Les Misérables (1998)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Duitsland
Drama / Avontuur

geregisseerd door Bille August
met Liam Neeson, Geoffrey Rush en Uma Thurman

Jean Valjean komt na negentien jaar gevangenisstraf en hard werken eindelijk vrij. Hij wordt opgevangen door een vriendelijke bisschop wiens zilver hij steelt bij zijn vertrek de volgende dag. Wanneer de bisschop hem betrapt doet deze geen aangifte. Vreemd genoeg geeft hij Valjean zijn zilveren kaarsenstandaards cadeau. Door deze daad komt Valjean op het rechte pad en hij wordt burgemeester en een belangrijk zakenman in een klein dorp. Maar zijn verleden blijft hem achtervolgen.

avatar van speedy23
De zoveelste filmversie van de roman van Victor Hugo uit 1862 focust op het dodelijke kat-en-muisspel tussen Jean Valjean (Liam Neeson), die negentien jaar in de cel zat voor het stelen van een brood, en een overijverige politie-inspecteur Javert (Geoffrey Rush). De Deense regisseur Bille August slaagt erin het sentimenteel-romantische verhaal over armoede en onrecht niet al te stroperig en moraliserend te maken. Ook wordt er meer dan behoorlijk geacteerd. Zo is Liam Neeson op zijn minst even indrukwekkend als pakweg Jean-Paul Belmondo, Richard Jorden of Jean Gabin, die ook al gestalte gaven aan Valjean in eerder uitgebrachte Les Misèrables-films...

Schitterende film en door alle acteurs een puike job neergezet.

Prachtige film met geweldige acteurs! (Liam Neeson, Uma Thurman)

Neeson, Thurman en die Marius pasten niet echt in het decor, Rush daarentegen was erg overtuigend als de grimmige Javert.
Apotheose is mooi uitgebeeld, geen idee of het ook in het boek of de boeken zo gaat.

Ik vraag me af of er een boek is dat vaker verfilmd mocht worden dan Les misérables. Zelf heb ik eerst het boek gelezen, dat ronduit geniaal is. En geheel onverwachts werd ik door de film niet teleurgesteld. Ik had geen vertrouwen in de prestatie van Thurman, maar ze verraste me. Neeson karakteriseert de rol van Jean Valjean op een sublieme manier en Javert is uitermate overtuigend. Naast de cast is het verhaal van Victor Hugo een van de mooiste verhalen die ik ken. Een absolute topfilm. Klasse.

Comanchero
Hmmmm....vraagtekens bij deze film. Niet slecht geacteerd, helemaal niet, maar sinds wanneer is Enjolras negroïde (Victor Hugo beschrijft hem als mooie blonde man) en waar is Éponine gebleven? Het stomweg weglaten van een toch niet onbelangrijk karakter vind ik niet kloppen in een film.

avatar van Lilyroos
Ik vind ook dat Eponine ontbreekt.

avatar van joe black
zéér goede acteerprestaties. Jeoffrey rush kende ik alleen van de pirates en daarom leek hij me een mop. Maar hij heeft mij hier echt kunnen overtuigen. Ook Liam Neeson speelt weer geniaal. Bij elke film die ik van Liam zie, overtuigt hij mij elke keer weer een stukje meer dat hij een van de grote acteurs is van de laatste 2 decennia.

Het verhaal zelf was natuurlijk ook gewéldig. victor Hugo wist hoe hij een verhaal moest schrijven, mét een goed einde. en geen einde à la Hollywood.

Ik heb het boek gelezen en natuurlijk is de verfilming nooit of te nimmer hetzelfde. Maar dit was toch een hele goede poging. 4*!

Deze film is mijn eerste kennismaking met het welbekende verhaal, dus vergelijksmateriaal heb ik niet. Hoe dan ook, deze film vond ik goed geslaagd. Het meeslepende verhaal is verre van oppervlakkig en de vertolkingen zijn uitstekekend, met name Rush is weer heel goed op dreef.
Het naieve verhaal is nogal zwart wit waardoor je je soms afvraagt of het overbrengen van de boodschap niet wat subtieler had gekund. De karakters lijken verder nogal overdreven, vooral met betreking tot hun perceptie van goed en kwaad, maar in die periode was dat (helaas) echt zo. Het einde vond ik te gemakkelijk.

Mooie film
Ook de acteur Hans Matheson ( Marius ) zette een goede rol neer.
Ooh maar wat kan die triest kijken zeg

prachtige film!
goed verhaal (echt droevig en zeer spannend) en super geacteerd,
deze film laat je alle duistere kanten van die tijd zien.

