Wilde Mossels (2000)

Nederland

geregisseerd door Erik de Bruyn
met Fedja van Huêt, Frank Lammers en Will van Kralingen

Wilde Mossels vertelt het verhaal van Leen, Daan en Jacob die proberen invulling te geven aan hun bestaan in een klein Zeeuws dorp. Terwijl Daan zijn toekomst in het dorp ziet en Jacob zijn zinnen zet op studeren, probeert Leen zich op een andere manier te ontworstelen aan zijn beklemmende bestaan. Visioenen over een leven in Ierland, motorrijden, muziek en wilde feesten bieden tijdelijke bevrediging, maar geen uitkomst.

Jammer dat dan niet al die extra's die op de vorige dvd stonden niet zijn meegenomen. Geloof dat die beeldkwaliteit toch ook al heel behoorlijk was, maar zou hem om dat zeker te weten opnieuw moeten zien.

avatar van Elementofone
psycholamp schreef:
De camerastandpunten en de sfeer waren wat mij betreft niet om over naar huis te schrijven.

Dan denk ik dat je in slaap bent gevallen. Toppertje dit. Met name de sfeer en het camerawerk dragen bij aan een erg sterke film.

avatar van psycholamp
Elementofone schreef:

Nee hoor, ik heb gewoon smaak.

MovieEter
Een hele aardige dromerige film over het ontvluchten van een (voor de filmkarakters) benauwend dorps wereldje.

avatar van Oscarwinnaar
Helaas, ik vond het 10x niks. Erg langdradig en een haast surrealistisch verhaal.

avatar van niethie
Aparte film die me af en toe een beetje aan Spetters deed denken. Film zit goed in- elkaar, verhaal is erg meeslepend, er wordt erg goed geacteerd en de sfeer greep me erg aan. Verder heft de film nog een licht komisch en surrealistisch tintje wat het geheel verder ook niet slecht deed.

3,5 sterren

avatar van Wouters
sterke nederlandse film met goede huet en lammers. visueel vaak sterk en interessant verhaal. Jammer genoeg alleen wat te lang allemaal, kwam het geheel niet ten goede. Genoeg humor, goede muziek en mooie shots brengen de film naar een hoger niveau. Vond het einde niet helemaal bevredigend maar alla.

4* verdiend

avatar van Sideshow Bob
Heel sterk geacteerd, vooral van Fedja van Huet en Frank Lammers. Die overval is misschien wel de leukste scene in het schitterende trosteloze en grauwe decor van deze film. Er zit humor in, maar het verhaal zelf is geen (pakkend) verhaal. Het decor en zeker het acteerwerk zou ik minimaal een 4 geven, het plot een 2.

avatar van jester
Mooie film. Goed gefilmd, prachtige muziek en prima acteerprestaties. De vergelijking met Spetters is inderdaad wel voor de hand liggend, maar dan vind ik deze toch wel een stukje beter, al kan dat ook te maken hebben met de gedateerdheid die Spetters toch wel heeft.

avatar van wibro
In het boek '1001 Films, de meest spraakmakende films aller tijden' wordt deze film gezien als behorende tot de beste films in de Nederlandse filmgeschiedenis. Wel wat overdreven imo, maar dat neemt niet weg dat "Wilde Mossels" bij mij toch ver boven het gemiddelde voor een Nederlandse film scoort.
Het platteland van de provincie Zeeland werd geweldig goed weergegeven. Je kon duidelijk uit de beelden opmaken dat de vrees voor de Here hier nog groot was. Dat kon je zien aan de mensen die zondag's ter kerke gingen. Somber gekleed, norse blikken en de dames met een hoedje. Dat de hoofdpersonen niet zulke kerkgangers waren en God voor hun meer iemand was die van motoren, drank, muziek en lekkere wijven hield, maakte de contrasten des te sterker en zodoende deze film ook zeer geslaagd. Verder vond ik dat Zeeuwse accent ook best aardig om te horen. Het deed mij herinneren aan de Ster reclame van "Zeeuws Meisje" vroeger.

jester schreef:
De vergelijking met Spetters is inderdaad wel voor de hand liggend...,

Ben ik niet met je eens. "Spetters" (1,0*) is een van de slechtste Nederlandse films die ik ooit gezien heb. Het acteren in die film vond ik super slecht en het verhaal erbarmelijk. Echt een Verhoeven film.
Het acteren en het verhaal in deze film vond ik bijzonder goed.

robertus65
Ik vind precies het tegenovergestelde, ik vind Spetter nou net wel een van mijn favoriete Nederlandse films, daarbij vond ik Wilde mossels vrij saai.

avatar van Drs. DAJA
Het beeld werd wel heel extreem door alles naar daglicht te filteren. Dit valt nog best mee in de vele mooie scènes aan het water maar op bijvoorbeeld de kermis neemt het duidelijk de overhand. Echter zelfs wanneer het de overhand neemt (vooral in de nachtscènes) kun je nog je vraagtekens zetten bij het feit of dit wel zo’n fout stijlicoon is. Ook kreeg ik sterk het vermoeden dat het voornaamste licht eigenlijk te danken is aan een weid opengezet diafragma waardoor het aanwezige licht heftiger wordt, tevens zou het de extreme contrasten met tussen schaduw/licht verklaren.

