• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.467 films
  • 12.239 series
  • 34.025 seizoenen
  • 647.758 acteurs
  • 199.134 gebruikers
  • 9.379.380 stemmen
Avatar
 
banner banner

On Her Majesty's Secret Service (1969)

Actie / Avontuur | 142 minuten
3,09 1.287 stemmen

Genre: Actie / Avontuur

Speelduur: 142 minuten

Alternatieve titels: Ian Fleming's On Her Majesty's Secret Service / O.H.M.S.S. / In Geheime Dienst van Hare Majesteit

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Peter R. Hunt

Met onder meer: George Lazenby, Diana Rigg en Telly Savalas

IMDb beoordeling: 6,7 (107.029)

Gesproken taal: Engels en Duits

Releasedatum: 18 december 1969

Plot On Her Majesty's Secret Service

"Far up! Far out! Far more! James Bond 007 is back!"

James Bond voorkomt dat een jonge vrouw, Tracy Draco, zelfmoord pleegt. Haar vader is de leider van een machtige misdaadorganisatie en hij wil dat Bond haar beschermt door met haar te trouwen. In ruil daarvoor krijg hij informatie die hem zal leiden naar zijn aartsvijand Ernst Stavro Blofeld. Hij belooft Blofeld te vermoorden, maar wordt verliefd op Tracy.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van djelle

djelle

  • 6070 berichten
  • 0 stemmen

Daar waar ik nog half zat te jodelen bij You Only Live Twice over de positieve evolutie van de reeks, moet ik vaststellen dat On Her Majesty's Secret Service -zoals met de mooie Alpen waar het zich nochtans afspeelt- weer helemaal bergaf gaat. Ik begin me ook een beetje als een bergbeklimmer te voelen met de Bondfilms. Net wanneer je denkt dat je de top nadert, val je weer ergens een heel eind naar beneden.

Hoe haalden ze het om te beginnen in Godsnaam in hun hoofd om de charismatische Sean Connery te vervangen door zo'n uitdrukkingsloze bifiworst als 'George Lazenby' (de naam alleen al)? Uit welke iglo kwamen de filmmakers gekropen door Bond weer te beperken tot zijn heen en weer gevogel en overloze geleuter? En er moet al een ijspegel in je brein zitten om Q een gastrolletje te geven en alle gadgets die Bond ondermeer zo leuk en apart maakt in de diepvries te gooien. Ik weet niet of het ligt aan het feit dat men zoveel mogelijk trouw bleef aan het boek deze keer -zouden de originele romans dan zo saai zijn?- maar het wirwarrige verhaal bevat hier bitter weinig fantasie, nauwelijks actie en heeft de snelheid van een skilift. Zelfs het introliedje is om te huilen. Geen kracht, geen vuur, er komt niet eens een stevige stem aan te pas.

Ook op het visuele vlak laat het erg te wensen over. Zo lijkt het op momenten alsof men in de buurt van een sneeuwlawine zat tijdens het monteren. Cuts die nergens op slaan, knippen en plakken alsof het Kerstmis is. Vooral erg uiteraard tijdens de idiote 'vechtscenes', om de een of andere (wellicht commericiele) reden wordt 007 hier tot een soort 'Kung Fu Bond' verheven. Belachelijker kon bijna niet.

Het enige positieve is dat de seksuele revolutie hier voelbaar is (Bond bladert weliswaar in Playboy) en het mooie nummertje van Louis Armstrong. Maar daar kan ik mij met de beste klimschoenen ter wereld niet aan optrekken.

