Une Affaire de Femmes (1988)

Alternatieve titel: Story of Women

Frankrijk

geregisseerd door Claude Chabrol
met Isabelle Huppert, François Cluzet en Marie Trintignant

De film speelt tijdens de Tweede Wereldoorlog in een klein stadje in Frankrijk. Marie (Isabelle Huppert) woont alleen met haar kinderen omdat haar man (François Cluzet) te werk gesteld is. Ze voert abortussen uit tegen grof geld en verhuurt een kamer van haar huis aan een prostituee. Ze kan zich vanalles veroorloven en leeft 'op stand'. Als plotseling haar man thuiskomt verandert de sfeer in huis volledig. Haar man wil haar beminnen, maar ze vindt hem onuitstaanbaar. Ze zoekt de liefde bij minnaars en trekt meer op met vriendinnen dan met haar man. Die kan het maar moeilijk verkroppen dan hij genegeerd wordt en zint op wraak.

avatar van Richard1189
Moeilijk je te identificeren met één van de personen; ze zijn allemaal vervelend, onaantrekkelijk of kwaadaardig. Het verhaal speelt zich op afstand af zonder je te raken. Gekeken omdat het één van de beste van Chabrol zou zijn. Kijk later nog wel een keer.

avatar van Leo1954
Magnifieke film over hypocrisie, als je deze film vergelijkt met al die z/w Nederlandse films waarin iedereen in het verzet heeft gezeten, dan zie je hoe het wel kan. Er wordt geen schot gelost en deze film bevat zelfkritiek over de eigen natie. Een aangrijpend meesterwerk.

Indrukwekkende film met Isabelle Huppert in een geweldige rol als een overspelige getrouwde vrouw die tegen grof geld illegale abortussen uitvoert ten tijde van het Vichy regime in Frankrijk. De film is gebaseerd op een waargebeurd verhaal en behandelt hetzelfde thema als "Vera Drake", maar is qua verhaal en uitwerking nog veel dramatischer.

Een beresterke Huppert wint met deze film de prijs voor beste actrice op het filmfestival van Venetië. Persoonlijk mijn eerste Chabrol, maar dit smaakt naar meer ! Aangrijpend, soms cynisch, en knap geacteerd drama over een van de laatste guillotine-executies in Frankrijk. Op het eind valt de film wel iets of wat stil. 4*

Een tegenvaller. Huppert is wel goed, maar film weet niet bijzonder te boeien.

avatar van 93.9
Mooie mise en scène. Sterk spel van Huppert.

Wat een film. Ik was hier zeer van onder de indruk. Met een fantastisch spelende Isabelle Huppert, die toen al op haar hoogtepunt was en alleen nog maar beter zou worden. Ze speelt natuurlijk iedereen van het doek. Film ook boordevol dramatiek, en nergens over de top. Je weet dat het mis gaat lopen, maar je kunt niet bevroeden hoe. Fenomenaal ook hoe Chabrol deze film opbouwt en vorm geeft. Alle aspecten krijgen hun eigen invulling: de relatie met de buurvrouwen en vriendinnen, de relatie met de kindertjes, de relatie met haar man, met haar minnaar. Overal zijn de nuances ingebouwd. Eindelijk lijkt ze ontsnapt aan de armoede en de middelmatigheid. En dan valt het doek. Ik kan er lyrisch over worden. En prachtig ook hoe dat Frankrijk (Dieppe) onder Petain kaal en minimalistisch is vormgegeven, bijna als in zwartwit. En zie je nu wel dat films uit de jaren tachtig helemaal niet traag hoeven te zijn, maar wel een eigen speciale dynamiek kunnen hebben. Wat een prachtfilm.

avatar van 606
Leo1954 schreef:
Jawel, er wordt een man neergeschoten, bij de draaimolen.

Over Marie:
Marie-Louise Giraud - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

avatar van 606
'Spoiler', gekke Brabander .
Oeps, ja inderdaad.

HALVE TAMME.

avatar van eRCee
Huppert is inderdaad erg goed in deze film; vooral de toenemende kilheid van Marie en de daar spaarzaam doorheen brekende emoties maken indruk. Het verhaal is gebaseerd op het leven van Marie-Louise Giraud. Chabrol neemt erg veel tijd om te laten zien hoe Marie in de oorlogsjaren moreel steeds onverschilliger wordt. De problemen waarmee vrouwen te kampen hebben in tijden van oorlog is het hoofdthema. Dat blijft ook zo naar het einde toe, alleen wisselt Marie van rol; van profiteur wordt ze slachtoffer. Omdat voor deze laatste fase veel minder tijd wordt ingeruimd blijft dit deel van Une affaire de femmes toch een beetje los staan van de rest, en maakt het minder indruk dan je wellicht zou verwachten (het bitter omgevormde Ave Maria als uitzondering, weer dankzij een ijzersterke Huppert).

Erg boeiende film, niet om het minst omwille van het toch niet alledaags gebeuren tijdens WO II.
Sober deze film met knappe, eenvoudige dialogen en een doordringend acteren van isabelle Huppert. Ook François Cluzet en Marie Trintignant in één van haar eerste rollen, maar ondertussen reeds lang overleden, overtuigen
Een verrassend, extreem en erg dramatisch slot is wel iets wat Chabrol ligt.