Les Misérables (1998)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Duitsland
Drama / Avontuur

geregisseerd door Bille August
met Liam Neeson, Geoffrey Rush en Uma Thurman

Jean Valjean komt na negentien jaar gevangenisstraf en hard werken eindelijk vrij. Hij wordt opgevangen door een vriendelijke bisschop wiens zilver hij steelt bij zijn vertrek de volgende dag. Wanneer de bisschop hem betrapt doet deze geen aangifte. Vreemd genoeg geeft hij Valjean zijn zilveren kaarsenstandaards cadeau. Door deze daad komt Valjean op het rechte pad en hij wordt burgemeester en een belangrijk zakenman in een klein dorp. Maar zijn verleden blijft hem achtervolgen.

Geen enkele film zal ooit het nivo van het boek halen, maar gezegd moet worden dat deze vertolking wel close to the core is. De suspense houdt tot de allerlaatste minuut stand. De acteerprestaties zijn voortreffelijk en het verhaal zelf natuurlijk magistraal. 1 van de meest onderschatte films in de filmhistorie.

avatar van Alathir
Puike film deze Les Miserables van een regisseur waar ik beetje bij beetje nieuwe dingen van probeer te ontdekken. Bille August heb ik in september leren kennen tijdens de allereerste screening van zijn nieuwe film 55 Steps met Helena Bonham Carter en Hilary Swank op het filmfestival van Oostende. Hij was daar ook ter plaatse voor een woord van uitleg te geven samen met Johan Heldenbergh. Wat mij betreft is dit tot nu toe zijn tweede beste film die ik gezien heb. Night Train To Lisbon en House of the Spirits vond ik net dat tikkeltje minder interessant. Dit vond ik ook een fantastisch boek waarbij ik op een fijne manier Frans geleerd heb. Vermits het al een 10 jaar geleden is dat ik het boek gelezen had, was het tijd voor een heropfrissing van deze klassieker. De muzikale versie uit 2012 heb ik nog steeds niet bekeken maar dat komt er wel eens van. Niet onmiddellijk want ik ken het verhaal nu weer.

Neeson speelt op een prachtige manier Jean Valjean en ook Javert wordt subliem vertolkt door Geoffrey Rush. Toch twee kanjers van acteurs eigenlijk. Claire Danes kende ik niet zo direct eerlijk gezegd, knappe verschijning en speelt erg naturel. Rol van Thurman is vrij kort maar wel aangrijpend. Je hoort het dus een steengoede cast in een prachtige verfilming van een weergaloos boek van Victor Hugo. Leuke 2 uur mee beleefd.

avatar van Filmkriebel
De beste niet Franstalige versie van de film. Ondanks de Hollywoodiaanse credits voelde de film niet al te Hollywoodiaans aan. Ik vond vooral de aankleding heel mooi: het verpauperde en armoedige Frankrijk van de jaren 1830 wordt op gepaste wijze weergegeven. Dit vond ik echt genieten. Het epos van Victor Hugo is een erg humanistisch werk, en ook dit verwerkt de regisseur naar behoren. "Eens een dief, altijd een dief" luidt de simpele logica van de overijverige politieman Javert, de verpersoonlijking van de wet zelve, die niet kan gebroken worden. De wet gaat niet samen met morele dilemma's. Nochtans is Valjean, vroeger inderdaad een kruimeldief, een goed en rechtvaardig mens geworden. Hij bewijst dat een mens de macht in handen heeft om zich te verbeteren... . De ideeën van Les Misérables vindt men nog altijd terug in ons juridisch systeem. De film wordt enkel ontsierd door een iets te bondig uitgewerkt verhaal. De confrontaties tussen Valjean en Javert zijn niet bepaald grandioos of memorabel en de romance tussen Cosette en Marius liet me te onverschillig. Zou wel graag de versie met Jean Gabin zien. Weer eentje om op mijn lijst te zetten.

avatar van david bohm
Sterke film dit. Mooi ingebed in de historische context eind 18e begin 19e eeuw in Frankrijk. Liam Neeson en ook de dames Danes en Thurman spelen goed. Het is sfeervol en het verhaal is gewoon mooi.

Wel een aardige film, beetje onrealistisch week