0,5*


avatar van Tenshinhan

Tenshinhan

  • 347 berichten
  • 731 stemmen

John Connery? hehe. Maar hij ging weg omdat hij het personage rond die tijd een beetje zat begon te worden, hoewel die toch nog twee keer terug is gekomen om Bond te spelen.


avatar van combi

combi

  • 20609 berichten
  • 0 stemmen

Tenshinhan schreef:

John Connery? hehe. Maar hij ging weg omdat hij het personage rond die tijd een beetje zat begon te worden, hoewel die toch nog twee keer terug is gekomen om Bond te spelen.

tja, maar mijn eigen drol die ik dagelijks uitwerp had meer indruk gemaakt.


avatar van Tenshinhan

Tenshinhan

  • 347 berichten
  • 731 stemmen

Ik ben niet de grootste Lazenby fan, sterker nog, ik vind hem de slechtste Bond, maar jullie overdrijven nu wel een beetje.


avatar van djelle

djelle

  • 6070 berichten
  • 0 stemmen

Overdrijven? We drukken ons nog zacht uit.


avatar van TerryA

TerryA

  • 547 berichten
  • 2459 stemmen

djelle schreef:

... Hoe haalden ze het om te beginnen in Godsnaam in hun hoofd om de charismatische Sean Connery te vervangen door zo'n uitdrukkingsloze bifiworst als 'George Lazenby' ...

misschien omdat Sean Connery er zelf mee wou stoppen?

Connery was intussen een van de beroemste mannen ter wereld geworden en wilde in andere sort films spelen zodat hij niet getypecast werd - logisch voor een acteur met ambitie. Ook misschien de reden dat Roger Moore zo lang mogelijk die rol vanaf jaren 70 wou vast houden omdat hij wist dat wat voor hem zou volgen was weinig tot niks!

en dat ze voor George Lazenby gekozen hadden als vervanger was toen ook niet zo gek - Connery was ook als onbekende in Dr No gecast, en de Bond rol moest voor de producers altijd groter zijn dan de acteur dat hem zou vertolken zo dat de series lang door zou kunnen gaan wat uiteindelijk hun is gelukt.

djelle schreef:

... Zelfs het introliedje is om te huilen ...

introliedje? - heb je deze film wel gezien?

Louis Armstrong zingt We Have All The Time In The World maar dat is niet de introliedje van de film - sterker nog, OHMSS is de enigste Bond film dat helemaal geen intro liedje heeft! - de intro is de musical theme OHMSS (zonder stem) en voor veel de beste stuk Bond muziek ooit geschreven door John Barry.

voor mij is OHMSS de beste Bond film (en een van de closest naar de originele boeken van Ian Fleming.

Daarnaast vind ik tot nu toe Casino Royale (versie met Daniel Craig) en From Russia With Love de beste 3 Bond films.

zie ook eerdere mening geplaatst op 10 maart 2006, 12:42 uur


avatar van djelle

djelle

  • 6070 berichten
  • 0 stemmen

TerryA schreef:

misschien omdat Sean Connery er zelf mee wou stoppen?

Daar gaat het niet om. Het gaat over wat voor vervanger ze hebben gekozen. Prima dat ze voor een onbekende gaan, neemt niet weg dat ze wat kunnen uitkijken naar uitstraling en acteertalent.

de intro is de musical theme OHMSS (zonder stem)
Welja, dat is toch de intromuziek, zoals ik zeg?

djelle schreef:

er komt niet eens een stevige stem aan te pas.

Een goeie bond intro heeft voor mij vuur, kracht en in elk geval een stem nodig. Zo'n makke musical theme slaat de plank dus helemaal mis.


avatar van Tenshinhan

Tenshinhan

  • 347 berichten
  • 731 stemmen

TerryA schreef:

Roger Moore zo lang mogelijk die rol vanaf jaren 70 wou vast houden omdat hij wist dat wat voor hem zou volgen was weinig tot niks!

Dat is niet waar. Roger Moore kreeg genoeg rollen aangeboden in de jaren 70 en begin van de jaren 80, en hij heeft er zelfs heel wat afgewezen. De reden dat Moore ook zo lang Bond is blijven spelen komt omdat Broccoli dat wou, Moore zelf wou al na Moonraker stoppen.

en dat ze voor George Lazenby gekozen hadden als vervanger was toen ook niet zo gek - Connery was ook als onbekende in Dr No gecast.
Connery was echter wel een "acteur".

OHMSS is de enigste Bond film dat helemaal geen intro liedje heeft! - de intro is de musical theme OHMSS (zonder stem) en voor veel de beste stuk Bond muziek ooit geschreven door John Barry.

