Wilde Mossels (2000)

Nederland

geregisseerd door Erik de Bruyn
met Fedja van Huêt, Frank Lammers en Will van Kralingen

Wilde Mossels vertelt het verhaal van Leen, Daan en Jacob die proberen invulling te geven aan hun bestaan in een klein Zeeuws dorp. Terwijl Daan zijn toekomst in het dorp ziet en Jacob zijn zinnen zet op studeren, probeert Leen zich op een andere manier te ontworstelen aan zijn beklemmende bestaan. Visioenen over een leven in Ierland, motorrijden, muziek en wilde feesten bieden tijdelijke bevrediging, maar geen uitkomst.

Kop er niet bij.
Je was wel snel, want ik verbeterde het direct....

avatar van as
as
Wouter schreef:

Kop er niet bij.
Je was wel snel, want ik verbeterde het direct....
Zoef!

Ramon K
Redelijk goed geacteerd, aardig geschoten, maar de film kon me amper boeien. De film verliest nogal eens aan vaart (vooral door dat saaie moeder/zoon subplot) en het hoofdplot heb ik al vaker gezien en is ook nog eens erg voorspelbaar. De climax vind ik over-the-top. Een film die nergens echt bijzonder wordt. 2*

FisherKing
Vond het vrij Tarkovsky-achtig. Maar wellicht had je je Tarkovsky button niet op, maar je haat-NL-film button.

dat kan/mag

Ramon K
Maar wellicht had je je Tarkovsky button niet op, maar je haat-NL-film button.

Integendeel, ik had mijn sta-eens-wat-meer-open-voor-Nl-film-button juist ingetoetst. Heb zelfs geld betaald om deze Ned. film te kunnen zien op aanraden van de MM'ers en een collega. Het viel me gewoon erg tegen...

FisherKing
Buitengewoon jammer dan. Nieuwe button halen, zou ik zeggen

Een van de betere Nederlandse films. Ik kreeg er de kriebels van de films, zo dood en verlaten. Een beeld van Schouwen-Duiveland (zeeland) dat ik ook altijd heb. Ik vond de titel overigens wel goed gekozen. Ergens jammer dat het accent van geen meter maar dan ook echt van geen meter klopt. De karakters vond ik super net zo als het acteer talent. Fantastische Nederlands productie. een 4.5*

avatar van E V
E V
Fedja van Huet speelt echt geweldig, de andere spelers ook, by the way. Heel sterk verhaal, het einde is triest, maar daardoor zo goed.

E V schreef:
...het einde is triest, maar daardoor zo goed.

Is dat geen spoiler?

avatar van Rio Negro
Mien god, mien god,
Wat is mien lot.
Eerst hard werken
en dan kapot.....

Hele goeie film. Vooral als je zelf uit een streng gereformeerd stadje komt. De film drukt die beklemmende sfeer goed uit. Het schijnbaar niet kunnen loskomen uit de omgeving waar je bent opgegroeid. De film sprak mij in ieder geval erg aan.

avatar van RRT
RRT
Behoort tot de betere ned. films. Goed geacteerd, aardig verhaal, en prachtige beelden. Zelfs de muziek was prima. 4*

Hoor net dat bij TV3 dat Monique van de Ven een rol in deze film heeft afgewezen, vanwege een meningsverschil met regisseur De Bruyn. (zal wel de rol van Wil van Kralingen geweest zijn, neem ik aan)

avatar van Flipman
Gaaf, die nieuwe poster !

Idd, stukken beter dan die afzichtelijke dvd-hoes.

avatar van Flipman
Noh, von'k ook niet lelijk.

Wouter schreef:
Hij is ondermeer bezig met de verfilming van Herman Kochs Odessa Star.
Hoe staat het hier eigenlijk mee? Heeft wel een tijdje op imdb gestaan, maar is er weer af zie ik...

avatar van Elementofone
Ontzettende goede film. Misschien wel mijn persoonlijke favoriet van alle Nederlandse films. Fedja the best!

gotti schreef:

Hij is er mee bezig, maar gaat nu eerst Nadine maken.

Mrblackwell schreef:

Ik heb Zeeuwen gehoord, die anders beweerden. De regisseur komt er zelf vandaan, trouwens.

avatar van jordybeukeboom
Vorige poster was mooier

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Juist niet vind ik, al is deze ook niet echt geweldig. En de vorige was volgens mij ook een DVD hoes.

Dat was een video/dvd hoes. Dit is de originele poster.

avatar van BoordAppel
Ze zijn beide foeilelijk. Gelukkig is de film een stuk beter.

kappeuter schreef:
Dat was een video/dvd hoes. Dit is de originele poster.

Er waren er meerdere, volgens mij. Ook een die hier op leek:
(zie onderaan)

robertus65
Eigenlijk viel de film mij wat tegen, ik moest vaak aan Spetters denken, alleen Spetters is veel beter. Dit is eigenlijk een slap aftreksel daarvan, de film is ook te lang uitgerekt door overbodige, vaak dubbele, en vreemde flashback scenes. Eigenlijk was het ook een behoorlijke depressieve film. Er word ook een beeld geschets van Zeeland alsof er twee kampen zijn: de gods vrezende oudere, die elke dag trouw naar de kerk gaan en wanhopige depressieve jongeren, die alleen maar weg willen en hun uitvlucht zoeken in drank, motoren, muziek en feesten. Ik vraag me ook af of iedere jongere in Zeeland zo depressief en wanhopig word als Leen (lijkt mij van niet), maar ja, ik ben ook nog nooit in Zeeland geweest.

avatar van AmazingPP
Verrassend goede film, zeker als je zelf uit Zeeland komt. Ik kon me heel erg ver-eenzelvigen met de hoofdpersoon; wetend dat je meer in je mars hebt dan je kunt laten tonen, maar toch ook weer niet weg kunnen. Zeeland is zo'n prettige provincie om in te wonen; erg rustig in de winter en 's zomers vol fuckable toeristen. Ik denk dat veel Zeeuwse jongeren deze film erg goed vonden, omdat ze vaak hun zelf erin herkennen. Fedja speelt in elke film goed, dus ook in deze. 4 *.

Sowieso leuk voor mensen die uit 'de provincie' komen.

avatar van psycholamp
Veel mensen zijn erg lyrisch en lovend over deze film. Hij is idd. wel aardig, maar echt goed kan ik 'm niet noemen. Ik vond het een vrij standaard verhaal met hier en daar een leuk moment. De camerastandpunten en de sfeer waren wat mij betreft niet om over naar huis te schrijven.

Verschijnt binnenkort opnieuw op DVD bij A-Film (Quality Film Collection, dus niet al te duur), met als aanprijzing 'Digitally Remastered'. Extra's liggen nog niet vast, voorlopig de trailer en videoclip. We zijn benieuwd ...

avatar van Quentin
"Deze film is opnieuw gescand voor kleurcorrectie en verbeterde beeldkwaliteit". 24 april op DVD.