheid terug te vinden die gemaskeerd wordt door de wijsneuzerige dialogen. Daar zit gelukkig toch de relativering in die tekstueel grotendeels ontbreekt. Sterk.

Het Franse heuvellandschap vormt een mooie zomerse achtergrond en geeft aan de zwaarmoedige sfeer in de film en aan de ernst van de personages nog wat tegengas.

Fijne film.

avatar van Brix

Brix

Vandaag te zien op TV > ARTE > 13:40 uur

avatar van Movsin

Movsin

Complexe en intellectuele benadering van de gevoelens van een aantal jongeren in een periode waarin een achtergrond van politiek en oorlog hun geen zorgeloze jeugd geeft en waarin ontluiking van hun geaardheid voor een bijkomende problematiek zorgt

Heel tactvol voorgesteld met enkele fijnzinnige momenten in het doen en laten van die jonge mensen.

Téchiné op zijn best eigenlijk en een opgemerkte vertolking van Elodie Bouchez in de rol van het meisej dat in feite alle gaande veranderingen in zich centraliseert.