From Russia With Love niet gezien?


avatar van TerryA

TerryA

  • 547 berichten
  • 2459 stemmen

@ djelle ...

met introliedje dacht ik dat je bedoelde een song? jij herschrijft het nu in je reply als intromuziek. - voor mij iets heel anders. zo te zien met je 0.5 uit 5 is dit een van de slechste films ooit gemaakt en dat klopt niet als ik je verklaring lees en naar je andere stemmen ga kijken - iemand anders zei dat je een beetje aan het overdrijven was en dat kan ik ook nu zien

@ Tenshinham

off topic maar noem een film vanaf 1973 (toen hij Bond werd) met Roger Moore dat goed is? - The Wild Geese zeker?!

dus Connery had wat kleine acteur werk gedaan en Lazenby wat modelling werk voordat ze de Bond rol kreeg - in de film wereld waren ze allerbij onbekend. dat was mijn point

dezelfde geld voor mijn point over title songs (Matt Monro was verantwordelijk voor de titel liedje From Russia With Love) en er is geen titel liedje dat OHMSS heet. dat was ook mijn point.

maar goed, als je op critique verder critique wil zoeken kan dat altijd natuurlijk ... en met deze sort replies, wat is trouwens de nederlands vertaling van de engels worden ostentatious and pedantic?


avatar van Tenshinhan

Tenshinhan

  • 347 berichten
  • 731 stemmen

The Sea Wolves (1980), Escape to Athena (1979), North Sea Hijack (1979), Shout at the Devil (1976), The Wild Geese (1978), the cannonball run (1982) en nog een paar. Het zijn absoluut geen super films, maar ze deden het allemaal prima qua box-office, en wat ik hiermee gewoon wil zeggen is dat er voor een acteur die zoveel geld oplevert genoeg werk te vinden is. Het is waar dat die na AVTAK niks bijzonders heeft gedaan, maar houdt er rekening mee dat die toen bijna 60 was, en hij zich voornamelijk op Unicef is gaan richten na zijn bond-carriere, met zo nu een dan kleine rolletje in een B-film, een reclametje of het presenteren van een documantaire.


avatar van thunderball

thunderball

  • 5882 berichten
  • 1414 stemmen

Roger Moore was in de jaren '70 en '80 een absolute superster en idd de films die je hier boven op noemt waren echt wel hitfilms. Niet dat Moore nu altijd de meest gelukkige keuzes maakte.

Zo kreeg hij bv ook de hoofdrol aangeboden voor Dogs of War, maar hem leek de rol in The Wild Geese stukken beter, terwijl dat toch echt een veel kleinere rol was en meer in het verlengde van zijn niet al te serieuse image (de rol, niet de film).

Vaak waren het ook vriendendiensten aan een producent, of omdat hij het leuk vond om met zijn vrienden in een film te werken, bv David Niven en Gregory Peck.

Daar bij komt nog eens dat het spelen om de twee jaar van Bond zo veel tijd kost (filmen, op promotie tour de hele wereld rond) dat hij ook niet heel veel tijd had om in veel andere films te komen opdraven.


avatar van TerryA

TerryA

  • 547 berichten
  • 2459 stemmen

thunderball schreef:

Roger Moore was in de jaren '70 en '80 een absolute superster en idd de films die je hier boven op noemt waren echt wel hitfilms. Niet dat Moore nu altijd de meest gelukkige keuzes maakte.

Zo kreeg hij bv ook de hoofdrol aangeboden voor Dogs of War, maar hem leek de rol in The Wild Geese stukken beter, terwijl dat toch echt een veel kleinere rol was en meer in het verlengde van zijn niet al te serieuse image (de rol, niet de film).

Vaak waren het ook vriendendiensten aan een producent, of omdat hij het leuk vond om met zijn vrienden in een film te werken, bv David Niven en Gregory Peck.