Maar voldoende over het licht want verhaaltechnisch gebeurt er voldoende. Het verhaal van een Zeeuwse jongen die weg wil is aandoenlijk en wordt alleen maar versterkt wanneer tegen het einde de egocentrische houding van zijn omgeving aan het licht komt. Het camerawerk houdt het geheel enerzijds fris maar wekte bij mij anderzijds weer een enorme afstand op waardoor de film me nooit écht kon meeslepen met het geweldig gespeelde drama. Het scenario was in mijn ogen voldoende geschikt voor een meer rechttoe-rechtaan verfilming zodat het fascinerende camerawerk misschien beter bewaard had kunnen blijven voor een iets passender project. Er zat een leuke ode aan Kubrick in en al met al vond ik hem redelijk entertainend.

avatar van Webby
Camera: Joost van Gelder Gaffer: Bert Hogenes. Beste wel bazen in filmland Vond wilde mossels prachtig gefotografeerd!

avatar van fivipat
On-Nederlands goed!
Of is dat een open deur.

avatar van mipha
Super! fantastisch camera werk, Frank Lammers zo onverstaanbaar, moet wel zeeuws zijn! Beetje Spetters anno 2000

avatar van maxcomthrilla
Mijn post apocalyptische periode waarin ik lijk te beseffen dat Nederland nog wel het een en ander te bieden heeft op het gebied van cinema continueert zich met een fraaie film over de provincie Zeeland.

De serene, voor Leen gekmakende rust steekt mooi af tegen de wilde uitspattingen van de 3 hoofdrolspelers. Qua beeldcompositie heb ik mijn vingers soms af zitten likken, Zeeland is mooi en dat lijkt de regisseur begrepen te hebben. Windmolens, zandplaten, bruggen, dijken, havens....Mooi om zoveel infrastructuur zo waarachtig mooi gefilmd terug te zien in een film, geeft de film samen met dat unieke Zeeuwse taaltje gelijk ook zijn eigen identiteit en sfeer mee. Verder veel prachtige blauwe kleuren ( die scene op de dijk! Oeffff....) en ook veel schuine cameraposities tijdens conversaties tussen de 3 vrienden, waardoor je dicht maar gelukkig niet zowat op de neuzen van de hoofdpersonages kijkt, al maakt het wel dat ze wat groter lijken wat voor een mooi contrast zorgt.

Het verhaal over de avonturen van de jongens was ook gaaf in beeld gebracht. Sterk acteerwerk waarbij ik vooral een pluim moet uitdelen aan Fedja van Huêt, die een prachtige rol neerzet als een jongen die onbevreesd, dromend, ongrijpbaar, maar tegelijk wat reddeloos verloren door het leven gaat. Absolute hoogtepunten waren de droomscenes in the Irish Bar en onder water een biertje drinken.

Uiteindelijk voelde de film richting het einde net wat te zwaar en gedramatiseerd aan, daar waar ik een wat luchtigere kijk waaschijnlijk meer geapprecieerd had. De muziek wist mij ook niet gelijk te vatten, alhoewel zeker niet irritant.

Dat elke privincie in Nederland eens zo mooi in beeld gebracht mag worden als de provincie Zeeland! Hoe ik meer ik terugdenk aan deze film, hoe meer belachelijk ik het ga vinden dat ik nu niet gelijk een 4* laat noteren eigenlijk. Dikke 3,5*

avatar van sinterklaas
Wilde Mossels kan wel een beetje het nieuwe variant worden op Spetters. Het is weer zo'n typische film over ruige jongens die alles uit het leven willen halen. De film is prachtig geschoten op grauwe groezelige gebieden van Zeeland en er zit ook een heel mooi en sober sfeertje aan. De 3 hoofdrolspelers: Frank Lammers, Fredje van Huet en Freek Blom lieten toch wel iets prachtigs zien. Ze moesten ook de hele film door dat irritante Zeeuwse taal spreken wat toch wel erg grappig uit de bek klingt. (vooral bij Lammers en Huet) "lekker wuuf!!!" . Daarnaast is het ook weer zo'n typische Hollandse film en de soaperige liefde en drama mag er natuurlijk ook niet in ontbreken. Ook opmerkelijk waren die vele hallucinaties en dagdromen van Fredja van Huet, waarvan je eerst wel eens denkt dat ze echt zijn. Vooral die hallucinatie met die Ier vond ik ironisch en dat ie daardoor dan de rest van de film bezeten is dat ie naar Dublin moet en zal emigreren. Wat dan wel weer jammer was was dat ie die overvalscene dat op echte actie uitmond ook hallucineerd. Had nog wel een mooi onderdeel van een film kunnen zijn als dat niet gehalllicuneerd was. Ondanks ik dit een toffe film vond heb ik een hekel aan dingen die in eerste instantie echt lijken maar achteraf gehallicuneerd blijken te zijn.

