Just Cause (1995)

Mystery / Thriller

geregisseerd door Arne Glimcher
met Sean Connery, Laurence Fishburne en Ed Harris

Een staatsgevangenis in Florida: Bobby Earl Ferguson, een zwarte student, wacht op de doodstraf voor een misdaad waarvoor hij onschuldig pleit: de verkrachting en moord van een schoolmeisje. Hij roept de hulp in van Paul Armstrong, een bekend jurist en journalist. Overtuigd als hij is, weet Armstrong het dossier te heropenen, en krijgt zelfs de vrijlating van de jonge zwarte voor elkaar. Een serie gruwelijke moordpartijen terroriseren echter al gauw de hele streek.

Heel aardige film tot... de wending van het verhaal een half uur voor het einde, waardoor de geloofwaardigheid van de film overboord gegooid wordt. Jammer.
Prima rol van Ed Harris, maar Sean Connery blijft ver beneden zijn normale niveau.
Bijzonder ook vanwege het heel vroege bijrolletje van de pas 10 jaar oude Scarlett Johansson.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Uit de bocht schmieren.

Sfeervolle thriller die advocaat Connery doet stuiten op een onwelwillende gemeenschap in het broeierige zuiden. Het acteerwerk is niet altijd even sterk en met name Harris schmiert zichzelf bijna uit de bocht, maar het zit de thriller niet echt in de weg. Het ietwat ongeloofwaardige verhaaltje steekt leuk in elkaar en biedt, ondanks dat het niet waterdicht zit, voldoende entertainment. Met voor de oplettende kijker een piepjonge Scarlett Johansson.

Goed.

avatar van Filmkriebel
Ik vind het gewoon een goede thriller. Had hem ooit eens op VHS gehuurd destijds in mijn studententijd en is makkelijk blijven hangen al die jaren. Simpel vermaak die soms van TV-thriller niveau is wat de dialogen betreft maar mooi in beeld gebracht, enkele ferme twists, en heel wat bekende acteurs, met Ed Harris als serial killer Blair Sullivan als één van de opvallendse rolinvullingen. Sean Connery doet het eerder op automatische piloot. Verder ook Daniel Travanti, de kapitein Furillo van Hill Street Blues voor wie dat nog kent en Johansson als 12 of 13-jarige dochter van Connery. De tijd vliegt zo voorbij met Just Cause.

avatar van DragQueen
Sfeervolle Thriller, met een spannend verhaal. Ook het acteerwerk van Connory en de rest van de cast, is goed te noemen. Verder is alles prima in beeld gebracht, en heeft de film een goede vaart. 3,5 Sterren.

Prima thriller met een zeer goede cast.
Aanvankelijk geloof je in de beschuldigde zijn onschuld, maar dan krijgt het verhaal een heel andere wending, en is het verbazing alom.
Goede prent dus met een prachtige rol voor Sean Connery.

avatar van soom
Ik hou wel van dit soort films, met een paar diepere lagen. Een heel klein beetje een idee zoals Life of David Gale, vond ik. Ik weet niet precies of ik hiermee iets weggeef uit de film, anders moet iemand die deze film gezien heeft, maar op de alert knop drukken.. Ghehe.

Sean Connery is goed, Laurence Fishburne is geweldig, Scarlett Johansson is nagenoeg onherkenbaar als de vamp van tegenwoordig. (Dacht toen ik zag dat zij Katie had gespeeld: Écht waar? Was dat Scarlett??)

4*. Mooi gemaakt, met dus een knaller die ik werkelijk waar weer niet zag aankomen. Die verrassing levert sowieso een half puntje op, en de rest is dus voor het verhaal, vooral de 3 spelers die ik noemde (en ook trouwens voor een werkelijk verbluffende Ed Harris. Mijn hemel, ik heb hem een keertje in Stepmom gezien, maar daar maakte hij helemaal niet zoveel indruk mee, maar hier wel.).

Deze voortkabbelende en niet altijd geloofwaardige (psychologische) thriller, met een aantal (soms rare) verrassingsmomenten, had in de kern weinig nieuws te bieden (uit verschillende producties werd het een en ander gehaald) en moest het vooral van de vakkundig spelende cast hebben en was daardoor toch onderhoudend. Vooral het laatste gedeelte was wonderschoon gefotografeerd.

avatar van wimaroca
tja Ik vond het een superfilm tot de laatste 20 min.
jammer dat er geen mooier einde was

Het had veel weg van columbo ,Sean Connery speelt altijd top en Ed Harris trouwens ook

dus de eerste 80 min. 4.5 sterren en de laatste 20 min. 0.5

avatar van keimpeS
Mooie film in de trend van qua spanning en sfeer wel beetje Kiss the girls & Seven, die ik overigens allebei beter vindt. Desondanks heb ik toch wel genoten van deze film & het goede spel van Sean Connery, ook een groots acteur. Ik moet zeggen dat de gehele cast wel goed was in deze film. Tsja het einde, maakte voor mij de film er niet minder op!

avatar van missl
Best een spannende film uit de jaren 90. Je weet lang niet welke richting het op gaat en waar ze nou eigenlijk naar op zoek gaan. Het einde is wel jammer.

Aardige film over een voormalig advocaat die een moordzaak onderzoekt van een ter dood veroordeelde. Een onderhoudend John Grisham-achtig plot waarbij de locatie (Florida) voor de sfeer zorgt. Alhoewel de film een prima twist heeft, is het verdere verloop wel wat voorspelbaar. Net geen 3.5 sterren, daarvoor is het allemaal te standaard.

Wat een gedrocht. Niet eens afgekeken.

avatar van IH88
“If that's a confession then my ass is a banjo!”

Het eerste gedeelte van Just Cause is sfeervol en intrigerend, maar jammer genoeg komt er daarna al snel de klad in. De grote twist en wat er daarna allemaal gebeurd is te belachelijk voor woorden. Met Connery, Fishburne, Harris, een sfeervolle setting en een spannend rechtbankdrama heb je goud in handen. Maar wat er in het laatste gedeelte allemaal gebeurd hoort meer thuis in een foute thriller/actie film. Eeuwig zonde. Let op de bijrol van een piepjonge Scarlett Johansson, die hier de dochter van Connery speelt.

avatar van knusse stoel
Fantastische film met "James Bond" in de hoofdrol. Deze Sean Connery speelt wederom zeer sterk in deze film met een goed verhaal en hierin verweven een paar leuke twists.
Over het verhaal hoef ik verder niets prijs te geven, de inhoud staat in de omschrijving hierboven maar toch verraste de film ons enige keren. Ook de omgeving waar de film zich afspeelt was indrukwekkend. tenminste als je van mangrovebossen houdt)
Vandaar (en om de prima cast die zijn/haar werk goed verrichtte) een 8 voor de waardering!