Daar bij komt nog eens dat het spelen om de twee jaar van Bond zo veel tijd kost (filmen, op promotie tour de hele wereld rond) dat hij ook niet heel veel tijd had om in veel andere films te komen opdraven.

sorry maar niet alleen beschouw ik deze films dat je noemt als middelmatig tot slecht, ze waren in het algemeen ook geen hits vergelijken met andere films rond dezelfde periode - ze waren zeker niet te vergelijken met de films dat Connery deed terwijl hij Bond was (zoals die films met Sydney Lumet) maar misschien had Connery beter smaak - hij had zeker veel meer talent dan Roger "the acting eyebrow" Moore!

Moore was alleen een superster door zijn Bond rol - hij was slim genoeg te realiseren dat als Bond voor hem afliep zijn acteur carriere ook af zou lopen- dus maar voor die unicef baantje gaan


avatar van TerryA

TerryA

  • 547 berichten
  • 2459 stemmen

thunderball schreef:

... Zo kreeg hij bv ook de hoofdrol aangeboden voor Dogs of War, maar hem leek de rol in The Wild Geese stukken beter ... .

als dat waar is dan zijn de makers van Dogs of war nu heel blij - was geflopt met Moore in de hoofdrol

dat hij voor The Wild Geese koos verbaast mij dan ook weer niet want echte akteur werk had hij gewoon moeite mee!


avatar van thunderball

thunderball

  • 5882 berichten
  • 1414 stemmen

Connery's films in de jaren '60 die hij naast Bond deed waren nou ook niet bepaald hits, of heel erg goed, ok The Hill is natuurlijk een zeer goed geacteerde film, maar de rest?? Ik noem een Shalako als diepte punt. Hij heeft in de jaren '70 en '80 ook louter flops gemaakt tot dat hij in '83 weer Bond zou spelen.

Niet dat ik nou perce mijn gelijk wil bewijzen, want beide acteurs hebben bij mij een streepje voor.

En vergeet niet:

het gaat hier eigenlijk om OHMSS, die we allebei even hoog waarderen!


avatar van Tenshinhan

Tenshinhan

  • 347 berichten
  • 731 stemmen

Sean Connery maakte vier non-bond films tussen 1962 en 1967, namelijk Marnie (1964) ,Woman of Straw (1964), The Hill (1965) en A Fine Madness (1966), waarvan er twee als klassiekers worden gezien, maar qua box-office deden ze het minder dan Moore's non-bond films tussen 1973 en 1985 (en Ik houdt rekening met inflatie), en daar hebben we het nu toch over? Daarnaast was Moore al heel erg bekent dankzij 'the saint', en in sommige landen zoals Spanje en Italië herinneren ze hem meer als the Saint dan als Bond, dus ook al was hij niet Bond geworden of eerder gestopt, waarschijnlijk had die dan alsnog een mooie carrière gehad in de jaren 70 en 80. Het is een gelimiteerde acteur en dat weten we allemaal, but so are Keanu Reeves, Sylvester Stallone, Arnold Schwarzenegger, George Peppard, Charles Bronson, Charlie Sheen etc… en die hebben toch ook gewoon een nette carriere (gehad?).


avatar van combi

combi

  • 20609 berichten
  • 0 stemmen

als ik aan moore denk denk ik altijd aan ivan ho.

maar goed ontopic maar weer.


avatar van djelle

djelle

  • 6070 berichten
  • 0 stemmen

TerryA schreef:

met introliedje dacht ik dat je bedoelde een song?

Mis gedacht dus. Maar ik had inderdaad beter gewoon de term 'muziek' gebruikt, gezien er niet in gezongen wordt.

zo te zien met je 0.5 uit 5 is dit een van de slechste films ooit gemaakt en dat klopt niet als ik je verklaring lees en naar je andere stemmen ga kijken
Hoezo? In mijn verklaring staat duidelijk te lezen dat ik het ontzettend slecht vind en waarom, net als bij mijn andere 0,5 sterren. Zie niet in waar het niet zou kloppen en wat voor reden ik uberhaupt zou hebben om erin te overdrijven?


avatar van niethie

niethie

  • 7319 berichten
  • 7246 stemmen

Samen met Goldfinger toch wel een van mijn favoriete oude Bond films. Deze film wordt vaak als buitenstaander in de reeks gezien e is daarom erg ondercshat, dit komt (denk ik) mede door Lazenby die de titelrol slechts een keer vertolkte (imo overgens niets mis mee, hele charmante speler). Ik vond de film (vooral vroeger) zeer amusant, de mooie settings (vooral in de bergen), de actiescenes, herkeningspunten en natuurlijk weer het hoge avontuurgehalte maakte het tot een van de vermakelijkste delen uit de reeks.

