Wilde Mossels (2000)

Nederland

geregisseerd door Erik de Bruyn
met Fedja van Huêt, Frank Lammers en Will van Kralingen

Wilde Mossels vertelt het verhaal van Leen, Daan en Jacob die proberen invulling te geven aan hun bestaan in een klein Zeeuws dorp. Terwijl Daan zijn toekomst in het dorp ziet en Jacob zijn zinnen zet op studeren, probeert Leen zich op een andere manier te ontworstelen aan zijn beklemmende bestaan. Visioenen over een leven in Ierland, motorrijden, muziek en wilde feesten bieden tijdelijke bevrediging, maar geen uitkomst.

avatar van fivipat
maerk schreef:
Eindelijk weer eens een film van eigen bodem waar we trots op kunnen zijn!

Eindelijk?! Deze film is al 10 jaar oud! Of bedoel je dat er sindsdien niet veel meer te genieten was...

avatar van maerk
fivipat schreef:

Voor mij is het lang geleden dat ik weer zo'n Nederlandse topper heb gezien.

avatar van Davidus
Goed gespeeld, das overduidelijk. Beelden waren echt schitterend: leeg, plat, droevig. Eigenlijk een beetje een on-nederlandse film (kwalitatief). Maar het verhaal kon me voor geen meter boeien. Sfeer vond ik wat nihilistisch deed af en toe surrealistisch aan. Karakters kon ik me niet mee identificeren en je kon gaan zitten wachten op de dramatische momenten om het verhaal diepgang te geven. Het verhaal was net als het landschap: saai, naargeestig en levenloos.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Alhoewel Nederlandse films voor Vlamingen niet altijd werken (en omgekeerd) vond ik deze film toch wel de moeite. Leek wel wat op Helaasheid der dingen of Ex Drummer. Mooie beelden, al is het inleven in de Zeeuwse sferen niet altijd evident. Grappig dialect trouwens. Misschien duurde het wel iets te lang en is dit vooral een film voor Nederland zelf. Maar zo heeft Vlaanderen evengoed z'n pareltjes die de grens niet over geraken.

Wel lekker heftig. Mooie muziek. Maar zo ontzettend zwaarmoedig. Ik word een beetje depri van deze film.

En weer een Nederlandse film, die bewijst dat hier heel leuke dingen gemaakt worden. Misschien niet zo frequent als een oer filmland als Frankrijk, om maar eens wat te noemen, maar dat is ook helemaal niet realistisch.

Wat Wilde Mossels uniek maakt, is de combinatie van zeer fraaie vormgeving en een film die een dramatische voltreffer is. Dat komt niet zo vaak voor. Het een danwel het ander komt veel vaker voor, maar een combinatie blijkt vaak lastig. Het visuele versterkt zelfs het gevoel van troosteloosheid in een omgeving waar helemaal niets gebeurt en waar men het hele jaar uitkijkt naar de Mosselfeesten, die elk jaar weer even lang op zich laten wachten. Ik kan me zelfs wel vereenzelvigen voor een deel, met de zoektocht naar een beter bestaan. Een bestaan vol avontuur, waarin je alleen maar leuke dingen kan doen. Het contrast met het leven zoals het is en de vrienden het graag zouden willen is hier wel erg groot en natuurlijk niet erg realistisch. Vond de dosis gezonde en begrijpelijke naïviteit en de daar uit voortvloeiende valse illusies wel aandoenlijk.

Het Zeeuwse landschap zet op een vreemde manier de uitzichtloosheid kracht bij. Het is best mooi, maar voor een paar dagen, zoals ook treffend werd duidelijk gemaakt aan de hand van de weer vertrekkende toeristen. Daarna is het eerder troosteloos. Ik vond Huet en Lammers (de emotionele uitbarsting op het laatst was het indrukwekkendste dat ik van die laatste heb gezien) zeer aardig spelen, maar vond eigenlijk Freek Brom het best. Hij weet geweldig invulling te geven aan 'n ietwat onzekere jongen die er graag bij wil horen (maar dat niet helemaal doet), die graag een beter leven wil, maar zeker niet ten koste van alles. Ken hem verder niet echt geloof ik.

