Meningen
Hier kun je zien welke berichten scorsese als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
T-34 (2018)
Goeie film waarin een gevangen Russische tankcommandant door de Duitsers wordt gedwongen een tank te repareren. Een prima verhaal dat hier een onderhoudende film oplevert die behoorlijk avontuurlijk gebracht wordt. Een aantal goeie actie-scenes met leuk gebruik van slow-motion. Een spannende finale, ook al is het niet overal even geloofwaardig en is het redelijk dik aangezet allemaal.
T2 Trainspotting (2017)
Alternatieve titel: Trainspotting 2
Goeie film waarin een ex-junkie terugkeert naar zijn vrienden die hij 20 jaar geleden verraden heeft. Dit vervolg haalt het uiteraard niet bij het destijds vernieuwende origineel. Maar het is zeker vermakelijk om de personages 20 jaar na dato weer terug te zien. Wederom flitsend gemonteerd en met een fijne soundtrack. Ook een aantal leuke knipogen naar de eerste film waaronder de uitstekende choose-life-monoloog.
Ta-weo (2012)
Alternatieve titel: The Tower
Aardige film waarin een helikopter zich in een wolkenkrabber boort door een ongeval. De opbouw van de film is die van een typische, ouderwetse Hollywood-rampenfilm, maar dan van 2012 en uit Korea. Flink wat spektakel en special effects. De humor komt hier en daar wel wat ongelukkig uit de hoek.
Taartman (2009)
Redelijke film waarin een bakker in de financiele problemen komt en vervolgens een illegaal klusje aanneemt. Een vermakelijk plot waarbij uiteraard van alles fout gaat. Geloofwaardig is het al snel niet meer, maar ook mede dankzij de korte speelduur kijkt de film gemakkelijk weg. De cast doet het aardig.
Tabloid (2010)
Matige documentaire over een vrouw met een wonderbaarlijk leven. Een leven met de meest bizarre en uiteenlopende gebeurtenissen. Veelal dezelfde mensen zijn aan het woord hier, en daardoor wordt het wat eentonig. Ook de tegenstrijdige verklaringen heb je op een gegeven moment wel gezien. Net geen 3.0 sterren.
Tacones Lejanos (1991)
Alternatieve titel: High Heels
Goeie film over een moeder en volwassen dochter die elkaar na jaren weer zien. De moeder dochter relatie wordt soms een beetje overschaduwd door de moord, maar het maakt de film wel onderhoudend. Bovendien levert het ook de beste scene uit de film op (de bekentenis op tv). Met bonte kleuren en grote oorbellen in beeld gebracht.
Tag (2018)
Matige film over een groep jeugdvrienden die als volwassenen nog steeds tikkertje spelen. Op zich een leuk gegeven voor een one-joke-movie als deze. Maar vooral ook vanwege deze opzet valt het allemaal nogal in de herhaling. De personages zijn inwisselbaar en de cast weet hier ook weinig verandering in te brengen (afgezien van Isla Fisher die het wel leuk doet). Hier en daar wel vermakelijk.
Take a Girl like You (1970)
Matige film over een jonge lerares die haar maagdelijkheid tot haar huwelijksnacht wil bewaren. De film geeft een aardig tijdsbeeld. Echt grappig wordt het nergens en romantisch ook niet bepaald. Vooral vanwege de opdringerige manier waarop de man achter de vrouw aan zit (iets wat anno 2018 waarschijnlijk een heel andere film zou opleveren).
Take Me Home Tonight (2011)
Matige film waarin een jongen vier ja na zijn afstuderen nog niet veel verder is gekomen met zijn leven. De film begint zeker wel leuk en ook de hele jaren '80 aankleding is goed gedaan. Echter de hele nacht die volgt is een stuk minder leuk, vooral omdat de personages nogal saai zijn. Nergens echt vervelend, maar nergens ook echt grappig.
Take Shelter (2011)
Uitstekende film waarin een man last krijgt van nachtmerries en visioenen. Een trage maar goeie opbouw die veel spanning weet te genereren. Ook heeft de film een dreigende sfeer, maar is tegelijkertijd ook een karakterstudie over een schizofrene man. De cast is meer dan prima met Michael Shannon voorop. De laatste scene had wat mij betreft geschrapt mogen worden.
Take the Lead (2006)
Redelijke film waarin een ballroom-dansleraar besluit om het uitschot van een school in Manhattan te leren dansen. En dat zogenaamde uitschot is eigenlijk een veel te brave groep tieners in de film. Ook heeft de film een uiterst voorspelbaar verloop en zit boordevol clichés. Maar het is leuk om de twee verschillende culturen bij elkaar te zien komen en de film kijkt wel lekker weg (mede door de sympathieke cast).