3,5 sterren


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 31154 berichten
  • 5451 stemmen

In de reeks heeft m'n enkele keren de koers gedraaid om na overdreven omkadering terug te gaan naar de boeken en meer inhoud te geven aan Bond zelf. Dit is de eerste keer, na het bombastische You only live twice. Na het overdreven Moonraker kwam For your eyes only en na de luchtige Moore-films kwam de serieuzere Dalton met vooral Licence to kill als poging. En ook nu met Casino Royale en Quantum of Solace hebben we na de computerbeelde rond Brosnan opnieuw een stap richting Fleming. Niet dat het per se altijd beter is, maar gewoon kwestie van andere accenten te leggen en zo af en toe de reeks wakker te houden. Voor mij zijn dat net de betere films uit de reeks. Denk aan het veel spannendere From Russia with love, het aparte Licence to kill, de back to basic Casino Royale en ook deze On her majesty's secret service waar meer aandacht wordt geschonken aan Bond ipv gadgets en een verzameling raketten.

Probleem van Lazenby is ook vooral geweest dat hij de eerste was die Connery moest vervangen. Lazenby acteert idd niet zo geweldig, maar daar had hij misschien wel kunnen ingroeien bij een 2e film. Ik zie hem bvb liever spelen dan Roger Moore, die in deze film zeker niet had gepast. De nieuwe acteurs werden niet zo hard vergeleken met Bond. Moore was een hele andere 007 en werd tegen dan wel aanvaard, maar ook hij werd tegen Connery uitgespeeld. En tegen dat Dalton, Brosnan en Craig kwamen had ieder wel z'n favoriete Bondacteur. Bij de Bondfans had je hier enkel nog Connery en kon Lazenby al niet veel goeds doen op voorhand. De reclame bij de film was ook algemeen met weinig aandacht voor de acteur. Als de producers al blijkbaar twijfelachtig staan (ook wel te verstaan na de fantastische Connery) is het moeilijk om als kijker in het verhaal mee te gaan.

Telly Savalas pas eigenlijk wel in de rol van Blofeld, even intrigerend als de versie van Pleasance. Had anders wel leuk geweest moest die er opnieuw bij zijn. Verder heb je nog Diana Rigg, die in tegenstelling tot de vorige Bondgirls wel kon acteren. Ze zet één van de betere Bondgirlprestaties neer en is een prima keuze geweest. En als Lazenby in een Bondfilm had moeten meespelen is het deze wel, omdat hij eigenlijk best geloofwaardig overkomt in een romantische Bondfilm.

Tenslotte een zeer groot pluspunt voor de muziek. Die is gewoon fantastisch hier en John Barry vernieuwd zichzelf met één van de beste scores uit de hele reeks. Het nieuwe tunetje '007 theme' komt vanaf dan ook regelmatig terug in latere Bondfilms, het instrumentale titelnummer is zeer intrigerend en ideaal voor de film. En tenslotte het romantische liedje 'We have all the time in the world' van Louis Armstrong is een passend Bondnummer. Voor Armstrong was dit trouwens één van z'n laatste nummers en levert (ondanks z'n ziekte toen) een geloofwaardig nummer af en met veel passie.


avatar van thunderball

thunderball

  • 5882 berichten
  • 1414 stemmen

Het 007 theme zit nu juist niet in deze OHMSS, maar zat al vanaf de twee FRWL en verder in Thunderball, YOLT, DAF en Moonraker.


avatar van TerryA

TerryA

  • 547 berichten
  • 2459 stemmen

omdat het weer Bond week is vanwege de nieuwe film QoS, deze Bond film wat voor mij nog steeds de beste Bond film tot nu toe is, is mijn top 10 binnen gekropen!


avatar van Zinema

Zinema (crew films)

  • 10276 berichten
  • 7288 stemmen

Prima Bondfilm, die ondanks dat hij dankzij Lazenby onterecht wordt ondergewaardeerd, een van de betere uit de serie is. Goed.


