Wilde Mossels (2000)

Nederland

geregisseerd door Erik de Bruyn
met Fedja van Huêt, Frank Lammers en Will van Kralingen

Wilde Mossels vertelt het verhaal van Leen, Daan en Jacob die proberen invulling te geven aan hun bestaan in een klein Zeeuws dorp. Terwijl Daan zijn toekomst in het dorp ziet en Jacob zijn zinnen zet op studeren, probeert Leen zich op een andere manier te ontworstelen aan zijn beklemmende bestaan. Visioenen over een leven in Ierland, motorrijden, muziek en wilde feesten bieden tijdelijke bevrediging, maar geen uitkomst.

Ik worstel en kom boven; Luctor et Emergo

bylar schreef:

"Ik worstel en verdrink bijna"
Ik stem voor deze!

Dus die gedroogde mosselen werken wel?
En wat gebeurd er dan met je?

Rare jongens, die Zeeuwen.

En dat stamkroegke heette toch Oemoewoelieboeloeloe ofzo?

avatar van narva77
Oemoemenoe, oftewel 'hoe moeten we nu'?

Maar een kroeg heet toch niet "Wat moeten we nu?"

Kroeg had een langere naam, toch?

Anders: rare jongens, die Zeeuwen!

Dank je

Rare jongen, die Zeeuw!

Vreemde vogel, die headbanger

narva77 schreef:

Mwa Surrender vind ik een beetje teveel een kloon van Normaal

Alleen is Surrender beter, maar dat zeg ik vooral omdat ik ook uit Zeeland (Vlissingen) kom. Check de live cd maar eens (vooral erg grappig!). Voor de mensen uit zeeland, ze zijn nu echt weg! (zie plaatje): http://www.hzeeland.nl/~gfilius/overig/images/foto3.jpg

GerwinF schreef:

Voor de mensen uit zeeland, ze zijn nu echt weg! (zie plaatje):

Jaja, ze zijn weg ja stukje Zeeuwse nostalgie naar de mediterranea. Zelf gemaakt die foto, Gerwin?

GerwinF
Ja ik werk daarnaast en als het mooi weer is lopen we soms een rondje haven Op http://www.hzeeland.nl/~gfilius/overig/ staan er nog wat meer (en wat maffe collega's van me)

Je bedoelt tegenover. De HZ is toch tegenover de binnenhaven
Leuke foto's ja, maar dat die boten überhaupt nog door de keuring zijn gekomen...

narva77 schreef:

Je bedoelt tegenover. De HZ is toch tegenover de binnenhaven

Ze zagen er nog best redelijk uit hoor, maar in de geschiedenis zijn al een aantal van dit soort overgekochte boten gezonken na overkoop (Willem Ruis bijvoorbeeld). En ja ik bedoel tegenover de haven

Vind 'm vooral heel erg goed gemaakt. Prachtige cameravoering en energieke scenes. De camera zit de personages dicht op de huid.
De drie jongens acteren erg goed en leuk. Het hebben van een baan geeft de jongens weinig voldoening. Ze lijken maar geen afscheid te kunnen nemen van hun jeugd.
Er zitten veel weirde scenes in de film. Zeer entertaining.
Na herziening verhoog ik m'n stem naar 3,5*

avatar van narva77
Inderdaad ja, ook nog een stukje gezien (was een andere film aan het kijken) en mij viel ook het zeer degelijke camerawerk op. Supertoffe shots van de motorrijdende hoofdrolspelers enz. Fantastische plaatjes ook van de schorren, de dijken en de oosterschelde.
Werd ook veel aandacht aan gegeven in o.a. de VARA-gids en de Avro-bode.

Ichi, Bylar: het is idd oemoemenoemoe, wat zoiets betekent als "Wat moeten we nu, moeder?" ofzoiets.

gimli f
Tweede keer gezien en ik verhoog op zeker mijn stem naar een 4!

Dankzij deze film komen mijn Zeeuwse (opgroei)wortels weer even bovendrijven.

Leuk trouwens dat de vara-gids zo positief sprak over de film. Niet meer alles onthouden, maar ging in de trant van:
"...Een visueel zeebanket, een prachtige studie in contrasten...mooie cinematografische stillevens afgewisseld met hypnotische motorrits en snerpende rock."

Verder "lokaal en universeel tegelijk, en genre-film en arthouse-product in een."

In ieder geval een zeer vermakelijke film, cinematografisch erg goed ook; een aantal erg mooie fotografische staaltjes- en de leuke herkenbaarheid natuurlijk.

Voor velen herkenbaar (universeel), denk ik: mensen die op het platteland wonen (in Rusland, Georgia, USA, of waar dan ook) en naar Moskou, New York of...eh, Dublin willen?

