De Partizanen (1995)

Nederland
Oorlog / Drama
210 minuten (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door Theu Boermans
met Huub Stapel, Rik Launspach en André van den Heuvel

Driedelige miniserie geïnspireerd op de curieuze gebeurtenissen die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog hebben afgespeeld in de Noord-Limburgse bossen. In het zicht van de bevrijding maakt een groepje verzetsstrijders meer dan dertig Duitsers tot krijgsgevangenen. Als de Gestapo lucht krijgt van hun onderneming worden ze gedwongen met de gevangenen van schuilplaats naar schuilplaats te vluchten.

avatar van De Mees
De serie is uitstekend maar de print om te huilen.

In 1994 debuteerde Theu Boermans in de Nederlandse bioscopen met de film 1000 Rosen, over het leven in een grauwe industriestad diep in de provincie. Samen met zijn eigen theaterensemble De Trust had hij het toneelstuk waar de film op gebaseerd is al enkele keren opgevoerd. Dit keer waagde men zich samen aan een filmversie. 1000 Rosen werd zowel nationaal als internationaal met lof en prijzen overladen. De poging was geslaagd en men kon verder. Een volgende productie diende zich al snel aan toen Jan Blokker op de proppen kwam met het scenario voor de driedelige dramaserie De Partzianen, gesitueerd in het grauwe dorpje Baarlo, diep in Limburg anno 1944. Ook dit keer speelden enkele acteurs uit De Trust een aantal personages en nam Boermans de regie op zich en werd de serie zowel in het binnen- als buitenland gelauwerd. En terecht, want De Partizanen is een volwassen productie, die tot in de kleinste details perfect is uitgevoerd.

Op basis van ‘De Bospartizanen van Baarlo’ (Derix, 1980) en ‘Verzet: de 66 dagen van Baarlo’ (Hifwijk, 1982) schreef Jan Blokker een meeslepend relaas over de aangrijpende gebeurtenissen in Baarlo aan het eind van de oorlog. In de veronderstelling dat Nederland elk moment bevrijd zal worden, waagt een kleine verzetsgroep in Noord-Limburg zich aan een gedurfd avontuur. Overmand door overmoed ontwapenen ze meer dan dertig Duitse soldaten om deze vervolgens gevangen te houden in de schuur van de boerderij van een van de verzetslieden. Maar de geallieerden worden verslagen bij de Slag om Arnhem, de frontlinies worden immobiel gemaakt en De Partizanen belanden in een gevaarlijke situatie. De Duitsers krijgen lucht van de schuilplaats en uit nood vertrekt de groep samen met de gevangenen naar een geïmproviseerd kamp in het bos. Een gure herfst breekt aan. Een herfst die geen van hen ooit zal vergeten.

Op dezelfde wijze zoals Blokker het scenario van de succesvolle dramaserie Bij Nader Inzien (1991) construeerde, voorziet hij ook De Partizanen van een gelaagde en ingenieuze structuur. Vanuit het heden blikken verzetslieden en gevangenen van destijds terug op de onrustige periode die hun leven ingrijpend zou veranderen. De gebeurtenissen die zich in de herfst van 1944 hebben afgespeeld, worden vanuit het oogpunt van verschillende personages getoond. We zien als kijker dus niet objectief de feiten, maar telkens een gekleurde blik van wat er zich heeft afgespeeld. Door de memoires van iedereen naast elkaar te leggen is het aan de kijker zelf om deze tot een feitelijke reconstructie te vormen. Deze structuur zorgt ervoor dat de personages een grote mate van diepgang krijgen, omdat we inzicht krijgen in hun karakter – overdrijven ze bijvoorbeeld hun ‘heldendaden’ of niet? – en we het karakter van elk personage ook door de ogen van een ander personage leren kennen.

Dit zorgt ervoor dat je je als kijker sterk betrokken voelt bij datgene wat de hoofdpersonages meemaken. Doordat de karakters zo open en ‘eerlijk’ zijn, voelen alle handelingen als vanzelfsprekend aan. Ook zorgt deze constructie ervoor dat er een constante spanning aanwezig is; niet alleen in de situaties waarmee de verzetsgroep te maken krijgt – zo bevat de serie flink wat actie- en suspense-scènes –, maar ook in de zoektocht naar de motieven van de karakters zelf. Tel daarbij op dat de cast bestaat uit tal van bekwame acteurs en actrices die door Boermans zo geregisseerd zijn dat hun spel ingetogen en intens is, en er is voor de kijker geen ontsnappen meer aan. Opvallend is de constatering dat zowel tussen de jonge als de oude generatie acteurs eenzelfde fijne soort van chemie heerst; alsof we via flashbacks kijken naar authentieke opnamen uit de laatste oorlogsweken.