Een heel mooi verhaal, verdient zeker een plaatsje in de top 250

avatar van soom
Mooie en prachtige vertolkingen van met name Claire Danes, Geoffrey Rush en Uma Thurman. Het verhaal pakte me niet echt geheel eigenlijk, vond Liam Neeson ook niet meteen de beste keuze voor de rol van Jean Valjean om heel eerlijk te zijn. Desondanks moest ik 2 keer kijken om erachter te komen wie hij neerzette, kende hem namelijk alleen als Oskar Schindler.. Het einde vond ik prachtig in beeld gebracht. 3 Fijn verdiende sterren.

Benicio1772
Fantastische en goed in elkaar gestoken verfilming van Hugo's werk, vele malen beter dan die uit 2000!

Bonifatius
Lilyroos schreef:
Ik vind ook dat Eponine ontbreekt.

Eponine komt er gewoon in voor hoor, gespeeld door Sylvie Koblizkova.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Mijn eerste filmversie van het bekende verhaal. Volgens mij toch een verhaal dat beter tot z'n recht komt als je het boek leest natuurlijk. Een eerste luik Valjean als burgemeester in z'n dorp. Je merkt daar wel dat veel informatie niet meer aan bod komt omdat je snel vast zit met een boekverfilming en zaken moet weglaten. Veel zaken worden amper uitgewerkt. Zegt wel iets over het boek als je merkt dat er nog meer in zit.

Het tweede luik met Valjean in Parijs dat een Gangs of New York of Daens gevoel kreeg. Alleen zonder de bijhorende passie. Ik weet dat de strijd tussen Valjean en Valvert de rode draad is, maar meer aandacht voor de randpersonages mocht ook wel.

Het acteerwerk van de hoofdpersonages valt heel goed mee en ook al is het soms wel iets te donker oogt de film best wel mooi. Alleen is er niet helemaal uitgehaald wat er in zit en zijn er volgens mij betere filmversies. Ik heb wel genoten van het verhaal, dus dat maakt veel goed.

avatar van Katharina
Mooie film, kende het verhaal eigenlijk niet.

avatar van darkknight
Ben eigenlijk niet echt een musicalliefhebber dus ik kende het verhaal nog niet precies. In het begin van de film leek Neeson prima gecast te zijn voor zijn rol, een wat stroeve norse dief die van al zijn positiviteit is beroofd in een kamp waar hij 19 jaar heeft vastgezeten.

Ook de rol als excentrieke rol van burgemeester gaat hem goed af, maar als hij later wat meer emotie moeten tonen in de scenes met zijn "dochter", komt het naar mijn mening allemaal wat geforceerd over maar dit kan ook mede door het feit komen dat er teveel emotie in het laatste uur is gepropeerd te proppen en dat komt niet goed tot zijn recht. Daar waar de film zijn tijd neemt het verleden van Valjean uit te diepen en zijn nieuwe bestaan te laten zien, lijkt het tijd te kort te komen voor de scenes tussen Valjean en Cosette en tussen Marius en Cosette. Verder is het een prima film die goed door Neeson en tegenspeler Rush wordt gedragen, want ik vind dat Rush een ontzettende goede rol neerzet, hij komt erg overtuigend over als kille vastberaden inspecteur.

De bijrollen van Thurman, Daines en Matheson werden ook op een acceptabel niveau vertolkt. De setting was mooi en ook visueel was de film prima in orde.

Al met al mooie historische film.

Puike film, met een uitstekende cast.
Het verhaal zal onderhand wel iedereen bekend zijn, vooral dan van de musical, maar dit is dus niet de musicalversie maar de gewone film.
Liam Neeson doet het uitstekend in de hoofdrol alsook Geoffrey Rush.
Deze film wou ik al een lange tijd eens zien maar had er nog niet de kans toe gehad, onlangs op de kop kunnen tikken voor een spotprijsje en dat is hij meer dan waard.
Warm aanbevolen !!

avatar van Dominootje
Heerlijk voorproefje op de nieuwe variant 10 januari!

Nam je mee op sleeptouw.. Prachtige settings.. Ja hoor, daar maak je mij blij mee..
Enig minpuntje vond ik Uma Thurman,, maar misschien omdat ik dit soort films niet met haar match..

Alleen het einde.. Waarom? Iemand enig idee?? (Ja tuurlijk, ideeën genoeg, maar ook die je kan rechtvaardigen?)

avatar van Jan met de pet
Prima film, goed verhaal met een prima cast , Javert speelde een prima rol , hoe gek kan je zijn om je leven zo te beeindigen: 4,0

avatar van juliefen
De film bracht het gevoel van het boek niet tot me. Het was niet alleen de afwezigheid van Eponine, maar ook kleine details als Jean Valjean die niet kan lezen of een de kans op een relatie tussen Fantine en Jean Valjean.
Het was ook de afwezigheid van de Thenadieres van de hele Parijs situatie. Dit maakt Javert's obsessie met Valjean heel opmerkelijk, je ziet niet dat hij ook echt wel zijn job doet. In het boek jaagt hij ook achter de bende van Mr. Thenadiere.