De film zit vol met memorabele momenten. Zoals de mislukte overval, de scenes met het konijntje, Huet die zijn schepen letterlijk verbrandt, diverse ontmoetingen (de Ier), de wat sta je nou te doen (springen) scene, de scene op het eilandje, de tweede scene met wel erg goed gekozen muziek (kende ik helemaal niet) en het enigszins voorspelbare, maar toch erg mooie eind. Het is een film met een zeer prettig tempo (niet te snel, maar gelukkig ook niet te traag), die de juiste toon op eigenlijk elk moment weet te vinden. Jammer dat de Bruyn verder films heeft gemaakt die me wat minder aanspreken, maar wellicht moet ik die toch een kans geven. 4 dikke sterren.

Naar deze film heb ik met plezier gekeken, hij is heel sympathiek maar duurt te lang en mist een echt goed verhaal en spanning. De acteurs waren heel goed.

avatar van DVD-T
Wilde Mossels. Normaal ben ik niet zo van de NL films, maar dit was toch zeer goed. Visueel erg mooi gedaan. Mooie shots en toffe energieke editing. Acteerwerk was zeer goed, en ook het verhaal wist me helemaal mee te nemen. Een grote verassing deze film.

avatar van Decec
Een redelijk dramafilm...
Prima verhaal..., maar het is een
rare slot...
Maar een redelijk acteerwerk...
Redelijk achtergrond muziek/geluid (Dolby Digital)...
Redelijk HD kwaliteit, maar het is echter te klein breedbeeld...
dat is jammer...
Redelijk goed voor de Nederlandse film...
Het is niet moeite waard...

Héle aparte film die veel te lang is. Niet heel erg boeiend qua verhaal, de film moet het hebben van het ongelooflijk vreemde (maar soms erg mooie) camerawerk, de aparte montage en de bij vlagen briljante soundtrack, maar daar redt deze film het niet mee, want er is voor de rest gewoon geen ene moer aan. Voldoet wel aan de eisen voor Nederlandse film: tieten en een pluk schaamhaar.
De benzine was daar trouwens Fl. 2,17 per liter, dat is minder dan een Euro!

Goeie film waarin een jongen probeert te ontsnappen aan het saaie dorp waarin hij is opgegroeid. Redelijk rauw en grauw in beeld gebracht. Een fijne soundtrack en goed camerawerk. Het dialect en het Zeeuwse landschap geven de film een eigen identiteit. Wel wat aan de lange kant, maar de film heeft genoeg goeie momenten. En deze zijn ook zeker te danken aan het prima acteerwerk van Fedja van Huêt en Frank Lammers

avatar van Baldur
Herkeken na lange tijd. Wat een enorm sterke film is dit eigenlijk. Somber en rauw, maar ook meeslepend en prachtig geschoten. Ben deze keer erg onder de indruk, een fantastische sfeerschets vol memorabele scenes.

djkoelkast schreef:
De benzine was daar trouwens Fl. 2,17 per liter, dat is minder dan een Euro!
De ene pluk is de andere niet(wel eens de Pruimenbloesem gezien?) Verder mooie film,die ik in tegenstelling tot anderen hier niet te lang vond. Wel jammer dat er overduidelijk met crossmotoren over de sluis werd gesprongen. Dat had best een beetje beter verdoezeld kunnen worden. En het moeder-zoon subplot was ook bijzonder. Achteraf gezien voelde je de hele film al aan dat dat geen normale moeder-zoon relatie was,al wordt uiteindelijk nergens duidelijk gemaakt hoe dat zo gekomen is. Iemand suggereerde hier dat Lammers wel een Zeeuw móést zijn,maar het is toch echt een Brabander. In Nachtrit gaat hij net zo makkelijk over op het Amsterdams. In Koppensnellers(opvolger van Kopspijkers) speelde hij ook vaak een Zeeuws typetje(Guus uit Goes,spreek uit:Huus uut Hoes).

