Just Cause (1995)

Mystery / Thriller

geregisseerd door Arne Glimcher
met Sean Connery, Laurence Fishburne en Ed Harris

Een staatsgevangenis in Florida: Bobby Earl Ferguson, een zwarte student, wacht op de doodstraf voor een misdaad waarvoor hij onschuldig pleit: de verkrachting en moord van een schoolmeisje. Hij roept de hulp in van Paul Armstrong, een bekend jurist en journalist. Overtuigd als hij is, weet Armstrong het dossier te heropenen, en krijgt zelfs de vrijlating van de jonge zwarte voor elkaar. Een serie gruwelijke moordpartijen terroriseren echter al gauw de hele streek.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik ben een groot liefhebber van Sean Connery en daarom dat ik z'n films altijd wel de moeite vind om te bekijken. Deze film is zeker niet slecht en doet me wat denken aan de thrillers van John Grisham. Laurence Fishburne is niet direct mijn favoriete acteur, maar hier valt hij nog wel mee. En leuk om een piepjonge Scarlet Johansson in een bijrolletje te zien.

avatar van movie acteurs
Aardig spannende thriller met een goede sfeer en acteurs die overtuigend overkwamen. Het verhaal is goed en de spanning ook. Degelijke thriller die mij best bezig hield dus.3,5.

avatar van 606
Zeer spannende thriller met een erg goed verhaal.
Onverwachte plot wending wat je echt niet ziet aankomen.
Goed geacteerd en vooral Ed is prima als enge Creep.

3,5 ster.

Heel aardige film tot... de wending van het verhaal een half uur voor het einde, waardoor de geloofwaardigheid van de film overboord gegooid wordt. Jammer.
Prima rol van Ed Harris, maar Sean Connery blijft ver beneden zijn normale niveau.
Bijzonder ook vanwege het heel vroege bijrolletje van de pas 10 jaar oude Scarlett Johansson.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Uit de bocht schmieren.

Sfeervolle thriller die advocaat Connery doet stuiten op een onwelwillende gemeenschap in het broeierige zuiden. Het acteerwerk is niet altijd even sterk en met name Harris schmiert zichzelf bijna uit de bocht, maar het zit de thriller niet echt in de weg. Het ietwat ongeloofwaardige verhaaltje steekt leuk in elkaar en biedt, ondanks dat het niet waterdicht zit, voldoende entertainment. Met voor de oplettende kijker een piepjonge Scarlett Johansson.

Goed.

avatar van Filmkriebel
Ik vind het gewoon een goede thriller. Had hem ooit eens op VHS gehuurd destijds in mijn studententijd en is makkelijk blijven hangen al die jaren. Simpel vermaak die soms van TV-thriller niveau is wat de dialogen betreft maar mooi in beeld gebracht, enkele ferme twists, en heel wat bekende acteurs, met Ed Harris als serial killer Blair Sullivan als één van de opvallendse rolinvullingen. Sean Connery doet het eerder op automatische piloot. Verder ook Daniel Travanti, de kapitein Furillo van Hill Street Blues voor wie dat nog kent en Johansson als 12 of 13-jarige dochter van Connery. De tijd vliegt zo voorbij met Just Cause.

Deze voortkabbelende en niet altijd geloofwaardige (psychologische) thriller, met een aantal (soms rare) verrassingsmomenten, had in de kern weinig nieuws te bieden (uit verschillende producties werd het een en ander gehaald) en moest het vooral van de vakkundig spelende cast hebben en was daardoor toch onderhoudend. Vooral het laatste gedeelte was wonderschoon gefotografeerd.

Aardige film over een voormalig advocaat die een moordzaak onderzoekt van een ter dood veroordeelde. Een onderhoudend John Grisham-achtig plot waarbij de locatie (Florida) voor de sfeer zorgt. Alhoewel de film een prima twist heeft, is het verdere verloop wel wat voorspelbaar. Net geen 3.5 sterren, daarvoor is het allemaal te standaard.

avatar van IH88
“If that's a confession then my ass is a banjo!”

Het eerste gedeelte van Just Cause is sfeervol en intrigerend, maar jammer genoeg komt er daarna al snel de klad in. De grote twist en wat er daarna allemaal gebeurd is te belachelijk voor woorden. Met Connery, Fishburne, Harris, een sfeervolle setting en een spannend rechtbankdrama heb je goud in handen. Maar wat er in het laatste gedeelte allemaal gebeurd hoort meer thuis in een foute thriller/actie film. Eeuwig zonde. Let op de bijrol van een piepjonge Scarlett Johansson, die hier de dochter van Connery speelt.

avatar van knusse stoel
Fantastische film met "James Bond" in de hoofdrol. Deze Sean Connery speelt wederom zeer sterk in deze film met een goed verhaal en hierin verweven een paar leuke twists.
Over het verhaal hoef ik verder niets prijs te geven, de inhoud staat in de omschrijving hierboven maar toch verraste de film ons enige keren. Ook de omgeving waar de film zich afspeelt was indrukwekkend. tenminste als je van mangrovebossen houdt)
Vandaar (en om de prima cast die zijn/haar werk goed verrichtte) een 8 voor de waardering!