L'Enfer (1994)

2,90

Frankrijk

geregisseerd door Claude Chabrol
met Emmanuelle Béart, François Cluzet en Nathalie Cardone

Hoteleigenaar Paul denkt dat zijn aantrekkelijke echtgenote Nelly hem bedriegt en besluit haar te bespioneren. In zijn fantasie vermengt de realiteit zich met waanideeën. Hij wordt achterdochtig en agressief. Om problemen te voorkomen besluit Nelly het hotel niet meer te verlaten maar Paul is al zover heen dat hij zelfs met moordfantasieën rondloopt.

12 BERICHTEN 3 MENINGEN
avatar van KristofBeckers
Ik begrijp de lage score hier niet, ik vond het een leuke film.
Het draait wel altijd om hetzelfde en het verhaal is misschien eentonig doordat het altijd om de man gaat die de dingen verkeerd ziet maar ik vond de uitwerking toch mooi.
Ik gaf hem een 4

Ik gaf het drie sterren, omdat het nou ook weer niet zo super is...

avatar van blurp194
Ik vind het ook niet zo'n super film. Béart en Cluzet acteren wel aardig, maar het verhaal laat erg veel onbehandeld en onduidelijk. Dat vanaf de helft of zo ook nog eens onduidelijk wordt of wat we te zien krijgen alleen in Paul's hoofd gebeurt helpt dan ook nog eens niet echt - een dimensie van onduidelijkheid was wel genoeg geweest.

Jaloezie kan ver gaan, oké, kan zelfs obsessief worden, oké, maar als je bij dat ene gegeven blijft, krijg je toch een wat langdradige en ééndimensionale film, die op de duur gaat vervelen. Ikzelf kreeg alleszins het gevoel van "jaja, we weten het nu al..."

avatar van xgogax

Remake of niet ( Henri-Georges Clouzot ) , in mijn ogen misschien wel de beste film van Claude Chabrol . Meesterwerk !

***** / *****

blurp194 schreef:

Oneens , vind deze film bijvoorbeeld veel minder verwarrend en onevenwicht dan Lost Highway (1997) van David Lynch . David , eat your heart out ...

avatar van goongumpa
Tijdje geleden dat ik deze zag. Vond 'm zelf niet goed.
Thematisch tapt deze film gedeeltelijk uit hetzelfde vaatje als Lost Highway, maar verder zijn de films compleet verschillend, toch. Lynch' surrealistische nachtmerrie doet mij veel meer dan deze wat langdradige Chabrol. Bij mij kroop deze film niet onder de huid.

goongumpa schreef:
Tijdje geleden dat ik deze zag. Vond 'm zelf niet goed.

Ik vind dit meesterwerk helemaal niet langdradig . Deze film is namelijk zeer speels en vooral veel humoristischer van toon waardoor hij nooit echt gaat vervelen . Thematisch zie ik onwijs veel overeenkomsten tussen L'enfer (1994) en Lost Highway (1997) , alleen behandeld L'enfer (1994) deze op een veel luchtigere manier .
Over het surrealisme gesproken , wat mij betreft staat deze film veel dichter bij het werk van Luis Buñuel dan de film van David Lynch . Het einde is absurd , speels en fenomenaal tegelijkertijd , terwijl Lost Hightway (1997) tamelijk abrupt eindigt en de kijker met een onverzadigd gevoel laat zitten .
Ook audiovisueel gezien vind ik deze film interessanter dan Lost Hightway (1997) ...

Een mix van een psychologisch drama en een zwarte komedie, met Hitchcock-trekjes, over een hardwerkende charmeur die gekweld werd door een ziekelijke en oncontroleerbare jaloezie. De spanning werd stap voor stap opgebouwd en de regisseur was vooral sterk in de duistere scenes, waarmee hij de gemoedstoestand van de hoofdpersoon nog meer nadruk gaf. Het einde was voor mij totaal onbevredigend.

avatar van 93.9
Matige film. Acteren was in orde, maar allemaal te onduidelijk.

avatar van Zandadder

Naar het boek van Henri Barbusse.
L'Enfer - Henri Barbusse (1908) - BoekMeter.nl

avatar van eRCee
Volgens mij klopt de link met het boek van Barbusse niet. Het plot is totaal anders. Deze film is gebaseerd op het script van Clouzot, die er zelf een film van probeerde te maken in de jaren '60 met Romy Schneider, maar het project strandde voortijdig (zie deze docu daarover).

Chabrol kiest voor Béart in de hoofdrol, wat natuurlijk altijd goed is. Het is jammer dat Paul vanaf het begin zo'n onuitstaanbaar personage is. Verder biedt het verhaal niet erg veel verrassingen, maar L'enfer kent elke keer wel z'n momenten (de verzoeningsscene zo halverwege is bijvoorbeeld krachtig). Ook het einde mag er zijn. Toch weet de film nooit echt bijzonder te worden. Het verhaal van een pathologisch jaloerse man is daarvoor denk ik al te vaak verteld.