Lang geleden dat ik een nederlandse film zag en Wilde Mossels heeft me zeker niet teleurgesteld. Maar ondanks dat de prent cinematografisch hoge ogen gooit en de cast overwegend goed presteert zit het scenario zo nu en dan danig in de weg. Met name het eerste uur is niet veel meer dan een lege huls waarin men er nauwelijks in slaagt om het plot uit te rollen. In het tweede uur lukt dit iets beter, maar heel overtuigend is het allemaal niet. Het voorspelbare slotakkoord maakt dan ook niet echt indruk. Goede bedoelingen te over, helaas weet men het slechts mondjesmaat over te brengen.

avatar van wendyvortex
Zo, eindelijk gezien...Spetters revisited, maar prima geslaagd.
We zitten in Zeeland, hebben een orgineel scenario i.p.v. boekverfilming #zoveel en dan gaat het ook nergens over WO2. Die van Huet had ik al wel eens eerder gezien, Frank Lammers ook en die mag van mij een Oscar voor beste mannelijke bijrol (en waar ken ik hem ook weer van? Dacht nog even aan Michiel Romeyn, ik gok even op de hoofdrol in Nachtrit - check ja, inderdaad!!).
Even iets dimmen met die blauwfilters en die mistmachine, ben van de herfst nog over de Zeelandbrug gereden (lijn 51 nog steeds?), maar terechte status als één van de betere Nederlandse films.

masterton
Wanneer je de intelligentie van Kelly ambieert dan is dit een goede film, maar ik echter; heb nog nooit zo'n stelletje randdebielen en losers bij elkaar gezien, dat was voor mij het meest schokkende in deze film !

avatar van david bohm
Aardige film met sterk acteerwerk van de cast. Het verhaal over drie wat stuurloze jongemannen spreekt me aan. Het einde vind ik wat te makkelijk, ik had de heren liever zoekende zien blijven.
In eerste instantie geen ondertitel aangezet, maar dat bleek toch wel noodzakelijk. Het dialect vind ik een sfeerverhogende meerwaarde.

Lag voor 2 euro in de ramsj bij Blokker. Uit nieuwsgierigheid meegenomen. Maar ik vond het zeer, zeer matige film. Ik verwachtte een sfeertje a la Spetters, maar hoewel 20 jaar eerder gemaakt, heeft die veel meer vaart en er gebeuren dingen in. Wilde Mossels sleept zich maar voort zonder dat er echt wat voorvalt. En dan denken de makers zich met een zogenaamd spectaculaire eindscene te kunnen revancheren voor het gekabbel van de afgelopen 2 uur. Nee, ik heb er kennis van genomen, maar hij gaat meteen in de doos voor de kringloop. Wat een overbodige film.

avatar van Proeneke
Hij wordt binnenkort geremasterd, zo heet dat toch?

Trouwens ik speelde mee als knecht op de scheepswerf .
Toen ik nog beroemd ging worden ,haha.

avatar van Flipman
Proeneke schreef:
Hij wordt binnenkort geremasterd, zo heet dat toch?
Ik heb 't vermoeden dat ie uitgebracht zou gaan worden door A-Film maar dat is failliet. Dus een Blu-ray zit er denk ik niet in .

Zo lyrisch als de meesten hier zijn ben ik niet. Twee uur is een lange zit, waarin weinig gebeurt. De film moet het ook meer hebben van de sfeer en van de prachtige fotografie van het weidse Zeeuwse land, dan van het verhaal. Leuk vanwege een piepjonge Fedja van Huet en Frank Lammers in hun eerste rollen. Wat ze overigens uitstekend doen. Moest qua sfeer een beetje denken aan 'Spetters'. Ook motoren als mogelijke ontsnapping aan het opgesloten zitten in een kleine en benauwende samenleving met weinig vooruitzichten. Maar 'Spetters' is wel een veel betere film. Mooie kleine rol van Wil van Kralingen als de krolse moeder van de 'held'.