• 10.604 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Claude Chabrol

Met onder meer: Michel Duchaussoy, Caroline Cellier en Jean Yanne

Gesproken taal: Frans

Plot Que la Bête Meure

"The House of Hatred and Revenge"

Het zoontje van een weduwnaar wordt overreden door een wegpiraat. De vader gaat op zoek naar de identiteit van de dader om zich te wreken en ontdekt dat diens dood voor zijn omgeving een bevrijding zou betekenen.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Charles Thenier

Anna Ferrand

Le premier inspecteur

avatar van hugohei

hugohei

Een van de beste Chabrols, volgens mij. Een prachtige wraakfilm.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

De poster is niet erg indrukwekkend, maar de hoes van de regio 1 DVD is echt afgrijselijk.

klik

avatar van CinemAvanti.nl

CinemAvanti.nl

Het leven van een alleenstaande vader wordt overhoop gegooid als zijn zoontje om het leven komt bij een hit and run auto ongeluk. Omdat hij weinig vertrouwen in de politie heeft begint hij zelf obsessief en gecalculeerd op zoek te gaan naar de moordenaar van zijn zoon. Lijkt op een soort Griekse tragedie wat nog eens mooi benadrukt wordt door het gebruik van dramatische opera zang aan het begin en eind van de film en de Homerus referenties. Tot nu toe mijn favoriet van Chabrol, nu ik een aantal films gezien heb begin ik zijn aanpak steeds meer te waarderen.

avatar van brucecampbell

brucecampbell

Is deze ergens te verkrijgen met ned of eng subs?

avatar van Sander2

Gish

Geweldige openingsbeelden !

avatar van stephan73

stephan73

Goede thriller van Chabrol, die ijzersterk begint maar langzaam aan indut!
Michel Duchaussoy is goed als vader op zoek naar de moordenaar van zijn zoon en Jean Yanne is als de botte man die de moord op zijn geweten heeft goed op dreef.
Van de middenperiode van Chabrol is dit wel één van zijn beste, maar komt niet in de buurt van zijn vroege (nouvelle vague) periode!

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

De analyse van een wraakneming: de zoon van een alleenstaande man wordt door een woeste automobilist omvergereden en deze laatste pleegt vluchtmisdrijf. De vader gaat op zoek naar “het beest” en is vastbesloten hem te doen boeten. Slechts na meerdere weken en door een toeval begint hij te vermoeden wie dat er in de wagen zat. “Que la Bête Meure” is een film die veel indruk op mij gemaakt heeft. Niet alleen omdat hij met veel flair gefilmd is, met een vitale, eenvoudige en beheerste stijl, maar ook omwille van de rake spelregie waarbij snel en doeltreffend hoofd- en bijrollen werden neergezet. Chabrol is blijkbaar geen voorstander van complexiteit en maakte een heldere film die nochtans veel diepgang heeft. Als het beest sterft, is het kind gewroken, maar de mens sterft ook. Er zijn immers meerdere andere personages die zullen lijden. De zoon van de gewetenloze woesteling, voor wie de vader van het slachtoffer veer sympathie heeft, en het is wederzijds, gelijkt bovendien uiterlijk een beetje op zijn zoon. Een film die mij zeker bijblijft, gemaakt van een talentvol kineast. Prachtige cinema! Deze is een "must see".

Van de zes die ik tot nog toe van Claude Chabrol zag vond ik deze de beste. Ik ben zeker benieuwd naar zijn ander werk. Ik ben blij dat ik deze box heb aangeschaft:

avatar van Baggerman

Baggerman

Mijn eerste kennismaking met Claude Chabrol.

Best een prima film, maar hij kakt halverwege inderdaad wel een beetje in. Andere minpuntjes zijn de soms slechte casting en grime (die boer waar de hoofdpersoon met zijn auto vast komt te zitten??? Leek wel een muppet! Acteerde ook zo!)

Ook was het beest wel een erg karikaturale eikel.

Anderzijds vond ik de opening van de film inderdaad erg sterk!

BBarbie

Samen met La Cérémonie (1995) de beste film van Chabrol.

avatar van mayhemblik

mayhemblik

Goeie film maar wat mij stoorde waren de toevalligheden en ongeloofwaardigheden in het verhaal.

Mijn Favoriete film van CC is tot nu toe nog steeds Violette Noziere uit ´78.

avatar van Movsin

Movsin

De tiende film van Chabrol die ik zag en ik vond het de beste.

Heb het altijd wat moeilijk gehad met de Chabrol-stijl : altijd wat chokerend, vaak absurd en in het verhaal veel toevalligheden die soms aan het ongeloofwaardige grenzen.

Dit is nu ook het geval met deze "Que la bête meure", zeker in het eerste gedeelte waar het hoofdpersonage erg vlotjes op het goede spoor komt. Daarna wordt de film een thriller, met verrassende wendingen en met een uitstekende Jean Yanne.

gauke

Menigeen zou in de huid kunnen kruipen van de hoofdpersoon, vermoed ik zo. Het tragische Hitchcockachtige psychologische (tijdloze) wraak (melo)drama vertelde het verhaal van een normaliter verstandige en vredelievende man, die maar één ding wilde: de dader van het dodelijke auto ongeluk van zijn zoon vinden en vermoorden. In het bijzonder de beginscènes waren weergaloos knap.
Hoe zat het eigenlijk met de moeder van het kind? Er werd toch nergens verteld dat hij weduwnaar was?

avatar van Brix

Brix

• 19234 berichten

Vandaag te zien op TV > ARTE >20:15 uur

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

Winter/vroege lente. Bretagne. Een man op zoek naar wraak. Algemeen aangenomen als één van Chabrol's beste maar ik moet passen. Ja zeker, een schitterende opening waarin we getuige zijn van verlies van onschuld (knappe opbouw tot aan het shot met kikvorsperspectief van nieuwsgierige menigte met kerkgevel op achtergrond) maar dan verwaarloost Chabrol de intrige en krijgen we een schematische ontwikkeling van het plot (verleiding, fascinatie, moord). Daarin strooit Chabrol (ik zou durven zeggen : met duivels genot) met verschillende mogelijkheden over wie de moord heeft gepleegd. Helaas zorgt het voor afstandelijkheid (cf de scene waarin de inspecteur de moord onderzoekt is een neutrale dialoog scene) en verwarring. Jammer want we krijgen ook een (voor Chabrol uitzonderlijk) technisch huzarenstukje te zien nl de scene in een lange take die de familie van de 'bruut' introduceert en eindigt op het gezicht van de moeder - die verrukte gezichtsuitdrukking als ze beseft dat haar zoon is thuisgekomen. Meer is er niet nodig om de status en achtergrond van de 'bruut' te motiveren.