Deze belangrijke kracht van de serie mag zoals gezegd voor een groot deel worden toegeschreven aan de spelregie van Theu Boermans. Met zijn jarenlange ervaring als acteur weet hij het beste uit de cast naar boven te halen en het verhaal bovendien met verrassend veel flair, sfeer en engagement te verfilmen. De serie roept al snel vergelijkingen op met de beste werken van een aantal grote regisseurs of dure oorlogsproducies. Zo doet De Partzianen qua spel denken aan het werk van acteursregisseur Fons Rademakers, qua tempo en dynamiek – vooral van de actiescènes – aan het werk van Paul Verhoeven en qua sfeer aan het Amerikaanse oorlogsepos Band of Brothers. De authentieke art direction, voorzien van de meest prachtige decors, kleding en rekwisieten, brengen de laatste, bange oorlogsweken weer tot leven. Theo Bierkens legt dit alles oogstrelend vast en Lodewijk de Boer en Joan Berkhemer zorgen voor een sobere, effectieve muzikale ondersteuning.

Nu ook op DVD verkrijgbaar. Met als extra de documentairereeks 'Het Verborgen Front', over het verzet in Limburg. Aanrader!

Vanavond het eerste deel op Nederland 2 om 23.15 uur!

cinema.
Ik zal er vanavond eens lekker voor gaan zitten, je hebt me in iedergeval benieuwt gemaakt. Mooi stukkie hoor

Wat een flutfilm. Het is zo jammer dat zo een prachtig en heroisch (ook nog wel komisch) verhaal door de makers om zeep is geholpen. Er zit geen greintje spanning en opbouw in de film en springt van de hak op de tak. Ook de interviews in de tegenwoordige tijd haalt je uit de film. Typisch Nederlands. Je hebt goud in handen en maakt er bagger van. Zonde, zonde en nog eens zonde

Springt van de hak op de tak? Zelden zo'n goed doordachte structuur gezien. Je hebt overigens alle delen gezien? (zondag werd enkel het eerste deel uitgezonden).

avatar van dionj
Één van de beste Nederlandse series, jammer dat deze niet zo bekent is: want dit is echt wel een aanrader.

speranza
Dit is een bijzonder spannende mini-serie. Het acteerwerk van Huub Stapel is zeer goed. Het is een genot om deze acteur in zijn eigen dialect te horen spreken.

avatar van boetskef1
Mooie serie, zeker omdat ik uit de streek kom. wel jammer dat er weinig in Baarlo zelf is opgenomen hiervan. Ik mis dat gedeelte van het Limburgse tintje eraan. Als je deel 3 van het verborgen front ziet, merk je wel dat het echte verhaal wel wat afwijkt, maar dat ik meestal het geval.

avatar van Brix
Deel 1 van de TV serie is vanaf 0:29 uur op 'Best 24' te zien.
Herhaling om 4:30 uur.
Morgennacht om 0:30 uur deel 2 (enz.)

avatar van Brix
Weer op herhaling op Best24 nu.
Echt een sterke serie, uitstekend acteerwerk, pakkend verhaal.

Mooie kwaliteits mini-serie van Nederlandse bodem.

Interessant onderwerp, Limburg in de laatste fase van de oorlog. Een aantal plaatselijke verzetslieden met weinig om handen probeert de Geallieerden een handje te helpen door alvast wat Duitsers, waar mogelijk, gevangen te nemen. Wanneer het de Duitsers echter lukt het front na Dolle Dinsdag (5 sept. 1944) enigszins te stabiliseren, de Slag om Arnhem door de Geallieerden wordt verloren en daardoor de bevrijding langer dan gedacht op zich laat wachten, komt het verzet in toenemende mate in de problemen met hun verzameling gevangenen.

Goed acteerwerk in deze serie van o.a. Tamar van den Dop in het begin van haar carriëre, Rik Launspach, André van den Heuvel en Huub Stapel, die een Gouden Kalf beste acteur won voor zijn rol om er maar een paar te noemen. Mathias Hermann speelt ook een intense rol in de figuur van de Duitse provocateur Beck.
Tevens een Gouden Kalf gewonnen voor beste TV drama 1995.

Goed werk van Theu Boermans die zelf ook een rol speelt in deze zeer geslaagde productie. 4*

avatar van dionj
Zal er ooit een degelijke transfer van deze serie komen? Een filmtransfer ipv de uitzendbanden.

avatar van de grunt
Wat zou ik deze miniserie graag een keer zien! Ik houd me aanbevolen voor een tip over uitzending op een (thema) kanaal of een betaalbare (2e hands) dvd box. De €40 vraagprijs op Bol is me iets te gortig. Lijkt ook de enige aanbieder te zijn.

dionj schreef:

Dat vraag ik me bij alle Nederlandse films af... Hoeveel moeite is het nou om die rollen uit het archief even allemaal te digitaliseren en op blu-ray uit te brengen? Want ik neem aan dat de originele filmrollen van vrijwel alle films gewoon bewaard worden.