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 31154 berichten
  • 5451 stemmen

thunderball schreef:

Het 007 theme zit nu juist niet in deze OHMSS, maar zat al vanaf de twee FRWL en verder in Thunderball, YOLT, DAF en Moonraker.

Idd, ik verwar met het spannende OHMS-theme zelf. Ook intrigerend, maar zoals gezegd niet het echte '007 theme'. Foutje van mij.


avatar van Littlewouter

Littlewouter

  • 71 berichten
  • 389 stemmen

Om een zeer goede locatie opgenomen


avatar van thebeequeen

thebeequeen

  • 51 berichten
  • 0 stemmen

Zinema schreef:

Prima Bondfilm, die ondanks dat hij dankzij Lazenby onterecht wordt ondergewaardeerd, een van de betere uit de serie is. Goed.

Eens.



avatar van 13woutie13

13woutie13

  • 4384 berichten
  • 0 stemmen

toch een leuke bondfilm, die je als liefhebber wel gezien moet hebben


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

En na On Her Majesty's Secret Service te hebben gezien, heb ik eindelijk alle James Bond films bekeken. Gelukkig was de laatste die ik zag niet de minste, iets wat ik eigenlijk wel had verwacht. Vertrouwend op het gemiddelde van moviemeter zou dit namelijk na Die Another Day de slechtste Bondfilm zijn. Iets waar ik het achteraf absoluut niet mee eens ben.

George Lazenby als James Bond deze keer. En eigenlijk deed hij het helemaal niet verkeerd. Misschien niet zo goed als Sean Connery, maar hij zette een degelijke Bond neer.

Verder vond ik ook de technische dingen een stuk beter dan de Connery Bondfilms en sommige dingen zelfs beter dan de veel latere Moore films. Zo vond ik het camerawerk erg goed. Regisseur Peter Hunt weet tenminste wat mooie beelden op het scherm zijn. Verder was de filmmuziek er ook een stuk beter in gemonteerd dan de andere Connery films.

Maar wat mij nu toch echt positief verraste in deze Bondfilm was het verhaal. Hier en daar heb ik er toch een paar kritiekpuntjes op, waarmee ik dan ook zal beginnen. Deze Bondfilm is een van de langste en dat is hem niet helemaal positief gezind. Vooral in de eerste helft van de film konden een paar scènes geknipt worden. Verder vond ik het erg onrealistisch en een beetje vreemd - niet echt bij de film passend, dat die vrouwen dat gas moesten verspreiden. Ik hou van de realistischere Bondfilms en heel dat hypnose gedoe vond ik maar niks. Het was misschien beter geweest als Blofeld het gas zou testen op de vrouwen, maar met iets anders het gas zou verspreiden.
Nu ben ik een voorstander van de Daniel Craig Bondfilms. Craig zet namelijk Bond als een mens neer en dat werd hier ook gedaan. Bond werd namelijk écht verliefd en trouwde met een vrouw. Ik kon de pijn van Bond voelen (goed gespeeld door Lazenby) toen de Bondgirl dood werd geschoten.

Zeer degelijke Bondfilm.
Cijfer van een schaal van 1 op 10: 7.1
Hier op moviemeter: 3,5


avatar van Flipman

Flipman

  • 7114 berichten
  • 1145 stemmen

Ooit één keer gezien; ik vond als jochie Lazenby eerder een Clar Kent neerzetten dan een James Bond, maar dat einde... damn! dat kwam best onverwacht! Maar die poster alleen al, da's camp van de bovenste plank !


avatar van niethie

niethie

  • 7319 berichten
  • 7246 stemmen

Valt toch reuze mee?