Overigens niet voor de eerste keer op de tv, zoals de Varagids stelde: kwam al flinke tijd terug op de Zeeuwse zender, maar vanwege een stroomstoring kon half Walcheren daar niet van meegenieten, zodat er nog een tweede uitzending kwam.

PS: Oemoemenoe is een rugby-club, de motorclub had er inderdaad nog een moe bij.
Met dat Oemoemenoemoe heb je een naam die gelijk de lading van de hele film dekt, zeg maar. "Wat moeten wij nou toch (,moeder)?"

****
'nuff said!

Vond hem erug goed. Een verhaaltje over een stelletje nietsnutten. Dit kan dan heel saai worden, maar hier werd het door de strakke regie, het schitterende camerawerk en het puike acteerwerk één van de betere (misschien wel dé beste) Nederlandse film(s) van de laatste jaren. 4* voorlopig, maar een re-vieuwing komt spoedig.

Nu voor maar €6.99 bij FRS!!! (op dvd!!!)

Morgen maar eens gaan kijken dan!

avatar van Mischa
Ik weet niet wat ik lees, die goede krtieken! Wat een druiper van een film! Uitermate saai en voorspelbaar, kloterig camerawerk (ontzettend platgedrukt) en zelfs Fedja van Huet valt tegen. Okee, het is Geen Gulle Minnaar of Donna Donna, maar wat mij betreft mag deze film ontzettend snel vergeten worden!

avatar van Webby
Vergeten!?!

Nee man. De beste ned. film van 2000!

oke... jep hebt Lek nog:D

Een van de beter Nederlandse films die we tot nu toe deze eeuw konden aanschouwen.

FisherKing
Briljante film. Qua regie Warmerdamiaans, Lynchachtig..Kafkaesk . Qua genre Road Movie en Western en wat een perfecte soundtrack.

De kleuren in de film zijn echt Zeeuws en briljant, de emoties dorps en het zit hem allemaal in sfeer.........

En wat een acteursprestaties zeg. Een perfecte Fedja, en een prachtige rol van Frank Lammers, en een bijzonder gemene rol, en geweldig weergegeven van Will van Kralingen.

En dan het drama, zo levensecht, eigenlijk bijna onnederlands (hoewel ik die term niet eens graag bezig) goed. Die scenes met die motoren door hopvelden zien er ook zo mooi uit. Alsof er een Tarkovsky is bezig geweest. Dit riekt naar meer werk van Erik de Bruyn.

4.5* en dan ben ik nog zuunig.....

FisherKing
cornelis schreef:

Tungsten is de naam voor kunstlichtmateriaal. Deze film is volledig opgenomen op 35mm filmmateriaal. Is nix goedkoop aan, in tegendeel.

En die muziek heeft ze veel bloed, zweet en advocaten gekost.
Er is doelbewust op kunstlichtmateriaal in een buitenomgeving gedraaid, en daardoor trekken alle kleuren naar blauw. Vergelijk interier/extrerieur witbalans bij videocamera's.
Gedraaid door een van de beste cameramensen van NL.

En dat is te zien en te horen!

Ik vind het ontzettend Zeeuws, die belichting past perfect bij het landschap. Briljant dus.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik moet hem eens herzien. Ik vermoed dat mijn 3 omhoog kan/moet.

Pracht van een film, mooi verhaal, deze moet je zeker zien!! Voor mij zeker een 4 1/2 waard.

Heerlijke film. Fantastische soundtrack, uitstekende acteerprestaties en fraaie cinematografie. Ben zeer benieuwd naar toekomstig werk van deze regisseur. 4*

Leuke film, prachtige beelden. Verdient natuurlijk een betere hoes dan die hierboven staat!

avatar van NERD
kappeuter schreef:
Na herziening verhoog ik m'n stem naar 3,5*
Er zitten veel weirde scenes in de film. Zeer entertaining.

Ben het met kappeuter eens, maar geef 4 sterren. Een film om trots op te zijn als nederlander.

Ook wat door iemand anders hier werd gezegd over het lokaal en universeel tegelijk, zou misschien eerder zeggen dorps en werelds tegelijk, kan ik erg goed inkomen. Wat een geslaagde sfeer hangt er in deze film, veel herinneringen aan toen ik opgroeide in een erg klein Noord-Hollands dorpje, alhoewel ik daar gelukkig aan ontsnapt ben voordat ik begon te puberen is het leuk en interessant om te zien hoe het had kunnen zijn.

Robert-Jan
Wat ik heel gaaf vindt aan de film is dat je aan het begin denkt dat het een film is in de jaren 50 ofzo, en ze hebben op een sobere manier hele moderne dingen ingebouwd, echt heel goed gedaan.