Daarnaast bevat de film ook heel veel trip momenten en voelt het wel eens alsof je der zelf bij bent. Vooral bij dat dronken/stoned zijn scenes. Alles word gewoon ook mooi weergeven en het sfeerje zit er echt dik in. De achtergronden zagen er zoals gezegt ook gewoon meeslepend uit, soms ook alsof het een hele verlaten troosteloze wereld was. En toch vond ik dat ook meteen een van de mooiste in de film. Ook al is het grotendeels in een paar dorpjes of in de middle of nowhere gefilmd. Daarnaast mag de humor ook niet ontbreken. Ook die optreden van die jongens vond ik gaaf.

En natuurlijk die tripscene op het eind met dat zogenaamde Russische roulette en dat Fredje zichzelf door zijn kop schiet Erg pakkende scene naar mijn mening.

Maar voor de rest een hele boeiende nieuwe variant op Spetters. Ze zouden in Nederland meer van dit soort films moeten maken.

avatar van DwarreI
I agree.

ichi schreef:
Nuff Said waren zeker die dudes(uit R'dam in't echt)

Nuff Said komt zeker wel uit Zeeland.

avatar van sinterklaas
Kutwuuf!

avatar van Knisper
Erg sterke film. Ik heb deze film getipt gekregen en dat was maar goed ook, want ik denk niet dat ik er anders snel wel van had gemaakt. Op de een of andere manier is Wilde Mossels nooit op mijn radar verschenen, terwijl hier best wat veelbelovende reacties staan. Daar sluit ik me ook grotendeels bij aan. Wilde Mossels is een prima film, die vooral scoort doordat met de drie personages werkelijk het wereldbeeld en de geest wordt gevangen van hoe het leven voor deze jongeren in Zeeland destijds geweest moet zijn. Althans, dat denk ik.

Het beste voorbeeld is waarschijnlijk het personages van Janine. Met de combinatie van haar uiterlijk en accent zou ze in de Randstad af en toe toch wel een beetje uitgelachen worden, maar in de geest van de film past ze prima en werkt het qua geloofwaardigheid alleen maar des te effectiever. Klasse beslissing dus om dat zo in te vullen. Verder ook erg goed acteerwerk en goede integratie van beeld en geluid. Een goede film dus, zoals we van de Nederlanders kunnen verwachten.

avatar van MovieHolic
Oscarwinnaar schreef:

You said it.

orbit
Ja en nee, dubbel gevoel hierbij. Er zit van alles in om dit legendarisch te maken voor NL begrippen, maar ook weer teveel houterigheid en amateurisme wat het irritant maakt. Misschien alleen laten beoordelen door niet-Nederlandse kijkers? Ik sta er misschien iets teveel op om de imperfecties teveel te zien.

avatar van John Lee Hooker
Niet verkeerd, niet verkeerd. Mooie beelden, met een mooie kleur. Erg mooi geschoten. Het verhaal zelf vond ik niet bijzonder interessant maar het was wel leuk. Cast is over het algemeen goed. De gesprekken tussen Leen en z'n moeder vond ik wel vreemd in elkaar gezet. Wel wist ik op een of andere manier echt hoe Leen zich voelde, nadat z'n moeder iemand aan de haak had geslagen. Zo'n fucked up frustratie gevoel. Ik vond het dan ook lekker dat hij die autoruit doorgooide en het was ook logisch dat hij gek werd in de mosh pit.Ook een beetje vreemd dat het laatste shot gericht is op Jacob, terwijl hij eigenlijk maar 'erbij hing'. Dat stukje met zijn meissie kwam dan ook uit het niets eigenlijk. Is meer gedaan om alle drie personages aan bod te laten komen heb ik 't idee. Muziek is zorgvuldig gekozen en het einde is interessant. Af en toe moest ik even zuchten door het ietsjes trage tempo, maar in het totaal toch een prima filmpje.

Trieste film over onvoldaanheid en de drang om uit een sleurig bestaan te stappen en de onbekwaamheid daartoe.
Geen eenvoudig onderwerp en daarom moeilijk om het boeiend te houden, maar toch een zeer degelijke poging om dit filmische te brengen, maar echt imponeren, dat zit er niet in.