de grunt schreef:

Misschien eens naar TV zender ONS schrijven?

baspls schreef:

Ja, die filmrollen zijn er nog heb ik uit betrouwbare bron vernomen. Ik denk dat de uitgever van de dvd (video-film express) kosten heeft willen besparen. Film laten digitaliseren is duurder en men hoefde de serie niet meer te laten ondertitelen (deze zaten namelijk al ingebakken in de uitzendbanden).

de grunt schreef:

Betaalbare tweedehands boxen genoeg via marktplaats.

avatar van baspls
Voor mensen die door de irritante automatische stabilisatie van Youtube heen kunnen kijken is hier een link naar de serie: De Partizanen Aflevering 1/3: De Buit (1995) - YouTube

Unne Pruus blief unne Pruus

De Partizanen is een Nederlandse mini-serie van Theu Boermans. Destijds uitgezonden door de KRO.

Tegen het eind van de Tweede Wereldoorlog komt de bevrijding steeds dichterbij. De verzetsgroep Limburg-Noord uit Baarlo (nabij Venlo) besluit om zoveel mogelijk Duitsers buiten strijd te stellen en gevangen te nemen tot de Amerikanen komen. Maar dan mislukt Arnhem en moeten ze de gevangenen steeds langer vasthouden. Aanvankelijk verzetten de gevangen zich niet, maar dat veranderde allemaal na de komst van de jonge SS'er Beck. 50 jaar later worden de overlevende verzetsleden en één Duitse soldaat door een onderzoeksjournalist ondervraagt...

Als Noord-Limburger vind ik het natuurlijk erg gaaf dat er een film is gemaakt over lokale geschiedenis. Waar ik woon spreken we veel minder dialect (en ook meer Brabants), maar omdat ik in Venlo op school zit was ik wel bekend met het dialect dat in de film gesproken wordt. Ik vind dialogen in Nederlandse films vaak erg geforceerd over komen, maar door het dialect werd het hier wel een stuk authentieker. Het was erg apart om een film te zien waar Limburgs in gesproken wordt, maar het wende al snel. Ik vond het overigens wel typisch dat de ondertiteling heel inconsistent was en dan wel en dan weer niet Nederlands ondertitelde, voornamelijk als het door Limburgers werd gesproken. Dat is zelfde als dat we Vlaams - dat uitstekend verstaanbaar is - wel ondertitelen maar mompelende ABN-acteurs of Randstedelijke accenten niet.

Huub Stapel speelde een sterke rol als verzetsleider Hendrik. Naast Limburgse acteurs spelen er ook een aantal Vlaamse acteurs mee. Toch hebben ze allemaal uitstekend het Venloos dialect aangeleerd. De Duitsers speelde hun rollen ook sterk, met name Mathias Herrmann als Beck en Christoph Hemrich als Kowalik. Al met al was het acteerwerk dik in orde.

Ik was verbaast dat een Nederlandse film – die zelfs voor de televisie is gemaakt – kwalitatief zo goed in elkaar zat. Het camerawerk van Theo Bierkens was goed verzorgd. De aankleding en de locaties waren erg overtuigend en de speciale effecten vielen ook zeker niet tegen. De muziek van Joan Berkhemer en Lodewijk de Boer vond ik ook prachtig en hielp het drama behoorlijk.

Het verhaal wordt op fragmentarische wijze verteld door middel van flashbacks die de oude verzetsstrijders krijgen tijdens interviews. Hoewel dit misschien niet de meest prettige vertelvorm is, doet het de spanning wel ten goede. Je blijft nieuwsgierig naar wat er nou precies is gebeurt en omdat het allemaal subjectieve herinneringen zijn kunnen er ook verschillen zijn tussen de verhalen van de overlevenden.

Stiekem heeft de KRO door de jaren heen heel veel moois gemaakt. De Partizanen overtreft als TV-productie zelfs vele Nederlandse bioscoopfilms. We kunnen het blijkbaar wel, maar doen het niet vaak genoeg. Theu Boermans maakte hier op geslaagde wijze een curieus stukje lokale geschiedenis op een interessante en sterke manier tastbaar. Hij heeft uitstekend gevoel voor drama en cinematografie, zo zaten er een aantal geniale scènes in de film. Ik ga niet ontkennen dat regionalisme een beetje mee speelt bij mijn waardering, zo vond ik het fenomenaal dat de film eindigt met een grote lading Duitse toeristen. Want iedereen die ooit in Venlo is geweest tijdens een Duitse feestdag en de bussen vol met Duitsers en de Duitse menukaarten in de restaurants heeft gezien, heeft zich vast wel eens afgevraagd; “Ik dacht dat Duitsland de oorlog had verloren?”.