Take the Money and Run (1969)
Goeie film over het leven van een weinig succesvolle crimineel. De grapdichtheid ligt hoog en er valt dan ook genoeg te lachen. Van hilarisch tot uiterst droog (de bankoverval en het interview op het eind vond ik het leukst). Eén van de eerste films van Woody Allen en ook één van de eerste mockumentary's. Geslaagd in de opzet, maar dit allegaartje had ook zeker niet langer moeten duren.
Take This Waltz (2011)
Uitstekende film waarin een gelukkig getrouwde vrouw een andere leuk man ontmoet. Wat met gemak een standaard romcom had kunnen worden is een mooi invoelbaar drama geworden waarin de innerlijke strijd van het hoofdpersonage sterk overkomt. Niet in de laatste plaats door de prachtige rol van Michelle Williams die voor een paar ontroerende momenten weet te zorgen. Ook Seth Rogen komt verrassend uit de hoek hier. Een kleine 4.0 sterren.
Take, The (2007)
Redelijke film waarin een beveiligingsagent van een geldwaardetransport wordt overvallen en neergeschoten. Wat misschien zo wel begint, blijkt toch geen standaard actiefilm te zijn. Het middelste gedeelte gaat voornamelijk over de revalidatie van het hoofdpersonage. Hier en daar zakt het wat in, maar de cast is uitstekend.
Taken 2 (2012)
Goeie film waarin CIA-agent Bryan Mills zijn ex-vrouw en dochter uitnodigt voor een vakantie in Istanbul. Dit vervolg mist het verrassingselement met Liam Neeson als keiharde actieheld en het geheel is ook wat minder bruut dan zijn voorganger, maar de film is wel continue spannend en is voorbij voor je er erg in hebt. Hier en daar wellicht wat onlogisch of ongeloofwaardig, maar dat mag de pret eigenlijk niet drukken.
Taken 3 (2014)
Alternatieve titel: Tak3n
Matige film waarin een ex CIA-agent een moord in zijn schoenen geschoven krijgt. Een voorspelbaar plot, ondanks dat er in dit derde deel niemand wordt ontvoerd. Meer van hetzelfde en ook allemaal wat minder. De actie-scenes zien er op zich nog wel aardig uit, maar zijn weinig vernieuwend en allemaal al eens eerder gezien. Net geen 3.0 sterren.
Takers (2010)
Goeie film waarin een groep beroepscriminelen een laatste grote slag willen slaan. Een vrij standaard, maar goed uitgevoerde, cops and robbers film (waarbij beiden partijen belicht worden). Stijlvol en stoer in beeld gebracht met goeie actie-scenes waaronder een uitstekende achtervolging. Wat mij betreft een soort mini-Heat.
Taking Care of Business (1990)
Alternatieve titel: Filofax
Goeie film waarin een ontsnapte gevangene de agenda van een succesvol zakenman vindt. Het veel gebruikte mistaken identity-opzet is vermakelijk uitgewerkt hier en de film zakt nergens in. De personages zijn wellicht wat voorspelbaar maar leuk neergezet door James Belushi en Charles Grodin. Tevens het filmdebuut van J.J Abrams (later bekend als regisseur, maar hier als schrijver). Een nipte 3.5 sterren.
Taking Lives (2004)
Matige thriller over een serial killer die de identiteit van zijn slachtoffers overneemt. Absoluut in de categorie 13-in-een-dozijn, waarbij nog getracht wordt je op het verkeerde been te zetten door de casting van Kiefer Sutherland. Het plot is wel erg ver gezocht, en hier en daar is het zelfs wat langdradig. De look van de film is wel oke, maar het is allemaal al eens eerder en beter gedaan.
Taking of Beverly Hills, The (1991)
Alternatieve titel: Boomer: The Taking of Beverly Hills
Matige film over een bende criminelen die hun slag slaan als Beverly Hills ontruimd wordt. Een leuk gegeven voor een Die Hard-clone als deze. Niet bepaald geloofwaardig gebracht (eerder stompzinnig). Hier en daar wel vermakelijk als product van zijn tijd en ook vanwege het ouderwetse stuntwerk en explosies. Een kleine 2.5 sterren.
Taking of Pelham 1 2 3, The (2009)
Aardige remake van de toch inferieure versie uit 1974. Het gewijzigde einde is een stuk minder goed, en ook is de film een stuk minder spannend. Er zitten ook en paar onlogische momenten in het script (waarom zien de gijzelaars de live streaming niet als ze zelf ook internet hebben en zelfs op een nieuws-site kijken??). Gelukkig is de film een stuk minder flitsend dan een aantal van Tony Scott's vorige films. Verder kijkt de film wel lekker weg, en zijn Denzel Washington en John Travolta leuk gecast tegenover elkaar.