Verder heb ik geen probleem met wie Enjolras speelt, wel de rol die hij in de rebellie zelf speelt. Voor mij leek het niet de Enjolras die ik van de verschillende versies en de boek versie kende. De nieuwe Marius ging ten kosten van Enjolras. Een pluim naar de Gavroche.
Cosette was ook niet mijn favoriet.

Jean Valjean was ook niet echt niet mijn favoriet. Liam Neesen zou een geweldige job gedaan hebben, had het script beter geweest. Voor Fantine hetzelfde. Het zijn de details en de afwezigheid van de Thenadiers dat deze film de das om doet. De beste versie van Les Mis is de 1958 versie.

avatar van arno74
Niet de beste versie van Les Misérables. Het is geen slechte variant, maar het heeft wel enkele belangrijke gebreken. Na het zien van de gezongen variant uit 2012 was ik nieuwsgierig geraakt naar de gesproken versie(s).

De personages zijn in deze versie vrij ruw, Valjean in het bijzonder. Daarnaast zijn zowel script als montage niet echt overtuigend, de film mist samenhang tussen de scenes. Ze lijken stuk voor stuk losse hoofdstukken. Het sleept de kijker ook niet zo mee als de versie uit 2012. In alle aspecten is deze versie minder. En het grootste gebrek is al eerder hier genoemd: de afwezigheid van Éponine en van de Thénardiers.

De variant uit het jaar 2000 (de miniserie) wil ik binnenkort ook bekijken, daar heb ik meer verwachtingen van, deze was matig.

Niet muzikale verfilming van het bekende boek, maar eveneens met een topcast. Vind deze versie wel iets minder als de remake van 2j geleden, ook al doen Geoffrey en Liam het meer dan behoorlijk. En het blijft ook een lange zittijd... 3.5*

avatar van K. V.
Me ook eens aan deze film gewaagd. 'k dacht eerst dat het een musical ging zijn, maar dit was niet het geval. Het verhaal kende ik eigenlijk niet, dus het was wel verrassend.
Ondanks de lange speelduur was het wel een boeiende film. 'k heb me eigenlijk niet verveeld, desondanks dat het niet echt een thema is die me interesseert. Het acteerwerk was ook erg goed. Liam Neeson en Geoffrey Rush waren goed op dreef.
Een goedgemaakte en boeiende film die me van begin tot einde boeide. De moeite om gezien te hebben.

avatar van Mac Hammer Fan
Zopas dit pareltje bekeken, had hem destijds op mijn digicorder opgenomen. Wat een prachtige film is dat toch, met schitterende decors en geweldige vertolkingen, vooral van Liam Neeson. Heb de blu-ray onmiddellijk bij Amazon UK Market Sellers besteld. Kost me minder dan 6 EUR, verzending inbegrepen.

We konden goed meeleven met de personages in de film en voelden ons betrokken bij het gebeuren. Wat er gebeurde vonden we triestig: mannen die vrouwen slaan, revolutionaire die geëxecuteerd werden, Fantine die stierf… Daarbij hadden we een droevig gevoel. Ook was de film een beetje spannend: toen Jean bijvoorbeeld over het dak sprong en achtervolgd werd door Javert. Heel spannend vonden we hem ook niet, een beetje meer spanning in de film zou niet mis zijn. De film was ook soms langdradig. Er zat ook veel romantiek in, dat vinden we wel fijn. In het algemeen vonden we de film wel nog meevallen, maar we zouden hem niet nog eens herbekijken.
Lotte, Britt en Sarah

avatar van 93.9
Goede verfilming. Blijft alleen raar in het Engels. Netjes verder.

In Film > Algemeen > Les miserables:

Een film gemaakt naar hartenlust van Victor Hugo
Naam: Les Misérables
Duur: 2h 14 min
Genre: misdaad, drama, geschiedenis, romantiek
De film werd geregisseerd door Billie August, een gerespecteerd man in de filmwereld. De hoofdpersonages werden vertolkt door niemand minder dan Liam Neeson, Geoffrey Rush en Uma Thurman en vele anderen.
Jean Valjean is een misdadiger die na een 19-jarige celstraf eindelijk vrijkomt. Na zijn zinloze poging om zilver te stelen bij de bisschop die hem onderdak verleende, wordt hij betrapt. Tot zijn grote verbazing geeft de goede man hem zijn buit cadeau. Door dit incident beseft Jean dat het tijd is om zijn leven te beteren, hij verandert zijn naam en daarmee ook zijn volledige persoonlijkheid. Hij beleeft een heerlijk leven en wordt zelfs tot burgemeester gekroond. Maar aan alle mooie liedjes komt een eind, enkele speurders zitten hem nog steeds op de hielen, zelfs tot in Parijs waar hij enkele jaren later naartoe verhuist.
Naar onze menig kan deze film geklasseerd worden onder de meest slaapverwekkende films ooit gezien. De ellenlange scenes, eentonige karakters en het feit dat er aan avontuur niet gedaan wordt in deze film zijn hier dan ook de redenen toe. Daarnaast is de tijdsduur van twee uur en 14 minuten veel te groot voor een levensverhaal die overigens niet historisch correct is. We zouden deze film een 3/10 geven omdat we wel hielden van het romantische kantje die er aan zat.
Als je een liefhebber bent van Franse films waarin geen woord Frans gesproken wordt en wat tijd over hebt, dan is deze film zeker iets voor jou.

(verwijderd)
Na wat teleurstellingen in films die me gaaf leken, is dit keer het tegenovergestelde gebeurd. Enorme meevaller terwijl dit me een gemiddeld filmpje leek. Bijzonder weinig stemmen ook op MovieMeter, zeker aangezien die ook op Netflix staat.

Waar ik me in heb vergist is het genre, want had niet daadwerkelijk een avonturen verwacht, gelukkig is dat het wel. Je ziet verschillende periodes met steeds nieuwe en leuke ontwikkelingen, met het kat- en muisspel werkend als koepel over de gehele film. Dit deed de film echt goed, de 134 minuten vervelen gewoon niet één keer en vermaken zelfs de gehele duur wel. Dan sta je er voor mij al goed op, dit is namelijk het belangrijkste.

Het verhaal wordt continue bijgestaan door prima locaties, camerawerk en zeker ook de soundtrack die de spanning optimaliseert. De tijdsperiode leek me vooraf niet echt mijn ding, maar aangezien ik niet zo heel veel hier van heb gezien kan zo'n enkele film je mening al doen veranderen.

Vond het vooraf al een bijzondere samenstelling van de cast. Ik had na lange tijd wel weer zin om Neeson aan het werk te zien en Uma Thurman kende ik alleen van Tarantino's. Claire Danes vond ik geweldig in Romeo & Juliet en was voor mij de perfecte Rose in Titanic. Liam speelde weer prima, Thurman vond ik sterk maar vooral Danes vond ik weer uitmuntend. Wat was zij knap en talentvol op zo'n jonge leeftijd, 18 of 19 tijdens het filmen hiervan. Geoffrey Rush tenslotte speelt echt een goede enge man, waar hij het hoofd ook wel voor heeft moet ik zeggen.

Film duurt 134 minuten, geen 159 trouwens.

Geen enkele film zal ooit het nivo van het boek halen, maar gezegd moet worden dat deze vertolking wel close to the core is. De suspense houdt tot de allerlaatste minuut stand. De acteerprestaties zijn voortreffelijk en het verhaal zelf natuurlijk magistraal. 1 van de meest onderschatte films in de filmhistorie.

avatar van Alathir
Puike film deze Les Miserables van een regisseur waar ik beetje bij beetje nieuwe dingen van probeer te ontdekken. Bille August heb ik in september leren kennen tijdens de allereerste screening van zijn nieuwe film 55 Steps met Helena Bonham Carter en Hilary Swank op het filmfestival van Oostende. Hij was daar ook ter plaatse voor een woord van uitleg te geven samen met Johan Heldenbergh. Wat mij betreft is dit tot nu toe zijn tweede beste film die ik gezien heb. Night Train To Lisbon en House of the Spirits vond ik net dat tikkeltje minder interessant. Dit vond ik ook een fantastisch boek waarbij ik op een fijne manier Frans geleerd heb. Vermits het al een 10 jaar geleden is dat ik het boek gelezen had, was het tijd voor een heropfrissing van deze klassieker. De muzikale versie uit 2012 heb ik nog steeds niet bekeken maar dat komt er wel eens van. Niet onmiddellijk want ik ken het verhaal nu weer.

Neeson speelt op een prachtige manier Jean Valjean en ook Javert wordt subliem vertolkt door Geoffrey Rush. Toch twee kanjers van acteurs eigenlijk. Claire Danes kende ik niet zo direct eerlijk gezegd, knappe verschijning en speelt erg naturel. Rol van Thurman is vrij kort maar wel aangrijpend. Je hoort het dus een steengoede cast in een prachtige verfilming van een weergaloos boek van Victor Hugo. Leuke 2 uur mee beleefd.