John Lee Hooker schreef:

Laat ik eerlijk zijn, ik kijk deze film vanuit mijn Zeeuwse ogen, en het is echt super onrealistisch.
Verder is een ABNsprekende moeder een een zeeuws sprekende zoon wel heel onrealistisch. Ze spreekt echt vlekkeloos zonder accent, dat kan bijna niet. Je neemt automatisch woorden over.
Ook het gebruik van zeeuwse accenten uit verschillende streken is heel irritant. Voor een 'niet zeeuwse kijker' misschien een leuke film, voor mij is het gewoon echt bagger.
Valt met tegen van een Frank Lammers, die toch bekend staat om zijn inlevingsvermogen....

avatar van ohkino
vet! paelingvet...

Reinbo
turbojohny schreef:

De beelden kloppen voor geen meter, de uitspraken zijn enorm slecht, zelfs een kind kan horen dat hun uitspraak bar is..

Ik als Rotterdammer hoor dat niet. Tekent trouwens mooi waarom Nederlanders vaak over (het acteren in) Nederlandse films zeuren, maat iet bij buitenlandse producties.

avatar van blitzz
Briljante film, realistisch of niet (zoals sommigen hier vinden). Met prachtige sombere blauwe kleurstelling en mooie shots van landschap, water en Zeelandbrug.

Erg goed geacteerd met name door Fedja van Huêt en Frank Lammers die de lamlendigheid en beklemming van het saaie dorpse leven ontvluchten in drank, wilde mossels(drugs) en rock en roll (nou ja, in ieder geval woeste muziek) en lekkere wijven ehhh, ik bedoel motoren en hun dromen. Ondanks hun puberale manier van doen, roept dat geen irritatie op maar eerder sympathie en soms zelfs vertedering.

Ook mooi te zien hoe niettegenstaande het verzet tegen het gezapige bestaan en de drang dat leven de rug toe te keren, door Leen ‘zijn’ Zeeland wordt bejubeld in de vorm van de liefde voor het dier, poëtische ontboezemingen over de luchten, het water, het typische Zeeuwse landschap.
Verder vond ik de muziek goed, zowel van het bandje als de soundtrack.
Het einde was helaas niet verrassend. Jammer dat je dat al van verre kon zien aankomen. Ondanks dát toch vier sterren.

“Een steen is een steen.”

Zo waar.

avatar van maerk
Eindelijk weer eens een film van eigen bodem waar we trots op kunnen zijn!

In Nederland worden goede films gemaakt, maar met kleine mate. En echt heel erg goede films als Wilde Mossels zijn nog zeldzamer.
Wat maakt Wilde Mossels dan zo bijzonder? Ten eerste het audiovisuele aspect. Visueel heeft De Bruijn er iets heel moois van gemaakt. Camerawerk ziet er erg goed uit, de film zit bomvol met verrassende camerastandpunten en originele vondsten. Ook de vale, uitgewassen kleuren dragen hun steentje bij aan het sfeertje van de film. Erg origineel en veel aangenamer om naar te kijken dan de irritante handheld close-ups en statisch camerawerk dat je vaak bij Hollandse films ziet. Niet alle Hollandse films uiteraard, maar bij veel gevallen wel.
En dan het audiogedeelte, de soundtrack kon niet beter gekozen worden en ook het geluid vond ik erg tof (de motoren enz.).

Ook werd ik positief verrast door de cast. Fedja van Huêt, Frank Lammers en Freek Brom leveren alledrie topprestaties. De makers hebben er goed aan gedaan om bijna iedereen plat zeeuws te laten praten. Komt veel overtuigender over dan ABN en bracht me meer in de sfeer van een Zeeuws vissersdorpje. Soms kwamen de dialogen wat onvertuigend uit de monden van Huêt en Brom, maar dat stoorde me niet veel.

Veel verhaal zit er niet Wilde Mossels, in ieder geval niet met 3 diepere lagen waar verder over nagedacht kan worden. Maar de gedachte van de film vind ik erg mooi. Van Huêt wil weg uit het niemendalletje van een dorp in Zeeland waar hij nu woont. Hij wil ergens anders naartoe en iets anders gaan doen. Maar waar is ergens anders, en wat gaat hij dan doen? Hij heeft geen flauw idee, maar weet wel dat hij dit niet wil. Hij wil iets betekenen, in dit dorp verveelt hij zich. En uit verveling gaat hij plannen maken die eigenlijk erg onlogisch zijn.
Een mooi en sfeervol portret over jongens die niets doen behalve zuipen en racen in een klein Zeeuws dorpje, en eentje daarvan die iets anders wil... maar niet weet wat. Goed werk van De Bruijn, een erg indrukwekkende film met zowel humor als drama. Alleen bij het einde gaat hij wat te ver.

4*. Meer van dit graag.