Taking of Pelham One Two Three, The (1974)
Alternatieve titel: Pelham 1-2-3
Uitstekende film waarin een groep mannen een metro en de passagiers gijzelen voor losgeld. Een fijne typisch jaren '70 actie-thriller die het 40 jaar na dato nog goed doet (ook vanwege het tijdsbeeld). Een uitstekende opbouw met genoeg spanning, waarbij ook ruimte voor wat humor hier en daar. Walther Matthau doet het goed in een a-typische rol voor hem.
Taking Off (1971)
Aardige film waarin een echtpaar op zoek gaat naar hun weg gelopen tienerdochter. Het duurt even voordat de film op gang komt vanwege de door het verhaal heen gemonteerde auditie-scenes (die overigens een voor mij wat onduidelijke positie innamen in het geheel). Hierna volgen wel een aantal vermakelijke scenes. Een prima tijdsbeeld van dit Amerikaanse regiedebuut van Milos Forman.
Tale, The (2018)
Prachtige film over een vrouw die van haar moeder een brief ontvangt die ze als 13-jarig meisje heeft geschreven. Een film over een moeilijk onderwerp (seksueel misbruik van kinderen) dat ook nog eens een persoonlijk verhaal is van de regisseuse. Een aantal sterke momenten en er wordt op een mooie manier gespeeld met het heden en verleden en de (onderdrukte/verdraaide) herinneringen. De gehele cast doet het uitstekend.
Talented Mr. Ripley, The (1999)
Alternatieve titel: The Mysterious Yearning Secretive Sad Lonely Troubled Confused Loving Musical Gifted Intelligent Beautiful Tender Sensitive Haunted Passionate Talented Mr. Ripley
Goeie film waarin het hoofdpersonage getalenteerd is in het aannemen van de identiteit van een ander en zich steeds verder in de problemen wikkelt als hij zich in het begin van de film nogal onschuldig voor een ander uitgeeft. De film heeft een stijlvolle vormgeving (zonnig Italie, jaren '50, jazz) en is sfeervol geregisseerd. Naar het einde toe gaat de rek er helaas een beetje uit. De cast is uitstekend waarbij een bijzondere rol van Matt Damon die het absoluut goed doet, maar soms wat irritant over kan komen. Een solide 3.5 sterren.
Tales from the Crypt Presents: Demon Knight (1995)
Alternatieve titel: Demon Knight
Aardige film waarin twee mannen die het op elkaar gemunt hebben een oude kerk in vluchten. Een simpele opzet en alhoewel het mythologische plot mager is uitgewerkt, geeft het de film net wat extra mee. Uitstekende make-up effecten en het komt hier en daar soms best lomp uit de hoek. Vermakelijke horror met ook een vermakelijke rol van Billy Zane.
Talk of the Town, The (1942)
Aardige film waarin een vrouw een ontsnapte gevangene herbergt in haar huis terwijl ze deze verhuurd heeft. De film begint als een komedie, maar tijdens de tweede helft gaat het meer richting een drama (en dit werkt niet even goed). Op zich wel een prima verhaal, maar het gaat wat te lang door. Van de cast weet Jean Arthur de meeste indruk te maken. Net geen 3.5 sterren.
Talk Radio (1988)
Uitstekende film waarin een populaire dj met praatprogramma op de radio zelden een blad voor de mond neemt. De beste scenes zijn de meest simpele waarbij de DJ de verschillende luisteraars te woord staat. Eigenlijk nog steeds actueel, maar met de komst van internet meer in een andere vorm. Eric Bogosian zet een sterke rol neer en de film is ook gebaseerd op zijn eigen toneelstuk.
Talk to Me (2007)
Uitstekende film waarin een zwarte radio DJ tijdens de jaren '70 furore maakt in de radiobusiness. Een uitstekend verhaal, en ook bijzonder goed verteld. Soms grappig, soms ontroerend en altijd to the point. Ook de aankleding is goed verzorgd waarbij de seventies op een plezierige manier worden gerecreëerd. De cast is ook uitstekend waarbij Don Cehadle en Chiwetel Ejiofor goed op dreef zijn.
Talk to Me (2022)
Goeie film over een groepje vrienden die met behulp van een hand geesten weten op te roepen. Niet bepaald een origineel uitgangspunt, maar dit is wel een effectieve horrorfilm. Redelijk spannend en hier en daar weet de film best bruut uit de hoek te komen. NIet bepaald een verkeerd regiedebuut van de broertjes Philippou.